Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@05:21:47 GMT

بلاتکلیفی 50 ساله یک موزه در کرمانشاه!

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۴۹۰۲

بلاتکلیفی 50 ساله یک موزه در کرمانشاه!

ایسنا/کرمانشاه کلنگ احداث موزه منطقه‌ای کرمانشاه اوایل دهه پنجاه بود که به زمین زده شد. پروژه ای که قرار بود محلی برای حفظ، نگهداری و نمایش اشیاء تاریخی کشف شده در دیار باستانی کرمانشاه باشد، اما با گذشت پنجاه سال این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است.

اعتبارات قطره چکانی که در دهه های گذشته به این پروژه تزریق می‌شد، باعث شد تا روند پیشرفت فیزیکی آن بسیار کند پیش برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا اینکه در اواخر دهه هشتاد یعنی سال 1388 با خارج شدن پروژه موزه منطقه‌ای کرمانشاه از ردیف موزه‌های بزرگ کشور عملا بودجه‌های آن هم قطع شد و این پروژه نیمه کاره ماند.

طی یک دهه گذشته متولیان میراث فرهنگی استان بارها تلاش کردند تا طلسم پنجاه ساله این پروژه را بشکنند و آن را به سرانجامی برسانند، اما این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسید.

فرسودگی این بنای نیمه کاره قدیمی هم در یکی دو سال اخیر این گمانه را از سوی کارشناسان مطرح کرد که آیا ساختمانی با این قدمت، می‌تواند محافظ مناسبی برای اشیاء تاریخی ارزشمند کشف شده در استان باشد، یا خیر.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در پاسخ به این پرسش تاکید دارد که بر اساس نظر کارشناسان با مقاوم سازی ساختمان موزه منطقه ای کرمانشاه می‌توان آن را به عنوان موزه بزرگ استان تکمیل و به بهره برداری رساند.

امید قادری در گفت و گو با ایسنا در تشریح آخرین وضعیت پروژه موزه منطقه ای کرمانشاه اظهار کرد: باتوجه به بلاتکلیفی چندین دهه‌ای این پروژه، در چند ماه گذشته رایزنی‌هایی را با استاندار برای تعیین تکلیف این پروژه انجام دادیم.

وی تصریح کرد: در نشستی هم که دوماه پیش با حضور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان درخصوص این پروژه داشتیم، مقرر شد تا در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان موضوع را با ایشان مطرح کنیم تا اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه را بگیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سفر چندی پیش آقای نوبخت به کرمانشاه این موضوع مطرح و قرار براین شد تا حدود 12 میلیارد تومان به آن اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه اخیرا هم نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه از پروژه موزه منطقه ای کرمانشاه بازدید داشتند، اضافه کرد: درصورتی که 12 میلیارد تومان درخواستی که مورد موافقت قرار گرفته به این پروژه تخصیص یابد، می‌توانیم تا پیش از پایان دولت آن را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

قادری یادآورشد: بعد از سفر آقای نوبخت به کرمانشاه تاکنون چندین بار پیگیری‌هایی را از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای اخذ اعتبارات وعده داده شده داشته ایم و امیدواریم بزودی آن را تخصیص دهند.

وی یادآورشد: براساس برنامه ریزی‌ها، با تخصیص این اعتبار علاوه بر مقاوم سازی و تکمیل پروژه، یک مخزن امن اضطراری را نیز در آن خواهیم ساخت تا در مواقع بحرانی همچون سیل و زلزله اشیاء تاریخی را به آن مخزن انتقال دهیم.

قادری تاکید کرد: اگر این اعتبار بزودی تخصیص پیدا کند، می‌توانیم ظرف مدت شش ماه پروژه موزه منطقه ای کرمانشاه را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از اشیاء تاریخی کشف شده استان به دلیل نداشتن فضایی برای نگهداری و نمایش در موزه‌های دیگر استان‌ها نگهداری می شوند، عنوان کرد: با راه اندازی موزه منطقه ای کرمانشاه علاوه بر اینکه حفظ، نگهداری و نمایش این میراث‌های تاریخی بجای مانده در داخل استان انجام می‌شود، می‌توانیم با موزه‌های استان‌های دیگر همکاریهایی مانند تبادل اشیاء تاریخی برای نمایش داشته باشیم.

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موزه كرمانشاه پروژه گردشگری استانی فرهنگی و هنری پروژه موزه منطقه ای کرمانشاه اشیاء تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۴۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، براساس این اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلم‌ها، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.
 
 ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در ۶ ماه نخست سال از ۹ تا ۱۸ است.
 
علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث فرهنگی یا محوطه‌های تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن‌ها در فضای مجازی، می‌توانند از ساعت دقیق فعالیت‌شان اطلاع یابند.

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌های سیستان و بلوچستان ویژه معلمان و اساتید
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم