Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- یک مقام بلند پایه وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا و فرانسه به نقش مثبت روسیه در برقراری آتش بس در منطقه مورد مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اذعان می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مسئول ارشد وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اظهارداشت: واشنگتن و پاریس به کمک و مشارکت مثبت روسیه در برقراری آتش بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ اذعان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مقام بلند پایه وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: نقش روسیه در برقراری آتش بس در منطقه قره باغ را که از یک هفته گذشته اجرا شده است، درک می‌کنیم، اما همچنین باید اذعان داشت که هنوز پرسش‌های زیادی وجود دارد که نیازمند توضیح و پاسخ روسیه درباره معیار‌های امضای این توافق آتش بس و نقش ترکیه در آن است.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان با نظارت روسیه در تاریخ نهم نوامبر توافقنامه آتش بس در منطقه قره باغ را امضاء کردند.
کاخ کرملین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به همراه الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره توقف درگیری‌ها و برقراری آتش در منطقه قره باغ امضاء کردند که این بیانیه از تاریخ دهم نوامبر به مرحله اجرا در آمد.
در متن بیانیه آتش بس بر توقف نیرو‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در موقعیت فعلی و استقرار نیرو‌های حافظ صلح روسیه در امتداد خط تماس در منطقه قره باغ و گذرگاه ارتباطی میان اراضی ارمنستان و قره باغ تاکید شده است.
این توافقنامه آتش بس همچنین بر لغو موانع و محدودیت‌ها در مسیر تردد خودرو‌ها و افراد، تبادل اسرا میان طرفین درگیر و بازگشت آوارگان به منطقه قره باغ با نظارت کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل متحد تاکید دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اذعان آمریکا جمهوری آذربایجان منطقه قره باغ برقراری آتش آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۸۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»

مسئله واگذاری روستاهای ارمنستان به جمهوری آذربایجان به موضوع جنجال برانگیزی بدل شده است. در همین راستا، نیروهای پلیس ارمنستان روز جمعه با ساکنان یک روستای مرزی این کشور درگیر شدند و افراد دیگری از جمله یک نماینده مخالف پارلمان را در بحبوحه اعتراضات جاری علیه برنامه «نیکول پاشینیان» جهت واگذاری چهار منطقه مرزی به جمهوری آذربایجان بازداشت کردند.

طبق گزارش خبرگزاری «آرمن‌پرس»، نخست‌وزیر ارمنستان تاکید می‌کند که این تصمیمات برای «تثبیت تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان» اتخاذ شده است.

پاشینیان طی سخنرانی در یک سالن تئاتر در شهر «گاوار» ارمنستان بیان کرد: «یکی از شهروندان از من پرسید که چرا روستاهای خود را به آذربایجان واگذار می‌کنیم. این یک سوال بسیار مهم است. اکنون نمی‌خواهم آنچه را قبلا در برخی سطوح سیاسی گفته‌ام بازگو کنم - در این خصوص که هرگز چنین روستاهایی در ارمنستان وجود نداشته است - اما می‌خواهم مورد بسیار مهمی را بیان کنم. چرا ما چنین تصمیم‌هایی می‌گیریم؟ ما این تصمیم‌ها را می‌گیریم تا تمامیت ارضی ارمنستان را تثبیت کنیم.»

او تاکید کرد: «پست‌های نصب ‌شده در مرز ارمنستان و آذربایجان به عنوان سنگ بنای تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان است. ما این تصمیمات را با این درک می‌گیریم که اگر یکی از پیش نیازهای اساسی دولت شهروندان آن باشند، دومین پیش نیاز سرزمین و تمامیت ارضی آن است. تمامیت ارضی به چه معناست؟ تمامیت ارضی به قلمرو شناخته شده بین‌المللی یک کشور اشاره دارد. ممکن است سرزمینی وجود داشته باشد، اما ممکن است در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشود.»

وزارت کشور جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کرد که ارمنستان تعیین مرز با جمهوری آذربایجان در بخش باغانیس-ووسکپار در استان تاووش را آغاز کرده است. اما این وزارتخانه در بیانیه‌اش تاکید کرد: «به اطلاع می‌رسانیم شایعاتی مبنی بر اینکه بخشی از قلمرو حاکمیت جمهوری ارمنستان به آذربایجان واگذار خواهد شد، صحت ندارد.»

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم