Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس اراک، یادداشت؛ ارزیابی و ارزش‌گذاری یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مدیریت علمی و تخصصی است، در علم مدیریت برای بهتر و سریع‌تر رسیدن به هدف ارزیابی و مطالعات اولیه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

ارزیابی در هر مقوله‌ای شاخصه‌های موضوعی خود را دارد؛ به‌عنوان مثال هرگاه می‌خواهیم در خصوص صنایع و تولیدات صنعتی ارزیابی و مطالعه داشته باشیم ابتدا می‌بایست به منابع موجود از جمله نیروی انسانی، منابع انرژی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بپردازیم.

ارزیابی در مقوله فرهنگ که به عقیده این‌جانب قطعاً مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مؤلفه‌ای است که در مطالعات و برنامه‌ریزی‌های اجتماعی باید به آن پرداخت هم شاخصه‌های ویژه خود را دارد که از آن جمله می‌توان به شاخصه سرانه مطالعه، تعداد کتابخانه‌های موجود، تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها، تعداد کتاب‌خوانان هر جامعه، تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی، تعداد نویسندگان، مترجمان و گردآورندگان، تعداد ویراستاران، منتقدین، ناشران، تعداد سالن‌های نمایش و سینما، نگارخانه‌ها و حتی چاپخانه‌های آن جامعه اشاره کرد.

مدیران ارشد هر جامعه‌ای اگر می‌خواهند به شکلی آسان‌تر و سریع‌تر به اهداف کلان خود دست یابند می‌بایست در تمام برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خود پیوست فرهنگی را ضمیمه برنامه‌ها کنند.

به‌عنوان مثال مدیران ارشد یک جامعه شهری با سرانه مطالعه بالا، برای هدف‌گذاری در خصوص ارائه خدمات شهری مثل جمع‌آوری زباله‌ها و تفکیک آنها قطعاً کار آسان‌تری در پیش خواهند داشت؛ و یا ارائه خدمات بهداشتی و مبارزه با اپیدمی‌ها توسط مراکز بهداشتی برای جوامعی که ارتباط بیشتری با مطالعه چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی دارند راحت‌تر خواهد بود.

پس هرگاه می‌خواهیم اقدامات مهم و سازنده‌ای را در جامعه رقم بزنیم ابتدا باید به پیوست فرهنگی آن در برنامه‌ریزی بپردازیم و در آغاز کار نسبت به فرهنگ‌سازی اقدام نماییم.

فرهنگ‌سازی در هر جامعه‌های نیازمند شاخصه‌هایی است که در بالا به بعضی از آنها اشاره کردم که می‌توان یکی از مهم‌ترین آنها را فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی دانست که همواره موجبات پیشرفت و توسعه هر جامعه‌ای را فراهم آورده است.

ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی مهمی است که نه‌تنها تمامی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی باید به آن بپردازند بلکه عموم مردم از درون نهاد خانواده باید دغدغه آن را داشته باشند؛ که اگر این اتفاق میمون رخ دهد قطعاً شاهد پیشرفت فرهنگی و رشد و نمو جامعه خویش در همه ابعاد و زمینه‌ها خواهیم بود.

در شرایط کنونی هم که جامعه جهانی درگیر مبارزه با ویروس کووید۱۹ می‌باشد و مردم بیشتر اوقات مجبور به ماندن در منازل هستند می‌توان از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را برد و با تشویق مردم به مطالعه در منزل در راستای افزایش سرانه مطالعه گام برداشت.

اینجانب ضمن گرامیداشت و تبریک بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که از روز شنبه ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه سال جاری با شعار (دانایی، مانایی) در سراسر کشور برگزار می‌شود، وظیفه خود میدانم از تلاش‌های همه زحمت کشان و خادمان این عرصه اعم از مدیران کتابخانه‌های عمومی، کتابداران، ناشران، نویسندگان، کتاب‌فروشان و...  تقدیر و تشکر نموده و آرزومند روزهایی باشم که کتاب و کتاب‌خوانی نقش مؤثری در زندگی مردم ایفا نموده و جایگاه ویژه‌ای در سبد خرید آنها داشته باشد.

*******

احمد جوانمرد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه

*******

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کتاب فرهنگ جامعه توسعه کتاب و کتاب خوانی کتابخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۸۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به اقامه نماز موجب ارتقای معنویت در سازمان‌ها می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلیمانی صبح سه‌شنبه در شورای اقامه نماز ستاد نظارت گمرکات استان بوشهر به تاکید ائمه بر اقامه نماز اول وقت اشاره و اظهار کرد: اقامه نماز، موجبات افزایش وجدان‌کاری و تعهد سازمانی را فراهم آورده و در نهایت منجر به ارتقا بهره‌وری در سازمان‌ها و ادارات می‌شود.

وی بر تقویت امکانات و تسهیلات لازم برای اقامه نماز در گمرکات استان تاکید کرد و گفت: گمرک همواره توجه ویژه ای به اقامه نماز داشته و خوشبختانه گمرک بوشهر و گمرکات استان از امکانات مناسبی در این بخش برخوردار هستند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان بوشهر نیز بر لزوم تلاش بیشتر برای ترویج فرهنگ نماز تاکید کرد و گفت: ترویج فرهنگ نماز در سطح ادارات و در سطح جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

حجت‌الاسلام عباس خشنود به وضعیت اقامه نماز در ادارت و دستگاه‌های اجرایی استان پرداخت و گفت: طبق بررسی های صورت گرفته وضعیت اقامه نماز در دستگاههای اقتصادی استان از وضعیت بسیار مناسبی نسبت به سایر دستگاه ها در بخش های مختلف برخوردار است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های ادارات در خصوص برنامه‌های توسعه و ترویج فرهنگ نماز بر ضرورت اجرایی شدن مواد این تفاهم‌نامه‌ها تأکید کرد.

کد خبر 6093039

دیگر خبرها

  • کارگران عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
  • ابتذال در سینما برآیند تقاضا است/ از کیهان بچه‌ها شروع کردم
  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه و پیشرفت همه جانبه جامعه می‌شود
  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه جامعه می‌شود
  • توجه به اقامه نماز موجب ارتقای معنویت در سازمان‌ها می‌شود
  • آغاز سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی
  • ارزیابی ایمنی حدود ۱۵۰۰ بوستان در پایتخت و شناسایی بیش از ۱۵ هزار مورد ناایمن
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • ارزیابی ایمنی بیش از هزار بوستان در تهران
  • ارزیابی ایمنی بیش از ۱۰۰۰ بوستان در تهران