Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، شعر و شاعری در اتیوپی از اهمیت بالایی برخوردار است و مردم این سرزمین شامل مسلمان و مسیحی به شعر خوانی علاقه زیادی دارند. به همین جهت برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی زیادی نیز حول این فعالیت در کانال‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی اجرا می‌شود.

یکی از مهمترین برنامه‌های رادیویی که با حضور محمدعلی برهان در رادیو احدو پخش می‌شود، مختص برنامه‌های نقد شعر و شعرخوانی است و به صورت هفتگی اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، با همکاری به عمل آمده رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی با دو رادیوی سراسری احدو با موج FM96.3 و رادیوی سراسری اتیوپی FM94.3 مقرر شد که برنامه‌هایی با موضوعات مختلف حول شعرای نامی ایران در این دو رادیو پخش شود. این برنامه ادبی به صورت زنده در این دو رادیو همزمان پخش خواهد شد و در خارج از کشور اتیوپی نیز بصورت اینترنتی قابل دریافت است.

اولین اجرای این برنامه فرهنگی که به صورت کاملاً بومی و با حضور کارشناسان و صاحبنظران حوزه رسانه و دانشگاه شامل تسفای تسه سه، استاد دانشگاه و یکی از مترجمین توانمند اتیوپی، محمد علی برهان، کارشناس مجری و استاد دانشگاه و شاعر و مترجم، ابی تسو، مترجم و شاعر و گتاچو پژوهشگر ۱۳ آذرماه ساعت ۱۴ به وقت محلی (۱۳:۳۰ به وقت تهران) برگزار خواهد شد.

نقش سیمرغ در شاهنامه؛ نخستین موضوع برنامه «شعر و ادب فارسی در ایران»

موضوع برنامه اول که به بحث حول جایگاه سیمرغ و اشعار منتسب به این پرنده جادویی که در شاهنامه فردوسی، منطق الطیر عطار و نقش و جایگاه آن اشاره دارد خواهد بود که افراد حاضر ضمن قرائت شعرهای پیرامون موضوع، نظرات و دریافت‌های خود را ارائه خواهند داد.

این برنامه در ۹۰ دقیقه و به زبان امهریک اجرا می‌شود. این برنامه فرصت مناسبی است که در آن با نگاه کاملاً بومی نسبت به معرفی آثار و مفاخر ادبی ایران پرداخته و در نهایت ابعاد تمدن بزرگ اسلامی ایرانی برای مخاطبان اتیوپی تبیین شود.

در برنامه‌های آتی شعر در رادیو، این نمایندگی در نظر دارد که به با رویکرد شعرهای مولانا از پتانسیل جماعت صوفی و اهل تصوف اتیوپی نیز در این حوزه بهره ببرد.

کد خبر 5077078 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی مولوی شاهنامه فریدالدین عطار نیشابوری ادبیات فارسی معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی هفته کتاب ویروس کرونا هفته کتاب و کتاب خوانی فلسفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابخانه ترجمه رایزنی فرهنگی ادبیات داستانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادبیات کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۲۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت صدای جوان رادیو

به گزارش "ورزش سه"، این‌ گزارشگر و گوینده قدیمی رادیو ورزش پس از تحمل یک دوره بیماری در نهایت در عین تاسف و اندوه علاقه‌مندان به ورزش درگذشت.

علاقه‌مندان مسن‌تر ورزش، مسعود اسکویی را از زمانی به خاطر می‌آورند که او به گزارش رقابت‌های والیبال می‌پرداخت؛ گزارش‌هایی که قدمتش حالا به نیم قرن می‌رسد.

درباره اسکویی می‌شود به این نکته اشاره کرد که او یکی از شناخته‌‌شده‌ترین صداهای رادیو در چند دهه گذشته بوده است؛ صدایی جوان و بدون تغییر در طول سالیان که شاید پس از عطاءالله بهمنش در ذهن مردم ماندگار شد و شنیدنش در هر مکانی نام اسکویی را به ذهن می‌آورد.

او در اواخر دهه ۶۰ و در دوره آغاز سرگرمی‌سازی در صداوسیما، صبح‌ها در برنامه "سلام، صبح‌بخیر" اقدام به تفسیر رقابت‌های ورزشی می‌کرد و در آنجا دوباره به یک صدای مرجع در میان علاقه‌مندان به ورزش تبدیل شد. اسکویی حتی در جام جهانی ۱۹۹۰ بازی آلمان و یوگسلاوی را گزارش کرد که البته این یکی از معدود تلاش‌های او برای تبدیل شدن به یک گزارشگر فوتبال بود که او در نهایت خود تشخیص داد که این عرصه را به افراد دیگری واگذار کند.

اسکویی در ۲-۳ دهه گذشته به صورت دائم در رادیو ورزش مشغول به کار بوده و به عنوان گوینده و مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های مختلفی را در دست داشته، از رقابت‌های مربوط به والیبال تا برخی گفتگوها و البته برنامه عجیبی با عنوان "با اسکویی".

او چهره مورد احترام در بین اهالی ورزش بود و از کسانی است که می‌شود عنوان پیشکسوت را برایش به معنای واقعی کلمه استفاده کرد.

روحش شاد و یادش گرامی.

دیگر خبرها

  • یادبود مسعود اسکویی در شبکه نسیم
  • این گزارشگر تا آخر عمر گاف نداد!
  • این گزارشگر تاکنون گاف نداده است!
  • زنده یاد اسکویی و روایت ورود به رادیو
  • درگذشت صدای جوان رادیو
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • در دانشگاه آمریکا به فارسی می‌گفتند «مارگ بار اسرائیل»
  • برنامه‌های امروز رادیو ارومیه یازدهم اردیبهشت
  • «سرزمین شعر» ۱۵ میلیون نفر بازدید کننده داشت
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد