Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- تحقیقات نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن ما در حال سازگاری با ویروس کرونا است، اما این تأثیر روانی شیوع ویروس کرونا است که بسیار عمیق است و سیاست گذاری‌ها برای مهار این بحران ناکام مانده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از گاردین، اطلاعات متناقضی درباره واکنش سیستم ایمنی بدن در بیمارانی که از بیماری کووید-19 بهبود یافته اند، منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا یک روز یک مطالعه در مورد کاهش آنتی بادی‌ها یا همان پادتن‌ها در بیش از 350 هزار نفر در انگلیس منجر به انتشار تیترهایی می‌شود که می‌گویند ایمنی بدن ظرف چند ماه پس از بروز عفونت، به سرعت کاهش می‌یابد. روز بعد، مطالعه دیگری نتیجه عکس آن را بازتاب می‌دهد و می‌گوید در بیش از 30 هزار بیمار کرونایی در شهر نیویورک، اکثریت آنها میزان بالای آنتی بادی IgG را نشان دادند که نوعی از آنتی بادی است که به طور معمول ویروس "Sars-Cov-2" را که عامل بیماری کووید-19 است، خنثی می‌کند.
طبیعتاً این نتایج و اخبار پیرامون آنها بسیار گیج کننده هستند. آیا "Sars-Cov-2" یک ویروس ابرقدرت است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را که به طور موثری از ما در برابر بسیاری از عوامل بیماری زا محافظت می‌کند، مختل کند؟ آیا افرادی که از کرونا بهبود یافته‌اند، می‌توانند ایمنی محافظتی طولانی مدتی داشته باشند یا خیر؟

بعید است پشت سر هم به کروناویروس مبتلا شویم
خبر خوب این است که بعید است ما به طور مکرر و چندین دفعه به "Sars-Cov-2" آلوده شویم تا اینکه در نهایت بتواند همه ما را از بین ببرد. بیشتر شواهد در بیماران کرونایی و مدل‌های حیوانی نشان می‌دهد که پاسخ ایمنی به این عفونت حاد ویروسی کاملاً معمولی است. در ابتدا، بدن سطح بالایی از آنتی بادی IgG را افزایش می‌دهد، اما پس از پاک شدن عفونت، آنتی بادی‌ها به سطح پایه تقلیل می‌یابند که ممکن است زیر حد تشخیص برخی از آزمایشات سرولوژیکی باشد.
آنتی بادی‌ها توسط سلول‌های B تولید می‌شوند که یک نوع سلول ایمنی خاص است که یک آنتی ژن خاص یا هدف ویروسی را تشخیص می‌دهد. هنگامی که عفونت برطرف می‌شود، سلول‌های B تولید کننده آنتی‌بادی از سلول‌های پلاسما که به طور تخصصی مقادیر زیادی از آنتی بادی‌های خاص "Sars-Cov-2" را تولید می‌کنند، به "سلول‌های B حافظه" تبدیل می‌شوند. این سلول‌ها میزان کمتری آنتی بادی IgG تولید می‌کنند. اما مهم‌تر اینکه آنها سال‌ها در بدن باقی می‌مانند تا اگر دوباره در معرض ویروس "Sars-Cov-2" قرار بگیریم، به سرعت به سلول‌های پلاسما تبدیل شوند و دوباره شروع به تولید سطح بالایی از آنتی‌بادی کنند.
هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که بیشتر بیماران کووید-19 حافظه ایمنی ندارند و حیوانات آزمایشگاهی آلوده به "Sars-Cov-2" در برابر آلودگی مجدد با دوزهای بالای ویروس محافظت می‌شوند. بیشتر افرادی که از کووید-19 بهبود می‌یابند تا ماه‌ها پس از بروز عفونت، آنتی‌بادی خنثی کننده قابل تشخیص دارند. این نشان می‌دهد که عفونت "Sars-Cov-2" یک پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند که حداقل برای چند ماه از بدن در مقابل کروناویروس محافظت می‌کند.
متأسفانه ما برای تعیین اینکه این محافظت چه مدت طول می‌کشد، چاره ای جز صبر نداریم. ویروس "Sars-Cov-2" کمتر از یک سال است که در جمعیت انسانی در حال گردش است و راهی برای مطالعه دوام ایمنی به جز صبر و دیدن نتایج وجود ندارد.
علاوه بر این، آنتی بادی‌ها تنها قسمت مهم سیستم ایمنی بدن نیستند. سلول های T نیز یکی از اجزای اصلی پاسخ ایمنی هستند. آنها در دو نوع وجود دارند: سلول‌های T کمکی که پاسخ‌های ایمنی را هماهنگ می‌کنند و حافظه ایمنی را تسهیل می‌کنند و "سلول های T قاتل" که سلول‌های آلوده را از بین می‌برند. مطالعات قبلی نشان داده است که عفونت "Sars-Cov-2" باعث واکنش‌های قوی از جانب "سلول T" می‌شود.

ممکن است سطحی از محافظت در بخشی از جمعیت جهان وجود داشته باشد
جالب توجه است که برخی از افرادی که هرگز به کووید-19 مبتلا نشده‌اند، سلول های T حافظه ناشی از ابتلاهای قبلی به سرماخوردگی دارند که ویروس آن نیز از خانواده کروناویروس‌ها است و در مقابل "Sars-Cov-2" نیز واکنش متقابل نشان می‌دهد. این نشان می‌دهد که ممکن است سطحی از محافظت در بخشی از جمعیت جهان وجود داشته باشد.
لازم به ذکر است که نقش سلول‌های T در محافظت در برابر "Sars-Cov-2" تا حد زیادی ناشناخته است و این یک زمینه فعال تحقیقاتی است. بعید به نظر می‌رسد که سلول‌های T به تنهایی از ایمنی کامل در برابر کووید-19 پشتیبانی کنند، اما این یک عامل اصلی در حافظه ایمنی است و نشان می‌دهد که سطح آنتی بادی به تنهایی مسئولیت کامل حفظ ایمنی محافظتی را بر دوش نمی کشد.

کرونا یک ابر ویروس نیست
واکنش این سلول‌ها بیشتر تأکید می‌کند که ویروس "Sars-Cov-2" یک ویروس غیرعادی نیست که قادر به عملکردهای معجزه آسای فرار از سیستم ایمنی بدن باشد، اما این ویروس مطمئناً می تواند برخی از واکنش‌های ضد ویروسی سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند و احتمالاً به همین ترتیب باعث ابتلای شدید به بیماری کووید-19 در بعضی از افراد می‌شود، اما اینطور نیست که در برابر سیستم ایمنی بدن آسیب پذیر نباشد.
در حالی که مواردی از ابتلای مجدد گزارش شده است، هنوز هیچ شواهدی مبنی بر شایع بودن این موضوع وجود ندارد. همچنین ممکن است ابتلای مجدد منجر به بیماری خفیف‌تری شود، اگرچه این هنوز یک فرضیه آزمایش نشده است.
در هر حال لازم است تحقیقات بیشتری در مورد ابتلا یا عفونت مجدد انجام شود تا درک شود که چقدر شایع است، اما ما نباید آن را به عنوان مدرکی برای بی فایده بودن مصونیت سیستم ایمنی بدن قلمداد کنیم و به این نتیجه برسیم که هیچ امیدی برای جلوگیری از ویروس "Sars-Cov-2" در آینده نیست. بلکه بر عکس، در مطالعات حیوانی و آزمایشات بالینی، یافته‌های امیدوار کننده‌ای وجود دارد که واکسن‌های بالقوه قادر به تحریک تولید سطح آنتی بادی معادل با بیماران بهبود یافته از کووید-19(با بالاترین سطح آنتی بادی) هستند و این آنتی بادی‌ها دوام دارند.
به عنوان مثال، این موضوع در مورد واکسن شرکت "فایزر"(Pfizer) صادق است و به تازگی اعلام شده است که پس از تجزیه و تحلیل موقت داده‌های آزمایش بالینی مرحله سوم، این واکسن از افراد در برابر کووید-19 محافظت می‌کند. این نشان می‌دهد که واکسن‌ها نسبت به آلوده شدن طبیعی، محافظت قوی و بادوام‌تری ایجاد می‌کنند.
جستجوی ما برای ایمنی کاربردی در برابر ویروس "Sars-Cov-2" بیشتر از اینکه یک مسئله زیست شناختی باشد، یک مسئله روانشناختی است. برای توضیح شیوع و انتقال گسترده و مرگ و میر ناشی از این ویروس، تعداد بیشماری از مشکلات مزمن روانی از بیماران مبتلا شده به کووید-19 گزارش شده است که بیماری را پشت سر گذاشته‌اند و بهبود یافته‌اند، اما از لحاظ روانی بازیابی نشده‌اند و در زندگی روزمره خود دچار اختلال شدید هستند.
در واقع، سیاست‌های غیر دقیق و نامناسب و فقدان استراتژی مبتنی بر شواهد در سیاست‌گذاری بهداشت عمومی است که ما را به جایی که امروز در ایالات متحده، انگلستان و بقیه اروپا و سایر کشورهای دارای میزان بالایی از ابتلا و مرگ و میر شاهد آن هستیم، رسانده است. سیستم ایمنی بدن ما عمدتا به روشی که انتظار داریم به این ویروس واکنش نشان می‌دهد، اما این مسئولان ما هستند که واکنش مناسبی در قبال این بحران ندارند و سیاست‌هایشان شکست خورده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سیستم ایمنی سیستم ایمنی بدن نشان می دهد آنتی بادی ها آنتی بادی بهبود یافته سلول های T سلول ها کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۸۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!

ایتنا - محققان موفق به ابداع فناوری تصویربرداری جدیدی شده‌اند که امکان مشاهده درون سلول‌های سرطانی به صورت زنده و مطالعه نحوه تعامل آن‌ها با محیط اطراف را فراهم می‌کند.
این دستاورد می‌تواند گام مهمی در درک بهتر بیولوژی سرطان و توسعه درمان‌های موثرتر باشد.

این فناوری توسط تیمی از دانشگاه ساری انگلستان توسعه یافته که به دنبال مشاهده و مطالعه محتوای چربی یا لیپیدهای موجود در سلول‌های سرطانی بوده است. لیپیدها اجزای کلیدی در رشد، تکثیر و متاستاز سلول‌های سرطانی هستند.

در این روش، ابتدا سلول‌های سرطانی منفرد زنده از محیط کشت استخراج شده و با رنگ فلورسنت رنگ‌آمیزی می‌شوند. سپس با کمک طیف‌سنجی جرمی، ساختار دقیق لیپیدهای داخل سلول تعیین می‌گردد. در نهایت، پژوهشگران قادر به مشاهده تغییرات و تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیطی خواهند بود.

یوهانا فون گریشتن از دانشگاه ساری می‌گوید: "مشکل سلول‌های سرطانی این است که هیچ دو سلولی شبیه به هم نیستند. همین مسئله طراحی یک درمان مناسب را دشوار می‌سازد. توانایی مشاهده و مطالعه سلول‌های زنده منفرد بسیار هیجان‌انگیز است."

کارلا نیومن از GSK نیز معتقد است این روش جدید راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلا ندیده بودیم، هموار می‌کند و می‌تواند درمان‌های جدید و هدفمندتری را فراهم آورد.

علاوه بر کمک به درک بهتر سرطان، این فناوری می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد چگونگی پاسخ انواع سلول‌ها به پرتودرمانی و تشعشع نیز ارائه دهد. پژوهشگران امیدوارند این دستاورد بتواند به توسعه درمان‌های کارآمدتری برای سرطان و حتی سایر بیماری‌ها مانند بیماری‌های ایمنی و عفونی نیز کمک کند.

این تحقیقات که با همکاری کالج دانشگاهی لندن، شرکت‌های داروسازی GSK، یوکوگاوا و سایکس انجام شده، در مجله Analytical Chemistry منتشر گردیده است.

دیگر خبرها

  • شاخص‌های ایمنی صادرات در پایانه‌های نفتی ارتقا یافت
  • ۹ میوه مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • ۹ میوه فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!