نشست گفتگوی ادیان و مذاهب برگزار شد
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۹۷۸۵
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست گفتگوی ادیان و مذاهب در دارالزهرا (س) شهر پاتالونگ تایلند برگزار شد. در این نشست توهین نشریه فرانسوی به والاترین مقدسات مسلمانان و ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص) محکوم شد.
مهدی حسنخانی، رایزن فرهنگی ایران در تایلند، سخنران افتتاحیه این نشست با محکومیت اهانت به پیامبر گرامی اسلام (ص) در فرانسه، دین مبین اسلام را بر اساس بیان قرآن دین رحمت و محبت برای خیر و سعادت همگان دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: از این نظر وجود پربرکت رسول رحمت و مهربانی همواره مایه مباهات و افتخار است. در مقابل اقدامات افراط گرایانه گروههای تروریستی همچون داعش نیز نسبت به سایر ادیان و مذاهب از دایره تعالیم دین مبین اسلام و مسلمانی خارج است.
حسنخانی در ادامه با اشاره به موضوع وحدت بر مبنای ارزشهای مشترک دینی، مذهبی را یکی از الزامات زدودن بذر تفرقه و اختلافات برمبنای تعالیم قرآن در جامعه عنوان و عناصر وحدت آفرین را در رشد و تعالی مادی و معنوی جامعه بسیار اثر بخش قلمداد کرد.
همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان بودا و اسلام در تایلند
سونتان کیتجانوجوک مانک (روحانی) برجسته بودایی گفت: همزیستی تاریخی و باسابقه بین ادیان بودا و اسلام از گذشته در تایلند مورد تأکید و توجه بوده است.
وی به نمونههایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: از جمله به قبرستان قدیمی مسلمانان نزدیک معبد بودایی و برگزاری مراسم ترحیم سالانه برای درگذشتگان مسلمان اشاره کرد که همه ساله با دعوت از مسلمانان برگزار میگردد.
جیراوات نماینده بودایی وزارت فرهنگ (برنده آثار توسعه هنر فرهنگی سال ۲۰۲۰) نیز با تأکید بر عاری بودن سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) از خشونت و افراط گرایی، به بیان سابقه تاریخی این منطقه پرداخت و اضافه کرد: در گذشته شهر پاتالونگ دارای حاکم اسلامی بوده و مردم در آن زمان از زندگی مسالمت آمیز و سعادت بخشی بهرهمند بودند.
شیخ عبدالکریم، از علمای اهل تسنن و ویسوت بابا منصور، نماینده دفتر شیخ الاسلام تایلند در شهرپاتالونگ با تأکید بر سنت پیامبر گرامی اسلام بر لزوم پرهیز از تفرقه و افراط و تفریط، توجه بر نقاط مشترک و احترام به سایر عقاید را در همگرایی و انسجام اجتماعی مؤثر و مفید ارزیابی کردند.
شیخ انصار، مدیر بخش امور دینی و مدیر خیریه الزهراء (س) نیز ادیان الهی را دارای یک شریعت مشترک دانست و با ذکر بیان قرآن میانه روی و اعتدال را لازمه اتحاد و همبستگی ادیان و مذاهب قلمداد کرد.
در ادامه این مراسم، برنامههای متنوعی همچون جمع خوانی صلوات خاص و نعت رسول گرامی اسلام (ص) به همراه سرود و شعرخوانی خواهران به اجرا درآمد.
کد خبر 5069105منبع: مهر
کلیدواژه: تایلند گفتگوی ادیان مسلمانان معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات دفتر تبلیغات اسلامی توهین به پیامبر مجمع جهانی صلح اسلامی عرفان اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی علامه طباطبایی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیامبر اکرم ص قرآن فرهنگستان هنر مسابقات قرآنی فرهنگسرای اندیشه پیامبر گرامی اسلام ادیان و مذاهب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۹۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیام حضرت آیتالله حسین نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»
این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر میباشم.
کد خبر 6094197