Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@22:15:57 GMT

درد کمر و کلیه را اشتباه نگیرید!

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۷۳۸۱۴

ویژگی‌های اصلی و علت‌های کلیه درد و کمردرد را بدانید. ناطقان: کلیه‌ها، ضایعات و مایعات اضافی را از خون پاکسازی می‌کنند. این دو اندام در طرفین بدن و دقیقاً زیر دنده‌ها قرار دارند و چسبیده به عضلات کمر هستند. همین حالت موجب می‌شود به سختی تفاوت بین کلیه‌درد و کمردرد را تشخیص دهیم.
وقتی سعی دارید بفهمید درد از کلیه‌ها است یا از کمر شما، باید موارد زیر را بررسی کنید: محل درد، نوع و شدت درد، هر گونه علامت دیگر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
 
 
ویژگی‌های اصلی و علت‌های کلیه‌درد و کمردرد را بدانید.
 
کلیه‌درد
 
کلیه‌ها، سموم و ضایعات خون را فیلتر می‌کنند و به همین دلیل در معرض عفونت و آسیب هستند. کلسیم اضافی، اگزالات و فسفر می‌توانند در کلیه‌ها تجمع کنند و سنگ کلیه تشکیل دهند. سنگ کلیه در صورتی‌که انسداد ایجاد کند، دردناک است.
 
محل درد
 
کلیه‌درد، زیر دنده‌ها در طرفین ستون فقرات رخ می‌دهد. همچنین این درد را ممکن است جایی در عمق بدن خود احساس کنید. افراد ممکن است درد را یک سمت یا هر دو سمت بدن احساس کنند. بستگی به این دارد که آیا یکی از کلیه‌های شما دچار عارضه شده است یا هر دو کلیه.
 
کلیه‌درد می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز منتشر شود، مثلاً پهلو‌ها، شکم، کشاله ران، ران‌ها.
 
نوع و شدت درد
 
سنگ‌های کوچک کلیه، بیشتر بدون درد و ناراحتی از مجرای ادرار دفع می‌شوند، اما سنگ‌های بزرگ‌تر می‌توانند درد‌های شدیدی ایجاد کنند که معمولاً با حرکت سنگ‌ها از کلیه به سمت میزنای بدتر نیز می‌شود. میزنای‌ها لوله‌هایی هستند که کلیه‌ها را به مثانه مرتبط می‌کنند و بخشی از سیستم ادراری ما را تشکیل می‌دهند.
 
یک عفونت کلیه می‌تواند دردی مبهم و بی‌حال‌کننده ایجاد کند که ثابت می‌ماند.
 
نشانه‌های دیگر
 
عوارضی که بر کلیه‌ها اثر می‌گذارند، می‌توانند علائم دیگری نیز ایجاد کنند، مثلاً: ادرار کدر رنگ یا خونی، درد هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار، استفراغ، یبوست یا اسهال، تب، سرگیجه، خستگی.
 
نشانه‌های آسیب جدی یا مشکلات حاد کلیه، شامل این موارد می‌شوند: بد بو شدن دهان، مزه فلز مانند در دهان، تنگی نفس، التهاب پاها و قوزک‌ها و کف پا، احساس آشفتگی و گیجی، ضربان قلب نامنظم، گرفتگی‌های عضلانی.
 
علت‌های کلیه‌درد
 
عوارضی که سبب درد در کلیه‌ها می‌شوند، شامل این موارد هستند: عفونت مجاری ادراری (UTIs)، سنگ کلیه، عفونت‌های کلیه، لخته خون در کلیه‌ها، تروما یا آسیب به کلیه‌ها.
 
کمردرد
 
کمردرد، عارضه‌ای بسیار شایع است. تقریباً ۸۰ درصد از افراد بزرگسال در مرحله‌ای از زندگی خود دچار کمردرد خواهند شد. کمردرد نتیجه‌ مشکلاتی است که بر عضلات، استخوان‌ها یا عصب‌های کمر اثر می‌گذارند. ناحیه درد، شدت درد و دیگر علائم همراه با کمردرد، بسته به علت این عارضه، متفاوت‌اند.
 
ناحیه درد
 
کمردرد می‌تواند در هر قسمتی از کمر روی دهد، اما بیشتر افراد این درد را در قسمت پایین کمر خود تجربه می‌کنند.
 
نوع و شدت درد
 
درد عضله به صورت دردی مبهم و بی‌حال‌کننده احساس می‌شود. بعضی از حرکات بدن می‌توانند درد عضلانی را شدت دهند یا برانگیزاننده‌ آن باشند. شدت این درد در طیف خفیف تا شدید قرار می‌گیرد و می‌تواند در واکنش به کشش عضله، نوسان داشته باشد.
 
افرادی که درد عصب دارند، ممکن است درد را به صورت احساس سوزش یا سیخ‌زننده احساس کنند که به سایر قسمت‌های بدن نیز منتشر می‌شود. سیاتیک، نوعی درد عصب است که بر کمر اثر می‌گذارد. افراد، زمانی دچار سیاتیک می‌شوند که عصب سیاتیک دچار پیچ‌خوردگی شود یا تحت فشار قرار گیرد که دردی سوزش‌مانند در پایین کمر تا باسن نیز کشیده می‌شود.
 
درد استخوان می‌تواند ناشی از شکستگی‌های مهره یا ناهنجاری در شکل ستون فقرات باشد. این نوع درد به صورت ناگهانی شروع می‌شود. درد استخوان در طیف متوسط تا شدید قرار می‌گیرد و معمولاً با حرکت، بدتر می‌شود.
 
نشانه‌های دیگر
 
سایر علائمی که می‌توانند با کمردرد همراه باشند، شامل این موارد هستند: درد یا گرفتگی در ستون فقرات، درد تیز و سیخ‌زننده در کمر، به سختی می‌توانید صاف بایستید زیرا عضله شما درد دارد یا اسپاسم شده است، مشکل در راه رفتن، کرختی یا گزگز در کمر که به پا‌ها نیز می‌رسد، ضعف در یک یا هر دو پا، ناتوانی در تخلیه مثانه، از دست دادن کنترل ادرار، اسهال یا یبوست.
 
علت‌های کمردرد
 
فشار یا کشیدگی عضله یا تاندونی در کمر، از علت‌های شایع کمردرد است. افراد ممکن است با حرکتی اشتباه کمر خود را زیاده از حد بکِشند، مثلاً چیز خیلی سنگینی بلند کنند یا روش‌ آنها در بلند کردن وزنه، اشتباه باشد.
 
سایر علت‌های کمردرد، این موارد هستند: وضعیت نادرست بدنی، ایستادن یا نشستن به مدت طولانی، اسپاسم‌های عضله، تنش عضله، آسیب به کمر مثلاً شکستگی، آسیب از جا دررفتگی یا پارگی دیسک، انحنای غیرعادی ستون فقرات، تومور.
 
عوارضی که موجب کمردرد می‌شوند، شامل این موارد هستند: بیماری‌های التهابی مانند آرتروز و اسپوندیلیت (یک بیماری مفصلی)، پوکی استخوان، شینگلز، سرطان ستون فقرات، عفونت‌ها، سندرم کودا اکینا یا دم ‌اسب که بر عصب‌ها در پایین نخاع اثر می‌گذارد، آنوریسم آئورت شکمی، آندومتریوز.
 
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
 
معمولاً کمردرد‌های خفیف در خانه و با استراحت، کمپرس گرم و دارو‌های مسکن معمولی قابل درمان هستند، اما اگر کمردرد در اثر آسیب یا تروما ایجاد شده است، باید به پزشک مراجعه کنید. ضمناً افرادی که علائم سنگ یا عفونت کلیه دارند، باید به پزشک مراجعه کنند.
 
هر کس که یکی از این علائم را دارد، باید به پزشک مراجعه کند: درد مداوم یا درد شدید که با استراحت بهتر نمی‌شود، کمردردی که به مرور زمان بدتر شده است، درد و بی‌حسی یا گزگزی که تا پا‌ها یا دست‌ها کشیده می‌شود، مشکل در راه رفتن یا ایستادن، تورم در پاها و قوزک‌ها یا کف پا‌ها، کاهش وزن بی‌دلیل، مشکلات ناگهانی مثانه یا روده، تب، ضربان نامنظم قلب، تنگی نفس.
 
خلاصه
 
کلیه‌ها در پایین دنده‌ها، طرفین ستون فقرات و چسبیده به عضلات کمر قرار دارند. بنابر این، گاهی به سختی می‌توان تفاوت کمردرد و کلیه‌درد را تشخیص داد. کلیه‌درد می‌تواند در یک یا هر دو طرف کمر و دقیقاً زیر دنده‌ها احساس شود. علت‌های کلیه‌درد شامل عفونت مجاری ادراری، سنگ کلیه و تروما یا ضربه به کلیه‌ها است.
 
کمردرد می‌تواند همه کمر را شامل شود، اما بیشتر افراد کمردرد را در قسمت پایین کمر تجربه می‌کنند. شما ممکن است به دلیل بلند کردن اجسام سنگین، وضعیت بدنی نادرست یا ایستادن و نشستن به مدت طولانی، دچار کمردرد شوید. برخی از بیماری‌ها مانند آرتروز، پوکی استخوان و عفونت‌ها نیز کمردرد ایجاد می‌کنند.
 
تشخیص تفاوت بین کلیه‌درد و کمردرد موجب می‌شود که زودتر تشخیص مناسب داده شود و درمان، نتیجه‌ بهتری داشته باشد. برچسب ها: درد ، کمر ، کلیه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: درد کمر کلیه باید به پزشک مراجعه علت های کلیه درد موارد هستند درد می تواند ستون فقرات سنگ کلیه کلیه ها شدت درد دنده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۳۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادربزرگ ۵۴ ساله قلب مصنوعی و کلیه خوکی دریافت کرد

تودی لیزانو پیزانو دچار نارسایی قلب بود، به علت نارسایی کلیه باید به طور مرتب دیالیز می‌شد و هنگامی که در بیمارستانی در نیویورک بستری شد، به تازگی زمین خورده بود و پایش شکسته بود.

به نقل از یواس‌ای، او سال‌ها بود که به طور فزاینده‌ای بیمار بود و بار‌ها دچار حمله قلبی شده بود و عمل جراحی بای‌پس شریان‌های کورونری قلب هم انجام داده بود.

او هم به پمپ قلب جدید و هم به یک کلیه جدید نیاز داشت، اما به دلیل اینکه زیر دیالیز بود، نامزد مناسبی برای دریافت پمپ قلب نبود و به دلیل مشکلات قلبی‌اش واجد شرایط پیوند کلیه نبود.

رابرت مونتگمری، رئیس بخش جراحی و مدیر موسسه پیوند مرکز بهداشتی لانجون دانشگاه نیویورک که درمان این زن در آن انجام شد، می‌گوید: «او در تنگنا بود.»

پزشکان دو گزینه به پیزانو پیشنهاد کردند: او می‌توانست سرنوشت خود را بپذیرد و با نوه‌های محبوبش خداحافظی کند یا یک پمپ قلب مصنوعی به‌علاوه یک کلیه از خوک اصلاح‌شده ژنتیکی به او پیوند شود. او گزینه دوم را انتخاب کرد.

جراحان در ۴ آوریل (۱۶ فروردین) پمپ قلب- دستگاهی به نام «دستگاه کمکی بطن چپ» یا LVAD – را در بدن او کاشتند. او سپس پس از هشت روز دیالیز مداوم در حین بستری در بیمارستان در ۱۲ آوریل (۲۸ فروردین) در یک عمل جراحی به سرپرستی دکتر مونتگمری کلیه خوکی را دریافت کرد.

این عمل علاوه بر نشان دادن امکان زنده ماندن کلیه خوکی در بدن انسان همچنین نشان می‌دهد که پمپ‌های قلب (دستگاه کمکی بطن چپ) را می‌توان در بیماران زیر دیالیز استفاده کرد.

 


نمونه‌ای از یک دستگاه کمکی بطن چپ

راهی برای حل مشکل کمبود اعضای پیوندی

بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در فهرست انتظار پیوند اعضا در آمریکا هستند؛ اکثر آنها به کلیه نیاز دارند و هزاران نفر در انتظار برای عضو پیوندی می‌میرند. چندین شرکت زیست‌فناوری به امید رفع مشکل کمبود اعضای پیوندی در حال اصلاح ژنتیکی خوک‌ها هستند تا اندام‌های آنها را بیشتر شبیه اندام‌های انسان شوند و به این ترتیب احتمال رد پیوند کاسته شود.

پژوهشگران دانشگاه نیویورک و سایر گروه‌های پژوهشی ابتدا به طور موقت کلیه و قلب خوک را به اجساد مرده مغزی پیوند زدند که نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه داشت.

سپس جراحان در دانشگاه مریلند قلب‌های خوک را به دو مردی پیوند زدند که گزینه دیگری برای ادامه زندگی نداشتند.

پیوند کلیه خوک به بیماری به نام ریچارد اسلیمن در ماه پیش در بیمارستان عمومی ماساچوست امید‌های جدیدی را ایجاد کرد. او دوره‌ای از ترس از رد شدن زودهنگام کلیه پیوندی را تجربه کرد، اما توانست این چالش را پشت سر بگذارد و حالش به اندازه‌ای خوب شد که اوایل این ماه به خانه بازگشت و پنج هفته پس از پیوند هنوز وضعیت خوبی دارد. یک بیوپسی یا نمونه‌برداری اخیر هیچ مشکل دیگری را در کلیه پیوندی نشان نداد.


لیزانو پیزانو، دریافت‌کننده کلیه خوکی (راست)، در کنار دخترش

یک بیمار غیرمعمول

پیزانو اولین زنی است که یک عضو از خوک‌های اصلاح ژنتیکی‌شده دریافت می‌کند و برخلاف موارد قبلی پیوند اعضای خوکی، هم قلب و هم کلیه‌هایش از کار افتاده بودند.

او پیش از انجام عمل پیوند دچار ایست قلبی شد و با عملیات احیا به زندگی بازگشت. او آنقدر ضعیف شده بود که حتی نمی‌توانست با نوه‌هایش بازی کند.

نارسایی قلب او مانع از آن می‌شد که واجد شرایط پیوند معمول کلیه انسانی باشد. از طرف دیگر، چون دیالیز می‌شد، واجد شرایط دریافت پمپ قلب یا دستگاه کمکی بطن چپ (LVAD) هم نبود.

بالاخره جراحان تصمیم گرفتند که گذاشتن پمپ قلب برای او را با پیوند کلیه خوکی همراه کنند.

دکتر مونتگمری با مجوز اضطراری استفاده از یک کلیه خوکی فراهم‌شده بوسیله شرکت یونایتد تراپوتیکز را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کرد.

این یک کلیه خوکی طوری مهندسی ژنتیک شده بود که سلول‌های آن مولکول قندی خاصی را که برای بدن انسان بیگانه است و باعث دفع فوری پیوند می‌شود، تولید نکنند.

پزشکان یک کار دیگر هم انجام دادند، غده تیموس خوکی را که کلیه‌اش پیوند می‌شد، در حالت متصل به این کلیه در بدن بیمار قرار دادند. با توجه به نقش غده تیموس در آموزش دستگاه ایمنی، امید آنها این بود که این کار به بدن پیزانو در تحمل اندام جدید کمک کند.

جراحان در ابتدا پمپ قلب برای تقویت قلب پیزانو در بدن او کاشتند و هشت روز بعد کلیه خوک را پیوند زدند.

دکتر مونتگمری شادی جراحان در اتاق عمل را به یاد می‌آورد، زیرا کلیه خوکی پیوند شده بلافاصله شروع به تولید ادرار کرد.

اما دکتر نادر معظمی، جراح قلب دانشگاه نیویورک که پمپ قلب را در بدن بیمار کاشت، هشدار می‌دهد که هنوز برای اطمینان از موفقیت کامل باید زمان بیشتری بگذرد.

به گفته دکتر مونتگمری که هیچ راهی برای پیش‌بینی پیامد بلندمدت برای بیمار وجود ندارد، اما تاکنون بیمار هیچ نشانه‌ای از رد عضو پیوندی نشان نداده است.

دکتر معظمی هم می‌گوید که پزشکان در تنظیم پمپ قلب برای کار کردن با کلیه درس‌هایی آموخته‌اند که می‌تواند به مراقبت از بیماران قلبی و کلیوی در آینده کمک کند.

این پیوند‌های آزمایشی که با استفاده از مجوز‌های ویژه (استفاده دلسوزانه compassionate use) انجام می‌شوند، چیز‌های زیادی به پزشکان می‌آموزند، اما برای اثبات اینکه آیا پیوند‌های اندام‌های حیوانی به انسان‌ها واقعاً کار می‌کنند، بررسی‌های دقیق‌تری لازم است.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار پزشکی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • جذب دانشجویان توسط صاحبان صنایع از طریق سامانه سیب
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • مادربزرگ ۵۴ ساله قلب مصنوعی و کلیه خوکی دریافت کرد
  • سندرم ناخن زرد چیست؟