Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@01:57:39 GMT

دورهمی‌ها، مهم‌ترین عامل شیوع کرونا

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۴۸۸۴۰

دورهمی‌ها، مهم‌ترین عامل شیوع کرونا

ارزیابی از میزانِ اثربخشیِ مداخلات غیر دارویی (NPIs) یا به اصطلاح خودمان "محدودیت‌های کروناییِ" اعمال شده از سوی دولت‌ها، در کاهش گسترش کروناویروس و آگاهی بخشی به منظور آمادگی برای مقابله با آن در آینده بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا، مجله "نیچر" در مطالعه‌ای آماری به تعیین اثربخشی ۶۰۶۸ کد مداخلات غیر دارویی به کار گرفته شده در ۷۹ منطقه بر میزان شیوع بیماری کووید-۱۹ پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین یافته های بدست آمده با دو مجموعه اطلاعات خارجی که بر اساس ۴۲ هزار و ۱۵۱ مداخله غیر دارویی دیگر از ۲۲۶ کشور به ثبت رسیده، مورد سنجش قرار گرفت.

نتایج بدست آمده نشان داد که برای مهار شیوع کروناویروس ترکیب مناسبی از مداخلات غیر دارویی ضروری است. مداخلات غیر دارویی کمتر مخرب و در عین حال با تاثیرگذاری بیشتر می‌توانند به اندازه مداخلات شدیدتر در مهار همه‌گیری سودمند باشند.

در نبود واکسن و داروهای ضد ویروسی، مداخلات غیر دارویی که در واکنش به ویروس های تنفسی (در حال ظهور) به کار گرفته می شوند، تنها گزینه موجود در تعدیل کردن فعالیت و گسترش ویروس و به تاخیر انداختن انتشار آن در میان افراد است.

اکثر دولت ها در سراسر جهان در مواجهه با اپیدمی بیماری کووید-۱۹، مداخلات غیر دارویی بسیار محدودکننده را اجرا کرده‌اند. این مداخلات ممکن است منجر به تحمیل هزینه های اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی شود و بر رفتار، سلامت روان و امنیت اجتماعی افراد تاثیر بگذارد. بنابراین آگاهی از موثرترین مداخلات غیر دارویی این امکان را فراهم می‌سازد تا با روشی منطقی و به موقع از مداخلات کلیدی و با اثرگذاری بیشتر برای مقابله با افزایش مجدد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ یا شیوع هر بیماری تنفسی دیگری در آینده استفاده کنیم.

در جدول زیر تاثیرگذاری برخی از این مداخلات غیر داروییِ موثر در کاهش گسترش بیماری کووید-۱۹ براساس اولویت‌بندی مقایسه شده است. بر اساس این ارزیابی سه اقدام اصلی که در بیشتر کشورهای مورد مطالعه نقش قابل توجهی در مهار این همه‌گیری داشته‌اند شامل لغو گردهمایی کوچک (۸۳ درصد)، تعطیلی موسسات آموزشی (۷۳ درصد) و اعمال محدودیت در مرزها (۵۶ درصد) هستند.

سایر موارد اثرگذار نیز به شرح زیر است:

درصد روش‌های مداخله غیر دارویی ۸۳ لغو دورهمایی کوچک ۷۳ تعطیلی موسسات آموزشی ۵۶ اعمال محدودیت در مرزها ۵۱ افزایش دسترسی به تجهیزات حفاظت شخصی ۴۲ محدودیت تردد افراد ۲۵ قرنطینه سراسری ۵۳ لغو تجمعات گسترده ۴۸ آموزش و ارتباط فعال با مردم ۴۱ کمک دولت به جمعیت های آسیب پذیر ۴۰ برقراری ارتباط فعال با مدیران ۳۷ اتخاذ تدابیری برای جمعیت های خاص ۳۵ افزایش تعداد کادر درمان ۳۰ قرنطینه ۲۹ ایجاد یا فعال کردن واکنش اضطراری ۲۹ تقویت سیستم تشخیص بیماری ۲۵ افزایش تجهیزات و دخایر پزشکی و دارویی ۲۳ مداخه پلیس و نیروهای نظامی ۲۰ هشدار سفر ۱۳ محدودیت حمل و نقل عمومی ۱۱ ارتباط فعال با متخصصان مراقبت های بهداشتی

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کرونا در جهان کووید 19 کروناویروس محدودیت های کرونایی دورهمی بیماری کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۸۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد

سعید معین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به گرم شدن هوا، گندمکاران هشدارها را جدی بگیرند و مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند.

به گفته او، با وجود اثر شیوع آفت سن گندم در کاهش عملکرد تولید، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم قبل از تبدیل شدن به پوره انجام دهند.

معین با بیان اینکه سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن رسیده است، افزود: برآوردها حاکی از آن است که سطح مبارزه علیه سن مادر به ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارهکتار برسد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: بنابر آمار سطح زیرکشت آبی و دیم گندم در کشور ۶ میلیون هکتار است که مبارزه با سن غلات در سطح  از بهمن ماه سال گذشته آغاز و کماکان ادامه دارد.

معین گفت: گرچه شرایط جوی و بارندگی سم پاشی و محلول پاشی را به تاخیر می اندازد، اما به کشاورزان توصیه می شود که تا 

 از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین به کشاورزان توصیه می شود که تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره مبارزه را انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • آماده‌باش امدادگران در ۱۴ استان درگیر مداخلات جوی
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال، برنامه ارائه دهند
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود