Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین آیین ملی «بزرگداشت اهالی ویرایش استادان، ویراستاران، پژوهشگران، ناشران، منتقدان، موسسه ها و فناوران» از سلسله نشست های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران دیروز جمعه ۳۰ آبان همزمان با آخرین روز بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این‌مراسم، مهدی صالحی دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی گفت: برای برگزاری این آیین ۱۱ گروه را تعریف کرده و در هر گروه بسته به وسعت کار از یک تا ۲۳ نفر تقدیر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدفمان از انجام این کار این بود که بتوانیم علیرغم همه محدودیت ها شمعی در این حوزه روشن کنیم. امیدوارم این ماجرا ادامه پیدا کند و جامعه ویرایش کشور باهم همدل شوند.

در ادامه این مراسم، با یادآوری نام اسماعیل سعادت، رضا بابایی، رها راشدی و مهسا صابر از درگذشتگان سال ۹۹ که در حوزه ویرایش فعال بودند، تجلیل شد.

موسی اسوار، علی صلح جو، محمدکاظم کاظمی، جمشید سرمستانی، احمد شهدادی، محمدهادی خالقی، علی حسن آبادی، جعفر ربانی و مهدی مهراندیش نیز از اساتیدی بودند که در این آیین از آنها تقدیر و تشکر شد.

در ادامه، از نشرهای امیرکبیر، سوره مهر، دانشگاه شهید بهشتی، بوستان کتاب قم، دارالحدیث، صهبا و روایت فتح به عنوان ناشران دولتی و از نشرهای امام موسی صدر، آرما، ترجمان، مهرستان، ماهی، آریانا قلم، اطراف، کتاب طه، هوپا، مومنون، بیان، هدایت نور، اسم، نویسه پارسی، کتاب بهار و صاد به عنوان ناشران خصوصی تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

ویراستاران کوشا عنوان گروه دیگری بود که بر اساس آن از سجاد محمدی، راضیه حقیقت، زینب صالحی، زهرا خیریه، فهیمه شانه، آذرمه سنجری، سیدعلی آقا حیدری، جواد کاظمی، سارا قدیمی، زینب صادقی نژاد، روشنک بهاریان، فائزه نجفی، نازنین خلیلی پور و اخترآقاجونی تجلیل شد.

انجمن ویرایش و درست‌نویسی در گروه فعالان فجازی (فضای مجازی) نیز از حمید حسنی، محمدمهدی باقری، نازنین مداح، سیدمحمد بصام، بهروز صفرزاده، هومن عباسپور و زینب کریمی تجلیل کرد.

در این آیین، از محمد یوسفی به عنوان ویرایش پژوه نکته سنج و سیدمحمد ملاباشی و فرهاد قربان زاده نیز به عنوان ناقد دلسوز نام برده و از آنها تقدیر شد.

انتشارات فنی ایران، موسسه ویراستاران، موسسه نجوای قلم، موسسه اقالیم احساس و انجمن صنفی ویراستاران استان تهران نیز از دیگر مجموعه هایی بودند که در این مراسم معرفی شدند. در ادامه فرهنگ املایی، نگار، ویراویراست، ویراستیار و پاکنویس نیز به عنوان فناور ویرایش معرفی و از آنها قدردانی شد.

در ادامه از علی ملکی و علی اصغر مصلح به عنوان نویسندگان ویراستار دوست و ابوالفضل طریقه دار، غلامرضا ارژنگ، محسن باغبان، نصرالله پورجوادی، امید طبیب زاده، سیدابوالقاسم حسینی، یوسف عالی عباس آباد، عبدالحسین آذرنگ، محمد اسفندیاری، سیدحسین حسینی نژاد، حسن ذوالفقاری، غلامحسین غلامحسین زاده، ناصر نیکوبخت، زهرا زندی مقدم به عنوان پدیدآوران دانشور نام برده شد.

ویراستار باشید نه کارمند ویرایش

در این‌مراسم موسی اسوار استاد پیشکسوت حوزه ویرایش، گفت: نیم قرن پیش که وارد این حوزه شدم، مقوله ویرایش و ویراستاری به حدی با جامعه فرهنگی بیگانه بود که اهل قلم مدام با حالتی تهاجمی با آن مواجه می شدند. اما علاقه‌مندان به این حوزه با رسالت و تعهد و اعتقاد قلبی خود به گونه ای عمل کردند که امروز دامنه آن بسیار گسترده و مورد قبول عام واقع شده است. توجه به مقوله ویرایش با شکل گیری انجمن های خصوصی و کلاس های آموزشی بیش از پیش شده و معتقدم هر قدمی که در این حوزه برداشته شود، مغتنم است. توصیه ام همواره این است که ویراستاران جوان سعی کنند ویراستار باشند نه کارمند ویرایش.

کد خبر 5076545 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسی اسوار هفته کتاب ویراستار سرای اهل قلم انجمن صنفی ویراستاران هفته کتاب معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی هفته کتاب و کتاب خوانی ویروس کرونا فلسفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابخانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ترجمه ابن سینا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تجدید چاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۵۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود

کریم خورشیدوند در نشست بزرگداشت دهه کرامت، با تاکید بر ضرورت پشتیبانی ادارات و نهاد‌ها از برنامه‌های مردم محور، اظهار کرد: باید از ظرفیت همه مراکز دینی و فرهنگی برای هر چه با شکوه‌تر برگزار کردن جشن‌های دهه کرامت استفاده شود.

وی با بیان اینکه دهه کرامت فرصتی برای تقویت فرهنگ دینی و نهادینه سازی فرهنگ رضوی است، افزود: دهه کرامت یکی از برنامه‌های فرهنگی و اعتقادی مهم است و هر ساله تمام نهاد‌ها نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های متنوع با محوریت امام رضا (ع) اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: تمام دستگاه‌ها و مسئولان شهرستانی باید هرچه بیشتر با ستاد بزرگداشت دهه کرامت مشارکت و همکاری لازم را داشته باشند تا شاهد اجرای برنامه‌های متنوع و اثرگذار برای عموم مردم باشیم.

خورشیدوند دهه کرامت را ظرفیت مناسبی برای ارائه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی دانست و اضافه کرد: برنامه‌های این دهه و ایام صادقیه باید با هم افزایی، مشارکت، خلاقیت و فراگیری تهیه و تدوین شود.

رییس شواری هماهنگی تبلیغات اسلامی لرستان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: دهه کرامت فرصتی برای رساندن پیام امامت، ولایت و کرامت است و باید از این مناسبت برای گرامیداشت مقام دختر مسلمان و مقابله با هجمه‌های دشمنان بهره گرفته شود.

حجت الاسلام احمدرضا غلامی گفت: برنامه‌های محوری دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های استان به ستاد بزرگداشت دهه کرامت اعلام شده است و براساس ظرفیت ادارات برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت رکن مردم محوری در جشن‌های بزرگداشت دهه کرامت بیان کرد: در طول دهه کرامت جشن‌های مردم محور در مساجد، محلات و مناطق محروم با پشتیبانی دستگاه‌های فرهنگی استان برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت با رویکرد تقویت فرهنگ دینی، ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رضوی و ایجاد شور و شعف برای عموم مردم برگزار خواهد شد.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان در ادامه این نشست اظهار کرد: در طول دهه کرامت برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در این کانون‌ها برگزار می‌شود و مشارکت و پشتیبانی دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان جهت تقویت برنامه‌های بزرگداشت ضروری است.

محمد چگنی نژاد افزود: برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت با محوریت ترویج فرهنگ رضوی، جریان سازی اجتماعی و ارتقای فرهنگ دینی برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: ده‌ها برنامه به مناسبت گرامیداشت سالروز میلاد حضرت معصومه (س)، میلاد امام رضا (ع) و حضرت شاهچراغ (ع)، مراسم جشن روز دختر با حضور خادمان حرم رضوی به همراه برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، قرآنی و آموزشی در سطح مساجد دارای کانون فرهنگی هنری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۴۹۸ کانون فرهنگی هنری عمومی و ۳۸ کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران در لرستان ادامه داد: همچنین همزمان با شب میلاد باسعادت امام رضا (ع) ۲ برنامه شاخص در شهر خرم آباد و یک برنامه با محوریت مساجد در هر کدام از شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

دهه کرامت ۱۱ روز ابتدایی دهه اول ماه ذی‌القعده است که همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) دریکم ذی‌القعده آغاز و با ولادت برادرش امام رضا (ع) در ۱۱ ذی‌القعده پایان می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • ۹۰۰ برنامه ویژه برای بزرگداشت دهه کرامت در نظر گرفته شده است
  • همکاری هنرمندان ایران و فرانسه برای مسابقه عکاسی درباره آب
  • آزادی سرکارگر یزدی با کمک اهالی دوشنبه‌های رهایی
  • ابتذال در سینما برآیند تقاضا است/ از کیهان بچه‌ها شروع کردم
  • آیین بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه اصفهان برگزار شد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی