Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@11:10:10 GMT

«کاشف» و «لاهیج»؛ نخستین ارقام چای ایرانی

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۶۰۵۵۷

«کاشف» و «لاهیج»؛ نخستین ارقام چای ایرانی

ایسنا/گیلان رئیس پژوهشکده چای کشور، از معرفی دو رقم چای با اسامی «کاشف» و «لاهیج» برای نخستین بار خبر داد و گفت: با گذشت ۱۲۰ سال از عمر محصول چای در ایران، تاکنون ارقام ایرانی از چای در کشور معرفی نشده بود.

علی سراجی در جمع خبرنگاران، از معرفی دو رقم چای با اسامی «کاشف» و «لاهیج» توسط محققان پژوهشکده چای موسسه تحقیقات علوم باغبانی خبر داد و اظهار کرد: پژوهشکده چای موسسه تحقیقات علوم باغبانی برای نخستین بار موفق به ثبت این دو رقم چای شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اولین بوته های چای در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی توسط مرحوم کاشف السلطنه وارد ایران و در مناطقی از شمال کشور کشت شد، تصریح کرد: این محصول با ژنوتیپ های آمیخته بذری با منشا از تیپ چینی چای در مناطق چایکاری استان های گیلان و مازندران توسعه پیدا کرد.

رئیس پژوهشکده چای کشور گفت: با گذشت ۱۲۰ سال از عمر محصول چای در ایران، تاکنون ارقام ایرانی از چای در کشور معرفی نشده بود و معرفی دو رقم اخیر از چای که به همت پژوهشگران پژوهشکده چای پس از ۲۰ سال کار مستمر تحقیقاتی به انجام رسید، به عنوان اولین ارقام معرفی شده چای داخلی در کشور است که کاری بسیار ارزشمند محسوب می شود.

سراجی اضافه کرد: محققان گروه های پژوهشی پژوهشکده چای کشور به ویژه گروه ژنتیک و به نژادی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۷ به مدت حدود ۲۰ سال فعالیت تحقیقاتی در قالب پروژه های مختلف در طرح گزینش کلونی انتخاب بوته های برتر چای در تمامی مناطق چای کاری موفق به دستیابی به ۷۵ ژنوتیپ از چای داخلی شدند.

وی ادامه داد: از بین این ژنوتیپ ها، چندین ژنوتیپ به عنوان کلون های امیدبخش در دستور کار پژوهشکده برای معرفی رقم از سال ۱۳۹۷ قرار گرفت. کلون های امیدبخش ۱۰۰ و ۴۴۴ دو ژنوتیپ برتر از مجموعه ژنوتیپ های داخلی بودند که در قالب گزارش معرفی رقم در دستور کار پژوهشکده چای و ستاد موسسه تحقیقات علوم باغبانی برای معرفی رقم از طریق کمیته معرفی رقم موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال قرار گرفت که پس از بازدیدهای انجام شده، تهیه گزارش رقم و انجام داوری ها، در نهایت کلون امیدبخش ۱۰۰ به احترام پدر چای ایران مرحوم کاشف السلطنه به نام رقم «کاشف» و کلون امیدبخش ۴۴۴ به دلیل منشا اولیه ژنوتیپ های انتخابی از شهر لاهیجان به نام رقم «لاهیج» ثبت و به جامعه چای کشور معرفی می شود.

رئیس پژوهشکده چای کشور، ضمن تبریک این موفقیت به تمامی بهره برداران و دست اندرکاران محصول چای کشور، خاطرنشان کرد: امید آن می رود که پژوهشکده چای موسسه تحقیقات علوم باغبانی با همکاری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان چای کشور، صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور و بخش خصوصی مرتبط با تکثیر و تولید انبوه محصول، در توسعه این ارقام با عملکرد مطلوب کمی(بین پنج تا هفت تن برداشت برگ سبز کاملا استاندارد و یک غنچه و دو برگ در هکتار) و کیفی اقدام لازم را به انجام رساند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی چای ایرانی موسسه تحقیقات علوم باغبانی پژوهشکده چای کشور معرفی رقم دو رقم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۰۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان گرده افشانی ۶۲۸ هکتار نخلستان در لامرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، علی رضا محمدی گفت: مناسب‌ترین دما برای گرده افشانی بین ۲۲ تا ۲۷ درجه سانتی گراد و همچنین ساعت ۱۰ تا ۱۵ است.

او افزود: گرده افشانی نخلستان‌های لامرد از هفته سوم اسفند آغاز شد و تا نیمه اول اردیبهشت ادامه یافت.

مدیر جهاد کشاورزی لامرد با بیان این که مهم ترین ارقام خرمای تولیدی شهرستان لامرد، زاهدی، شاهانی، گشخواه و خاصویی است، اظهارداشت: ارقام تجاری پیاروم و مجول نیز در این شهرستان در حال توسعه است.

دیگر خبرها

  • نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲ هزار متری دریای عمان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال از میان ۲ گزینه اروپایی و ۲ مربی داخلی
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • معرفی دو گزینه اروپایی سرمربیگری تیم ملی بسکتبال
  • شگفتی هیات‌های تجاری قطر و ترکیه از توانمندی صادراتی دانش بنیانها
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • پایان گرده افشانی ۶۲۸ هکتار نخلستان در لامرد
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد