Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@08:16:58 GMT

علاقمندان برای مهاجرت شغلی به آلمان بخوانند

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۳۶۴۳۲

علاقمندان برای مهاجرت شغلی به آلمان بخوانند

ساعت 24 - باور عموم بر این است که با افزایش نرخ بیکاری در این برهه، آلمان نیاز چندانی به مهاجرت کارگران و متخصصین خارجی ندارد اما موسسه تحقیقاتی Bertelsmann آلمان به دولت کشورش توصیه کرده علیرغم رکود اقتصادی و افزایش بیکاری ناشی از کرونا، باید تدابیری برای ادامه و حتی افزایش روند مهاجرت متخصصین و کارگران ماهر به این کشور بیش بینی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای  Jörg Dräger عضو هیات مدیره این موسسه در گزارشی تحت عنوان  "Especially in times of Corona we need immigration" می نویسد رکود اقتصادی ناشی از بحران کرونا از یک طرف و افزایش تعداد بیکاران در آلمان تا مرز 8.2 میلیون نفردر سپتامبر 2020،  این علامت اشتباه را مخابره کرده که فعلا نیازی به پیگیری و اجرای سریع قانون تسهیل مهاجرت نیروی کار متخصص خارجی به آلمان وجود ندارد فلذا در عمل نیز این قانون که بصورت ویژه با هدف جذب کارگران ماهر کشورهای جهان سوم بویژه نیروی انسانی خارج از اتحادیه اروپا تدوین و تصویب گردید به فراموشی سپرده شد.

آقای Dräger    بر این باور است که در خلال بحران کرونا نه تنها نیاز آلمان به نیروی متخصص و کارآمد در حوزه سلامت و ارتباطات و فناوری اطلاعات کاهش نیافته بلکه بصورت چشمگیری افزایش نیز یافته است و تسهیل مهاجرت افراد از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آلمان به منظور رفع این نیاز فقط یک راه علاج موقت و نا کافی به نظر میرسد مضافا بر اینکه آنها نیز ازمشکلات مشابه ناشی از کرونا و پیری جامعه و کمبود منابع انسانی متخصص رنج میبرند.

در مقاله دیگری از بنیاد برتلسمان  که در سال 2019 به چاپ رسید به این موضوع اشاره شده که میزان مهاجرت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آلمان تا سال 2035 به نصف کاهش خواهد یافت فلذا دعوت از متخصصین و نیروی انسانی ماهر از کشورهای جهان سوم برای مهاجرت به آلمان یک امر بسیار بدیهی و ضروری به نظر میرسد و بحران کرونا نباید موجب توقف روند آن گردد. 

بر اساس آمار اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان (BAMF)، در سال 2019 میلادی یک میلیون و دویست و شصت هزار اجازه موقت اقامت در آلمان صادر شده است.  از این تعداد 938 هزار مورد مربوط به پناهجویان و خانواده‌های آنها بوده و تنها 295 هزار مربوط به مهاجرینی است که بعنوان نیروی کار و یا شرکت در دوره‌های حرفه آموزی وارد آلمان شده اند. در همین مدت  یکصد و پنجاه و هفت هزار تابعیت به خارجیان در آلمان اعطا شده است که 133 هزار مورد مربوط به پناهچویان و مابقی یعنی 18 هزار مورد مربوط به نیروی کار مهاجر میباشد.

بر اساس همین آمار، تعداد 492 هزار نفر از پناهجویان در سال 2019 که موفق به اخذ مجوز اقامت شده اند از کشورهای سوریه، عراق و افغانستان به آلمان مهاجرت نموده اند و غالبا فاقد هرگونه مهارت و تخصص میباشند . بیش از 75 درصد از این پناهجویان به دلیل عدم داشتن هرگونه مهارت شغلی، در آلمان بیکار هستند. در مقابل، در سال 2019 تقریبا تمام 149 هزار نفر نیروی کار مهاجری که با هدف یافتن کار به آلمان سفر کرده اند سریعا استخدام و تابع بیمه اجتماعی کارفرمای خود قرار گرفته  و یا موفق شده‌اند راسا" فعالیت و شغل مستقلی را ایجاد نمایند. این دسته از مهاجرین غالبا از کشورهایی مانند هند، بوسنی و هرزگوین، کوزو،صربستان، امریکا، مقدونیه شمالی و چین به آلمان مهاجرت نموده و اکثرا با موفقیت اقامت دائم کسب نموده‌اند.

به عنوان نتیجه میتوان گفت آلمان نیاز خود به نیروی کار را از دو طرق تامین می نماید یا از بین پناهندگان اعم از پناهجویان واجد مهارت و یا پس از آموزش شغلی ایشان و همچنین  از طریق مهاجرین ماهر و متخصصین اعم از کشورهای داخل اروپا و یا خارج از اروپا و این روند همچنان ادامه دارد . کارشناسان آلمانی بر این باورند  که تسهیل روند پذیرش پناهجویان و آوارگان نمی‌تواند به تامین نیازهای آلمان به منابع انسانی ماهر کمک نماید و حتی ممکن است به افزایش آمار بیکاری نیز بیانجامد فلذا بر تسهیل ورود مهاجرینی که واجد مهارت و تخصص میباشند تاکید می ورزند.

آنچه سیاسیون در برلین بر آن تاکید داشته و به حزب حاکم نیز توصیه می نمایند محدود کردن و پرهیز از جذب آوارگان بدون مهارت و تخصص است. آنها اعتقاد دارند در وضعیت فعلی ناشی از بحران کرونا، پناهجویانی که به دلیل عدم آشنایی با زبان و نداشتن تخصص لازم در مشاغل معمولی فعالیت می‌کنند به دلیل بحران کرونا بیشتر در خطر از دست دادن شغل خود هستند که در نهایت به افزایش آمار بیکاری در کشور می انجامد و پذیرفتن پناهجوی جدید و تفسیر موسع از قانون تسهیل جذب مهاجر به کشور میتواند موجب افزایش هرچه بیشتر این بیکاری گردد. 

بدیهی است، به دلیل روند فرسودگی و پیری رو به تزاید جامعه آلمان، ژرمن‌ها سیاست تامین نیروی انسانی جوان از سایر کشورها به ویژه کشورهای جهان سوم را با دقت دنبال خواهند کرد. در اجرای این سیاست که با قانون مهاجرت سال 2019 تسریع و تسهیل گردید، دولت آلمان جذب نیروی کار ماهر و متخصص جوان را در راس برنامه‌های خود گنجانده و دنبال می‌کند . به همین دلیل جذب نیروی جوان غیر ماهر برای طی دوره‌های آموزشی تخصصی Ausbildung در آلمان سریعتر گشته و بحران کرونا و مشکلات جانبی آن مانع از پرداختن برلین به این موضوع استراتژیک و مهم نشده است.  البته دولت آلمان در اجرای این سیاست الویت هایی را نیز مد نظر دارد . بعنوان مثال جذب داوطلبان و مهاجرین کار از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به سایر کشورها از جمله کشورهای جهان سوم در اولویت قرار دارد ولی همانطور که مورد اشاره قرار گرفت خود کشورهایی اروپایی نیز با مشکل پیری و کمبود نیروی کار جوان مواجه بوده و سیاست هایی تشویقی و ترغیبی را برای جلوگیری از مهاجرت جوانان در پیش گرفته اند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: کشورهای جهان سوم اتحادیه اروپا بحران کرونا نیروی کار سال 2019

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۶۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت

موسسه «گالوپ» گزارش داد، در سال میلادی گذشته ایالات متحده جایگاه خود را به‌عنوان تاثیرگذارترین قدرت جهانی در آفریقا از دست داده و دیگر کشورها - مخصوصا چین - محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

به گزارش ایسنا، نظرسنجی تازه موسسه گالوپ نشان می‌دهد میزان محبوبیت ایالات متحده در آفریقا که معیار قدرت نرم این کشور است، در سال میلادی گذشته سه درصد کاهش یافت و از ۵۹ درصد به ۵۶ درصد رسید. این نظرسنجی نشان داد در میان چهار قدرت بزرگ جهانی (آمریکا، چین، روسیه و آلمان)، ایالات متحده تنها کشوری بود که شاهد کاهش میزان محبوبیت خود در آفریقا بود؛ درحالی‌که محبوبیت چین در این منطقه ۶ درصد افزایش یافت.

علاوه بر این، روسیه هم که با آغاز جنگ اوکراین شاهد کاهش محبوبیت خود در آفریقا بود، در سال میلادی گذشته جایگاه خود را احیا کرد و به محبوبیت ۴۲ درصدی دست یافت؛ یعنی محبوبیتی که پیش از جنگ اوکراین در ۲۰۲۱ داشت. میزان محبوبیت آلمان در آفریقا هم از ۵۱ درصد به ۵۴ درصد افزایش یافت.

چین در ۲۰۲۳ بیشترین میزان محبوبیت یک دهه اخیر خود در آفریقا را به ثبت رساند؛ تا جایی که محبوبیت پکن در بسیاری از کشورهای آفریقایی افزایش ۲ رقمی داشت. شاخص‌ترین میزان افزایش محبوبیت چین در میان کشورهای آفریقایی متعلق به غنا (۱۵ درصد) و ساحل عاج و سنگال (هر یک ۱۴ درصد) است.

در سال‌های گذشته نفوذ و سرمایه‌گذاری چین در کشورهای آفریقا افزایش چشمگیری داشته و این کشور به بزرگ‌ترین شریک تجاری آفریقا بدل شده است. پکن با طرح کمربند و جاده توانسته بخش بزرگی از پروژه‌های زیرساخت آفریقا را تحت پوشش قرار دهد.

بیشترین میزان کاهش محبوبیت آمریکا در آفریقا متعلق به کشورهای اوگاندا (۲۹ درصد کاهش)، گامبیا (۲۱ درصد کاهش) و کنیا (۱۴ درصد کاهش) است. بر اساس داده‌های موسسه گالوپ، آمریکا در کشورهای لیبی و سومالی با ۲۳ و ۲۵ درصد، کمترین میزان محبوبیت را دارد.

روزنامه واشنگتن‌پست پیش‌تر گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد حکایت از آن دارد که واشنگتن باید قید نفوذ خود در این منطقه را بزند. آمریکا اخیرا به درخواست نیجر برای خارج‌کردن نیروهای آمریکایی از این کشور آفریقایی پاسخ مثبت داد.

به گزارش این روزنامه، تحولات اخیر در نیجر و چاد نشان از این دارد که دوره آمریکا در آفریقا به سر آمده است. این عقب‌نشینی نه‌تنها به معنای کاهش حضور نظامی، بلکه نشانه یک تغییر قابل‌توجه در مناسبات ژئوپلیتیک است. افزایش محبوبیت و نفوذ روسیه و چین در آفریقا امری است که چالش‌های بزرگی را متوجه سیاست خارجه آمریکا خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ایست‌های بازرسی در تهران؛ نماینده مجلس: این‌ها جزو وظایف عادی فراجا است!
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • کشمکش وزارت‌های دارایی و دفاع آلمان بر سر افزایش بودجه نظامی
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • افزایش خشم چین علیه اتهام زنی‌های جاسوسی از طرف آلمان
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • جوانی جمعیت نجات دهنده کشور از آینده هولناک کهنسالی است