Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@06:52:17 GMT

تفاوت بین دندانپزشک و متخصص ارتودنسی

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۷۳۱۳

تفاوت بین دندانپزشک و متخصص ارتودنسی

علم دندانپزشکی، علمی گسترده است. به همین دلیل افراد زیادی برای رفع مشکلات دهان و دندان خود از طرف دندانپزشکان، به متخصصان دیگر ارجاع داده می‌شوند. در زمینه ناهنجاری‌های فک و دندان، دکتر یا متخصص ارتودنسی می‌تواند به فرد بیمار کمک کند. در واقع متخصص ارتودنسی علاوه بر گذراندن دوره شش ساله و کسب مدرک عمومى دندانپزشكى، یک دوره تخصصی سه ساله را هم می‌گذراند تا تبدیل به یک ارتودنتیست (Orthodontist) یا متخصص ارتودنسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تخصص اصلی این افراد در زمینه ارتودنسى و درمان ناهنجارى‌هاى فک و صورت است.

افرادی که این دوره را نمی‌گذرانند، به عنوان دکتر دندانپزشک یا جراح دندانپزشک شناخته می‌شوند. علاوه بر حوزه‌های مربوط به متخصص ارتودنسی، در مواردی مانند ترمیم‌های عمیق دندان و برخی عصب‌کشی‌ها، دکتر دندانپزشک شما را به متخصصان مناسب ارجاع می‌دهد.

به نقل از Health line:

"دندانپزشکان و ارتودنتیست‌ها پزشکانی هستند که در مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان تخصص دارند. پزشکانی که دندانپزشکی عمومی خوانده‌اند برای تشخیص و درمان بیماری‌های لثه، دندان، زبان و دهان آموزش دیده‌اند.

متخصصین ارتودنسی نیز این آموزش‌ها را می‌بینند؛ اما برای آن که در تشخیص و درمان ناهماهنگی دندان‌ها و فک تخصص داشته باشند، آموزش‌های بیشتری می‌بینند."

در ادامه ضمن آشنایی با فعالیت‌های متخصص ارتودنسی، انواع مختلف ارتودنسی را معرفی کرده‌ایم تا دید کاملی از خدمات این دسته از دندانپزشکان و کار آنها داشته باشید.

فعالیت‌های متخصص ارتودنسی

نباید تصور کنیم فعالیت‌های یک متخصص ارتودنسی به قرار دادن سیم‌های فلزی (دستگاه ارتودنسی) روی دندان‌های فرد محدود می‌شود. امروزه ارتودنتیست‌ها می‌توانند به روش‌های دیگری هم ناهنجاری‌های فک و دندان را برطرف کنند. یکی از این روش‌ها ارتودنسی نامرئی است.

ارتودنسی نامرئی در میان افرادی که به درمان ارتودنسی نیاز دارند، بسیار محبوب شده است. دلیل این امر دیده نشدن دستگاه ارتودنسی روی دندان‌هاست. متقاضیان اصلی متخصص ارتودنسی را بزرگسالان تشکیل می‌دهند. زیرا افراد کم‌‌سن‌وسال‌تر معمولا به مشخص بودن سیم‌های ارتودنسی توجه نمی‌کنند. روش‌های درمان ارتودنسی نامرئی سه دسته کلی دارد:

ارتودنسی لینگوال: این روش در ارتودنسی نامرئی کم و بیش منسوخ شده و از طرف متخصصان نیز پیشنهاد نمی‌شود. در ارتودنسی نامرئی با براکت لینگوال، متخصص ارتودنسی سیم‌ها را پشت دندان‌های بیمار می‌چسباند. این مسئله به نوبه خود می‌تواند باعث کاهش فضای دهان و ایجاد مزاحمت برای زبان شود. احتمال شکسته شدن آن نیز وجود دارد. ارتودنسی با موارد هم‌رنگ: در این روش متخصص ارتودنسی هم می‌تواند از پلاک‌های شفاف استفاده کند، و هم از براکت‌های همرنگ با دندان. باید توجه داشت که پلاک شفاف برای همه ناهنجاری‌ها کارایی ندارد؛ و باید هر دو الی سه هفته آن را تعویض کرد. اگر مورد حاد باشد، متخصص ارتودنسی از براکت‌های پلاستیکی یا سرامیکی همرنگ با دندان استفاده می‌کند. الاینر تراپی: این روش به مرتب کردن دندان‌ها با ردیف‌کننده‌های بدون سیم اشاره دارد. در این روش از ارتودنسی نامرئی، ردیف‌کننده‌ها یا تری‌های (tray) دندانی بدون سیم با تکنولوژی CAD/CAM برای هر بیمار طراحی و ساخته می‌شود. بیمار در طول درمان خود، از یکسری الاینرهای نامریی به ترتیب شماره‌‌شان استفاده می‌کند. الاینرها (aligner) پلاک‌هایی شفاف و شبیه به نایت‌گارد هستند.

 

 

انجام انواع ارتودنسی

به غیر از درمان جدید ارتودنسی نامرئی، متخصص ارتودنسی انواع ارتودنسی قدیمی‌تر (و البته به شدت نتیجه‌بخش) را نیز انجام می‌دهد؛ یعنی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک.

ارتودنسی ثابت:

در ارتودنسی ثابت، امکان خارج کردن دستگاه ارتودنسی از دهان وجود ندارد. در این روش، متخصص ارتودنسی نگین‌ها یا همان براکت‌ها را روی دندان می‌چسباند و آنها را ثابت می‌کند. در مرحله بعد ارتودنتیست سیمی را از میان براکت‌ها می‌گذراند، که با کش‌های ظریف به براکت‌ها انداخته می‌شود.

هدف اصلی این روش، حرکت دادن دندان‌ها برای قرار گرفتن در فضای مناسب، مرتب کردن دندان‌های شلوغ و اصلاح روابط دندان‌ها در فک‌های بالا و پایین است. این روش برخلاف ارتودونسی‌های متحرک، وابسته به همکاری و نظم فرد بیمار نیست. بهترین زمان برای مراجعه به متخصص ارتودنسی و انجام این درمان، پیش از بلوغ است.

ارتودنسی ثابت از جمله مواردیست که در دوره شش ساله عمومی آموزش داده نمی‌شود، و تنها متخصص ارتودنسی می‌تواند آن را انجام دهد.

ارتودنسی متحرک:

برخلاف ارتودنسی ثابت، امکان خارج کردن دستگاه ارتودنسی در این درمان وجود دارد. دستگاه ارتودنسی متحرک به دندان‌های بیمار نچسبیده، و معمولا طول درمان آن از ارتودنسی ثابت کوتاه­تر است. متخصص ارتودنسی از این روش برای ناهنجاری‌های نه‌چندان پیچیده، و گاهی به عنوان مکمل درمان ارتودنسی ثابت استفاده می‌کند.

دستگاه‌های ارتودنسی متحرک دو دسته هستند: گروه اول برای حرکت‌های ساده دندانی، و گروه دوم برای حرکت دادن فک بالا و پایین کاربرد دارند. بیمار می‌تواند این دستگاه‌ها را در موقعیت‌های خاص از دهان خود در بیاورد، آنها را به راحتی تمیز کند و غیره. مانند روش‌های متحرک ارتودنسی نامرئی، این حالت هم به همکاری منظم بیمار نیاز دارد.

در روش‌های ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی برای افرادی که نگران ظاهر خود هستند گزینه ایده‌آلی محسوب می­شود. اما از آنجا که کودکان معمولا مشکلات پیچیده­تری دارند، این روش برای آن­ها توصیه نمی­شود. دستگاه‌های ارتودنسی متحرک به آسانی نیز از جای خود در می­آیند، و گزینه مناسبی برای کودکان نیستند.

 

 

فعالیت‌های دکتر ارتودنسی

اگرچه دکترهای دندانپزشک نیز علاوه بر کشیدن دندان‌ها، پر کردن و انجام ترمیم برای مراقبت‌های ارتودنسی نیز آموزش‌هایی دیده‌اند، اما انواع درمان‌های ارتودنسی با اهداف سلامتی و زیبایی را باید به یک متخصص ارتودنسی سپرد. مهمترین فعالیت‌های دکتر ارتودنسی شامل درمان کجی دندان‌ها (شامل اوربایت، آندربایت و کراس‌بایت) شلوغی دندان‌ها، فاصله‌دار بودن دندان‌ها، و درمان ناهنجاری‌های فکی و گیجگاهی می‌شود.

همان‌طور که توضیح دادیم، ارتودنسی نامرئی هم در کنار درمان برخی مشکلات فک توسط متخصص ارتودنسی انجام می‌شود. برای کشیدن دندان عقل هم بهتر است پیش از مراجعه به دکتر دندانپزشک، برای معاینه از دکتر ارتودنسی وقت گرفت و با او مشورت کرد.

از این نظر، می‌توان دندانپزشک‌های عمومی و ارتودنتیست‌ها را با پزشکان عمومی و تخصص‌دار مقایسه کرد. چک‌آپ‌های دوره‌ای و درمان‌های لازم برای حفظ بهداشت دهان و دندان‌ها توسط جراح دنداپزشک انجام می‌شود؛ اما برای حل مشکلاتی مانند ناهنجاری‌های فک باید به دکتر ارتودنسی مراجعه کرد.

دکتر سعید قریشی، متخصص ارتودنسی

دکتر سعید قریشی، دارای فلوشیپ و بورد تخصصی ارتودنسی کانادا، متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت هستند. ایشان تحصیلات عمومی خود را در دانشگاه شهید بهشتی، و دوره تخصصی ارتودنسی را در دانشگاه دندانپزشکی مشهد با ممتازترین نمرات و رتبه‌ها گذراندند. همچنین، در سال 2014 در بخش ارتودنسی دانشگاه آلبرتا با آخرین تکنیک‌های روز برای درمان بیماران در ایران و کانادا آشنا شدند.

برای دریافت کلیه درمان‌های ارتودنسی بزرگسالان، ارتودنسی کودکان، ارتودنسی نامرئی و... با آخرین متدها، می‌توانید به مطب‌های ایشان مراجعه کنید.

منبع: الف

کلیدواژه: دستگاه ارتودنسی ارتودنسی نامرئی ناهنجاری های فک متخصص ارتودنسی ارتودنسی متحرک ارتودنسی ثابت دکتر ارتودنسی ناهنجاری ها براکت ها دندان ها روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۷۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیا می‌دانستید که دهان ما خانه تعداد زیادی باکتری است؟ در واقع تعداد باکتری‌های موجود در دهان انسان از تعداد افراد کل دنیا بیشتر است! شاید باورنکردنی به نظر برسد، اما حقیقت دارد. دهان ما مملو از میکروارگانیسم‌های ریز است که نقش مهمی در سلامت کلی ما دارند. این باکتری‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند و در حالی که برخی از آنها بی ضرر هستند، برخی دیگر می‌توانند مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه ایجاد کنند. بیایید عمیق‌تر در دنیای شگفت‌انگیز باکتری‌های دهان غواصی کنیم تا بفهمیم چرا این باکتری‌ها بسیار فراوان هستند و چه کاری می‌توانیم برای کنترل آنها انجام دهیم.

باکتری‌ها موجودات تک سلولی هستند که آنقدر ریز هستند که بدون میکروسکوپ دیده نمی‌شوند. آنها در همه جا وجود دارند، از جمله در دهان ما. شاید تعجب کنید که چرا در چنین فضای کوچکی این همه باکتری وجود دارد. خوب، دهان ما محیط مناسبی را برای رشد این میکروارگانیسم ها فراهم می‌کند. دهان گرم و مرطوب است و غذای زیادی برای تغذیه باکتری ها وجود دارد. دهان ما همچنین محل قرارگیری سطوح مختلف مانند دندان، لثه و زبان است که زیستگاه‌های مختلفی را برای استعمار باکتری‌ها فراهم می‌کند!

همه باکتری های موجود در دهان ما مضر نیستند. در واقع، بسیاری از آنها مفید هستند و به حفظ تعادل سالم در اکوسیستم دهان ما کمک می‌کنند. این باکتری‌های خوب به تجزیه ذرات غذا، مبارزه با میکروب های مضر و حتی محافظت از دندان های ما در برابر پوسیدگی کمک می کنند. با این حال، هنگامی که تعادل به هم می‌خورد، باکتری‌های مضر می‌توانند بر اوضاع مسلط شوند و باعث مشکلات سلامت دهان شوند. بهداشت نامناسب دهان، مانند مسواک نزدن و نخ دندان کشیدن منظم، می تواند منجر به ایجاد یک لایه چسبنده حاوی باکتری شود. اگر این لایه برداشته نشود، به جرم دندان تبدیل خواهد شد که به بیماری لثه کمک می‌کند.

اما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا باکتری‌های موجود در دهان خود را تحت کنترل نگه داریم؟ پاسخ ساده است: رعایت بهداشت دهان و دندان. مسواک زدن حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن روزانه و مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینات و تمیز کردن دندان ها از اقدامات ضروری برای حفظ سلامت دهان است. با انجام این کار، می توانید به کنترل باکتری های مضر کمک کنید و از مشکلاتی مانند حفره دندان و بیماری لثه جلوگیری کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ تعادل سالم باکتری ها و اطمینان از داشتن دهانی سالم کلیدی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • ارائه ۱۰ میلیارد تومان خدمات از سوی کمیته امداد در سال گذشته
  • سرخ و سفید و دوست‌داشتنی
  • لیگ ملت‌ها: آمریکا تا دندان مسلح می‌آید
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • پایانی بر شروع دوباره طبابت دندانپزشک قلابی در بروجرد