Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@22:54:11 GMT

ماه عسل عربستان با جو بایدن به پایان می‌رسد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۴۱۸۰۰

ماه عسل عربستان با جو بایدن به پایان می‌رسد؟

  به گزارش «پارسینه» به نقل از رویترز، رهبران عربستان سعودی روز یکشنبه و در حالی که بیشتر از ۲۴ ساعت از اعلام خبر شکست دونالد ترامپ در انتخابات گذشته بود، به جو بایدن تبریک گفتند.

در حالی که محمد بن سلمان، ولیعهد، روابط نزدیکی با ترامپ داشته و در سایه این ارتباط توانسته است از مسئولیت بسیاری از اقداماتش فرار کند، بایدن وعده داده است که در روابط دو کشور بازنگری کرده و پاسخگویی بیشتری در رابطه با قتل جمال خاشقجی در کنسولگری ریاض در استانبول طلب کرده و خواهان پایان پشتیبانی آمریکا از جنگ یمن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به همین دلیل، در حالی که کشور‌های عرب برای تبریک گفتن به نامزد دموکرات‌ها با هم رقابت می‌کردند، محمد بن سلمان در این باره سکوت کرده بود، حتی زمانی که انتخاب مجدد رئیس جمهور تانزانیا را به گرمی تبریک گفت.

ملک سلمان و ولیعهد بالاخره روز یک شنبه به بایدن و معاونش، کاملا هریس، برای پیروزی در انتخابات تبریک گفتند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نوشت «ملک سلمان روابط متمایز، تاریخی و نزدیک میان دو کشور دوست و مردمانشان را که همگان به دنبال تقویت و توسعه آن در تمام سطوح اند، ستایش کرد.»

رابطه بن سلمان و ترامپ نقش ضربه گیر در مقابل انتقادات بین المللی از قتل خاشقجی، نقش ریاض در جنگ یمن و بازداشت فعالان حقوق زنان را داشت، اما اکنون این موارد می‌توانند به نقطه جدایی دولت بایدن و عربستان تبدیل شوند.

در حالی که بسیاری از کاربران سعودی شبکه‌های اجتماعی در ساعات اولیه پس از اعلام پیروز بایدن، نتیجه انتخابات را به کلی نادیده گرفته بودند، کاربری به نام «دکتر مونا» در توییتر نوشت «تنها چیزی که بدتر از کووید-۱۹ خواهد بود بایدن-۲۰ است.»

یک منبع سیاسی سعودی با اشاره به روابط تاریخی دو کشور، احتمال پیش آمدن شکاف میان ریاض و واشنگتن را بعید می‌داند، اما روزنامه سعودی «عکاظ» در صفحه اول خود نوعی عدم قطعیت را پیش کشیده و می‌نویسد «منطقه در انتظار است... و برای آنچه بعد از پیروزی بایدن پیش می‌آید خود را آماده می‌کند.»

البته ممکن است انتظار عربستان زیاد طول نکشد. نیل کوئلیام، عضو اندیشکده انگلیسی چتم هاوس، می‌گوید دولت بایدن احتمالا پیام نارضایتی خود از سیاست‌های داخلی و خارجی عربستان را زود ارسال خواهد کرد.

او اضافه کرد: «رهبری سعودی نگران این است که دولت بایدن و کنگره متخاصم، بازبینی کامل روابط شامل ارزیابی مجدد روابط دفاعی را در پیش بگیرند و بنابراین ممکن است صدا‌ها و تحرکات برای پایان جنگ یمن بیشتر شود.»  

عربستان سعودی حامی پر و پا قرص سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران بود، اما بایدن گفته است که به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان تهران و قدرت‌های جهانی که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و معاونت او حاصل شد بازخواهد گشت.

ابو زیاد، صندوق دار یک سوپرمارکت در ریاض، می‌گوید امیدوار است که بایدن موضع متفاوتی پیش بگیرد: «من از پیروزی بایدن خوشحال نیستم، اما امیدوارم که او از اشتباهات اوباما درس گرفته و بفهمد که ایران یک دشمن مشترک است.»

یک منبع سیاسی سعودی گفته است که این کشور «توانایی تعامل با هر رئیس جمهوری را دارد چرا که ایالات متحده کشور نهاد‌ها است و کار‌های نهادی بسیاری میان عربستان سعودی و ایالات متحده در حال انجام است.»

او اضافه کرد: «روابط عربستان و آمریکا عمیق، پایدار و راهبردی است و با تغییر یک رئیس جمهور در معرض تغییر قرار نمی‌گیرد.»

منبع: پارسینه

کلیدواژه: جمال خاشقجی محمد بن سلمان ملک سلمان جنگ یمن عربستان سعودی عربستان سعودی جو بایدن دونالد ترامپ آمریکا محمد بن سلمان جمال خاشقجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۱۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی قمری‌وفا در شبکه اجتماعی خود نوشت: رئیس کل بانک مرکزی ایران به منطور شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

دیدار و گفتگو با روسای بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف از جمله عربستان در راستای توسعه مناسبات پولی و بانکی از جمله برنامه‌های رییس کل بانک مرکزی در عربستان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان