Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@15:21:46 GMT

«صنایع دفاعی» از جمله مصادیق اقتصاد دانش بنیان است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۶۶۷۲

«صنایع دفاعی» از جمله مصادیق اقتصاد دانش بنیان است

ایسنا/قزوین معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی قزوین با بیان اینکه صنایع دفاعی از جمله مصادیق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان است، گفت: نقش شرکت‌های دانش‌بنیان تولید دانش نیست بلکه تولید اقتصاد دانش‌بنیان است بنابراین سنجش ما در پارک‌ها و مراکز رشد باید از تعداد محصول فناورانه به ریال و دلار تغییر کند.

امین خاکباز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ابتدا باید دید متولی اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان چه کسی است؟ معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت علوم و صندوق نوآوری شکوفایی هر یک شرکت‌هایی را تحت پوشش خود قرار می‌دهند شاید رقابت بد نباشد اما باید معلوم باشد متولی شرکت کجاست و چه خدماتی را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند تا اوضاع سامان پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پارک‌ها و مراکز رشد زیرمجموعه وزارت علوم هستند و علاوه برآن معاونت علمی ریاست جمهوری هم متولی امر است، به‌نظر می‌رسد باید صندوق‌های نوآوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم با هم هماهنگ باشند و یک همگرایی بین آن‌ها ایجاد شود.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی قزوین تصریح کرد: باید به رشته‌های علوم پایه توجه بیشتری شود چون این علوم ارزش‌افزوده خواهند داشت البته به شرطی که کاربردی شوند. به کاربردی کردن علوم پایه امیدوارم هستیم چون می‌توان ارزش‌افزوده جدی‌تری ایجاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید اقتصاد خود را دانش‌بنیان کنیم، اشاره کرد: صنایع دفاعی از جمله مصادیق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان است، عمده ترس آمریکا در تحریم تسلیحاتی علیه ایران از خرید سلاح نبود بلکه از فروش سلاح توسط ایران ترس داشت. محصولات صنایع دفاعی کاملاً بومی بوده و قابل ردیابی نیستند به همین دلیل جذاب محسوب می‌شوند.

خاکباز بیان کرد: سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه در سخنانی مطرح کرد که در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می‌توانستیم تجهیزات نظامی را به یک‌سوم قیمت تهیه کنیم، چند بار به رهبر معظم انقلاب اعلام کردیم ولی ایشان نپذیرفتند و گفتند که خودتان بسازید. اگر آن روز تجهیزات را می‌خریدیم امروز به این دستاوردها نمی‌رسیدیم.

اتکا به توان داخل راهگشاست

وی خاطرنشان کرد: اتکا به توان داخل یک مدل است که در شرایط جدید اقتصادی می‌تواند راه‌گشا باشد. اگر محصولی دارای عمق تکنولوژی بالایی داشته باشد ارزش افزوده بالاتری خواهد داشت و به خاطر عمق تکنولوژی و اینکه فناوری در آن وجود دارد قدرت رقابتی محصول دانش‌بنیان نیز افزایش پیدا خواهد کرد و به صورت جدی می‌تواند در بازار ورود پیدا کند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی قزوین یادآور شد: در اصل ۴۴ قانون اساسی بر کوچک‌سازی دولت تأکید شده است که بخش اعظم آن اجرایی و حتی ابلاغ نشده است بنابراین باید گفتمان اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد و سیستم دولتی نسبت به شرایط کنونی کوچک شود.

وی اضافه کرد: در خصوص اقتصاد مقاومتی باید بگویم که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کردند تا چند دهه قبل دنیا ۲ قطبی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی سه قطبی شد و یک قطب آن فروپاشید و اکنون ۲ قطب باقی‌مانده که یک قطب آن انقلاب اسلامی است. اگر ما امروز داعیه‌ تمدن‌سازی را داریم نمی‌توانیم مبتنی بر مدل‌های اقتصادی غربی یا شرقی یک تمدن جدید ایجاد کنیم. مثلاً مانند این است که بگوییم می‌خواهیم سیستم اقتصادی خود را سامان دهیم که این امر در سیستمی که بانکداری بر اساس علوم غربی و ربا است ممکن نخواهد بود.

تبدیل اقتصاد مقاومتی به یک مطالبه عمومی

خاکباز اشاره کرد: نظریه اقتصاد مقاومتی الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام است. اقتصاد مقاومتی اقتصادی با تکیه بر دانش و فناوری، درون‌زا، برون‎گرا، پویا و پیش‌رو است، این مدلی است که در کشور ما جواب می‌دهد و اگر اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده می‌کردیم امروز به این اقتصاد ریاضتی نمی‌رسیدیم، در حقیقت این مسئله‌ای است که باید خیلی جدی به آن فکر کنیم.

وی متذکر شد: مطالبه‌گری اقتصاد مقاومتی توسط مردم مهم است، مردم، مسئولین و رسانه‌ها باید پیگیر این موضوع باشند تا این سیاست اجرایی شود. اشکال عمده‌ این است که از سوی مردم و رسانه‌ها پیگیری وجود ندارد و مسئولان نیز درگیر روزمرگی هستند. نباید به انتخابات آمریکا و غیره چشم بدوزیم بلکه باید اقتصاد مقاومتی به یک مطالبه عمومی تبدیل شود در غیراین‌صورت این وضعیت ادامه خواهد داشت.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی قزوین با تأکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان نقش خود را بدانند، گفت: نقش این شرکت‌ها تولید دانش نیست بلکه تولید اقتصاد دانش‌بنیان است. سنجش ما در پارک‌ها و مراکز رشد باید از تعداد محصول فناورانه به ریال و دلار تغییر کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی دانش بنیان اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان شرکت های دانش بنیان اقتصاد مقاومتی دانش بنیان صنایع دفاعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۶۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور

شهباز حسن پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون حرکت مثبت صنعت نفت و گاز کشور به سمت دانش بنیان شدن به خبرنگار قدس گفت: صنعت نفت و گاز محوریت اصلی تولید بار اول بوده است این صنعت یکی از موفق ترین صنایع کشور در همکاری با بخش دانش بنیان های کشور بوده است و به کمک همراهی بخش اقتصاد دانش بنیان در کاهش هدررفت انرژی در کشور، توسعه زنجیره ارزش و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی دانش بنیان حوزه نفت و گاز سهم بسیار کلیدی در رسیدن رشد اقتصادی کشور به میزان بسیار بالا و خوب ایفا کرده است و صنعت نفت و گاز ایران توانسته است قدم های خوبی را در مسیر دانش بنیان شدن این صنعت بردارد که  با بهره گیری از تداوم استفاده حداکثری از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان به مانند دو سال گذشته که در حوزه تولید بار اول بیشترین همکاری را داشته است، در سال آتی نیز به همین شکل ادامه خواهد داد تا شاهد تداوم بهره وری در این صنعت باشیم

حسن پور نماینده مجلس در رابطه با دستاوردهای کلیدی این همکاری گفت: با تکیه بر همین تجهیزات تولید بار اول شده به دست دانش بنیان های نفتی، توانستیم در داخل و خارج از کشور به توسعه زنجیره ارزش محصولات برسیم و حالا می توانیم در خارج از کشور در قالب پالایشگاه های فراسرزمینی این مهم را دنبال کنیم که قطعاً برایمان سودمند است. به کارگیری از دانش بنیان ها در صنعت نفت و گاز علاوه بر رشد اقتصادی، کاهش هدررفت و افزایش بهره وری، ارزآوری خوبی برای کشور نیز داشته است.

وی ادامه داد: ما از توان بالایی در حوزه های مختلف به لحاظ فنی و مهندسی برخوردار هستیم. صادرات این خدمات به دیگر کشورها نیز سیاست دیگری است که دولت سیزدهم به اجرا گذاشت. به ویژه سابقه ای که در این زمینه از خود به جای گذاشته ایم، مبنی بر عمل به تعهداتمان در مقابل کشورهای دیگر، زمینه خوبی برای گسترش این سیاست به وجود آورده است. خدماتی که ما به دیگران ارائه می دهیم، به لحاظ قیمت و کیفیت توان رقابتی در عرصه بین الملل دارد و این موضوع برایمان یک مزیت محسوب می شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: از طریق سیاست گذاری مهم در زمینه استفاده از دانش بنیان ها در صنعت نفت و گاز توانستیم در شرایط تحریمی به رکورد جدید در فروش نفت و بازارسازی تضمینی و بسیار مهم در کشور های همسو با خود در جهت مقابله حداکثری و خنثی سازی تحریم ها اقدام کنیم. باید دیگر صنایع نیز به مانند صنعت نفت و گاز مسیر دانش بنیان شدن خود را با توسعه همکاری با دانش بنیان ها تداوم بخشند تا شاهد تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور باشیم.

دیگر خبرها

  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • دانش بنیان‌های کرمانشاه؛ چشم به راهِ احداث «شهرک فناوری»
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان