Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین رشیدی نسبت به خرید پرندگان از بازارهای غیررسمی و غیر قانونی به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزا هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین رشیدی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه موردی از شیوع بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در استان وجود ندارد، گفت: اما به لحاظ اینکه در کشورهای همسایه مواردی از این بیماری دیده شده و همچنین برخی از استان های مرکزی و شمال کشور کانون های محدودی از این بیماری بوده است؛ از طریق دامپزشکی کشور به استان ها اخطار داده شده تا تمامی استان ها آمادگی لازم را به منظور مقابله با این بیماری را داشته باشند چه از لحاظ پرندگان مهاجر و در معرض تهدید و چه از لحاظ اینکه ممکن است از یک کانون نقطه ای در کشور این اتفاق رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با تأکید بر اینکه کانون هایی که جا به جایی صورت می گیرد، محدود هستند ولی عموما نگرانی از بابت انتقال بیماری از طریق پرندگان مهاجر است، عنوان کرد: چرا که در این فصل پرندگان مهاجر از مسیر ایران نیز عبور می کنند و بنابراین تمامی استان ها و به ویژه در نزدیکی مرغداری هایی که در کنار سدها و آبگیرها هستند، امکان شیوع بیماری وجود دارد.

وی ابراز کرد: در این راستا در سطح استان ستاد آنفلوانزا فوق حاد پرندگان را فعال کرده ایم و افراد مختلف و همکاران دیگر دستگاه هایی که می توانند در این زمینه همکاری داشته باشد را با خطر بیماری آشنا و اعلام کرده ایم که آنان باید آمادگی کامل را داشته باشند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: در خصوص مسائل بهداشتی و قرنطینه ای که باید در مرغداری ها رعایت شود نیز با اتحادیه مرغداران صحبت شده و توصیه های لازم را در این خصوص اعلام کرده ایم؛ همچنین مرغداران در این فصل باید دقت کنند که مسائل امنیت زیستی و قرنطینه ای در مرغداری ها رعایت شود.

وی ادامه داد: مرغداران از رفت و آمد افرادی که از خارج به مرغداری وارد می شوند، جلوگیری کند و صرفا افرادی که در مرغداری ها فعالیت می کنند در محل حضور داشته باشند؛ همچنین مرغداران خوراک طیور را از منابع مطمئن تهیه کنند زیرا خوراک طیور نباید در بین مرغداری ها جا به جا شود؛ چرا که این مسئله می تواند عامل خطر انتقال بیماری از یک مرغداری به مرغداری دیگر باشد.

رشیدی با بیان اینکه کشتار طیور باید در کشتارگاه های صنعتی انجام شود، تصریح کرد: به کشتارگاه های صنعتی توصیه کرده ایم که پس از هر بار کشتار باید قفسه های حمل طیور را شستشو و ضدعفونی کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان تأکید کرد: تمام نقل و انتقالات جوجه یک روزه، خوراک دام و انتقال پرندگان به کشتارگاه باید با هماهنگی شبکه های دامپزشکی شهرستان ها صورت گیرد و در این زمینه باید مجوز دریافت کنند تا کنترل های لازم در این خصوص انجام شود.

وی گفت: از تمامی مرغداران درخواست کرده ایم که چنانچه در دوران پرورش با تلفات غیر عادی مواجه شدند با توجه به اینکه بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان می تواند تلفات غیر عادی داشته باشند، حتما به دامپزشکی گزارش دهند.

رشیدی بیان کرد: با نیروی انتظامی هماهنگی های لازم را انجام داده ایم که از ورود و خروج پرندگان از استان بدون گواهی حمل بهداشتی جلوگیری به عمل آید؛ چرا که برای از کشتارگاه های ما پرندگان را از استان های فارس و یزد وارد می کنند؛ بنابراین توصیه ما این است که باید حتما گواهی حمل بهداشتی از دامپزشکی مبدأ داشته باشند که در این زمینه نیروی انتظامی قول همکاری را داده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: با توجه به اینکه این بیماری قابل انتقال به انسان است و چنانچه در سطح استان شیوع پیدا کند، علاوه بر اینکه خساراتی را به مرغداری های استان وارد می کند موجب انتقال این بیماری به شهروندان خواهد شد؛ بنابراین توصیه مان این است که شهروندان مرغ مورد نیاز خود را از فروشگاه های تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند؛ چرا که کشتارگاه های طیور تحت نظارت دامپزشکی کشتار خود را انجام می دهند.

وی با تأکید بر اینکه توصیه می کنیم که از بازار زنده فروشی پرندگان جلوگیری به عمل آید، ابراز کرد: بعضا دیده می شود که در سطح شهر برخی از اماکن، افراد اقدام به فروش پرنده زنده تحت عنوان مرغ بومی می کنند که نمی توان سلامت آنها را کاملا تأیید کرد؛ چرا ممکن است آنها آلوده باشند و این آلودگی را به افراد منتقل کنند.

رشیدی عنوان کرد: از شهروندان درخواست داریم که از خرید از بازارهای غیر رسمی و غیر قانونی که اقدام به فروش پرنده زنده می کنند و یا در همان محل اقدام به ذبح پرندگان می کنند اکیدا خودداری کنند و شهرداری نیز باید در زمینه جمع آوری بازارهای زنده فروشی پرندگان همکاری لازم را داشته باشند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: شهروندانی که مرغ بومی نگهداری می کنند، توجه داشته باشند که در محل از مرغ های بومی نگهداری کنند که در تماس با پرندگان وحشی مهاجر نباشند چرا که می توانند بیماری را به مرغ های بومی منتقل کنند.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با راعیت دستور العملهای بهداشتی که توسط اداره کل دامپزشکی توصیه می شود از ورد بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: آنفلوانزا فوق حاد پرندگان بیماری آنفلوانزا داشته باشند مرغداری ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۳۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد

فاتحی نیا مدیر کل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه مهریز گفت: در سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مواجه بودیم که ناشی از اقدامات پیشگیرانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بود.

وی افزود: سال گذشته برای پیشگیری از بیماری هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان بیش از هشت هزار قلاده سگ صاحب دار واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بیماری تب کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک دانست و بر مصرف گوشت لیبل دار و خرید از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز تاکید کرد.

فاتحی نیا همچنین از افتتاح و بهره برداری ساختمان جدید شبکه دامپزشکی مهریز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ساختمان دامپزشکی مهریز با تلاش دو ساله به مراحل پایانی ساخت رسیده و با زیربنای ۲۸۰ متر تا هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • شهروندان از شنا در آب‌های جمع شده ناشی از رواناب‌ها و سدهای خاکی خودداری کنند
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • دستور استاندار لرستان بر خودداری از خرید گل و نصب بنر تبریک انتصاب
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست