Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- اردن، امارات و بحرین امروز نشست سه‌جانبه‌ای در ابوظبی برگزار می‌کنند که درباره مسائل امنیتی و هماهنگی است که گمانه‌زنی‌هایی درباره محتوای این نشست، مطرح شده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، یک منبع سیاسی بلندپایه در اردن خبر داد که قرار است در نشست سه‌جانبه امروز، امارات، اردن و بحرین، مواضع خود را یکسان‌ کرده و آن را به دولت آمریکا اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزنامه القدس العربی گزارش داد که قرار است این نشست در ابوظبی برگزار شود و پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای نخستین بار است که چنین نشستی بین این کشورها برگزار می‌شود.
این منبع اردنی گفت که «عبدالله دوم» شاه اردن نیز خاک این کشور را به مقصد امارات ترک کرده است و شاه بحرین و ولی‌عهد ابوظبی نیز در این نشست حضور خواهد داشت.
به گزارش این روزنامه، این سومین سفر عبدالله دوم از زمان شیوع ویروس کروناست، ولی برگزاری این دیدار، پس از سفر وزیر خارجه فرانسه به منطقه صورت گرفته است.
بنا بر این گزارش، نشست ابوظبی در حالی برگزار می‌شود که دو تحول رخ داده است؛ نخست اینکه دولت ترامپ در تلاش است تا بتواند به محاصره قطر توسط سایر کشورهای عربی پایان دهد.
مسئله دوم نیز، ادعا و تهدید آمریکا به استفاده از گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران است که اخیرا افزایش پیدا کرده است.
به گزارش القدس العربی، ظاهرا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه منامه و ابوظبی در حال برنامه‌ریزی هستند تا در صورت وقوع هر گونه تحول نظامی در منطقه، از ترس انتقام یا پاسخ تهران بتوانند کاری انجام دهند؛ همین مسئله بیانگر چرایی حضور اردن در این معادله امنیتی است. چرا که اردن همپیمان مهمی در این معادله است.
بنا بر این گزارش، تنش در آب‌ها بویژه حوزه جمهوری اسلامی ایران، روشن است و روابط رژیم صهیونیستی و امارات نیز گسترش پیدا کرده است. کما اینکه طی دو روز گذشته، میزان تبادل اطلاعات و هماهنگی بین ویژه در زمینه‌های امنیتی بین این سه کشور افزایش یافته است.
این روزنامه همچنین پیش‌بینی کرد که عربستان سعودی نیز در مسیر همین تماسها و هماهنگی‌ها قرار دارد و در آینده به این نشست ملحق خواهد شد.
به گزارش این روزنامه، امارات امیداور است که بتواند قاهره و ریاض را نیز وارد این هماهنگی کند؛ هماهنگی که پس از «طوفان تغییر دراماتیک در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا» رخ داد؛ زیرا این کشورها نیازمند تجربه اردن در ارتباط با حزب دموکرات آمریکا هستند.
شبکه خبری الجزیره هم درباره علت غیبت ریاض در این نشست، گزارش داد، عربستان سعودی به دلیل نپیوستن اردن به محاصره کشورهای عربی علیه قطر، «امان» را تحت «محاصره غیر علنی» قرار داده است.

واکنش عربستان به احتمال بازگشت بایدن به برجام
رئیس پیشین سازمان اطلاعات سعودی از `جو بایدن` خواست که در هر مذاکره احتمالی جدید با ایران، متحدان منطقه‌ای واشنگتن را نیز در نظر بگیرد.
«ترکی الفیصل» رئیس پیشین سازمان اطلاعات سعودی و سفیر پیشین این کشور در آمریکا در بخشی از سخنان خود در «نشست شورای ملی روابط آمریکایی-عربی» به ایران پرداخت.
بر اساس گزارش شبکه «سی‌ان‌ان» عربی، الفیصل پس از ارائه مبحثی از منطقه غرب آسیا گفت: در این وضعیت پیش‌بینی تأثیرات رئیس‌جمهور جدید بر خاورمیانه سخت است. جو بایدن در سیاست تازه ‌وارد نیست. وی دارای تجربه است و به مسایل مهم در جهان و منطقه آشناست. باید منتظر بمانیم و دیدگاه وی در سیاست خارجی و نیز اقدامات او را ببینیم.
ترکی در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر قصد بایدن برای بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای با تهران مدعی شد: گرچه ما امیدواریم که ایران به عنوان یک کشور صلح‌جو به جامعه بین‌المللی بازگردد اما تجربه چهل سال گذشته با ایران دلگرم‌کننده نیست. به همین دلیل بازگشت به این توافق به همان شکلی که هست در راستای خدمت به منطقه ما نیست؛ بازگشت به توافق و سپس مذاکره درباره مسایل مهم دیگر، دیپلماسی را در دام می‌اندازد و آن را به عرصه‌ای برای باج‌خواهی ایران تبدیل می‌کند.
ترکی الفیصل سپس خطاب به بایدن ادعا کرد: اشتباهات و کاستی‌های توافق قبلی نباید تکرار شود، هر توافق غیرجامعی، صلح دائمی و امنیت را در منطقه ما محقق نخواهد کرد. توافق هسته‌ای مانع از رفتار مخرب ایران در منطقه ما در عراق، سوریه، یمن و لبنان و نیز عربستان سعودی با حمله مستقیم و غیرمستقیم به تأسیسات نفتی نشد. به همین دلیل نیاز به توافقی جدید هست که تمام مسایل معلق مانده با ایران را شامل شود.
وی در ادامه خطاب به باید گفت: نگرانی‌های مشروع دوستان و متحدانت در منطقه را نادیده نگیر؛ آنها باید یک طرف مذاکره برای یک برنامه جامع باشند که منافع راهبردی‌شان را تضمین کند.
چندی پیش «آموس هاچسن» مشاور سابق جو بایدن مدعی شد، بایدن قصد دارد در مدت زمان کوتاهی به توافق هسته‌ای بازگردد اما به دنبال تغییراتی در برخی بندها مانند زمان انقضای برجام نیز است.

وزیر سعودی:‌ حق مجهز شدن به تسلیحات اتمی را محفوظ می‌داریم
در همین حال روز گذشته «عادل الجبیر» وزیر خارجه مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفت که این کشور این حق را دارد که خود را به تسلیحات اتمی مجهز کند.
روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» به نقل از خبرگزاری آلمان گزارش داد که این وزیر سعودی در مصاحبه یادشده گفته است، در صورتی که نتوان ایران را از ساخت تسلیحات اتمی منع کرد، ریاض حق مسلح شدن به تسلیحات اتمی را محفوظ می‌دارد.
طبق این گزارش، عادل الجبیر با اشاره به این مسئله که ایران به یک «قدرت هسته‌ای» تبدیل شده و دیگر کشورها نیز راه آن را ادامه خواهند داد، در ارتباط با مجهیز شدن به تسلیحات اتمی گفت: «این یکی از گزینه‌هاست مطمئنا».
او همچنین در ادامه گفت: «عربستان سعودی تمام تلاش خود را برای محافظت از مردم و سرزمین خود خواهد کرد».
الجبیر در این مصاحبه همچنین ادعا کرد: «ما بر این باوریم که ایرانی‌ها تنها تحت فشار جواب می‌دهند».
او همچین در ارتباط با تغییرات که احتمال دارد در زمان ریاست «جو بایدن» نماینده دموکرات‌ها صورت بگیرد، گفت: «باید ببینیم».
این اظهارات در حالی است که پیشتر برخی از روزنامه‌ها از جمله «وال‌استریت‌ژورنال» از فعالیت‌های اتمی عربستان سعودی خبر داده بودند.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، پیشتر، به نقل از مقامی غربی فاش کرده بود که ریاض اقدام به ساخت تأسیساتی برای تولید کیک زرد اورانیوم کرده است. این روزنامه نوشته بود این تأسیسات برای تولید کیک زرد در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است.

واکنش ایران
نماینده ایران در آژانس خطاب به عادل الجبیر عنوان کرد: اگر به دنبال تعقیب برنامه سلاح هسته ای یا بهانه ای برای توجیه عدم همکاری با آژانس هستید، شهامت به خرج داده و هزینه اش را بپردازید و کارهای غلط خود را به گردن دیگران نیندازید.
کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی در توئیتی به اظهارات عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی که گفته است «اگر برنامه هسته‌ای ایران متوقف نشود، عربستان این حق را خواهد داشت تا خود را به سلاح هسته‌ای مجهز کند»، واکنش نشان داد.
نماینده دائم ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره نوشت: فرافکنی و هراس‌ افکنی، دو شیوه کلاسیک و معمول مورد استفاده عوام‌فریبان است.
غریب آبادی خطاب به این مقام سعودی افزود: اگر به دنبال تعقیب برنامه سلاح هسته ای یا بهانه ای برای توجیه عدم همکاری با آژانس یا سیستم منسوخ پادمانی خود هستید، حداقل شهامت به خرج داده آن را بپذیرید و هزینه آن را هم بپردازید.
وی خطاب به وزیر مشاور در امور خارجه سعودی عنوان کرد: کارهای غلط خود را به گردن دیگران نیندازید.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران عربستان آمریکا تسلیحات اتمی عربستان سعودی عادل الجبیر بین المللی جو بایدن هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۸۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.

تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.

این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفرهایی در منطقه استفاده کرده‌اند.

در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

کد خبر 847561 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان