Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانه افغانستانی در گزارشی به بررسی مسیرهای تجارتی ایران و آسیای مرکزی پرداخت و تاکید کرد که با راه‌اندازی دو مسیر جدید فعالیت‌های تجاری در منطقه به میزان زیادی تقویت خواهد شد.

خبرگزاری میزان – دو مسیر تجاری کلیدی جدید بین ایران و کشورهای آسیای میانه از مسیر افغانستان راه اندازی شده و انتظار می‌رود که فعالیت‌های تجاری در منطقه را به میزان قابل ملاحظه‌ای تقویت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته روح‌الله لطیفی سخنگوی اداره گمرک ایران ، این دو کریدور عبارتند از قرقیزستان – تاجیکستان – افغانستان – ایران KTAI و کریدور ایران – افغانستان – ازبکستان . وی به روزنامه تهران‌تایمز گفت که هدف از این کریدورها تقویت تجارت از طریق مرزهای ایران است.

بنا بر اعلام اداره گمرک ایران ، این کشور چند هفته پیش دو محموله کالا از بندر شهید رجایی در جنوب ایران و از طریق کریدور جدید ایران – افغانستان – ازبکستان به کشور ازبکستان صادر کرد. این یک عملیات نمونه آزمایشی برای ارزیابی این مسیر بود و موفقیت آمیز بود.

به گفته مصطفی آیتی مدیر ترانزیت اداره گمرک ایران ، راه اندازی مسیر KTAI هم در اواخر ماه ژوییه موفقیت آمیز بوده است. وی خاطرنشان کرد که ایجاد مسیرهای ترانزیتی از طریق افغانستان به عنوان مسیر کوتاه و کم هزینه مورد حمایت ایران و نهادهای بین‌المللی قرار دارد.

وی افزود: گشایش آزمایشی این کریدور نشان می دهد که افغانستان بطور جدی مصمم به توسعه ترانزیت در قلمرو این کشور و اتصال کشورهای آسیای میانه به آبهای جنوبی است.

تهران تایمز گزارش داده که ایران اواخر ماه ژوییه برای اولین بار دو کامیون بار کالا از بندر شهید رجایی و از طریق کریدور KTAI به قرقیزستان ارسال کرده است. این کریدور توسط اداره گمرک ایران با همکاری اتحادیه حمل و نقل جاده ای بین‌المللی IRU و سازمان همکاری اقتصادی (اکو)‌ در چهارچوب کنوانسیون TIR راه اندازی شد. کنوانسیون حمل و نقل بین المللی کالا (TIR) یک معاهده چندجانبه است که در نوامبر 1975 به منظور تسهیل و هماهنگی حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی تصویب شد.

بیشتر بخوانید: ایران و افغانستان در آستانه تحول و توسعه تجارت جلوگیری پاکستان از ورود کالاهای افغانستان اصرار صندوق بین‌المللی پول بر افزایش مالیات‌ها در پاکستان

کریدور سومی هم تحت عنوان مسیر هند – افغانستان – ایران یکی از مسیرهای مهم تجارت بین این کشورها است. این مسیر هم اکنون مورد استفاده است و بتازگی هفتمین محموله گندم از هند از طریق بندر چابهار ایران به افغانستان منتقل شد.

/انتهای پیام/

ایرنا

 

برچسب ها: افغانستان تجارت ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: افغانستان تجارت ایران اداره گمرک ایران راه اندازی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۹۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان

به گزارش «تابناک» به نقل از بی بی سی، رسانه های افغانستان گزارش دادند که در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه در شهرستان گذره در هرات، تعدادی از نمازگزاران به شهادت رسیده اند.

بر اساس اعلام این رسانه، حادثه هنگام نماز مغرب و عشاء روی داده است.

گفته می شود امام جماعت این مسجد به همراه ۶ نفر دیگر از جمله یک کودک نیز در این حمله به شهادت رسیده‌ و تعدادی هم مجروح شده‌ اند.

مقامات دولت موقت طالبان در افغانستان هنوز در این خصوص بیانیه ای صادر نکرده اند.

تا کنون اخبار و اطلاعات بیشتری در این خصوص رسانه ای نشده است.

همچنین هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است.

دیگر خبرها

  • شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی + فیلم
  • آخرین وضعیت محموله ترانزیتی افغانستانی در گمرک
  • کریدور شلمچه بصره با اهمال مدیریت راه آهن زمین خورد
  • کریدور ریلی خواف هرات گرفتار تحریم‌ های داخلی است
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • ۶ نفر در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان جان باختند
  • همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد