Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@20:48:22 GMT

پای قاچاقچیان چوب به هیرکانی باز می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۲۹۲۹

پای قاچاقچیان چوب به هیرکانی باز می‌شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، طرح تنفس جنگل‌های شمال به‌زودی کنار گذاشته می‌شود تا نگرانی‌ها درباره آغاز دوباره برداشت چوب از جنگل‌های شمال به اوج خود برسد.

دیروز بود که معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خبر از تغییراتی نو در طرح تنفس جنگل‌ داد. گویا قرار است این‌بار طرح جدیدی با عنوان «مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی» جایگزین طرح فعلی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با پایان یافتن اجرای طرح تنفس جنگل و اجرای طرح جدید، سرانجام بهره‌برداری از چوب درختان جنگل هیرکانی چه می‌شود؟

طرح جدید براساس خبری که ایسنا داده است، قرار بود از ابتدای امسال اجرایی شود. اما این طرح تاکنون به مرحله اجرا نرسیده و انتقاد رئیس سازمان جنگل‌ها را نیز درپی داشته به‌نحوی که مسعود منصور اعلام کرده است، طرح‌های جنگلداری جدید باید هرچه سریع‌تر اجرایی شوند.

 طرح «مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی» در 2فاز تعریف شده است که فاز اول نیمه‌ تفصیلی یا مطالعات پایه آمایشی است. در این مرحله ابتدا توان اکولوژیک، اجتماعی و اقتصادی در سطح حوضه آبخیز بررسی و پس از آن کاربری‌های مجاز سازگار با محیط‌زیست و طبیعت مشخص و در نهایت در فاز دوم طرح تفصیلی-اجرایی در سطح حوضه آبخیز تهیه می‌شود. هم‌اکنون شرح خدمات و دستورالعمل‌های طرح جایگزین تدوین شده و مشاوران طرح نیز مطالعات نیمه تفصیلی آن را به پایان رسانده‌اند. بدین‌ترتیب طرح جایگزین که درحال حاضر مراحل پایانی خود را جهت اجرا طی می‌کند، به‌زودی اجرا می‌شود.

جزئیات طرح جدید

طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی که به طرح «جایگزین جنگلداری» معروف است هم‌اکنون در دست طراحی است.

براساس اطلاعات رسیده از سازمان جنگل‌ها این سازمان براساس مصوبه سال۹۲ هیأت وزیران و بند۳ ماده۳۸ قانون ششم برنامه توسعه مکلف است که طرح جایگزین جنگلداری منطقه هیرکانی را تهیه کند و برای سال۱۳۹۹ و۱۴۰۰ به اجرا دربیاورد. پیش از این، طرح جنگلداری در سال۹۶ به اتمام رسید و کمی پس از آن طرح تنفس جنگل آغاز شد. در واقع طرح تنفس جنگل تداوم طرح جنگلداری گذشته و طرح جدید جایگزین این دو است. طرح جایگزین در 2فاز تعریف شده که فاز اول نیمه‌تفصیلی یا مطالعات پایه آمایشی است. در این مرحله ابتدا توان اکولوژیک، اجتماعی و اقتصادی در سطح حوضه آبخیز بررسی و پس از آن کاربری‌های مجاز سازگار با محیط‌زیست و طبیعت مشخص و در نهایت در فاز دوم طرح تفصیلی -اجرایی در سطح حوضه آبخیز تهیه می‌شود.

طرح جایگزین با طرح جنگلداری گذشته تفاوت‌های اساسی دارد. ازجمله این تفاوت‌ها می‌توان به رویکرد اکوسیستمی طرح جایگزین اشاره کرد. در طرح جایگزین سیاست سازمان جنگل‌ها، استفاده از تمام ظرفیت‌ها و توان منابع طبیعی و حوضه آبخیز است نه صرفا بهره‌برداری چوبی از جنگل.

براساس آنچه سازمان جنگل‌ها از جزئیات طرح جدید در اختیار قرار داده است، در طرح گذشته یک دستورالعمل برای مدیریت تمام سطوح جنگل‌های شمال تعریف شده بود. اما در طرح جدید، متناسب با توان اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی هر منطقه از جنگل‌های شمال برای آن برنامه‌ریزی شده است. در طرح جنگلداری گذشته، بین دستگاه‌های مسئول موازی‌کاری و چند مدیریتی وجود داشت که به نوعی می‌توانست به ناهماهنگی تعبیر شود. اما در طرح «مدیریت پایدارمنابع طبیعی منطقه هیرکانی» وحدت‌رویه ایجاد و سند راهبردی سالانه برای هر حوضه آبخیز تعریف می‌شود. به اعلام سازمان جنگل‌ها، مبنای طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی، مدیریت پایدار جنگل است و جنگل باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که چرخه طبیعی خود را حفظ کند و پایداری اکوسیستم تضمین شود.

ازسویی در طرح جدید نقاطی که مستعد آتش‌سوزی و بیماری و آفات هستند شناسایی و برنامه‌های جداگانه‌ای برای آنها تدوین می‌شود و رویکرد محوری، استفاده از ظرفیت جوامع محلی برای مدیریت جنگل است.

برداشت چوب چه می‌شود؟

مهم‌ترین معضل اساسی در طرح‌های جنگلداری، موضوع برداشت چوب است که همواره موجب نگرانی دوستداران منابع طبیعی است. البته طرح جدید برای تولید چوب هنوز تهیه نشده و هدف طرحی که در دست تهیه است، بهداشت، اصلاح و پرورش جنگل است.

اما آنگونه اطلاع یافته، چنانچه پایداری اکوسیستم اجازه دهد، برداشت چوب از جنگل نیز انجام می‌شود. با این تفاوت که برداشت چوب تنها از جنگل‌های دست‌کاشت صورت خواهد گرفت و در جنگل‌های طبیعی، تنها درختان شکسته و افتاده، با هدف بهداشت جنگل برداشت می‌شوند.

مهم‌ترین هدف در طرح «مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی» نیز پایداری اکوسیستم است و اگر توان اکولوژیک اکوسیستم اجازه دهد در جنگل‌های دست‌کاشت برداشت چوب صورت می‌گیرد. در جنگل‌های طبیعی نیز اگر درختانی که ریشه‌کن شده‌ و شکسته‌اند جمع‌آوری نشوند، تبدیل به منبعی برای حریق یا تجمع آفات می‌شوند. بنابراین مانند طرح تنفس جنگل جمع‌آوری اینگونه درختان نیز در طرح جدید در دستور کار است.

اما آنچه در طرح جدید پاسخی برای آن یافت نمی‌شود، آن است که توجه به درختان سرپا، تمرکز بیش از پیش را می‌طلبد چرا که طی سال‌های اجرای طرح تنفس جنگل، بارها قاچاقچیان چوب به بهانه جمع‌آوری چوب شکسته در جنگل‌ها حضور می‌یافتند و به این بهانه به جان درختان سرپا می‌افتادند. اما مشخص نیست در طرح جایگزین تنفس جنگل، برای حفظ درختان سالم چه رویکردی از طرف سازمان جنگل‌ها اتخاذ شده است؟

پربیننده ترین اشتغالزایی جدید در آموزش و پرورش تصمیم مهم درباره دورکاری کارمندان تهرانی/ تعطیلی ۳گروه شغلی در ۴۳شهر بحرانی درخواست فوری تعطیلی دو هفته‌ای تهران آخرین آمار کرونا در ایران (۹۹/۸/۲) کدام صنوف تهران از امروز تعطیل است؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: جنگل منابع طبیعی قاچاق چوب جنگل بلوط جنگل هیرکانی جنگل شمال قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت سطح حوضه آبخیز سازمان جنگل ها توان اکولوژیک جنگل های شمال طرح تنفس جنگل طرح جنگلداری طرح جایگزین طرح جدید برداشت چوب جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۲۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: همانطور که می‌دانید استان ایلام یکی از زیباترین استان‌های کشور با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی به حساب می‌آید که در حصار کوه‌های زاگرس و جنگل‌های انبوه با جاذبه‌های طبیعی زیبا و متنوعش عنوان عروس زاگرس را از آن خود کرده است.

این استان چهار فصل دارای جاذبه‌های فراوان، غنی، تاریخی و طبیعی است، به نحوی که هر نقطه از آن با جاذبه‌های طبیعی مانند جنگل، کوه و دریاچه چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. اگر اهل سفر و طبیعت باشید حتماً می‌دانید که روستای طولاب از توابع دهستان میشخاص در بخش مرکزی شهرستان ایلام، یکی از روستاهای زیبای ایران است که با طبیعتی بکر و دست نخورده، آب و هوای دل انگیز و سالم، خوراکی‌های مخصوص، آداب و رسوم جذاب و اهالی مهمان نواز همواره در تمام فصول سال میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط دنیا می‌باشد.

برای بازدید از این روستای زیبا و تاریخی، باید پس از عزیمت به استان ایلام حدود ۳۰ کیلومتر را به سمت جنوب شهر ایلام طی کنید، مهم‌ترین راه ارتباطی این روستا محور ایلام_ ملکشاهی می‌باشد که با درختان زیبا و سبز زرد آلو و گردو پوشیده شده که زیبایی خاص و دل انگیزی به ارمغان آورده است.

شایان ذکر است، روستا طولاب یکی از روستاهای کوهستانی استان ایلام می‌باشد که ارتفاعات آن از درختان جنگلی از جمله درخت تنومند بلوط پوشیده، به گونه‌ای که این جنگل‌ها با باغ‌های در هم آمیخته زیبایی خاص و منحصر به فردی به این روستا داده است.

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری روستای طولاب

محمد کریمی از ساکنان روستای طولاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روستای گردشگری طولاب در منطقه‌های قرار گرفته که از سه طرف با کوه محصور شده است و وجود همین کوه‌ها باعث گردیده چشمه‌های آب فراوان، مراتع سر سبز، جنگل‌ها و باغات در منطقه شکل بگیرد.

وی افزود: کوهستانی بودن منطقه در شکل گیری بافت روستا تأثیر بسزایی داشته است به گونه‌های که در حال حاضر این روستا دارای شیب نسبتاً بالایی است.

مرضیه نوری از دیگر روستاییان به خبرنگار مهر گفت: روستای طولاب به لحاظ کوهستانی بودن و بالا بودن نزولات جوی، پوشیده از جنگل‌های طبیعی است که توسط جنگلبانان محیط زیست مورد حفاظت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این جنگل‌ها چشم اندازهای زیبایی از طبیعت روستای طولاب به نمایش می‌گذارند، افزود: سکونت در این روستا نزدیک به ۲۰۰ سال قدمت دارد که ابتدا به صورت موقت و ییلاق و قشلاق و بعد از آن به صورت خانه‌های خشت و گل و سنگ به صورت سنتی و نزدیک به ۲۵ سال است که از ساختمان‌های امروزی جهت سکونت استفاده می‌کنند.

ضعف زیرساخت‌های گردشگری

مجید جباری از دیگر اهالی روستا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: گردشگری روستایی یا روستاگردی یکی از شاخه‌های گردشگری است که امروزه به علت جاذبه‌های طبیعی، صفا و صمیمیت روستایی‌ها خیلی رایج شده و طرفداران زیادی دارد.

وی افزود: روستای طولاب نیز با جاذبه‌های منحصر، غذاهای محلی، صنایع دستی و سوغات و محصولات کشاورزی پتانسیل بالایی در حوزه جذب گردشگر و توسعه این صنعت دارد.

این روستایی ادامه داد: با این حال موانعی از قبیل عدم دسترسی به راه ارتباطی مناسب، کمبود اقامتگاه‌های بومگردی و ضعف زیرساخت‌ها مشکلاتی را برای گردشگران و توسعه صنعت گردشگری در این روستا به همراه داشته است.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری در روستا طولاب

فرزاد شریفی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روستای طولاب به خاطر موقعیت کوهستانی و بهره‌مندی از فضای سبز و آب و هوای ییلاقی به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان ایلام شناخته شده است.

وی افزود: هر فصل برای این روستا زیبایی خاص خود را دارد؛ بهار با سبزیش، تابستان و هوای مطبوعش، پاییز با درختان هزاررنگش و زمستان با درختان پوشیده از برف همه و همه از جاذبه‌های دیدنی این روستا هستند، که برای گردشگران از جذابیت بالایی برخوردارند.

شریفی با بیان اینکه روستای طولاب علاوه بر ایام نوروز در سایر فصول نیز میزبان گردشگرانی از اقصی نقاط کشور خودمان و همچنین کشور عراق است، ادامه داد: متأسفانه استان ایلام در حوزه صنعت گردشگری از لحاظ زیرساخت‌ها با ضعف و مشکلاتی مواجه بوده، با این حال اقدامات اساسی در خصوص توسعه صنعت گردشگری در تمام استان به ویژه روستای طولاب لحاظ شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام ادامه داد: با اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات ملی به مبلغ ۳۵ میلیارد ریال، عملیات تکمیل و بهسازی راه‌دسترسی به منطقه تفریحی روستای هدف گردشگری طولاب واقع در بخش سیوان شهرستان ایلام انجام می‌شود.

شریفی در پایان گفت: به منظور اسکان و راحتی گردشگران نیز اقامتگاه‌های بومگردی و مراکز تفریحی گردشگری در این روستا راه اندازی شدند که بدون شک با تلاش‌ها و رایزنی‌های انجام شده شاهد افزایش آنان در آینده خواهیم بود.

منطقه روستایی طولاب فرصتی برای ایجاد فضاهای توریستی و گردشگری است که باید به طور اساسی مورد توجه مسئولان در دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

کد خبر 6089446

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری