Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه بنابر منطق قرآن مقام نبوت و مقام امامت، مقامی تحصیلی نیست، گفت: ما با انواعی از امتحان‌ها مواجه هستیم یکی از آنها امتحان عقیده‌ها است، همچون پذیرش رسیدن امام به امامت در کودکی.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» با بیان اینکه از مسائل مطرح درباره امام مهدی(عج)، امامت آن حضرت(عج) در دوران کودکی است، اظهار کرد: بعضا این سوال مطرح می شود که در زمان شهادت امام عسکری(ع) حضرت حجت(عج) کودکی چهار پنج ساله بودند، پس چگونه امامت شان، ممکن بوده است؟

 

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید توجه داشت مقام نبوت و مقام امامت، مقامی تحصیلی نیست یعنی گاهی برای آنکه کسی پزشک یا مهندس و فیلسوف و علامه و آیت الله شود باید سال ها نزد استادان تحصیل و آمد و شد کند و زحمت کشیده و شب بیداری ها را تحمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: رسیدن به رتبه های برتر نیازمند زحمت و مرارت است از این رو، اینکه کسی در کودکی پزشک و مهندس و فیلسوف باشد، میسور نیست اما مقام نبوت و امامت تحصیلی نیست که کسی با تعلیم و تعلم و رفتن نزد استاد به آن مرتبه برسد بلکه مقامی است از جانب خدای متعال که به دلیل صلاحیت ها و قابلیت ها به فردی اعطا می شود. چنان که از القاب پیامبر اکرم(ص)، امّی است که درس ناخوانده از معانی آن محسوب می شود.

 

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه حضرت رسول (ص) قبل از رسالت قلمی روی کاغذ ننشانده بودند، گفت: از معجزات نبوی(ص) همین است که بدون درس خواندن و درک محضر استادان، قرآن را آورده که همه محققان و نخبگان مقابل عظمت آن سر تعظیم فرود آورده اند. درباره ائمه(ع) هم چنین است که وقتی فرمودند: الحسن و الحسین امامان، یعنی آن حضرات(ع) در همان کودکی نیز امام بودند هرچند بروز و ظهور این مقام در زمانی دیگر بود.

 

وی در ادامه بیان کرد: قرآن کریم درباره حضرت عیسی(ع) نیز به مقام رسالت ایشان در کودکی اذعان دارد، «إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا» اینها سخنانی بود که آن نبی الهی در گهواره بیان کردند!. این رویه با قیاس های ما سازگار نیست اما در دایره قدرت الهی جای دارد.  چنان که درباره حضرت یحیی(ع) نیز قرآن می فرماید: «وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا» که به رسالت ایشان در کودکی اشاره دارد.

 

حجت الاسلام کلباسی تاکید کرد: درباره ائمه(ع) نیز چنین است و امامان جواد(ع) و هادی(ع) و نهایتا امام زمان(عج) در کودکی به امامت رسیدند. وقتی افرادی به محضر ایشان می رسیدند این آیات را ملاحظه و درک می کردند.

 

وی با بیان اینکه بنابر منطق قرآن امامت و نبوت مانند سایر موارد تحصیلی، کسب شدنی نیست، تاکید کرد: خدا در قرآن می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‌ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِينَ» یعنی خداوند افرادی را از ذریه و نسلی خاص برای هدایت مردم برگزیده، که وجود مقدس حضرت حجت(عج) به عنوان خاتم الاوصیاء(عج) هستند.

 

حجت الاسلام کلباسی در پایان خاطرنشان کرد: ما انواعی از امتحان ها را داریم یکی از آنها امتحان عقیده ها است، همچون پذیرش رسیدن امام به امامت در کودکی این هم آزمونی است تا معتقدان به قرآن به اینها ایمان بیاورند هر چند عده ای نیز دچار شک و تردید می شوند.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: پرسش های مهدوی مهدی باوران مهدویت حجت الاسلام کلباسی تحصیلی نیست مقام نبوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۳۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش از آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور خبر داد.

 محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش در مصاحبه با تسنیم عنوان کرد: فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها از امروز آغاز و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در اجرای برنامه برگزاری آزمون‌های نهایی، تولید نمره کل سابقه تحصیلی، ایجاد سابقه و ترمیم نمره  برای متقاضیان ورود به آموزش عالی، از امروز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی آغاز شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت: داوطلبان می‌توانند با ورود به سامانه، سوابق تحصیلی خود را مشاهده، تأیید و در صورت وجود مغایرت، درخواست خود را برای بررسی هریک از بخش‌های سوابق تحصیلی ثبت نمایند.

وی ادامه داد: مراجعه به سامانه و تأیید سوابق برای تمامی داوطلبان نوبت‌های اول و دوم آزمون سراسری سال جاری الزامی است.

 زارعی گفت: متقاضیان ثبت‌نام در آزمون‌های نهایی برای ایجاد سابقه تحصیلی و یا ترمیم نمره باید ابتدا این فرایند را طی نمایند؛ در ضمن، ثبت‌نام دروس نهایی برای ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره پس از تأیید سوابق تحصیلی و در چند روز آتی در همین سامانه فعال خواهد شد.

زارعی افزود: داوطلبانی که در آزمون سراسری ثبت‌نام نموده‌اند می‌بایست از طریق سامانه جامع آزمون سراسری در وبگاه سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی  my.sanjesh.orgوارد فرایند مشاهده سوابق تحصیلی شوند. همچنین، سایر افراد نیز می‌توانند از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش‌وپرورش به نشانی my.medu.ir سوابق تحصیلی خود را مشاهده و تأیید نمایند.

گفتنی است سوابق تحصیلی در فرایند پذیرش دانشگاه‌ها در سال جاری دارای تأثیر قطعی پنجاه‌درصدی است. این سوابق بر اساس نتایج آزمون‌های نهایی در سنوات و دوره‌های قبل و نوبت خرداد سال1402 و سال جاری تولید می‌شود. آزمون‌های نهایی امسال برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در بازه زمانی 30 اردیبهشت تا 29 خردادماه برگزار خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آغاز فرایند تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
  • مهمترین چالش امروز نظام ما با دشمن جنگ ترکیبی و ‏ادراکی است
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • جزئیاتی از سهم 60 درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری
  • ۴ نفر در آزمون سراسری دستگیر شدند
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور