Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@00:03:48 GMT

سی‌ان‌ان: هراس عربستان قابل درک است

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۲۸۷۷۹

ساعت24-تارنمای شبکه سی ان ان در مطلبی با بیان اینکه جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا همواره در کارزارهای انتخاباتی خود وعده در پیش گرفتن سیاست سرسختانه‌ را در قبال ریاض داده‌بود، حالا هراس ریاض را از پیروزی نامزد دموکرات امری قابل درک و منطقی دانست.

به گزارش این شبکه خبری آمریکایی، هر چند در میان تمامی مسائل و موضوعات مربوط به سیاست خارجی که «جو بایدن» رییس جمهوری منتخب آمریکا باید با آن‌ها روبرو شود، رابطه با عربستان در راس قرار ندارد و روابط با چین، ایران و شاید کره شمالی از اهمیت بیشتری برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود ریاض که اواخر این ماه میزبان اجلاس سران گروه ۲۰ خواهد بود می‌تواند برای سیاست خارجی دولت آینده بایدن اهمیت پیدا کند.  

یک دیپلمات ارشد سعودی یک هفته پیش از انتخابات آمریکا در مصاحبه‌ای با سی ان ان از آمادگی پادشاهی عربستان برای پیروزی هر یک از نامزدهای انتخاباتی خبر داد. اما فارغ از نظرات این دیپلمات به خوبی می‌توان دریافت که سیاست بایدن در قبال ریاض سرسختانه خواهد بود و این را می‌توان از برخی اظهارات وی در طول مبارزات انتخاباتی دریافت. 

یک منبع دیگر نزدیک به خاندان آل سعود در خصوص روابط ریاض و واشنگتن در زمان ریاست جمهوری ترامپ، تاکید کرد که رییس جمهوری کنونی آمریکا متحدی خوب و در عین حال غیرقابل پیش بینی و حتی خطرناک است. 

در این میان، برخی دیگر از مقامات سعودی نگران هستند که بایدن برنامه تکرار سیاست‌های «باراک اوباما» رییس جمهوری پیشین آمریکا را در سر داشته باشد که به اعتقاد آن‌ها در قبال ایران نرمش نشان می‌داد و از نظر امنیتی غیرقابل اعتماد است؛ ترسی که ممکن است کاملا منطقی باشد. 

بایدن متعهد شده که به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد و در جریان بحث و گفت و گوی دموکرات‌ها در پاییز گذشته تهدید کرد که مانع تجارت چند میلیاردی فروش اسلحه به عربستان شود. 

هرچند ناظران بر این باور هستند که ممکن است بایدن هم مانند سایر روسای جمهوری آمریکا که در پی دستیابی به صلح در خاورمیانه بودند برای این مهم با عربستان همکاری کند.  

یک دیپلمات سعودی که نخواست نامش فاش شود در خصوص عادی‌سازی روابط اعراب و اسراییل گفت: ترامپ فشار زیادی به ریاض برای پیروی از امارات، بحرین و سودان در عادی‌سازی روابط با اسراییل وارد کرده است و حمایت عربستان از این روابط غنیمتی است که ترامپ هنوز نتوانسته آن را بدست آورد.

این دیپلمات افزود: رییس جمهوری کنونی آمریکا تا پایان دوره خود از تلاش برای جلب حمایت عربستان از عادی‌سازی روابط با اسراییل دست بر نمی‌دارد.  

ترامپ و جراد کوشنر داماد و مشاور ارشد وی در منطقه به تحرکاتی دست یافته‌اند، اما هنوز از آنچه که آن‌ها به عنوان یک توافق صلح بلند مدت میان فلسطین و اسراییل در سر داشتند، فاصله زیادی دارند.

منبع: ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: رییس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۸۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، رسانه های صهیونیستی گزارش دادند که یک هواپیمای شخصی اسرائیلی امروز شنبه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به زمین نشست و اخیرا برای انتقال مقامات ارشد موساد از آن استفاده شده است.

رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی موسوم به «مکان» گزارش داد، فرود هواپیما در آستانه سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض انجام شده است.

بر اساس این گزارش، این هواپیما امروز از فرودگاه بن گوریون برخاسته و در امان پایتخت اردن به طور موقت توقف کرده و از آنجا به مقصد ادامه داده است.

رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود: این احتمال وجود دارد که مقامات ارشد اسرائیلی در این هواپیما حضور داشته باشند تا در مورد عادی سازی مذاکرات با عربستان سعودی گفت‌وگو کنند.

بر اساس این گزارش، این هواپیما متعلق به یک تاجر اسرائیلی است و در ماه های اخیر در سفرهای رسمی مسئولان ارشد موساد و وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) استفاده شده است.

پایگاه خبری آکسیوس همچنین گزارش داد که مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند تا به نتانیاهو ارائه کنند. این توافق شامل تعهد به مسیری است که به راهکار دودولتی منتهی می‌شود.

این در حالی  است که قرار است آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت