Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@08:07:33 GMT

شهروندان؛ حلقه مفقوده محیط زیست تهران

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۱۴۵۸۰

شهروندان؛ حلقه مفقوده محیط زیست تهران

خبرگزاری آریا - محیط زیست نه در تهران که در بسیاری از کلان شهرهای جهان تبدیل به مسأله ای رنج آور برای شهر شده است. آلودگی هوا، مدیریت غیراصولی پسماند، توزیع نامتوازن فضای سبز شهری، و مصرف غیراصولی آب از اصلی‌ترین موضوعاتی است که تهران امروز در حوزه محیط زیست دست به گریبان آن شده است.
رشد بی‌رویه جمعیت، تمرکز بیش از حد مراکز اقتصادی و صنعتی، ضعف زیرساخت‌های فنی و قانونی، شرایط خاص طبیعی شهر تهران و عدم ارتقاء کافی فرهنگ زیست شهری پدید آوردندگان این معضل پایتخت بوده اند که به تدریج به چالش عمده‌ای برای سلامت و حیات اقتصادی و اجتماعی جامعه شهری تهران تبدیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعا مواجهه با این مشکلات در حوزه وظایف و اختیارات نهادهای بسیار متعدد دولتی و نیمه‌دولتی است که در این میان شهرداری تهران نیز نقش به سزایی ایفا می کند. ارائه خدمات شهری با حفظ احترام به محیط‌زیست تلاشی است که شهرداری حداقل در سالهای اخیر کمر به همت آن بسته است اما مشارکت فعال شهروندی، حلقه‌ مفقوده در این فرایند مدیریت شهری است که به نظر می‌رسد که می‌تواند یاری‌رسان و ضامن نتیجه‌بخشی سیاست‌هایی باشد که در این حوزه تلاش بر اثربخشی دارند.
از مصداق‌های بارز سطح پایین مشارکت مردم در حل این مسأله موضوع آلودگی هوا است. خودروهای تک‌سرنشین فراوان که در سطح شهر مشاهده می‌شود و استفاده از خودروی شخصی، حتی در مسیرهای کوتاه از سوی مردم و کمبود توجه به آثار زیانبار آن بر ایجاد آلودگی هوا و سلامت جامعه تبدیل به مشکل غیر قابل حلی شده است که راه خروج از آن سال هاست دور از دسترس به نظر می رسد.
در این مسیر علاوه بر ضرورت افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی در تهران و زیرساختهای دولت الکترونیک که همواره مورد تأکید است، ترویج فرهنگ استفاده از شیوه‌های پاک حمل و نقل درون شهری، مانند استفاده از حمل و نقل عمومی، دوچرخه و پیاده‌روی از ضروریاتی است که تنها مشارکت مردمی می تواند آن را به عمل نزدیک کند.
مدیریت پسماند بخش دیگری از این حلقه مفقوده است. عدم جلب مشارکت گسترده شهروندان در فرآیندهای مدیریت پسماند (کاهش تولید، تفکیک در مبداء، پرداخت قبوض و...) یکی از اساسی‌ترین ضعف‌های سیستم مدیریت پسماند فعلی شهر تهران است. تحول اساسی در حوزه مدیریت پسماند تنها در صورتی محقق خواهد شد که شهروندان در خرید و انتخاب نوع کالا، در کاهش تولید و به تبع، سبک شدن بار مراحل مختلف فرآیند مدیریت پسماند نقش داشته باشند. اگر توجه به کاهش تولید پسماند و در کنار آن تفکیک اصولی پسماند در مبداء در جامعه نهادینه شود و مشارکت عمومی برای رعایت آن به کار گرفته شود، بخش عمده ای از رنج محیط زیستی پایتخت کاسته خواهد شد.
فضای سبز موضوع دیگری است که نقش شهروندان در آن بسیار حائز اهمیت است. مشارکت شهروندان در حفظ باغات و استفاده از بام سبز و دیوار سبز و نگهداری و توسعه فضای سبز خصوصی، در درازمدت اثرات مثبتی در افزایش سرانه فضای سبز شهری خواهد داشت.
شاید بتوان مصرف بهینه آب را یکی از اساسی ترین موضوعات در حوزه زیست محیطی شهر خواند که مشارکت مردمی در آن اصل اولیه است. تغییر فرهنگ مصرف در منزل، استفاده از آبهای خاکستری و بازچرخوانی آب، الزاماتی است که تهران در مواجهه با سال‌های کم‌بارش، گریزی از آن ندارد. فرهنگی که هر چند سال ها برای نهادینه شدن آن به اشکال مختلف تبلیغی و رسانه ای تلاش شده است ما همچنان در میان شهروندان به عنوان یک معضل جدی شناخته نمی شود.
با همه این تفاسیر تعریف محوری با عنوان محور خدمات شهری و محیط زیست، جهت شناسایی برترین پژوهش‌های انجام شده و ایده‌های پژوهشگران، علی‌الخصوص مطالعاتی که مشارکت شهروندی را نیز مد نظر قرار داده‌اند، در جهت حل مسائل شهری برمبنای پژوهش و نوآوری و ارتقای کیفیت زندگی مردم راه‌گشا خواهد بود. قطعا تهران در سال های پیش رو با مشکلات ویژه تری در این حوزه روبه رو خواهد شد که تلمبار حل نشدن معضلات قبلی با مشارکت ویژه شهروندان راه را برای آیندگان پایتخت ناهموارتر از پیش خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مدیریت پسماند محیط زیست فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۴۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی

ایسنا/کرمانشاه رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد؛ تا پایان اردیبهشت ماه سرمایه‌گذار ایجاد سایت جدید دفن پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه مشخص شود.

صلاح‌الدین محمودی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت راه‌اندازی سایت جدید پسماندهای بیمارستانی و پزشکی کرمانشاه، گفت: ارزیابی محیط زیستی سایت جدید انجام و مجوز آن صادر شده و اکنون در مرحله تعیین سرمایه‌گذار است.

وی با بیان اینکه فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذار احداث این سایت با همکاری اداره کل صمت استان کرمانشاه داده شد، ادامه داد: دو شرکت متقاضی اعلام آمادگی و درخواست‌های خود را ارائه داده اند و باید در جلسه کارگروه استانی مدیریت پسماند مطرح شود. در این کارگروه پاکت درخواست متقاضیان باز خواهد شد و در نهایت پس از طی مراحل قانونی سرمایه‌گذار مشخص می‌شود که امیدواریم این کار تا پایان اردیبهشت انجام شود.

رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه زمان مورد نیاز برای احداث سایت جدید را وابسته به شرایط سرمایه‌گذار دانست و خاطرنشان کرد: احداث این سایت نیازمند یکسری تجهیزات پیشرفته است تا آلودگی محیط زیستی ایجاد نشود.

محمودی محل سایت جدید را نیز در مجاورت سایت فعلی دفن پسماندهای بیمارستانی عنوان کرد و یادآور شد: سایت قبلی دیگر ظرفیت پذیرش پسماندهای جدید را ندارد.

رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه قرار بود سایت فعلی یک سایت موقت برای دفن پساندهای بیمارستانی و برای مدت شش ماه باشد، گفت: با توجه به اینکه ایجاد سایت جدید نزدیک به ۱۰ سال زمان برده، این سایت(سایت فعلی) بسیار بیشتر از ظرفیتی که داشت مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته محمودی، در حال حاضر روزانه حدود هشت تا ۱۰ تن پسماندهای بیمارستانی و پزشکی در کرمانشاه تولید می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی
  • مشارکت شهروندان در مدیریت شهری موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • امحاء کشت محصولات کشاورزی با آب‌های غیرمتعارف در شیراز
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه
  • شهر و حیات مدنی
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان