Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، توسعه پایدار با مجموعه‌ای از شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی سنجیده می‌شود که از مهمترین آن‌ها شاخص‌های مربوط به وضعیت غذا و تغذیه است و در تمامی تعریف‌های توسعه پایدار امنیت غذایی یکی از ابعاد عمده آن است.

تامین امنیت غذایی در برنامه‌ریزی توسعه پایدار از مهمترین اهداف و ضرورت‌ها به شمار می‌رود به طوری که از یک سو شاخص کلی برای سنجش توسعه پایدار و از سوی دیگر شاخصی مهم برای سنجش داده‌هایی در زمینه فقر، تغذیه، اشتغال، تولید کشاورزی و مواد غذایی، خوداتکایی، مصرف و صادرات محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناسان و صاحبنظران حوزه اقتصادی بر این عقیده‌اند که گوشت از نوع سفید و قرمز و تخم‌مرغ جزء آن دسته از محصولات دامی و کالا‌های اساسی است که وجودشان به میزان تامین نیاز و پاسخگویی به تقاضای موجود در بازار جزء محور‌های اصلی امنیت غذایی یک جامعه محسوب می‌شود.

خراسان رضوی با جمعیت دامی ۱۵.۸ میلیون واحد سالانه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول در حوزه دام و طیور تولید می‌کند که از این نظر رتبه برتر کشور را دارد و دارنده رتبه‌های متعدد در زیر مجموعه‌های این بخش از تولید و تامین مواد غذایی است.

در این میان حمایت و احیای مرغ اجدادی یا همان مرغ سلامت در کشور به عنوان راهبردی برای تامین و تضمین تولید گوشت مرغ کلید خورده است و در این میان خراسان رضوی در طرح احیای مرغ سلامت استان پیشرو و پیشگام کشور است.

تاریخچه پرورش مرغ سلامت در ایران به سال ۱۳۵۶ برمی‌گردد که در اوایل دهه ۱۳۸۰ به دلایل متعددی از جمله ادغام دو وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی و نیز افزایش واردات مرغ گوشتی و نیز استقبال تولیدکنندگان به دلیل وزن‌گیری بالای آن، به حاشیه رفت و به صورت محدود و موردی پرورش مرغ سلامت در کشور ادامه یافت تا که امروز همت و عزمی جدی برای احیای آن، به عنوان یک سرمایه ملی، همچون گذشته در دستور کار و حمایت وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.
بیشتر بخوانید پرورش مرغ بومی در قفس
ایران جزء معدودکشور‌های دارنده نژاد مرغ سلامت است که با توجه به چربی‌گیری پایین آن در روند رشد می‌تواند یک محصول سالم و مفید محسوب شود.

خراسان رضوی سرآمد در تولیدات دامی

مجید جعفری معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با بیان این که این استان در حوزه تولیدات و فراورده‌های دام و طیور جزء استان‌های برتر کشور است گفت: سالانه بیش از یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن شیر در این استان تولید می‌شود.

او افزود: این استان با تولید حدود ۸۳ هزار تن تولید گوشت قرمز رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد و در حوزه تولید گوشت مرغ با ۱۸۳ هزار تن تولید، رتبه پنجم کشور و در حوزه تولید تخم مرغ با ۱۴۵ هزار و ۷۰۰ تن تولید، رتبه دوم کشور را دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی خراسان رضوی ادامه داد: در تولید پیله تَر ابریشم نیز خراسان رضوی با تولید ۳۳۵ تن پیله تَر، رتبه دوم کشور بعد از استان گیلان را دارد.

جعفری با اشاره به اهمیت خوراک دام در زمینه تولید بیان کرد: این استان در این رابطه نیز با تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خوراک دام در سال گذشته، رتبه نخست تولید در این بخش را از آن خود کرد.

او تصریح کرد: این استان در زمینه تولید مرغ و تخم‌مرغ همیشه مازاد بر نیاز تولید داشته است و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۷۸ هزار تن گوشت مرغ و ۷۰ هزار تن تخم مرغ در این استان تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی خراسان رضوی تاکید کرد: مرغ گوشتی با هزار و ۶۶۷ واحد به ظرفیت ۲۹ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۹۶۸ قطعه در هر دوره، مرغ تخمگذار به تعداد دو هزار و ۹۲۰ واحد با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۳۸ قطعه در هر دوره و ۶ واحد جوجه کشی به ظرفیت پنج میلیون و ۲۸۶ هزار قطعه در هر دوره در استان فعالیت و تولید دارند..

۸۰درصد مرغ سلامت کشور در خراسان رضوی است

محمدمهدی یعقوب‌زاده مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم گفت: هم اکنون ۸۰ درصد مرغ سلامت کشور برای تولید جوجه در این استان قرار دارد.

او افزود: هم اکنون در کل کشور ۱۶۹ هزار قطعه مرغ مادر وجود دارد که ۱۲۰ هزار قطعه آن در اختیار خراسان رضوی است.

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: عمر مفید تخم‌گذاری هر گله مرغ مادر بین ۹۰ تا ۱۱۰ هفته است که امکان تمدید هم برای آن وجود دارد.
یعقوب زاده بیان کرد: حمایت و احیای تولید مرغ سلامت در قالب یک برنامه مدون و مورد توجه به استان اعلام شده است که با جدیت در حال پیگیری آن هستیم و در قالب برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی مرغ سلامت در استان انجام خواهد شد.

او تصریح کرد: سال آینده در این حوزه حدود ۴۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی و در سال پس از آن رشد ۱۰۰ درصدی در این زمینه هدف‌گذاری شده است که البته مستلزم فراهم شدن و همراهی شرایط مورد نظر و نیز استقبال تولیدکنندگان است.

مرغی با کمترین چربی

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: نژاد مرغ سلامت، نژاد متفاوت‌تری است که خیلی رشد حجمی ندارد و در جریان تولید طی ۴۲ روز بهترین وزن را به خود می‌گیرد و بعد از آن رشدش کند شده و همانند سایر انواع مرغ‌های گوشتی چربی به خود نمی‌گیرد بنابراین توجیه اقتصادی برای ادامه دوره وزن‌گیری ندارد لذا به بازار عرضه می‌شود.

یعقوب زاده اظهار کرد: جست و خیز این نژاد مرغ بسیار بیشتر از مرغ‌های دیگر است بنابراین از نظر طعم و مزه به طور قطع متفاوت‌تر و به دلیل چربی پایین سالم‌تر خواهد بود.

او افزود: به طور قطع با مصرف مرغ سلامت مردم تفاوت را احساس می‌کنند، زیرا مرغ‌های فعلی موجود در بازار طعم مرغ‌های قدیم را ندارند که ناشی از نژاد و نوع تحرک آنهاست بنابر این مرغ سلامت هم دارای چربی کمتر و هم احتمالا مزه بهتر و سلامت بیشتر است.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی گفت: این نژاد مرغ به دلیل این که مدت طولانی از گردونه توسعه خارج بوده است همتراز سایر مرغ‌ها توسعه نیافته است بنابراین هم اکنون تیم کارشناسی و مشاوران متخصص موضوع همراه شده‌اند و مشغول کار موثر در این زمینه هستند.

ظرفیت تامین جوجه برای ۸۵ واحد در گام نخست

یعقوب زاده بیان کرد: هر مرغ مادر نژاد مرغ سلامت طی ۹۰ تا ۱۱۰ هفته عمر خود حدود ۱۱۰ تخم گذاشته و ۷۰ عدد از این تعداد به جوجه تبدیل می‌شود و قابل عرضه است.

او تصریح کرد: مرغ‌های مادر موجود در خراسان رضوی هم اکنون آماده است و با توجه به طی کردن دوره آماده‌سازی برای تخمگذاری از اول آذر ماه تولید تخم‌مرغ این نژاد شروع می‌شود که ۲۱ روز بعد جوجه آن می‌آید بنابراین از ۲۰ یا ۲۱ آذر ماه تا اواخر آن توزیع جوجه بین متقاصیان انجام می‌شود.
مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: تا کنون ۱۵ واحد مرغداری متقاضی در سه شهرستان گناباد، سبزوار و نیشابور آمادگی خود را برای ورود به طرح پرورش مرغ سلامت اعلام و برای دریافت جوجه ثبت‌نام کرده‌اند که با در نظر گرفتن تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه و حداکثر۲۰ هزار قطعه برای هر واحد تولیدی تعداد ۸۵ واحد مرغداری خراسان رضوی می‌توانند از جوجه‌ریزی اولیه در استان بهره‌مند شوند.

یعقوب زاده اظهار کرد: این نژاد مرغ بین یک کیلو و ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم وزن دارد و پس از آن وزن‌گیری اش بسیار کند می‌شود بنابراین توجیه اقتصادی برای ادامه نگهداری مرغ وجود ندارد ضمن این که سرعت رشد مرغ سلامت از نژاد‌های دیگر کمتر و در مدت ۴۲ روز است.


انتهای پیام//م.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرغ سلامت امنیت غذایی تغذیه سالم پرورش طیور جهاد کشاورزی خراسان رضوی تولیدات دامی توسعه پایدار مرغ سلامت یک میلیون یعقوب زاده هزار قطعه پرورش مرغ نژاد مرغ تن تولید هم اکنون تخم مرغ هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۷۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

ایسنا/خراسان رضوی معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: آنچه برای ما مهم بود و امروز پایلوت آن را به شکل وسیع مشاهده کردیم، تولید نان کامل است که استان خراسان رضوی ظرفیت دارد پایلوت این موضوع را در مدت زمان کوتاهی فراگیر کند و ما تا پایان سال آینده شاهد این موضوع باشیم.

سید مجتبی خیام نکویی امروز ۶ اردیبهشت‌ماه، در جریان تور رسانه‌ای با موضوع کشاورزی دانش‌بنیان از دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه ما شاهد تحول چشمگیری در شتاب‌بخشی به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌ها و واحدهای فناور در دهکده فناوری و نوآوری در مرکز تحقیقات استان خراسان رضوی هستیم.

وی بیان کرد: برای اینکه بخش کشاورزی به مفهوم واقعی کلمه تحول پیدا کند و به امنیت غذایی پایدار دست پیدا کنیم، مهمترین مولفه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. ما ایجاد حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان را در هر یک از دهکده‌های فناوری و نوآوری پیش‌بینی کردیم که شاید فعال‌ترین دهکده ما از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌ها در خراسان رضوی باشد.

خیام نکویی با اشاره به رونمایی تعدادی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: این دستاوردها می‌تواند تحول چشمگیری در کل کشور اعم از ساخت تجهیزات، دستگاه‌های ماشین‌آلات کشاورزی، تولید کود و سم و سایر فراورده‌ها ایجاد کند. آنچه برای ما مهم بود و امروز پایلوت آن را به شکل وسیع مشاهده کردیم، تولید نان کامل است که استان خراسان رضوی ظرفیت دارد پایلوت این موضوع را در مدت زمان کوتاهی فراگیر کند و ما تا پایان سال آینده شاهد این موضوع باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: با این کار قسمت اعظم نانوایی‌های خراسان رضوی نان کامل تولید می‌کنند. اگر در تولید نان کامل با همکاری بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان، اتحادیه نانوایان و همه تشکل‌ها موفق شدیم این موضوع را به فرهنگ غالب تبدیل کنیم، مهمترین گام اساسی را در ارتقاء سلامت مردم برداشتیم.

وی ادامه داد: اگر نان کامل در سبد غذایی مردم ما قرار بگیرد، می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماری‌ها را از بین ببرد، بنابراین اهتمام سازمان تات(سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) این است که همه نوع حمایتی را انجام دهد تا این اتفاق در کل کشور انجام شود. خوشبختانه استان خراسان رضوی در این موضوع از همه استان‌ها جلوتر است.

خیام نکویی اضافه کرد: ما نیازمند یک بسته سیاستی هستیم تا تولیدکنندگان نان این ظرفیت را داشته باشند که وقتی نان‌ را در اختیار مردم قرار می‌دهند از نظر اقتصادی برای آن‌ها به صرفه باشد. از همه افرادی که می‌توانند در تولید نان کامل به ما کمک کنند، درخواست کمک می‌کنیم و آن‌ها را در پارک علم و فناوری و دهکده‌های فناوری مورد حمایت ویژه قرار می‌دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما حدود ۶۲۱ شرکت دانش‌بنیان را در مجموعه بخش کشاورزی داریم، عنوان کرد: این تعداد نسبت به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان کل ۷ درصد بوده، در حالی که انتظار ما ۲۰ درصد است. برای ایجاد انگیزه نیازمند حمایت‌های ویژه نسبت به بقیه حوزه‌ها هستیم. ما برای تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی و انتقال رایگان ۴۰۰ فناوری که در مجموعه سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج قرار دارند، به شکل رایگان زمین در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ‌توافق کردیم که بتوانیم امسال به شکل ویژه‌تر در حوزه امنیت غذایی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • (تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۷ اردیبهشت
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • احیای ۳۰۸ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است
  • جاده‌های خراسان رضوی بارانی است