Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@05:05:50 GMT

روایت آدم‌های باکلاس کتابخوان

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۰۹۶۲

روایت آدم‌های باکلاس کتابخوان

ایسنا/اردبیل سالهاست صدای ورق های کتاب کمتر شنیده و بوی آن کمتر استشمام می شود و حالا هم که سر و کله کرونا پیدا شده و گرانی بیداد کرده، بهانه کتاب نخواندن بیشتر شده است؛ از ناشرانی که از گرانی کاغذ می نالند تا کتاب فروشهایی که از کاهش شدید خرید کتاب در ایام کرونا گلایه می کنند.

جدا از همه چالشهای کتابخوانی در ایران کرونازده اما هستند ایرانی هایی که در این روزهای قرنطینه با کتاب خوانی صفا می کنند و حالشان را خوب مثل مریم  که شخصیت، منش و رفتار درست شهروندی را با کتابخوانی ساخته، با شناخت مسائل مختلف به جنگ مشکلات زندگی اش رفته است و با آموخته هایش به دنبال کمک به دیگران برای رسیدن به جامعه آرمانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردمی که مطالعه می‌کنند، هرگز برده نمی شوند

از "آنتونیو لوبوآنتونس" الهام گرفته که می گوید مردمی که مطالعه می‌کنند، هرگز برده نمی شوند چرا که فرهنگ برآمده از کتابخوانی، هراس‌انگیز و وحشتناک‌ترین چیز برای دیکتاتورهاست.

ذهن مریم باز است و همین باعث پیشرفتش در زندگی شده است و معتقد است همه آن را مدیون کتابخوانی است.

این شهروند کتابخوان اردبیلی به ایسنا گفته با هر بار کتاب خواندن علاوه بر ایجاد سرگرمی در او، ذهنش را نسبت به موضوعات مختلف باز کرده و وقتی از کتابی مطلب جدیدی یاد می‌گیرد به حدی خوشحال می‌شود که حس می‌کند شخصیت وجودی اش رفته‌رفته در حال تکمیل شدن هست و این موضوع باعث می‌شود نسبت به مسائل مختلف با دید بازتر و با اعتماد به نفس بیشتری ارائه نظر کند.

او همیشه و همه جا سعی کرده در مورد کتاب‌هایی که خوانده‌ حتی شده یک جمله کوتاه برای اطرافیان بازگو کند و حتی خواندن آن کتاب‌ها را تبلیغ کند؛ آنقدر با هیجان و آب و تاب گفته که دوستان و خانواده‌ از او کتاب امانت گرفته اند یا آدرس خرید آن کتاب را پرسیده‌اند.

این شهروند اردبیلی همانطور که بیشتر در فضای مجازی سعی در معرفی کتاب دارد، با یک عکس از کتاب و جمله کوتاه و آموزنده‌ای از همان کتاب، به معرفی و تعریف آن کتاب پرداخته‌ است. در حد توان کتاب‌ها را امانت داده و حتی بعضی وقت‌ها خلاصه‌ای از کتاب را به اشتراک گذاشته‌ که یا مردم نسبت به آن کتاب کنجکاو شوند و یا حداقل ذهنیتی از موضوع آن کتاب برای خود داشته باشند.

او شدیدا به خواندن کتاب علاقه دارد تا جاییکه به طور متوسط هر ماه دو جلد کتاب می‌خواند و مطالعه اش همه موضوعات را شامل می‌شود و فرقی نمی‌کند کتاب تاریخی یا سیاسی و یا داستانی باشد.

مزیت‌های کتب صوتی

آقازاده با اشاره مزیت‌های کتب صوتی نیز گفت: به نظرم کتاب‌های صوتی برای کسانی که وقت مطالعه را ندارند بسیار مناسب است، همینطور افرادی که گرفتن جلد کتاب را دشوار می‌دانند یا معتقدند به بیناییشان آسیب می‌رسد، کتاب صوتی گزینه بسیار مناسبی است. اما  خود من گرفتن جلد کتاب را بین دست‌هایم بسیار دوست دارم، استشمام بوی اوراق کتاب و صدای ورق‌زدن آن برایم لذت بخش است. از آنجایی که اوقات فراعت زیادی هم دارم بیشتر از کتاب صوتی، کتاب‌های نوشتاری را ترجیح می‌دهم، اما چند باری هم از کتاب‌های صوتی در قالب پادکست استفاده کرده‌ام.

راهکارهای انتخاب یک کتاب خوب برای مطالعه

وی با اشاره به راهکارهای انتخاب یک کتاب خوب برای مطالعه، تصریح کرد: شخصا برای انتخاب کتاب خوب، در فضای مجازی به دنبال معرفی‌های کتاب در صفحات کمپین مطالعه کتاب می‌پردازم، از نظر افراد در رابطه با کتاب‌هایی که مطالعه کرده‌اند کمک می‌گیرم و هنگام انتخاب، اندکی در رابطه با آن کتاب تحقیق کرده و اگر موضوع جالب توجهی برایم بود و همینطور بنابه احساس نیازم در رابطه با موضوعی خاص، اقدام به خرید آن کتاب می‌کنم.

به نظر مریم، صرف یک فنجان قهوه یا یک دمنوش گرم در روزهای زمستانی در کنار شومینه و یا نوشیدنی خنک در گرمای تابستان بر روی کاناپه لذت مطالعه کتاب را صد برابر می‌کند و حالا هم که کرونا آمده، در دوران کرونایی و قرنطینه نیز متوسط مطالعه اش افزایش یافته و هر ماه سه یا چهار جلد کتاب مطالعه می‌کند.

بیشتر شدن خرید اینترنتی کتاب در ایام کرونا

این کارشناس‌ارشد مدیریت دولتی، قبل از کرونا  با مراجعه به کتابفروشی‌ها و نمایشگاه‌های کتاب اقدام به خرید کتاب مورد نظرم می‌کرد، اما بعد از کرونا مجبور به خرید اینترنتی کتاب شد، همینطور چند کتاب صوتی خوانده و یا گاهی اوقات هم به صورت فایل PDF مطالعه کرده‌ است.

الان هم بخاطر شرایط قرنطینه موجود، کتابفروشی‌ها به صورت آنلاین سفارش قبول کرده و سفارش‌ها را ارسال می‌کنند که او هم همینطور کتاب سفارش داده و دریافت می‌کند، در اردبیل بسیاری از تعدادی از کتابفروشی‌ها از جمله دکتر بوک، دکتر شریعتی و اورنگ به این روش کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند.

مزایا و معایت خرید حضوری و مجازی کتاب

وی با اشاره به مزایا و معایت خرید حضوری و مجازی کتاب، گفت: در خرید حضوری زمان تحقیق و بررسی کتاب بیشتر بوده و ارتباط گرفتن با کتاب مورد نظر بیشتر است که متاسفانه به خاطر شرایط کرونایی گشت‌وگذار در کتابفروشی‌ها و نمایشگاه‌های کتاب خطرناک شده و همینطور وقت‌گیر است، اما در خرید غیر حضوری و مجازی،  ارتباط صحیح گرفتن با کتاب امکان‌پذیر نیست، برای بررسی کتاب باید در فضای مجازی بسیار تحقیق کرد، اما امکان این خرید در شرایط کرونایی خیلی خوب است و همینطور زحمت بیرون رفتن از خانه وجود ندارد و نیاز به صرف وقت و انرژی نیست.

آقازاده با اشاره به طرح های حمایتی وزارت ارشاد از افراد کتابخوان با عناوین مختلف از جمله بهارانه، تابستانه، پاییزه و زمستانه، خاطرنشان کرد: به عنوان یکی از استفاده‌کنندگان این طرح، به خاطر تدارک چنین طرحی بسیار ممنون هستم. این طرح‌ها ترفند خیلی خوبی برای افزایش میزان مطالعه است، به شرطی که به درستی اطلاع‌رسانی شود تا همه مردم و به ویژه علاقمندان از وجود چنین طرحی‌هایی آگاه باشند.

او معتقد است: این طرح‌ها تخفیفات خوبی برای کتاب‌ها در نظر گرفته است که در این شرایط اقتصادی، کمی هم که شده به مطالعه مردم کمک می‌کند؛ چراکه هستند کسانی که به خاطر اوضاع مالی نمی‌توانند کتاب تهیه کنند، این طرح‌ها روش بسیار مفیدی هستند، مخصوصا که کتاب‌ها در دوران کرونایی به درب خانه ارسال می‌شوند، چی از این بهتر؟

مشکلات امروز جامعه ما شاید از نخواندن کتاب باشد

محمدعلی دیده‌بان از کتابخوانان فعال اردبیلی همیشه سعی کرده از داده‌های دریافت شده از کتاب در زندگی‌ اش استفاده کند. انسان به راحتی تفاوت اعمال و رفتار فرد کتابخوان با دیگران را به عینه می‌بیند و به همین دلیل سالهاست در ایام نوروز برای فامیل و آشنایان کتاب هدیه می‌دهد، ضمنا در طول سال برای کسانی که اهل مطالعه‌اند کتاب امانت می‌دهد که بیشترشان معمولا کودکان و نوجوانان هستند.

دیده‌بان، حوزه‌های موفقیت، تاریخی، اجتماعی و سیاسی را حوزه‌های مورد علاقه خود برای مطالعه عنوان کرد و گفت: با توجه به مشغله‌هایی که دارم هر ماه حدودا 2 جلد کتاب مطالعه می‌کنم.

این هنرمند اردبیلی با بیان اینکه کتاب‌های صوتی را دوست دارد، ولی چندین مورد که شنیده‌ کیفیت مطلوب حرفه‌ای نداشته‌اند، خاطرنشان کرد: کتابی که کاربردی باشد و به درد امروز بخورد قطعا کتاب خوبی خواهد بود. البته به نظر بنده اگر خودمان عملاً زیاد کتاب مطالعه کنیم و به نزدیکان انتقال دهیم راه خوبی برای ترویج خواهد بود، در این مورد رسانه‌های جمعی هم نقش خوبی می‌توانند ایفا کنند.

انتخاب کتاب برای خرید و مطالعه معمولا از طریق دوستان، اینترنت، رسانه‌های دیداری و شنیداری پیشنهاد می‌شود

وی با بیان اینکه انتخاب کتاب برای خرید و مطالعه معمولا از طریق دوستان، اینترنت، رسانه‌های دیداری و شنیداری پیشنهاد می‌شود، اضافه کرد: کتابخوانی در برنامه‌های آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی هم می‌تواند جایی داشته باشد.

دیده‌بان با بیان اینکه میزان مطالعه بنده در دوران قبل از کرونا و کرونا زیاد فرقی نکرده، ولی نحوه خرید را بیشتر مجازی انجام می‌دهد، به ایسنا خاطرنشان کرد: ما به صورت سنتی به خرید حضوری عادت کرده‌ایم ولی با راهکارهایی می‌توان خرید مردم را بیشتر به خرید مجازی سوق داد. البته در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا خرید مجازی مزایای زیادی دارد از جمله پیشگیری از انتقال ویروس، صرفه جویی در مصرف سوخت، مدیریت مالی، مدیریت زمان و غیره. با این حال عدم مرجوع کتاب و ندیدن کتاب قبل از خرید را نیز می‌توان از معایب خرید مجازی عنوان کرد.

این کارگردان تلویزیون طرح حمایتی ارشاد را خوب ارزیابی کرد و گفت: البته اگر سقف اعتبار خرید را بالا ببرند بهتر خواهد بود.

دیده‌بان با بیان اینکه مشکلات امروز جامعه ما شاید از نخواندن کتاب باشد، تاکید کرد: یک عزم عمومی در بین نهادهای فرهنگی کشور هم لازم است که هر نهاد متناسب با کارکردش در این زمینه اقدام کنند.

کتابخوانی نیازمند توجه مسئولان به قیمت سرسام‌آور کتاب است

 بررسی‌های میدانی خبرنگار ایسنا نشان می دهد قیمت کتاب طی دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است و ناشران این افزایش قیمت‌ها را ناشی از افزایش قیمت کاغذ وارداتی می‌دانند.

فروش کتابفروشی ها با شیوع کرونا کاهش چشمگیری داشته است

خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با دو تن از کتابفروشان اردبیل متوجه نارضایتی آنان از وضعیت فعلی شد این کتابفروشان معتقد بودند طی دو سال اخیر و مخصوصا از شروع شیوع ویروس کرونا فروش آنان کاهش چشمگیری و حتی چند برابری داشته است.

حتی برخی از کتابفروشان اردبیلی تحویل رایگان کتاب در درب منزل را نیز در اولویت کارهای خود قرار داده‌اند ولی متاسفانه وضعیت اقتصادی نامناسب مردم کفاف خرید صرفا یک جلد کتاب در ماه یا فصل را نیز نمی‌کند تا آنرا به صورت تلفنی یا اینترنتی سفارش دهند و درب منزل خود دریافت نمایند. در چنین شرایط اقتصادی نیز که قدرت خرید مردم بسیار و بسیار پایین آمده است، خرید کتاب برای خانواده‌ها جزو اولویت‌های آخر حساب شده و گاها از سبد خانواده‌ها حذف شده است.

امید است با توجه ویژه مسئولان و اختصاص یارانه‌های ویژه به این امر، قدمی هر چند کوچک در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و رشد و توسعه فرهنگ جامعه برداشته شود.

هزینه کردن در حوزه فرهنگی و کتابخوانی سرمایه‌گذاری است

یاسر محمدپور معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برای تربیت و پرورش آینده‌سازان باید به کتاب مراجعه کنیم، گفت: بدون داشتن اطلاعات، علم و سواد کافی نمی‌توانیم در کارهای خود موفق شویم.

وی با بیان اینکه بدون کتاب جامعه پیشرفته و رو به جلو به حساب نمی‌آید، افزود: کتاب یکی از باقیات الصالحات است؛ چراکه کتاب بعد از فوت نویسنده آن نیز، می‌تواند تاثیرگذار باشد.

محمدپور خرج کردن در حوزه فرهنگی و کتابخوانی را سرمایه‌گذاری دانست و تصریح کرد: مفیدترین، مثبت‌ترین و در عین حال بی‌ضررترین دوست انسان کتاب است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به وظایف کلان وزارت ارشاد در حوزه کتاب و کتابخوانی، صدور مجوز و نظارت، حوزه نشر، صدور مجوز کتابفروشی‌ها و حمایت از نویسندگان، افزود: طی هفده سال گذشته صندوق اعتباری هنر راه‌اندازی شده تا اهالی فرهنگ و هنر با عضویت در این صندوق از حمایت‌های لازم برخوردار شوند.

وی بزرگترین حمایت این صندوق را بیمه نویسندگان بدون بیمه عنوان کرد و گفت: این صندوق همچنین کمک‌های بلاعوضی نیز دارد که در شرایط خاص انجام می‌شود. وام تالیف کتاب، کمک مستمری برای افراد بالای 60 سال، وام راه‌اندازی، تجهیز و توسعه کتابفروشی‌ها نیز از دیگر حمایت‌های وزارت ارشاد است که از اصحاب فرهنگ و هنر انجام می‌دهد.

محمدپور با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف کتاب در طول سال، تصریح کرد: در این نمایشگاه‌ها نیز نویسندگان، ناشران، کتابفروشان و مردم از حمایت وزارت ارشاد منتفع می‌شوند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به طرح جدید حمایتی وزارت ارشاد در خصوص راه‌اندازی طرح‌های فصلی کتاب(بهارانه، تابستانه، پاییزه و زمستانه)، گفت: در این طرح‌ها که هر فصل و به نام همان فصل برگزار می‌شود، کتابفروشان در سایت خانه کتاب ثبت‌نام می‌کنند و بر حسب تعداد کتب، موقعیت، مساحت و مسائل دیگر کتابفروشی برای آن اعتبار در نظر گرفته می‌شود. در این طرح مردم می‌توانند با ارائه شماره ملی از 20 درصد تخفیف حمایتی وزارت ارشاد بهره‌مند شوند، که این طرح به نوعی حمایت از کتابخوانان و کتابفروشان است و به ترویج و توسعه کتابخوانی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در هفته کتاب و کتابخوانی سالجاری طرح پاییزه کتاب در سیزده کتابفروشی منتخب استان اردبیل نیز برگزار می‌شود، افزود: کتابفروشی‌های الدورادو، اورنگ، بهروز، پرواز، حکیم، خیام، دانشجو، دنیز، دکتر بوک، مالک پور، ولایت، دکتر شریعتی و مولانا سیزده کتابفروشی عضو طرح پاییزه در استان اردبیل هستند که آدرس و شماره تماس آنها در سایت خانه کتاب موجود است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتاب کتابخوانی برگزیده ها کتابفروشی ها استان اردبیل نمایشگاه ها وزارت ارشاد خرید حضوری طرح ها دیده بان کتاب خوب جلد کتاب آن کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۰۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟

در عصر دیجیتال امروزی، کتاب‌های الکترونیکی به‌طور فزاینده‌ای در بین خوانندگان محبوب شده‌اند. چاپ دیجیتال مدتی است که رواج پیدا کرده و گسترده شده است. اگرچه کتاب‌های چاپ شده با جلد گالینگور به دلیل اصالت و احساس در دست داشتن یک کتاب واقعی طرفداران زیادی دارد، کتاب‌ الکترونیک از نظر سهولت حمل بسیار کاربردی‌تر هستند. اجازه دهید در ادامه برخی از مزایای کتاب‌های الکترونیکی را با هم ببینیم.

مزایای کتاب الکترونیک

کتاب‌های الکترونیکی مزایای زیادی نسبت به کتاب‌های چاپی دارند. آنها مقرون‌به‌صرفه، راحت، قابل حمل و سازگار با محیط زیست هستند. آنها همچنین چندین گزینه سفارشی‌سازی، ویژگی‌های دسترس‌پذیری، دانلود کتاب صوتی و عناصر چندرسانه‌ای را ارائه می‌کنند که در کتاب‌های چاپی در دسترس نیستند. علاوه بر این، کتاب‌های الکترونیکی مزایای متعددی را برای یادگیری و آموزش فراهم می‌کنند. درحالی‌که کتاب‌های چاپی همیشه پیروان وفاداری خواهند داشت، مزایای کتاب‌های الکترونیکی آن‌ها را به جایگزینی جذاب برای خوانندگان تبدیل می‌کند.

داشتن یک کتابخانه روی یک دستگاه الکترونیک

کتاب‌های الکترونیکی قابل حمل و سبک هستند. به جای حمل چندین کتاب حجیم، یک کتابخوان الکترونیکی می‌تواند هزاران کتاب الکترونیکی را در خود جای دهد که باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود. یک دستگاه برای خواندن هر تعداد کتاب که می‌خواهید کافی است. به‌ویژه دانشجویان بیشترین بهره را از آن می‌برند. زیرا مجبور نیستند هر روز یک کیف پر از کتاب حمل کنند. این امر به کاربر اجازه می‌دهد تا کتاب‌های زیادی را در دستگاه ذخیره کند.

قابل دسترس در همه جا

کتاب‌های الکترونیکی را می‌توان دانلود و برای استفاده‌های بعدی ذخیره کرد. همچنین می‌توان کتاب‌ الکترونیک را با خود حمل کرد و در هر زمانی آن‌ها را بخواند. افراد می‌توانند در خانه و حتی در سفر مطالب آموزشی را مرور کنند. برخی از کتاب‌خوان‌های الکترونیکی دارای گزینه دسترسی آفلاین هستند که به افراد امکان می‌دهد حتی در صورت عدم اتصال به اینترنت از آن استفاده کنند.

برخلاف کتاب‌های چاپی که باید از کتابفروشی سفارش داده یا خریداری شوند، خوانندگان می‌توانند به‌راحتی در هر زمان و هر مکان اقدام به خرید کتاب الکترونیک کنند.

به روز رسانی آسان

محتویات کتاب‌های الکترونیکی عمدتا مبتنی بر فضای ابری هستند. به این معنی که می‌توان آن را در هر زمان به‌روزرسانی کرد. نویسندگان و ناشران همیشه می‌توانند اطلاعات به‌روز را اضافه کنند و آخرین محتوای دیجیتال را در اختیار کاربران قرار دهند. این امر باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های چاپ مجدد و زمان درگیر در فرآیند می‌شود.

محتوای قابل اشتراک گذاری

محتویات کتاب‌ الکترونیک را می‌توانید با چندین کاربر به اشتراک بگذارید. ویژگی اجتماعی کتاب‌های الکترونیکی امکان اشتراک‌گذاری و پسندیدن محتوا را فراهم می‌کند که در مورد کتاب‌های چاپی امکان‌پذیر نیست. شما می‌توانید انواع کتاب‌های الکترونیکی را همزمان با افراد زیادی به اشتراک بگذارید.

تجربه واقعیت افزوده

واقعیت افزوده، تجربه کتاب‌های الکترونیکی را به سطحی کاملا جدید رسانده است. اکنون می‌توان متون و تصاویر را با یک تصویر سه‌بعدی تقویت شده که بر روی صفحه نمایش کاربر ظاهر می‌شود، جاسازی کرد. خوانندگان می‌توانند یک مدل سه‌بعدی کامپیوتری از تصویر را مشاهده کنند که خواندن و یادگیری را تجربه‌ای بسیار فراگیرتر می‌کند. بسیاری از موسسات و سازمان‌های آموزشی این فناوری را در کتاب‌های الکترونیکی خود به کار می‌گیرند تا تجربه کاربر را افزایش دهند.

راحتی در خواندن

این روزها کتاب‌ الکترونیک دارای ویژگی‌هایی است که می‌توانید روشنایی صفحه را بر اساس زمان روز و بسته به ترجیحات خود تنظیم کنید. بسیاری از کتاب‌خوان‌های الکترونیکی حتی ویژگی‌هایی را در تاریکی مطالعه کرده‌اند، با نورهایی که به چشمان شما فشار نمی‌آورند و همچنین باعث ایجاد مزاحمت برای اطرافیان شما نمی‌شوند. کاربران حتی می‌توانند فونت متن را تغییر دهند. آن‌ها می‌توانند اندازه فونت را افزایش یا کاهش دهند. اساسا کتاب‌های الکترونیکی تضمین می‌کنند که به چشمان شما آسیبی وارد نمی‌شود.

قابلیت صوتی کتاب‌ الکترونیک

برخی کتاب‌های الکترونیکی دارای ویژگی‌های تبدیل متن به گفتار یا خواندن با صدای بلند هستند. این امر به افراد امکان می‌دهد اگر برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی بیش از حد شلوغ هستند، مثلا در حین رانندگی یا در حین انجام برخی کارها، به آن گوش دهند. این ویژگی کتاب صوتی همچنین برای کودکان و بزرگسالان دارای ناتوانی یادگیری یا اختلال بینایی مفید است. همچنین برای کمک به کاربر در درک نحوه تلفظ یک کلمه خاص مفید است.

عناصر تعاملی

گنجاندن ویژگی‌های تعاملی در کتاب‌های الکترونیکی، تجربه خواندن را جذاب‌تر می‌کند. کتاب‌های الکترونیکی را می‌توان با صدا و فیلم جاسازی کرد. پیوندهای خارجی را می‌توان برای ارائه اطلاعات اضافی گنجاند. کاربر حتی می‌تواند یک صفحه خاص از کتاب‌ الکترونیک را نشانه‌گذاری کرده یا یک کلمه را به روشی سریع و بدون زحمت پیدا کند. همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا حاشیه نویسی کنند. چندین ویژگی تعاملی از این دست وجود دارد که می‌توان آن‌ها را برای بهبود تجربه کلی خواندن گنجاند.

کتاب‌های الکترونیکی سازگار با محیط زیست هستند

آن‌ها فرآیند چاپ کاغذ را کاملا حذف و در هزینه چاپ برای ناشران صرفه‌جویی می‌کنند. تقریبا 2.2 میلیون کتاب هرساله با استفاده از حدود 3 میلیون درخت منتشر می‌شود. اگر قرار بود این کتاب‌های کاغذی با یک کتاب دیجیتال جایگزین شود، می‌توان تمام آن درختان را از قطع شدن نجات داد. جدای از قطع درختان، با حمل مواد اولیه، فرآیند تولید و حمل‌ونقل نهایی بر میزان تولید کربن نیز اضافه می‌کند. تمام این فرآیندها را می‌توان با کمک کتاب‌ الکترونیک حذف کرد.

مقرون‌به‌صرفه بودن در دراز مدت

برخی از مردم ممکن است احساس کنند که از آنجایی که این یک فناوری جدید و دستگاه جدید است، هزینه آن به وضوح بیشتر از کتاب‌های چاپی خواهد بود. اما، کاملا برعکس است. قیمت کتاب‌های الکترونیکی به‌ویژه در فیدیبو بسیار کمتر از کتاب‌های چاپی است؛ بدون جلد شومیز، بدون چاپ کاغذ، بدون هزینه بسته بندی، بدون حمل‌ونقل.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900572

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود