Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@12:38:45 GMT

عرضه خودرو در بورس چگونه باعث کاهش قیمت خواهد شد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۸۲۶۲

عرضه خودرو در بورس چگونه باعث کاهش قیمت خواهد شد؟

رسول سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص اینکه عرضه خودرو در بورس چه تأثیری بر صنعت خودروسازی کشور خواهد داشت، گفت: موضوع از اواسط سال ۹۷ شروع شد؛ زمانی که بدلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت خودرو در بازار آزاد شروع به فاصله گرفتن از قیمت مصوب کارخانه کرد. علت این امر هم این بود که به دلیل قیمت گذاری دستوری، خودروساز در فرایند تولید خودرو زیان می‌کرد؛ بنابراین تولیدکننده توان مالی و انگیزه کافی برای تولید در تیراژ بالا را نداشت و تولید خودرو نسبت به سال ۹۶ نصف شد که این کاهش تولید تا امروز ادامه داشته است، به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود تولید خودرو امسال نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس اقتصادی افزود: دلیل افزایش تقاضا هم این بوده که به دلیل ایجاد فاصله زیاد قیمت بین بازار و کارخانه، نه فقط دلال‌ها بلکه مردم عادی نیز انگیزه بالایی برای خرید خودرو به قیمت کارخانه و فروش به قیمت آزاد پیدا کرده اند یعنی بسیاری از مردم عادی که در حال حاضر برای خرید خودرو از کارخانجات ثبت نام می‌کنند، قصد استفاده از خودرو را ندارند و می‌خواهند خودرو را بفروشند و سودی بدست بیاورند.

وی ادامه داد: بر اساس پیشنهادی که هم اکنون در مجلس مطرح است و هنوز فرایند نهایی شدن خود را کامل نکرده، مقرر شده که خودرو در بورس کالا عرضه شود که در صورت تحقق این امر خودرو در بستر بورس کشف قیمت خواهد شد که این قیمت همان قیمت فروش یا قیمت بازار خواهد بود؛ این مساله موجب از بین رفتن انگیزه دلالی می‌شود و همچنین ما به التفاوت قیمت مصوب و فروخته شده در بورس به عنوان مالیات اخذ و به منظور افزایش تولید خودرو و توسعه حمل و نقل عمومی استفاده خواهد شد.

سلیمانی تصریح کرد: در صورت افزایش تولید خودرو، عرضه به بازار افزایش می‌یابد و این می‌تواند منجر به کاهش قیمت بازار شود. در واقع مکانیزمی که در طرح مجلس برای افزایش تولید درنظر گرفته شده است، مکانیزم افزایش تولید است و قرار است منابع مالی لازم برای افزایش تولید، از مابه التفاوت قیمت پایه بورس، تا قیمت کشف شده تأمین شود.

شروط عرضه خودرو در بورس

این کارشناس اقتصادی افزود: البته توجه داشته باشیم که عرضه خودرو در بورس به تنهایی نمی‌تواند تغییری در اوضاع فعلی صنعت و بازار خودرو ایجاد کند بلکه فقط محل فروش خودرو تغییر می‌کند، اما اگر بخشی از مابه التفاوت قیمت پایه تا قیمت کشف شده در بورس برای افزایش تولید اختصاص یابد، به مرور و در بلندمدت شاهد کاهش قیمت در بازار و نزدیک شدن قیمت بازار به کارخانه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه برای عرضه خودرو در بورس باید شروطی در نظر گرفته شود، گفت: به عنوان شرط نخست اینکه سقف قیمتی نباید در نظر گرفته شود زیرا با اعمال سقف قیمت، عملاً بورس بی خاصیت می‌شود؛ همچنین باید محدودیت‌هایی برای خریداران گذاشته شود به این صورت که هر فرد مجاز به خرید یک خودرو در سال باشد؛ از این طریق می‌توان روال قیمت سازی در بورس را محدود کرد. در صورت عدم اعمال این محدودیت، ممکن است عده‌ای وسوسه شوند که قیمت را مصنوعی بالا ببرند تا خودروهای احتکار شده خود را بفروشند.

سلیمانی ادامه داد: همچنین باید همه انواع خودروهای تولیدی کارخانجات در بورس عرضه شود تا عمق بازار بالا برود و درب پشتی کارخانه بسته شود؛ در غیر این صورت، عده‌ای از این مسیرِ خارج بورس سواستفاده می‌کنند و خودرو را به افراد خاص می‌فروشند.

کد خبر 5068270 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: صنعت خودروسازی عرضه خودرو در بورس قیمت خودرو تولید خودرو رسول سلیمانی قیمت دلار شاخص کل بورس بانک مرکزی ایران بورس تهران قیمت نفت بازار سهام وزارت صنعت معدن و تجارت ترخیص کالا ویروس کرونا تولید نفت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 وزارت جهاد کشاورزی گمرک ایران انتخابات آمریکا عرضه خودرو در بورس افزایش تولید تولید خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۸۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ تداوم کاهش قیمت خودرو در بازار

فرارو- کاهش قیمت خودرو که از ابتدای اردیبهشت امسال آغاز شد، کماکان ادامه دارد و امروز اغلب محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد پنج یا ۱۰ میلیون کمتر از دیروز قیمت دارند.

تارا تیپ V۴ که یکی از گرانقیمت‌ترین سواری‌های فعلی است، امروز یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان یعنی ۱۰ میلیون کمتر از دیروز به‌فروش می‌رسد.

تارا V۲، پژو پارس و دنا پلاس شش‌دنده نیز به‌همین کمتر از دیروز قیمت دارند و مدل‌های دیگری مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما، ۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته و تارا دنده‌ای با افت قیمت پنج میلیونی روانه بازار شده‌اند. قیمت روز محصولات ایرانخوردو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

دهم اردیبهشت 1403

11 اردیبهشت 1403

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF7 مدل 1403

820 میلیون تومان

820 میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF7 مدل 1402

635 میلیون تومان

635 میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده‌‌ ارتقایافته مدل 1403

970 میلیون تومان

960 میلیون تومان

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال مدل 1403

یک میلیارد و 180 میلیون تومان

یک میلیارد و 170 میلیون تومان

پارس سال XU7p مدل 1402

675 میلیون تومان

665 میلیون تومان

207 با موتور TU3 مدل 1403

680 میلیون تومان

675 میلیون تومان

207 دنده‌ای ارتقایافته مدل 1403

810 میلیون تومان

805 میلیون تومان

207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل 1403

یک میلیارد و 80 میلیون

یک میلیارد و 80 میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل 1403

650 میلیون تومان

650 میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل 1403

690 میلیون تومان

690 میلیون تومان

تارا دنده‌ای V1 مدل 1402

820 میلیون تومان

815 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V2 مدل 1403

985 میلیون تومان

975 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V4 مدل 1403

یک میلیارد و 200 میلیون تومان

یک میلیارد و 190 میلیون تومان

پژو 206 تیپ 3 پانوراما مدل 1402

665 میلیون تومان

660 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • قیمت محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ تداوم کاهش قیمت خودرو در بازار
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • متقاضیان خودرو دست نگه دارند