Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: برخی منابع افغان از شکسته شدن بن‌بست در مذاکرات دوحه خبر می‌دهند.

به گزارش فارس، شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان گزارش داد که بن‌بست در مذاکرات صلح دوحه شکسته شده و هیئت‌های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به توافق دست یافته‌اند.

براساس این گزارش، هیئت‎های مذاکره کننده، توافق کرده‌اند که موافقت‌نامه آمریکا و طالبان، موضع‌گیری‌های سازمان ملل در قبال صلح افغانستان، تعهد هیئت‌های مذاکره کننده و ارادۀ مردم افغانستان را اساس مذاکرات صلح قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این منابع می‌گویند که معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و سلام رحیمی، مشاور اشرف غنی از سه روز پیش تاکنون در سفری اعلام نشده در کابل به‌سر می‌برند تا حمایت رییس جمهور را از توافق میان هیئت‌ها در دوحه اعلام کنند.

هیئت‌های مذاکره کنندۀ صلح در دوحه تاکنون در این‌باره چیزی نگفته‌اند.

به گفته منابع خبری، این توافق پس از سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به دوحه حاصل شده است. پامپئو، روز گذشته در سفری به دوحه، با هیئت‌های مذاکره کنندۀ صلح جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان دیدار‌های جداگانه داشت.

وی پس از دیدار با اعضای این هئیت‌ها در توئیترش نوشت که این سفرش به دوحه با هدف جمع‌آوری دیدگاه‌های دوطرف برای رسیدن به یک توافق صورت گرفته‌است.

اعضای هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان هرچند درباره دیدار‌های خود با وزیر خارجه آمریکا سخن گفتند، اما دربارۀ توافق بدست آمده اظهارنظری نکرده‌اند.

مذاکرات صلح در دوحه، در تاریخ ۲۲ شهریور ماه سال جاری آغاز شد. طرف‌ها برای دو ماه متوالی تلاش کردند بر روی شیوۀ مذاکرات صلح توافق کنند، اما به نتیجه‌ای نرسیدند. در چند هفتۀ اخیر، مذاکرات به بن‌بست کشیده شد و دیدار‌ها میان هیئت‌ها و تیم‌های تماس متوقف شدند.

اختلاف اصلی از آن‌جا شروع شد که طالبان بر اساس قراردادن توافق‌نامه صلح این گروه با آمریکا – که در ماه اسفند سال گذشته در دوحه امضا شد – پافشاری کردند؛ اما هیئت جمهوری اسلامی افغانستان آن را نپذیرفت.

در پی عدم توافق طرف‌ها و طولانی شدن روند مذاکرات، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافت. دولت افغانستان و حتی مقامات آمریکایی طالبان را به رعایت نکردن تعهدات سپرده شده در توافق‌نامه این گروه با آمریکا متهم کردند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: افغانستان طالبان دوحه توافق صلح صراط مذاکرات صلح هیئت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۱۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در مراسمی با حضور والی هرات، والی غور، فرمانده سپاه 207 الفاروق و مسئولین حکومتی و نظامی غور و هرات پروژه ساخت جاده هرات-غور را افتتاح کرد.

ملا برادر در این مراسم گفت: بخش حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی افغانستان دارد و با توجه به این اهمیت، امارت اسلامی این بخش را در اولویت‌های خود قرار داده است که نشست‌های پی‌درپی با کشورهای همسایه و منطقه به منظور توسعه و سازندگی اساسی آن ادامه دارد.

وی افزود: این جاده یکی از پروژه‌های مهم و ملی افغانستان است که ولایت‌های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان وردک را از طریق حمل و نقل زمینی به کابل وصل می‌کند.

معاون نخست‌وزیر طالبان پیش از این گفته بود جاده‌‎ای در شهرستان «واخان» ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان درحال ساخت است که با تکمیل آن مسیر جدیدی میان افغانستان و چین ایجاد می‌شود.

وی افزود این جاده که افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند، می‌تواند مسیری برای تردد و انتقال کالاهای تجاری دو کشور باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ادعاها درباره اجرای توافق مهم میان ایران و طالبان
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • تاکسی هوایی امارات تا پایان 2025 به راه می افتد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • مورایس یک فصل دیگر قرارداد دارد/از شایعه تا واقعیت مذاکره با نویدکیا برای بازگشت به سپاهان