Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@23:43:08 GMT

چند درصد کودکان ایرانی کوتاه قد هستند؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۰۶۹۱۰

چند درصد کودکان ایرانی کوتاه قد هستند؟

یک متخصص تغذیه، گفت: در ایران ۱۵.۴ درصد کودکان از کوتاهی در رشد تغذیه ای رنج می برند. همچنین کمبود وزن متوسط تا شدید در ۱۰.۹ درصد از کودکان با توجه به وزن برای شاخص سن ثبت شده است.

به گزارش مشرق، احسان حجازی، با بیان اینکه سوءتغذیه یکی از مهم ترین دلایل رشد نامناسب جسمی و روانی کودکان است، اظهار داشت: از هر پنج کودک در کشورهای در حال توسعه یک نفر دچار سوءتغذیه است و تغذیه نامناسب با نیمی از مرگ کودکان در سراسر جهان مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان بهبودیافته از کرونا

وی با اعلام اینکه سوء تغذیه در کودکان باعث افزایش مرگ و میر و تاثیرات نامطلوب بر توانایی فکری می شود، افزود: در سطح جهانی، سوء تغذیه حاد باعث بیش از ۵۰ درصد مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال می شود که بیانگر آن است که سالانه ۵ .۳ میلیون کودک در اثر سوء تغذیه می میرند. در ایران ۱۵.۴ درصد کودکان از کوتاهی در رشد تغذیه ای رنج می برند. همچنین کمبود وزن متوسط تا شدید در ۱۰.۹ درصد ار کودکان با توجه به وزن برای شاخص سن ثبت شد.

بیشتر بخوانید: نیازهای تغذیه‌ای کودکان مبتلا به سرطان

عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ادامه برخی از عواملی که در ایجاد سوءتغذیه تاثیرگذار هستند، اشاره کرد و گفت: دانش تغذیه ای نامناسب مادران، بی سوادی، تغذیه نامناسب کودک، درآمد کم خانوار، کمبود مواد غذایی و اقدامات بهداشتی ضعیف، کودکان را درگیر یک چرخه معیوب عفونت و سوء تغذیه می کند.

حجازی تصریح کرد: از سوی دیگر مصرف بیش از حد نیاز موادغذایی سبب چاقی می شود. چاقی کودکان یک مشکل بهداشت عمومی در سراسر جهان تبدیل شده است. چاقی از ۲ .۴ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۷ .۶ درصد در سال ۲۰۱۰ در سراسر جهان افزایش یافته و انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ به ۱ . ۹ درصد برسد. در ایران، مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، شیوع چاقی در کودکان رو به پیشرفت است.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین علت چاقی در ایران

وی با بیان اینکه چاقی، به ویژه چاقی مرکزی، نقش تعیین کننده ای در ایجاد سندرم متابولیک دارد، گفت: چاقی در دوران کودکی قدرت چاقی را در بزرگسالی افزایش می دهد و با عوارض قلبی عروقی، دیابت، فشارخون، مرگ و میر و بزرگسالی همراه است. با توجه به گستره جغرافیای ایران و تفاوت در رفاه اقتصادی سوء تغذیه و چاقی به صورت همزمان در ایران وجود دارد و در برخی موارد مصرف بیش از حد مواد غذایی پر انرژی که فاقد موادغذایی کافی می باشند مانند تنقلات و نوشیدنی های گاز دار علاوه بر اینکه سبب چاقی می شود سبب کمبود مواد مغذی در کودکان همانند سوء تغذیه می شود.

حجازی افزود: از این رو به کارگیری راهکار مناسب جهت تصحیح و بهبود تغذیه در کودکان به پیشگیری از بسیاری بیماری ها در آینده کمک خواهد کرد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ تغذیه چاقی سلامت ایران سوء تغذیه دیابت فشارخون سوء تغذیه تغذیه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۶۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش خبرآنلاین، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • ۲ انیمشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • عدم امنیت شغلی جامعه کارگری با قرارداد های شرکتی و کوتاه مدت
  • عدم امنیت شغلی جامعه کارگری با قراردادهای شرکتی و کوتاه مدت
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران