Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به لزوم اعمال محدودیت های بیشتر برای مقابله با شیوع این ویروس اظهار کرد: از شنبه هفته آینده یعنی اول آذر طرحی اجرا می‌شود که مربوط به کل کشور است و البته در هر شهر بنا بر اقتضائات آن شهر اجرا می‌شود و کلیت آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ظاهر این طرح درست است که با جریمه‌ها و تعطیل مراکز فرهنگی و نظایر آن خود را بروز و ظهور می‌دهد اما بیشتر یک هشدار برای مردم است که بدانند این ویروس، ویروس فروردین و اردیبهشت نیست. در همه سال امکان شیوع وجود دارد.

رییس جمهور تاکید کرد: امروز چارچوب کلی این طرح مشخص شد که سخنگوی ستاد آن‌ها را برای مردم توضیح خواهد داد و امیدوارم مثل دور اول شیوع کرونا که سرافراز عبور کردیم و همه به هم کمک می‌کردیم در این دور که سخت‌تر هم هست با سرافرازی عبور کنیم.

روحانی در ابتدای این نشست با یادآوری اینکه نزدیک ۹ ماه است با معضل شیوع کرونا مواجه هستیم، تصریح کرد: متاسفانه موج جدید این ویروس در جهان ظهور و بروز پیدا کرده و مشکلات زیادی را برای کشورها و مردم ایجاد کرده است. خیلی از دولت‌ها ناچار شدند که محدودیت‌ها را از نو افزایش دهند، ما هم به همین دلیل در هفته‌های اخیر یکبار در ۴۳ شهرستان و یکبار در ۴۶ شهرستان حدود ۹۰ شهرستان محدودیت زیادی را ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه هدف از این محدودیت‌ها ملموس شدن شرایط فوق‌العاده برای مردم است، گفت: ما از شرایط عادی عبور کردیم، همه باید کمک کنند که بتوانیم از این مسئله با کمترین ضرر عبور کنیم و آنچه  در مرحله اول مهم است آموزش دادن است؛ ما باید سواد سلامت مردم را بالا ببریم. مردم باید به خوبی بدانند علائم این بیماری چیست.

رییس جمهور تصریح کرد: هنوز هم در جامعه افرادی هستند که می‌گویند من علامتی ندارم، فقط یه درد عضلانی دارم. وقتی باز هم از او می‌پرسند علامتی داری؟ می گوید یک چند روزی است که حس چشایی و بویایی کار نمی‌کند معلوم است آموزش به اندازه کافی به مردم داده نشده است.

روحانی ادامه داد: مردم فکر می‌کنند باید تب شدید داشته باشند، فکر می‌کنند در شرایطی باشند مدام سرفه کنند تا احساس کنند این بیماری سراغ آنان آمده است. ما باید سطح آموزش را بالا ببریم و همچنین  مردم هم باید اعتماد کامل به ستاد ملی کرونا و قرارگاه داشته باشد این اعتماد هر چه کمتر شود به ضرر ماست.

وی تاکید کرد: کاری به صحبت‌های این‌ها که در داخل یا در رسانه‌های خارجی مصاحبه می‌کنند و انتقادهای ناپخته‌ای را بیان می‌کنند، ندارم اما هر چیزی که اعتماد مردم را به ستاد ملی کرونا و به قرارگاه و وزارت بهداشت کاهش دهد به ضرر ماست، به محض این که اعتماد کم شود دقت مردم برای اجرای مصوبات کم می‌شود.

رییس جمهور تاکید کرد: مورد سوم این است که دولت و آنانی که به دولت یاری می رسانند به الزامات پروتکل توجه کنند، وقتی پروتکلی اعلام می‌کنیم الزاماتی دارد، وقتی می‌گوییم ماسک بزنید ماسک باید به وفور در اختیار مردم با قیمت کم قرار گیرد، البته هم‌اکنون برای تهیه ماسک توسط مردم مشکلی نیست و مشکلات حل شده است.

روحانی با تاکید بر توسعه دولت الکترونیک، اظهار کرد: وزیر بهداشت می‌گوید در مقابله با این ویروس، روز برای ما مهم نیست ساعت مهم است ما باید هرچه می‌توانیم همه چیز را به سمت فضای دیجیتال و مجازی ببریم که مردم نیازمند این نباشند به ادارات مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح نیز باید تجهیزات و امکاناتشان در اختیار باشد که البته در اختیار است؛ چرا که خستگی کادر درمان از سوی نیروهای مسلح می‌تواند کاهش یابد.

رییس جمهور ادامه داد: همچنین بیمارستان‌ها و تاسیساتی که برای نیروهای مسلح نیست بلکه برای دولت است ولی مربوط به وزارت بهداشت نیست و مربوط به دستگاه های دیگر است باید همه پای کار بیایند.

 روحانی تاکید کرد: اگر مصوباتی تایید و ابلاغ شود اما توسط عده‌ و اقلیتی اجرا نشود، باید با آنان برخورد شود. اگر برخورد نشود، کل کار لنگ می‌شود. بیشترین مسئولیت در این‌باره با قرارگاه است.

وی با یادآوری اینکه تجمع و تردد باید به حداقل ممکن برسد، ادامه داد: اگر تردد و تجمع کم شود بسیاری از مسائل ما حل می‌شود. در بسیاری از شهرها افزایش ابتلاها به خاطر تجمع غیرضرور و غیرقانونی است. یک تیم فوتبال برنده شده که دلیلی بر تجمع نمی‌شود. هر حادثه بعد از دو هفته مراجعه به بیمارستان را افزایش می‌دهد و بعد از سه، چهار هفته مراجعه به آرامستان را بیشتر می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در شهری مانند مشهد، اجتماعی درست می‌شود که رنگ‌وبوی مذهبی داشته اما مجوز نداشته است. مشهد در روزهای گذشته در برخی از روزها از نظر آماری وضعیتی بدتر از تهران داشت، حالا از هر کسی می‌پرسیم می‌گویند مجوزی نداشتند. اصل تجمع و تردد غیرضروری را باید رعایت کنیم.

روحانی با یادآوری اینکه ۸۰ درصد کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند علامت روشن ندارند، افزود: چون این افراد علامت ندارند، فکر می‌کنند سالم هستند اما دیگران را مبتلا می‌کنند. باید تست تشخیصی را افزایش دهیم. وزارت بهداشت خود را برای این کار آماده کرده و دولت آماده یاری‌رسانی است. شرکت‌های دانش‌بنیان هم کمک می‌کنند تا کیت‌های تشخیصی که در زمان کوتاه جواب دهند را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: فرد مبتلا باید از جامعه جدا شود. برای جداسازی فرد باید در مکانی قرنطینه شود و اگر این کار رخ نداد، باید با آن فرد برخورد کرد. در ردیابی بیماران وزارت ارتباطات نیز باید کمک کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وقتی این مراحل را پیش می‌بریم اما موثر نمی‌شود، ناچاریم محدودیت شدیدی قائل شویم، گفت: اکنون در شرایطی هستیم که ناچار به افزایش محدودیت‌ها هستیم و تصمیمات کلی درباره محدودیت‌ها گرفتیم که از اول آذر اجرایی شود. البته ریزه‌کاری‌هایی در این طرح وجود دارد که این هفته تعیین می‌شود و قرارگاه و وزارت بهداشت بیشترین مسئولیت را برای اجرای آن برعهده دارند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: حسن روحانی محدودیت های کلی ستاد مبارزه با کرونا آموزش وزارت بهداشت محدودیت ها رییس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۷۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • مصرف بهینه آب در استان بوشهر ضروری است
  • گفته بودم مراقب بازیکن لالیگایی باشید / مسئولان هم به ورزشگاه بیایند
  • جمیله علم‌الهدی: از رسانه‌های غربی می‌خواهم که به ایران بیایند و وضعیت را ببینند
  • سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود
  • پل خورگو وارد مرحله اجرا شد
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود