Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-28@22:24:52 GMT

شانگهای محور توسعه شرق پایه

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۴۳۷۴۳

شانگهای محور توسعه شرق پایه

به گزارش خبرآنلاین، شهری که تنها به یک محدوده جغرافیایی در سرزمین اژدهای افسانه ای خلاصه نشده بلکه نقطه آغاز پیمانی بین المللی گشت که اکنون با بازیگرانی کلیدی میرود تا نظم نوین جهانی امریکایی برجا مانده از دهه ۱۹۹۰ میلادی را با چالشی جدیروبرو کند.

به تازگی بیستمین نشست سران کشورهای عضو پیمان شانگهای که متاثر از شرایط همه گیری ویروس کرونا به شکل مجازی برگزار گردید با سخنان قابل درنگ روسای کشورهای عضو همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان چین به عنوان مبدا و پایه گذار پیمان شانگهای که در طول دو دهه اخیر روند توسعه ای پرسرعتی را آغاز کرده در میان کشورهای عضو نقش اصلی را در بر هم زدن مناسبات یکجانبه ناشی از نظم به اصطلاح نوین جهانی امریکایی پس از فروپاشی شوروی سابق ایفا می کند.

در همین راستا شی جین پینگ رئیس جمهور خلق چین دیروز در اجلاس شانگهای در سخنان خود اعلام کرد: " توسعه واقعی توسعه همه، توسعه خوب و توسعه پایدار است. ما باید با اصرار بر آرمان توسعه توأم با نوآوری، هماهنگی سبز، گشایش و بهره برداری مشترک، گسترش فضای همکاری عملی، به احیای اقتصادی و بهبود زندگی مردم کمک کنیم."

نکته ای که رییس جمهور خلق چین بدان اشاره کرده در واقع همان مبارزه با فاصله طبقاتی ناشی از نگاه لیبرالیستی است که غرب و به ویژه امریکا پس از فروپاشی شوروی سابق به عنوان پرچمدار نظام سرمایه داری در عمل آن را به عنوان الگویتوسعه مدرن سنگ تمام گذاشتند اما غافل از آنکه توسعه پایدار اقتصادی بدون توجه به محوریت آن یعنی "جامعه" و "انسان"غیر قابل دسترس است. چرا که شکاف های موجود در طبقات اجتماعی چه در سطوح داخلی یک سرزمین و چه در عرصه بین المللی تنها به ایجاد نابرابری و در نهایت نارضایتی اجتماعی و نیز اعتراض و هرج و مرج ختم خواهد شد.

از سویی دیگر، رییس جمهور چین خاطر نشان کرد: "بین تمدنها خوب و بد وجود ندارد، تنها، تفاوت و ویژگی وجود دارد. باید ضمن کمک به آموزش و هم آموزی بین تمدنها، افزایش حسن همجواری و دوستی بین کشورها، پایه افکار عمومی برای توسعه سازمان همکاری شانگهای در راستای تحقق توسعه دراز مدت را تحکیم کنیم.

وی در عین حال یک واقعیت را نیز یادآور شد و گفت: " ما باید با اقدامات عملی ضمن اجرای چندجانبه گرایی و بهبود مدیریت جهان، از نظم و ترتیب بین المللی دفاع کنیم. باید با اصرار بر اصول مشورت مشترک، ایجاد مشترک و بهره برداری مشترک، بر حل امور جهانی از طریق مشورت کشورها، مشارکت در برقراری نظام مدیریت جهانی، بهره مند شدن مردم کشورهای جهان از نتایج توسعه حمایت کنیم."

احترام متقابل به حقوق ملت ها و در عین حال حفظ استقلال، موضوعیست که پایه های نظم بین المللی را در دوره پیش رو میسازد. همچنین یکجانبه گرایی هایی که با اتکا بر توان نظامی و اقتصادی در سه دهه گذشته کوشیده به گفتمان حاکم بر روابط بین الملل از آن سوی اقیانوس اطلس جا بیفتد، مشکلی در روابط میان کشورها بوده که اکنون با ظهور یک شبکه قدرت چندجانبه چون چین، روسیه و ایران به چالش کشیده شده است. از همین روست که تشکیل سازمان همکاری های شانگهای که به ابتکار قدرت نوظهور چین شکل گرفته، میرود تا گفتمان جدیدی از همکاری های جهانی را بهنمایش بگذارد.

311311

کد خبر 1454434

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: چین سازمان همکاری شانگهای بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۳۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده حملات تروریستی در ایران و روسیه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر دفاع روسیه با قدردانی از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به این رژیم، اظهار کرد: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.

بنا به گزارش ایسنا، وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشورهای غربی در توسعه به شرق و حضور در جغرافیای امنیتی شانگهای بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید کرد.

ارتشبد سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه نیز در این دیدار با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست.

دو طرف در عین حال با توجه به تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز است، تاکید کردند.

وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت است، تصریح کردند حضور بازیگران فرامنطقه‌ای و مداخله‌گر در این مناطق خلاف منافع مشترک دو کشور است و فرمت منطقه‌ای ۳+۳ که با حضور کلیه کشورهای منطقه قفقاز در حال اجراست، چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899980

دیگر خبرها

  • مردم‌محور بودن اساس و پایه فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر است
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • حذف کماندار کیش از رقابت‌های کاپ جهانی شانگهای
  • پشت پرده حملات تروریستی در ایران و روسیه
  • دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در آستانه
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • وزرای دفاع عضو شانگهای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند
  • محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • دیدار وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه