معرفی آثار راه یافته به بخش ملی فیلمسازان بسیجی جشنواره فیلم مقاومت
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۵۹۱۷۰
دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت اسلامی آثار راهیافته به بخش ملی «فیلمسازان بسیجی» در سه حوزه مستند، فیلم کوتاه و فیلمنامه را اعلام کرد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ستاد اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، اسامی آثار راهیافته به بخش ملی «فیلمسازان بسیجی» در سه حوزه «مستند»، «فیلم کوتاه» و «نماهنگ» از سوی دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت اعلام شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بنا بر اعلام دبیرخانه، مستندهای «از غرق آباد تا جوشن» (حسین فرقدان)، «امضای عشق» (رضا عباسی مهرآبادی)، «ایستاده در آب» (مرتضی امیری)، «آخرین گلوله» (عرفان فرجی)، «آن شش نفر» (محمدعلی یزدان پرست)، «آنسوی کارون» (رضا مسعودی)، «بالی برای پرواز» (اسلام قهرمانی)، «بانو» (محمد حبیبی منصور)، «بغض هامون» (محسن شیرازی)، «به آن قاب سوگند» (فرزاد زمانی)، «پیر دلاور جبهه های جهاد» (حاج بخشی)، «تا آخر خط» (محسن نوفرستی)، «تبلیغات محلی» (سیدعلی سیدی)، «تندیسی برای مجید» (ابوالفضل گلفام)، «جهان جواد» (سیدصادق غفوریان)، «چشم بیدار» (میثم کاظمی)، «چشمه ای در میانچال» (مهدی علاالدینی)، «چمرسرباز» (قدرت باقری)، «خاطرات بادیه» (ساسان فلاحفر)، «خط نورانی» (نادر فرجی)، «خلیل» (مهراب بهرامی)، «خوابهای روشن» (محمدجواد حیدری)، «دلندروا» (امیر پذیرفته)، «داستانی به روایت مستند» (سیدمحمد رودباریزاده)، «رژه تا بهشت» (سعید نصیرگلی)، «روایت جامانده» (مهدی ناظریان)، «زخم الماس» (عزیز بابانژاد)، «زندگی در آن سوی مه» (بهزاد رسول زاده)، «ستایش تا ستایش» (امیر طرفیانی)، «سکوت عشق» (مهدیار مروارید فروش)، «شهاب» (جابر بادیاد)، «عطر سیب» (داود جلیلی)، «فریادهای خاموش» (حمید زرگرنژاد)، «کاک حمزه» (یزدان پرونده)، «گلابی سیاه» (بشیر آزادپور)، «مجید بربری» (مهرداد یوسفی)، «من و حمید» (مجتبی یعقوبی)، «میشه فردا بیاد» (فاطمه بهادری فرد)، «نامه ای از دمشق» (مهدی ابراهیم خانی)، «نان و گل» (محسن انصاری)، «نواجش» (علی طالبی)، «همیشه با من 1» (حسن ساجدی) و «یوما» (سیاوش اسدی) به بخش ملی «فیلمسازان بسیجی» راه یافتند.
«اولین شب زمستان» (آرش رفیعی)، «با» (سعید موذنی)، «برتلک باز» (سجاد احمدبیگی)، «پابوس ص 1999» (سیدابراهیم حسینی)، «پارکینگ» (عباس عمرانی بیدی)، «پیرمرد و دوچرخه» (سلیم معزی)، «تنگ تنگ» (احمد غلامی)، «تروفه» (اصغر لائی)، «ته ته» (سیدجواد هادی اصل)، «حاوار» (یونس شهباز)، «خط شکن» (امیرمسعود اصلاح)، «دا» (فرشاد صالحی)، «داییش» (سعید ساروقی)، «دست در دست خدا» (مهرداد گلزاری افشار)، «روشنا» (اعظم وایانی)، «سخت شیرین» (سیدمهدی میرغیاثی)، «سکوت» (عمار خطی)، «سیزده به در» (ناصر طریحی)، «قاب سفید» (ماجد رستمی فر)، «کارگردان کوچولو» (امین جمالی)، «کفشهای واکس خورده» (هادی صباغزاده)، «کوگ» (صادق سهرابی)، «گلی به رنگ سکوت» (آناهیتا کبیرپور)، «لامپ» (رامین ترنج)، «ماه عسل» (احمد احمدپور)، «مسیر» (علی آشوری)، «مقاومت» (طاهره رحیمی)، «ملاخدیجه یک خروس داشت» (علی معصومی)، «منسی» (علیرضا معصومی)، «منفی یک» (امیدرضا خیرخواه)، «نگاه با چشمان بسته» (علی خاوری)، «نهست» (زانیار لطفی)، «وقتی بچهها خندیدند» (علی رنجبر)، «یارا» (حمیدرضا کرمانی) و «یک آن زندگی» (مجید صاحبکاری) فیلمهای کوتاه راه یافته به این بخش هستند.
همچنین فیلمنامههای «اسپیلت» (محمد بکرانی)، «آرزوی یک دست کت و شلوار» (علیرضا عرشیا)، «باران» (اعظم جامه بزرگ)، «بازگشت» (علی علی بیگی)، «بازگشت سرزده آرتوش» (سلمان اسماعیل زاده)، «پروژه» (میثم صدرا)، «تلنگر» (متین لنگری)، «تمام مریمها» (محمدجلیل اسکندرزاده)، «تیغ» (امید خیرخواه)، «چتر سفید» (ابوالفضل گلفام)، «حقیقت راه» (معصومه سابقی)، «حکم بیگناهی» (مرضیه سیاحی)، «دوازدهمین اسماعیل» (اعظم وایانی)، «رجعت سرخ یک پرستو» (سعید محمدی)، «زیرزمین» (امیرحسین انفرادی)، «سرباز» (رعنا جوادی)، «سفالگر» (محمود مهدوی)، «سنور» (عیسی بابایی)، «صدایم کن» (رضا هارونی)، «قارچ سمی» (امین لطفی شهپر)، «کوچه هشت پلاک 9 یک عاشقانه» (اسماعیل میرزایی)، «کودک و سرباز» (نوح امانی)، «گودال» (مرتضی پژوهان)، «مادرم زری سر زا رفت» (محمود خرمآزادی)، «مرادو» (مژگان روشنزاده)، «مرز» (هاجر آقایی)، «مظلوم» (مرضیه سراجی)، «منتظر قائم» (محمدرضا امیرخانی)، «نامه مرتضی» (یعقوب جدیری)، «وارسلونا» (ولی کریمنیا) و «وصال دروغین» (نسرین کریم دادیان) به بخش ملی «فیلمسازان بسیجی» راه پیدا کردند.
مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخشهای «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمیمیرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاعمقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار میشود.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت فیلمسازان بسیجی بخش ملی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۹۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزه نادر، خانهای برای ادبورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود- در گوشهای از اراضی عباسآباد یادگاری از نویسنده نامدارایرانی برجای مانده که به تعبیر کسانی که او را میشناسند نه تنها باید آثارش را با شور مزمزه کرد بلکه باید نگاهش به زندگی را زیست.نادر ابراهیمی همچنان در کنار کتابدوستان است.
متولد 1315 و متوفی در سال1387. فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسی از دانشگاه تهران. نویسنده، داستان نویس، مترجم، فیلمساز و پژوهشگر. القابی که به خودی خود موجب نشده است تا خیل عظیمی از جوانان امروز و دیروز به آثار نادر ابراهیمی روی بیاورند. از سال 98 که بخشی از لوازم شخصی و کتب وی در گوشهای از خانه شعر و ادبیات به نمایش در آمد، فضا نیز برای معرفی هر چه بیشتر او به علاقهمندان به کتاب فراهم شد.
بعد از فوت این نویسنده به همت و پیشنهاد همسرش فرزانه تهرانی مقدم آثار وی در خانه شعر و ادبیات موزهای را از آن خود ساخت. هر چند شیوع کرونا موجب شد تا رونق این مجموعه کمی با تأخیر مواجه شود اما در نهایت خانهای برای نادر ابراهیمی شکل گرفت تا زمینهساز معرفی هر چه بهتر وی باشد.
5 هزار جلد کتاب از کتابخانه شخصی
موزه نادر ابراهیمی یک کتاب درس است. اشیا بیجانی که هر یک بخشی از زندگی و عقاید نویسنده کرمانی را نمایان میسازد، جانی تازه به رگهای بازدیدکننده میبخشد.این مجموعه تداعی چگونه زیستنی است که نادر در کتابهای خود تلاش میکرد به مخاطب انتقال دهد. وی که از 15 سالگی نوشتن را آغاز کرد در «چهل نامه کوتاه به همسرم»، «بار دیگر شهری که دوست میداشتم»، «خانهای برای شب»، «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل»، «یک عاشقانه آرام»، «مردی در تبعید ابدی» ، «آرش در قلمرو تبعید»، «بر جادههای آبی سرخ» و «تضادهای درونی» نظر عموم مردم و اهالی شعر و ادب را به خود جلب کرد و جوایز متعددی را از آن خود ساخت.
علاوه بر معرفی آثار وی دراین مجموعه، 5 هزار جلد از کتابخانه شخصی شاعر و نویسنده جانمایی شده است. اما اینها نیز به تنهایی گویای عقاید متعالی وی نیست. لوازم شخصی و نوع زندگی منظم، همراه با برنامه ریزی و تربیت اخلاقی و فکری بازدیدکننده را متوجه خلأهایی میسازد که در تکاپوی زندگی روزمره به فراموشی سپرده است. نادر ابراهیمی با انضباط و تعهد و به قول خودش عشق وایمان، آثاری را به جای گذاشته که چندین نسل از کتاب دوستان ایرانی را سیراب کرده است.در لوحهای تقدیر و جوایز ملی و بینالمللی توجه کارشناسان و خبرگان داخلی و خارجی به آثار او دیده میشود. بر خلاف شعرا و نویسندگان دیگر، موزه نادر ابراهیمی در خارج از خانه وی دایر شده و بااین وجود آن ارتباط معنوی با نویسنده در آثار وی برقرار است.
توجه به تربیت کودکان
دو ساعت ورزش، 30 صفحه خواندن متن، یک ساعت خدمت و عبادت، یک ساعت بازی با رایکا(دخترش).
این برنامه روزانه که در پانویس آن آمده مهربانی، ادب،ایمان، آرامش، طهارت، پرهیز، کار، کار، کار، کار، گویای توجه نویسنده به تربیت قلبی و فکری خود است.
در عین حال از خدمات نادر ابراهیمی به یادگار گذاشتن کتابهای ارزنده ویژه کودکان و نوجوانان بود. کتبی مانند «دور از خانه»، «کلاغها»، «سنجابها» و «قصه گلهای قالی» . فعالیت حرفهای وی برای ادبیات کودک با تأسیس موسسه «همگام با کودک و نوجوان» آغاز شد که بعدها این مجموعه عنوان ناشر برگزیده آسیا و ناشر برگزیده نخست جهان را کسب کرد.
وی همچنین تصویرگری کتب کودک از جمله کتابهای «راه دور»، «گل هفت رنگ»، و «ما بوته گل سرخ را از خواب بیدار کردیم» در کارنامه وی میدرخشد.
در عین حال که نادر ابراهیمی آثار درخشانی برای کوچک و بزرگ خلق کرده است بخشی ازفعالیتش نیز مربوط به نوشتن فیلم نامهها اختصاص داشت. میتوان به فیلمنامههای «آخرین عادل غرب» و «صدای صحرا»، «روزی که هواایستاد»، «سفرهای دور و درازهامی و کامیدر وطن» نیز اشاره داشت.
غربتی پرمعنی
نادر ابراهیمی یکی از فاتحان قله ادبیات فارسی است. صعود بر قلب مخاطب و پا نهادن بر موانع و سخت کار کردن از ویژگیهای آثار خلق شده نویسنده برگزیده ادبیات داستانی است. اما به مانند بسیاری از چهرههای فرهنگی و هنری غربتی پرمعنی همچون غباری بر روی آثار وی نشسته است. در وضعیتی که خلأ معنی و محتوا در کتاب و در آموزش عمومی بیداد میکند، آثار نویسندگانی چون نادر ابراهیمی آنچنان که باید دستاویز تربیت روحی و فکری جامعه نیست.
در واقع به جای معرفی چهرههایی همچون ابراهیمی،این خود علاقهمندان به کتاب هستند که جستجو کرده و پی به گنجینههای فکری آنها میبرند. هر چند باید اقدام همسر شاعر را در زنده نگه داشتن ظرفیت تربیتی نادر ابراهیمیپاس داشت اما شعرا و نویسندگان بیش ازاینها میبایست مورد توجه قرار گرفته و آثارشان دستمایه تولید آثار هنری دیگر باشد.
کتابخانه کودک و نوجوانی که از آثاراین نویسنده سهمی ندارد یا صنعت سینمایی که فیلمنامههای وی را در گوشهای بایگانی کرده است و امروز از ضعف فیلمنامه گله و شکایت دارد و گردهماییهای فرهنگی که از قدرت و آموزههای فکری نویسندگانی چون او بیبهره است، به منزله جهالت و بیتوجهی به میراث معنوی است. نویسنده سالها و دههها از عمر خود را با دقت و تلاش مستمر برای نوشتن کتاب و فیلمنامه صرف کرده است، پژوهش کرده و هر آنچه لازم بوده و لازم دیده را در کتب خود آورده است و امروز نباید صرفاً، کتاب یک عاشقانه آرام وی به عنوان کادوی عشاق به یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.
مهمانی هر روز هفته یار مهربان
خانه شعرا و نویسندگان منزلگاه گنجینههای معنوی و فکری ماست اگر سری نزنیم گرد غفلت بر روح و روانمان خواهد نشست و ما را از اصلمان دور خواهد ساخت.
رئیس خانه شعر و ادبیات در خصوص معرفی آثار فاخر ادبیات ایرانی در این مجموعه و در خانه موزه نادر ابراهیمی به خبرنگار آنا گفت: در همه دنیا کتاب و ادبیات دو موضوع تنیده در هم است و 70 درصد کتابهای منتشره در دنیا به ادبیات مرتبط است. با این پیش فرض ما هر روز برنامه داریم. شنبههای روایتخوانی، یکشنبههای مثنویخوانی، دوشنبههای شعر و سه شنبههای داستان.
مهدی قزلی تاکید کرد: علاقهمندان میتوانند به صورت رایگان دراین نشستها شرکت کرده و لذت خواندن را تجربه کنند. حتی نویسندگان میتوانند کتاب های خود را دراین جلسات خوانده و نظر عموم را دریاف کنند.
وی با اشاره به خواندن کتاب همراه با حضور نویسندگان اضافه کرد: در کتابخانه نادر ابراهیمی هم که نوعی از قفسه باز است افراد میتوانند در محل مطالعه کنند و حتی میتوانند کتاب های ارزشمند این نویسنده را بخوانند.
رئیس خانه شعر و ادبیات به تولید ویدیو و محتواهایی جهت درج در شبکه های اجتماعی و حتی معرفی کتابها از طریق صدا و سیما اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برنامههای 10 کتاب که در دهه فجر با هدف معرفی 10 کتاب مرتبط با انقلاب اسلامی برگزار شد و یا برنامه «کتابم» که معرفی 34 کتاب توسط نویسندگان در دوره قبلی نمایشگاه کتاب بود.
وی به معرفی 80 کتاب در نمایشگاه کتاب امسال اشاره کرد و گفت: در معرفی آثار خوب و یا آینده دار تمامی ظرفیت خود را به کار بستهایم. ضمن اینکه ما در حوزه نشر فعالیت نداریم و هدف معرفی کتابها است و به جای چاپ و نشر به دنبال کتابخوانی هستیم.
قزلی معتقد است به اندازه کافی کتاب خوب برای خواندن داریم و همچنان کتابهایی نوشته میشود که ارزش خواندن را داشته باشد. به دلیل افزایش کمیت کتابها پیدا کردن کتاب خوب سخت شده است. در گذشته فقط افراد حرفهای در حوزه نشر کتاب فعالیت داشتند امروز هر فردی قادر به چاپ کتاب خوب است.
رئیس خانه شعر و ادبیات این وضعیت را اقتضای زندگی امروزی دانست و گفت: ما در دوره تلاطم اطلاعات هستیم. کتابهای زیادی برای خواندن است و هدف ما معرفی کتابهای مناسب برای تمامی اقشار است واینکه بتوانیم کمک حال کسانی باشیم که به دنبال مطالعه کتاب هستند و تلاش میکنیم به این سوال پاسخ دهیم که کدام کتاب برای کدام مخاطب مناسب است.
انتهای پیام/