Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:48:14 GMT

شهید صحرایی ؛ سردار پرافتخار بی ادعا

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۰۰۵۲

شهید صحرایی ؛ سردار پرافتخار بی ادعا

به گزارش ایرنا، سردار رمضانعلی صحرایی که روز ۱۷ آبان ماه جاری به کاروان شهدا پیوست، یکی از مهره‌های اثرگذار در دفاع مقدس بود و خانواده این شهید بزرگوار نیز از الگوهای صبر و ایثار به شمار می‌آید ، نقش و جایگاهی که حالا بیش از گذشته برای جامعه هویدا و آشکار شده است.

طی روزهای اخیر مقام‌های ارشد کشور و آحاد مختلف جامعه، با انتشار پیام‌های تسلیت با خانواده شهید صحرایی ابراز همدردی کردند و فقدان یکی از فرماندهان شاخص دفاع مقدس را تسلیت گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر حسن روحانی رئیس‌ جمهوری، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرلشگر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیاری از مسئولان ملی و استانی دیگر پس از شهادت سردار صحرایی پیام تسلیت منتشر کردند.

دکتر حسن روحانی در پیام تسلیت شهادت سردار صحرایی خود، سردار رمضانعلی صحرایی را اسوه مقاومت و سلحشوری و مبارزی خستگی‌ناپذیر توصیف کرد که از دوران جوانی در نهضت امام خمینی(ره) و پس از آن در عرصه‌های گوناگون انقلاب اسلامی بویژه در دوران سرنوشت‌ساز دفاع مقدس همواره حضوری درخشان و تأثیرگذار داشت.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم نیز این شهید والامقام را الگوی مقاومت و صبوری برشمرد و فقدان او را به مردم مازندران تسلیت گفت.

سرلشگر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در پیام خود، ضمن تسلیت به مردم مازندران و رزمندگان شمال ایران، به دلاوری‌های شهید صحرایی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و نوشت: آب‌های هور، خاکریزهای شلمچه و ارتفاعات کردستان، گام‌های شجاعانه و مخلصانه او در سال‌های حماسه و ایثار را در قامت فرمانده تیپ۲ لشکر ویژه و قهرمان ۲۵ کربلا از یاد نخواهد برد.

پیام قدردانی خانواده شهید صحرایی

سرهنگ پاسدار جواد صحرایی رستمی فرزند سردار شهید رمضانعلی صحرایی از طرف خانواده شهید برای قدردانی از اظهار همدردی همه مردم استان‌های شمالی و مسئولان ملی و منطقه‌ای، پیامی منتشر و قدردانی کرد. در این پیام آمده است:

« خانواده شهید صحرایی از آحاد مردم استان‌های شمالی کشور (مازندران، گلستان و گیلان) به ویژه استان مازندران و به خصوص مردم فهیم و قدرشناس شهرهای بهشهر و رستمکلا، به پاس حضور مهرورزانه‌شان در مراسم تکریم و تعظیمِ سردار شهید صحرایی قدردانی به عمل می‌آورد.

سردار صحرایی، به تعبیر سردار قربانی علمدار لشکر ۲۵ کربلا، قاسم سلیمانیِ مازندران است که در ارادت به نظام و مردم از هیچ کوششی فروگذار نکرده و ارادت باشکوه و کم نظیر مردم به آن عزیز سفر کرده، مؤید این حقیقت مهم است.

هرچند محدودیت‌ها و مضایق ناشی از ویروس منحوس کرونا، نگذاشته تا جلوه‌های این ارادتمندی در مقیاس واقعی و - آنگونه که شایسته روح بلند صحرایی بوده - رُخ نماید، اما شُکوه این ابراز ارادت‌ها در فضای مجازی، با مزین شدن نام سردار صحرایی به القابی چون سرداردل‌ها، سردار مردمی، سردار پابرهنه، سردار صریح و سردار صادق، مکمل و مُقوّمی برای عرض ارادت‌های کم‌نظیر مشتاقان عرصه ایثار و خدمت، در فضای عینی بوده است.

نکته قابل تاملی که در بازشناسی ابعاد شخصیتی سردار صحرایی، فراروی یکان یکان ما گشوده است و جای پژوهشی ژرف را از سوی عالمان دین، محققان حوزه سیاست و جامعه‌شناسی باقی می‌گذارد، ویژگی جامع‌الاضلاع بودن این شخصیت است؛ به گونه‌ای که در عین وفاداری و اتصال به ارزش‌ها و اصول ناب انقلابی، می‌توان پیوندهای وثیقی را در نسبت با گرایش‌های متنوع سیاسی، عقیدتی، قومی و قبیله‌ای برقرار ساخت و پیوندها را محصور و محدود در قرائتی خاص، بنیان ننهاد. حضور شگفت‌انگیز اقشار مختلف مردم با طیف‌های متنوعِ سیاسی در تشییع پیکر سردار شهید صحرایی، مصداق مناسب و روشنی برای چنین بازشناسی و بازاندیشی است. اما آنچه درخصوص آن، نباید دچار چندصدایی و تساهل و تسامح شد، قرائت و تفسیرپذیری از آرمان‌ها و اصولی است که در پای و ساحت آن، به درازنای تاریخ، خون‌ها و آبروها ریخته شده و رسولان و امامانی در طول تاریخ، محنت‌ها به جان خریده‌اند. 

خانواده شهید صحرایی از پیشگاه خداوند منّان و از روح عرشی شهیدانِ مام وطن، مدد جسته تا همچون صحرایی در پاسداشت مجاهدانه از نظام و آرمان‌های انقلاب و کشور گام بردارد و در سربازی و مُتابعت از امام و رهبری، به ویژه رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) از بذل جان ناقابل خود دریغ نورزد. برخود فرض دانسته؛ مراتب تقدیر و تشکر بیت شهید صحرایی را از حضور و ارسال پیام‌های تبریک و تسلیت را اعلام می‌کنیم.»

شهید صحرایی که بود؟

سردار شهید رمضانعلی صحرایی جانباز ۷۰ درصد دوران دفاع مقدس بود که زمان حضورش در جبهه در بسیاری از عملیات‌های جنگ تحمیلی نقشی محوری داشت. یکی از همرزمان شهدای شاخصی مانند شهید حاج ابراهیم همت، حاج حسین بصیر، محمدحسن طوسی و بسیاری از شهدای شاخص دیگر دفاع مقدس که هم در دوران دفاع مقدس و هم پس از آن حضوری پررنگ در دفاع از کیان ایران و اسلام داشت.

 در دوران دفاع مقدس فرماندهی گردان امام حسین(ع) لشکر ۲۵ کربلا و فرماندهی گردان امام محمدباقر(ع) را به عهده داشت و تا فرماندهی تیپ ۲ لشکر ۲۵ کربلا پیش رفت. در برهه‌ای نیز معاون عملیات سپاه چهاردهم و فرمانده توپخانه سپاه استان بود. پس از جنگ تحمیلی نیز فرماندهی توپخانه لشکر ویژه ۲۵ کربلا و تیپ ۳ لشکر۱۶ قدس گیلان را عهده‌دار شد. اما شدت آسیب‌های وارد شده به جسم او در دوران دفاع مقدس اجازه نداد که حضور بیشتری در عرصه فعالیت‌های نظامی داشته باشد.

سردار صحرایی در جبهه‌های جنوب و غرب حضوری پررنگ و فعال داشت و در عملیات‌های مختلف و مهمی مانند عملیات کربلای۴ فرماندهی تیپ۲ لشگر ۲۵ کربلا را به عهده داشت. اما فعالیت‌های جهادی و ایثارگرانه او پیشینه‌ای بیشتر از دوران دفاع مقدس دارد. خانواده‌اش از مبارزان حکومت پهلوی و بانیان فعالیت‌های انقلابی در رستمکلا و روستاهای اطراف و شهر بهشهر بودند. مبارزه را همراه با خانواده و بویژه مادرش زنده‌یاد حاجیه " فاطمه فرحی " آغاز کرده بود که از بانوان مبارز پیش از انقلاب بود و سابقه حضور در زندان‌های پهلوی را هم داشت و در دوران جنگ نیز نقش مؤثری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ایفا می‌کرد.

نقش محوری در فعالیت‌های انقلابی منطقه

او که برادرش در اوایل جنگ به شهادت رسید، در طول دوران دفاع مقدس حضوری پررنگ و فعال داشت. دکتر علیرضا یونسی رستمی همرزم و دوست قدیمی سردار صحرایی درباره نقش محوری و اثرگذار شهید صحرایی در فعالیت‌های انقلابی منطقه رستمکلا و بهشهر و همچنین حضور فعال او در دفاع مقدس به خبرنگار ایرنا می‌گوید: تقریبا از دوران نوجوانی و جوانی که رستمکلا یک روستا بود ارتباط بسیار نزدیکی داشتیم. او پیش از انقلاب هم جوانی مذهبی بود و به اعتبار همین اندیشه دینی با ایشان و برخی دوستان دیگر با هم آشنا شدیم و فعالیت‌های انقلابی را آغاز کردیم.

وی می‌افزاید: پیش از انقلاب از مقلدان حضرت امام(ره) بود و فعالیت‌های مبارزاتی زیادی داشت. سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ این روند مخالفت‌های او مشهود شده بود. در ساماندهی انقلابیون رستمکلا یکی از چهره‌های اثرگذار بود. خانواده‌ای انقلابی بودند و مبارزات را هم به صورت خانوادگی انجام می‌دادند. اعضای این خانواده هم در بحث مبارزات علیه حکومت وقت فعال بودند و هم در ترویج مبانی دینی و مذهبی تلاش گسترده‌ای داشتند.

به گفته او نقش شهید صحرایی همراه با چهره‌های شاخصی مانند مرحوم آیت‌الله ایازی برای ساماندهی مبارزات علیه رژیم پهلوی در رستمکلا محوری و اساسی بود و سبب شده بود که رستمکلا به یکی از کانون‌های فعالیت‌های انقلابی در شرق مازندران تبدیل شود. تا جایی که در یکی از راهپیمایی‌های رستمکلا با این که آن زمان روستا بود، نیروهای حکومت وقت با حضور در روستا اقدام به تیراندازی کردند و عده‌ای از جوانان روستا مجروح شدند.

معاون اسبق سیاسی ، امنیتی استانداری مازندران اظهار می‌کند: حاج رمضانعلی پس از پیروزی انقلاب هم در راه‌اندازی کمیته انقلاب نقش مؤثری ایفا کرد. امکانات و سلاح‌های ژاندارمری رستمکلا را به کمیته انتقال دادند و در مرکزی که به مرکز جنگلبانی معروف بود با حضور و محوریت ایشان کمیته انقلاب راه‌اندازی شد. پس از تشکیل سپاه هم به عضویت سپاه در آمد.

حضور اثرگذار در جنگ

به گفته یونسی رستمی، شهریور ۱۳۵۹ با آغاز جنگ فعالیت‌های شهید صحرایی در دفاع مقدس آغاز شد. او با اشاره به شهادت برادر سردار صحرایی در نخستین هفته‌های جنگ می‌گوید: اوایل جنگ همراه با برادرش غلامرضا و چند همشهری دیگر به منطقه دشت ذهاب اعزام شدیم که برادر ایشان شهید شد. آن زمان ستاد معراج شهدا تشکیل نشده بود. از من خواستند که پیکیر شهید را برگردانم و به خانواده تحویل دهم.

وی درباره جایگاه سردار صحرایی در جنگ تحمیلی اظهار می‌کند: خاطرم هست روزی شهید طوسی به رستمکلا آمد و گفت برای منطقه نیرو نیاز داریم. تعدادی از جوانان روستا جمع شدیم و با یک مینی‌بوس از رستمکلا به پاوه رفتیم. در منطقه بودیم که سردار صحرایی آمد و گفت که برای آزادسازی " نوسود " قرار است عملیات برگزار کنیم. همراه با بچه‌های استان مرکزی با فرماندهی سردار صحرایی عملیات را برگزار کردیم که نوسود آزاد شد. بعدها از همین فرماندهی دسته و گردان به فرماندهی تیپ رسید و از چهره‌های مؤثر جنگ در لشگر ۲۵ کربلا شد.

یونسی رستمی به حضور سردار صحرایی در عملیات‌های مختلف اشاره می‌کند و می‌افزاید: در بسیاری از عملیات‌ها شرکت می‌کرد. جراحت‌های زیادی به او وارد شده بود. اما دست از مبارزه نمی‌کشید. با بسیاری از چهره‌های شاخص دفاع مقدس مراوده داشت و هم‌تراز با آنان اثرگذار بود. برای آزادسازی نوسود که رفته بودیم، در اطراف پاوه مدرسه مخروبه‌ای بود که مستقر شدیم. شخصی آمده بود که وقتی پرسیدیم به ما گفتند آقا همت است. حاج ابراهیم همت بود که ما تازه اسمش را شنیده بودیم. گفتند فرمانده محور است.

وی با اشاره به فعالیت‌های سردار صحرایی پس از دوران دفاع مقدس خاطرنشان می‌کند: بعد از جنگ هم تلاش‌های فراوانی داشت. فرمانده تیپ بوکان شد و برای برخورد با عناصر نفوذی از مرزهای غربی فعالیت نظامی خود را ادامه داد. البته مشکلات ناشی از جراحت‌های جنگ توان ادامه فعالیت را از او گرفت. اما تا جایی که توان داشت عمر و جوانی و زندگی خودش را فدای ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های حضرت امام(ره) و پیروی از ولایت کرد. حتی خاطرم هست همسر و فرزندانش را هم گاهی به مناطق جنگی می‌برد.

پرافتخار و بی‌ ادعا

به گفته این رزمنده دوران دفاع مقدس ، سردار صحرایی با این چهره‌های اثرگذار جنگ مانند شهید همت، شهید ابوعمار، شهید طوسی، شهید بصیر، سردار مرتضی قربانی، سردار کمیل کهنسال و بسیاری از شهدای دیگر ارتباطی نزدیک داشت، اما هرگز میلی به دیده شدن خودش و مطرح شدن نامش نداشت.

یونسی رستمی تصریح کرد: یکی از دلایل کمتر دیده شدن این چهره شاخص دفاع مقدس با وجود نقش محوری و جایگاهی که داشت، فروتنی و تواضع او بود. به هیچ وجه دنبال مطرح شدن و عرضه خودش برای این که دیگران از او به نیکی یاد کنند نبود. در تمام دوره‌ها فقط در پی ادای تکلیف و وظیفه بود. دوستان و اطرافیانش مانند من هم به احترام این ویژگی و خواست او سعی می‌کردیم از پرداختن به جایگاه مهم و بالای ایشان پرهیز کنیم.

وی می‌افزاید: البته معتقدم صرف‌نظر از ویژگی‌های شخصیتی و خواست چنین افرادی، نهادهایی مانند بنیاد حفظ آثار و سپاه پاسداران رسالت دارند تا ارزش‌ها و زحمات این افراد را مستندسازی کنند تا به نسل‌های جدید ویژگی‌های مثبت و سازنده‌ آن‌ها و خدمات‌شان معرفی شود.

سردار «رمضانعلی صحرایی» ۱۷ آبان پس از تحمل سال‌ها درد و رنج جسمی به جا مانده از جنگ تحمیلی دار فانی را وداع گفت و در سن ۷۰ سالگی به قافله شهدا پیوست.

برچسب‌ها جنگ تحمیلی دفاع مقدس شهید مازندران جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی رستمکلا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ تحمیلی دفاع مقدس شهید مازندران جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی رستمکلا جنگ تحمیلی دفاع مقدس شهید مازندران جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی رستمکلا اخبار کنکور خانواده شهید صحرایی فعالیت های انقلابی دوران دفاع مقدس رمضانعلی صحرایی سردار صحرایی انقلاب اسلامی سردار شهید جنگ تحمیلی عملیات ها ۲۵ کربلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۰۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم/فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد

حبیب‌الله والی‌نژاد گفت: ما سعی کردیم راوی باشیم و امانت‌دار اگرچه امانت‌داری سخت است چرا که می‌خواهیم درست بگوییم و البته جذاب که این کار سختی است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حاج حبیب والی‌نژاد که در کارنامه هنری خود آثاری چون «پایان انتظار»، «نیمه پنهان ماه»، «ایستاده رد غبار»، «بادیگارد» را ثبت کرده خاطراتش را از عهد اخوت و صیغه برادری رزمندگان آغاز کرد. او در شب خاطره حوزه هنری برای حاضران در سالن سوره شرح داد: پیش از عملیات‌ها عهد و پیمانی بسته می‌شد تا بازماندگان ماموریت‌ها حتی یک ثانیه از لحظات جنگ را برای مردم بازگو کنند. یکی وفای به عهد را با روایتگری  یکی با تصویر باید رویت می‌کرد. من سعی کردم وقایع را به تصویر بکشم ولی اینکه چقدر توانسته‌ام عهد اخوت، برادری و توکل را نشان نشان دهم، نمی‌دانم.

 

او افزود: همه قهرمانان کشورمان فقط توکل کردند و هرکس توکل کرد و به ماجرای کربلا ایمان داشت در این مسیر موفق شد چون مسیر، مسیر سختی است و حتی انتخابش هم سخت است.

حاج حبیب والی‌نژاد اظهار کرد: من توفیق داشتم که در حوزه هنری فیلمبرداری را آموختم بنابراین سعی می‌کردم در میدان لحظات را ثبت کنم. و اما سینما، قاب سینما برای امروز است که به گفته مقام معظم رهبری ما تکلیف داریم به تصویر بکشیم. سختی کار تا اینجاست که چطور آن را تبدیل به فیلمنامه جذاب و دیدنی کنیم. کار ساخت فیلم دفاع مقدس و «آسمان غرب» خیلی کار سختی بود و خیلی از افراد برای تولید آن کمک کردند. من به عنوانسرباز در ارتش با دوستان هوانیز خواستم با عهد اخوتی که بسته‌ایم تنها سه روز از انتخاب، توکل و نبرد شهید شیرودی و دوستانی را که به او کمک کردند، نشان دهیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که ارتش عراق از چندمرز سعی کرد وارد کشور شود، شهید شیرودی و همرزمانش عهد اخوت بستند. در آن زمان شرایط سختی وجود داشته و انتخاب حضور در میدان هم انتخاب سخت بوده است. از طرفی عراق محل اسکان نیروهای ایرانی را هم بمباران می‌کرد تا به سرپل ذهاب نروند.

وی با اشاره به اینکه برای ما هم از این دست تصمیم‌ها خیلی زیاد است به زیاد بودن قهرمانان بی‌ادعایی که از جانفشانی‌هایشان صحبت نمی‌کنند و قهرمانان کشور هستند، پرداخت.

تهیه کننده «آسمان غرب» خطاب به حاضران در سالن تاکید کرد: ماجراها و رشادت‌هایی در سینه همرزمان و افرادی که در جنگ حضور داشته‌اند وجود دارد که رفتن سراغ آنها و یددن و شنیدن آنها کار شما است. ما با ساخت «آسمان غرب» قدم اول را برداشتیم و قدم‌های بعد را شما باید بردارد. تمام آنچه در سینه مبارزان و مردان جنگ وجود دارد یک درس برای نسل امروز است تا برای آینده عبرت بگیرید. برای همین هم مقام معظم رهبری فرمودند درباره قهرمان‌ها بگوییم و فیلم درباره آنها بسازیم. شهید شیرودی این قهرمانی را برای سه روز در منطقه سرپل انجام می‌دهد و خوب است که پس از آن را شما بخوانید، ببینید و بگویید.

وی درادامه به خاطرات نیروهای هوانیروز در پادگان ابوذر و شهید شدن هزار ایرانی در یک روز سخن گفت. وی همچنین یادآور شد: فیلم سینمایی «آسمان غرب» درباره سه روز عملیات قهرمانه شهید علی اکبر شیرودی و همرزمانش است.

والی نژاد در ادامه به شرایط سخت ساخت فیلم «آسمان غرب» اشاره کرد و در ادامه از شهید مرتضی آوینی یاد کرد.

وی در پایان سخنانش گفت: با مرتضی آوینی در حوزه هنری و در دوره بعد از جنگ همکاری کردم. آنچه شهید آوینی ساخت در دوره‌ای بود که در بخش تولید روایت فتح بودم و برخی آثار ساخته شد. ما سعی کردیم راوی باشیم و امانت‌دار. اگرچه امانت‌داری سخت است چراکه می‌خواهیم درست بگوییم و البته جذاب که این کار سختی است. ما سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم. فیلم باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد و در عین حال واقعیت داشته باشد. من از شهید آوینی آموختم و در روایت فتح مستندسازی کردم.

دیگر خبرها

  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تشییع پیکر ۲ شهید گمنام در قم
  • خانواده شهید نسیم افغانی پس از سال‌ها شناسایی شدند
  • سعی کردیم به واقعیت وفادار باشیم / فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم/فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد