Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، احمد حمزه زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این این عملیات که به مدت ۲ ماه به طول انجامید هفت ‌گنبد اجرا و ۱۶ پایه توسط تیم تخصصی و فنی این اداره کل مورد حفاظت و مرمت قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در این عملیات مراحلی نظیر سبک‌سازی و برداشتن کلیه پوشش‌های چوبی فرسوده پشت‌بام، بازسازی پایه‌های آجری از بین رفته مطابق طرح اولیه، بازسازی تویزه های بالای مغازه‌ها جهت انتقال بار گنبد، بازسازی تویزه های اصلی بازار جهت اجرای طاق‌ها، بازسازی طاق‌های فرو ریخته به شکل چهاربخشی، اجرای طاق دزد و زیرسازی پشت‌بام انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمزه زاده، بازار صفی مجموعه بازار جهانی تبریز را از جمله بخش‌های پررونق و شناخته‌ شده بازار تاریخی تبریز دانست که علاوه بر شهروندان تبریزی، همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

وی ساماندهی و همخوان سازی سازه‌های بازار صفی با معماری تاریخی بازار تبریز را از پروژه‌های مهم میراث فرهنگی استان بیان کرد و گفت: «با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته سقف بازار صفی توسط اصناف با سازه‌های چوبی شکل گرفته بود، لذا در راستای همخوان سازی این بخش از بازار جهانی تبریز با سایر بخش‌های تاریخی، مسقف سازی بازار صفی در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

برچسب‌ها بازار تبریز آذربایجان شرقی مرمت میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازار تبریز آذربایجان شرقی مرمت میراث فرهنگی بازار تبریز آذربایجان شرقی مرمت میراث فرهنگی اخبار کنکور بازار صفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۱۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست

به گزارش خبرنگار مهر، علی بابایی، صبح شنبه در جلسه بازآفرینی شهری کرمان، با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت بافت تاریخی شهر کرمان به عنوان سرمایه‌ای مادی و معنوی افزود: بازسازی و بهسازی فضای شهری و ارتقای سطح خدمات عمومی از جمله اقداماتی است که باید در بافت‌های فرسوده انجام شود.

وی، با بیان اینکه ارتقا شرایط کیفی زندگی در سکونت گاه‌ها از طریق ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان‌ها، توسعه و بهبود زیرساخت‌ها، تأمین خدمات شهری و امکان زندگی بهتر برای شهروندان، از جمله نیازهای شهر کرمان می‌باشد تصریح کرد: ساماندهی و احیای بافت فرسوده در کرمان که مساحت قابل توجهی دارد، نیازمند همکاری و هم افزایی فرمانداری، شهرداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و دستگاه‌های خدمات رسان است.

علی بابایی، ضمن تاکید بر مزیت گردشگری بافت تاریخی شهری گفت: این مناطق از ظرفیت مطلوبی در جهت تأمین مسکن نیز برخوردار می‌باشند.

وی، همچنین با مطلوب دانستن پروژه‌هایی که اخیراً در میدان ارگ و اطراف آن اجرا شده است افزود: بازسازی بافت تاریخی شهر کرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگر است که نیازهای مردم از قبیل پارکینگ، معابر، انشعابات و خدمات شهری در آن لحاظ شود.

کد خبر 6089952

دیگر خبرها

  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی
  • پایان کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد