Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به عنوان قدیمی ترین نهاد آموزشی و پژوهشی در حوزه غذا و تغذیه در سازمان ملی یونسکو ثبت شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور؛ دکتر جلال الدین میرزای رزاز، رییس دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشورگفت: پس از اقدامات و ارتباطات لازم و بررسی های بعمل آمده با توجه به سوابق تاریخی و حسن شهرت انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، این مرکز در سازمان ملی یونسکو به عنوان قدیمی ترین نهاد آموزشی و پژوهشی در حوزه غذا و تغذیه در کشور ثبت گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر میرزای رزاز با اشاره به قدمت و جایگاه انستیتو تحقیقات تغذیه ای در کشورگفت: انستیتو تحقیقات تغذیه­ای و صنایع غذایی کشور در سال1339 بر اساس تصویب هیئت وزیران با نام انستیتو خواربار و تغذیه ایران و آموزشگاه عالی وابسته به آن به صورت سازمانی مستقل مرتبط با وزارت بهداری وقت تأسیس شد. در همان زمان اساسنامه انستیتو به مجلس وقت ارائه و تبدیل به قانون می گردد. در سال 1370 مطابق با تحولات و پیشرفت های جهانی و تغییر نگرش پژوهشی، به موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، انستیتو به نام "انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور" تغییر نام و به صورت مؤسسه‌ی علمی و تحقیقاتی ادامه فعالیت داد. به موجب این مصوبه، انستیتو بار دیگر موقعیت رسمی خود را به عنوان یک انستیتوی ملی با استقلال حقوقی و مالی بازیافت.
دکتر میرزای رزاز افزود: تهیه و تأمین مبنای علمی و اطلاعاتی برای کمک به سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت اجرایی در جهت تأمین نیازهای غذایی مردم، تأمین و سلامت توسعه کشور، تربیت متخصصین و کارشناسان مورد نیاز برای پیشبرد علوم، طراحی، برنامه‌ریزی و مدیریت بخشهای فنی، علمی و اجرایی کشور در ابعاد تولید، تبدیل، مصرف غذا و سلامت جامعه، ایجاد آگاهی کافی و مستمر عمومی به منظور گسترش و هدایت فرهنگ غذایی و بهداشتی مناسب از اهداف مهم این مجموعه هستند.
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: هدف کلی برنامه‌های یونسکو که بر اساس سهیم کردن همة انسان‌ها در دانش پی‌ریزی شده است، پیشبرد فرهنگ، صلح خواهی، توسعة انسانی و توسعة پایدار می‌باشد.طبق گزارش جهانی تغذیه در سال 2018، مهم ترین چالش های تغذیه ای حال حاضر و پیش روی جهان ما در بر گیرنده ی اشکال مختلف سوءتغذیه است، همه میدانیم که سوءتغذیه و بیماری های عفونی دو بخش از یک چرخه‌ی معیوبند که در آن سوءتغذیه منجر به استعداد ابتلا به بیماری های عفونی و ابتلا به بیماری های عفونی منجر به افزایش شانس سوءتغذیه در بیمار میشود. امروزه و با شیوع پاندمی کرونا این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است.
گفتنی است پیش از این به انتخاب سازمان جهانی بهداشت (WHO)، انستیتو تغذیه برای چهار سال آینده در حوزه‌ی علوم تغذیه و صنایع غذایی پایگاه منطقه‌ای همکاری‌ها در حوزه کشور های مدیترانه‌ی شرقی شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۹۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ موسوی با بیان اینکه سالانه هفت هزار تن آثار مسی در استان تولید می‌شود، گفت: این میزان تولیدات توسط سه هزار هنرمند فعال در حوزه مسگری انجام می‌شود و همچنین سه هزار هنرمند نیز در زمینه چاقوسازی و دیگر رشته‌ها فعال هستند.

وی در ادامه به فعالیت حدود چهار هزار گیوه دوز در استان اشاره کرد و افزود: هنرمندان گیوه دوز به صورت خانواری در امر تولیدات این هنر دستی فعال هستند که مشارکت قشر‌های مختلف مردم در حوزه صنایع دستی را نشان می‌دهد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم این اداره کل در سال جهش تولید با مشارکت مردم، حمایت از هنرمندان صنایع دستی است، گفت: هم اکنون مواد اولیه رشته‌های هنری نظیر مس و ملیله، گران بوده که در حد توان خود حمایت‌های لازم را برای تهیه آنها در دستور کار قرار داده ایم.


وی با بیان اینکه این اداره کل در سال گذشته حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال وام به متقاضیان صنایع دستی پرداخت کرد، افزود: در مجموع با احتساب اعتبارات سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، این تسهیلات به حدود ۸۰۰ متقاضی اعطاء شد.

موسوی با تأکید بر اینکه پرداخت وام به هنرمندان صنایع دستی در راستای رونق بخشی به کار آنها و تهیه مواد اولیه و خرید تجهیزات انجام می‌شود، گفت: ایجاد اشتغال در بخش صنعت هزینه‌های بالایی دارد، اما در حوزه صنایع دستی با مبلغ کمتری می‌توان اشتغالزایی کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه سود بانکی تسهیلات پرداختی چهار درصد و به نوعی قرض الحسنه است، ادامه داد: این نوع تسهیلات برای ایجاد اشتغال خانگی صنایع دستی نقش اساسی دارد و می‌تواند اثرگذاری بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات در تحقق نامگذاری شعار سال بسیار موثر است، افزود: طبق پیش بینی‌ها اشتغال صنایع دستی استان طی امسال به حدود ۷۰۰ نفر خواهد رسید.

موسوی با بیان اینکه مهمترین عامل رونق صنایع دستی، توجه به صادرات است، گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما طی امسال صادرات محصولات صنایع دستی به ویژه در حوزه مس، چاقو و ملیله از طریق گمرک استان است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: هدف این اداره کل صادرات تجمیعی محصولات مختلف صنایع دستی استان است و برنامه ریزی‌ها بر این موضوع مهم بیشتر متمرکز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان
  • جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل