ضرورت استفاده از نظرات کارشناسی در مرمت گنبد مسجد شیخلطفالله
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۷۵۲۱۹
به گزارش ایرنا، مسجد شیخ لطفالله یکی از چهار بنای تاریخی میدان امام (نقش جهان) اصفهان است که مُدورترین گنبد جهان را دارد و بهعنوان یکی از زیباترین گنبدهای دنیا از آن یاد میشود؛ این مسجد در ضلع شرقی میدان امام در دوران صفوی ساخته شده است و هم اینک در فهرست میراث جهانی قرار دارد.
به گفته مسوولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، کاشیهای گنبد مسجد شیخ لطف الله بهعنوان لایه بیرونی در معرض عوامل فرسایشی مختلف مانند سرما، گرما، باران، آلودگی هوا و یخبندان قرار دارد و با توجه به شدت آسیبهای این بنا و رسیدن آن به شرایط خطر و بحرانی، تصمیم به اجرای طرح اصولی و مرمت کامل گنبد مسجد شیخ لطفالله از سال ۹۷ گرفته شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گنبد مسجد شیخ لطفالله دارای ۱۶ تَرک است که هر ۲ ترک دارای یک نقش کامل هستند و درواقع این گنبد، هشت ترک بزرگ دارد.
به گفته مسوولان میراث فرهنگی اصفهان، بخشهایی از گنبد مسجد شیخ لطفالله بر اثر گذشت زمان بهصورت "پله پله" درآمده و بخشی از بندهای آن از بین رفته است و در این طرح مقرر شد که مرمت قسمتهایی که احتمال ریزش دارد، شروع شود بههمین دلیل در مرحله نخست ۲ ترک از ۱۶ ترک آن برای این کار انتخاب شد.
مرمت ۲ ترک گنبد مسجد شیخ لطف الله و تفاوت رنگ آن پس از مرمت با دیگر ترکهای گنبد، واکنش های بسیاری را بههمراه داشت و نظرهای متنوع و متفاوتی درباره آن از سوی صاحبنظران، مسوولان، استادان دانشگاه و دوستداران میراث فرهنگی بیان شد و انتقاد عدهای با نیز برانگیخت.
حال که حدود یک سال از آن تاریخ میگذرد، داربست هایی بر روی این گنبد به چشم می خورد اما بنظر میآید که بهدلیل محدودیت مالی کار جدید دیگری برای مرمت آن انجام نشده است و مسوولان علاوه بر تاکید بر بحرانی بودن شرایط گنبد و ضرورت تامین اعتبارات مالی مورد نیاز برای ادامه عملیات اجرایی مرمت؛ استفاده از نظرهای متنوع و متعدد کارشناسان برای تداوم آن را ضروری میدانند.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، ادامه مرمت گنبد مسجد شیخ لطفالله که وضعیت نابسامانی دارد ضروری و برای تحقق این مهم به ۳۰ میلیارد ریال نیاز است.
فریدون اللهیاری با بیان اینکه وضعیت نابسامانی را در گنبد این مسجد تاریخی شاهد هستیم، افزود: مرمتگران پیشکسوت به اقدام سریع برای مرمت گنبد این مسجد اذعان دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به اینکه تکههایی از گنبد مسجد شیخ لطف الله ریزش داشته است، خاطرنشان کرد: کاشیهای این گنبد ریشهدار و آجری هستند اما ملات و زیرسازی آن بطور کامل از بین رفته ولی بر روی بدنه حفظ شده است.
وی با بیان اینکه برای تامین منابع مالی مرمت این گنبد با همکاری استانداری اصفهان، مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه تلاش میکنیم تا بخش به بخش این اقدام صورت بگیرد، گفت: هیاتی بهعنوان گروه مشاوران این طرح بزرگ در نظر گرفتیم و صاحبنظران و متخصصانی که در حوزه مرمت بنا و باستانشناسی کار کردند در سطح ملی و استان به مشاوران اضافه کردیم تا همه علاقهمندان میراث فرهنگی با اطمینان خاطر شاهد انجام مرمت باشند.
مدیر روابط عمومی ادارۀ کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز با بیان اینکه سال گذشته تلاش شد تا سال گذشته همه نظرات مطرح شده درباره گنبد مسجد شیخ لطف الله شنیده شود، تاکید کرد که این مسجد از مفاخر میراث فرهنگی کشورمان و دنیا میباشد و جای آزمون و خطا ندارد بنابراین وظیفه میراث فرهنگی اصفهان، جمع آوری همه سلائق و نظرهای موجود برای ادامه مرمت گنبد آن است.
شهرام امیری در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: بیان نظرهای متنوع و متعدد در جریان عملیات مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اثبات میکند که اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیازمند است تا دامنه شوراهای مشورتی خود را درباره مرمت های این چنینی گستردهتر کند.
وی با تاکید بر اینکه نظرهای جمع آوری شده در مرمت ترک های بعدی گنبد مسجد شیخ لطف الله مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: جمع آوری نظرها و سلائق مختلف در این زمینه کار بسیار مشکلی است اما تلاش می شود که نقدهای منصفانه و علمی پذیرش شود.
امیری با بیان اینکه امکان بازدید از گنبد این مسجد برای جمع نخبگان و کارشناسان وجود دارد ، تاکید کرد که تاکنون محدودیتی در این زمینه ایجاد نشده است.
بحرانی بودن وضعیت گنبد مسجد شیخ لطف الله مورد غفلت قرار نگیرد
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تاکید کرد که در کنار ارائه نظرهای کارشناسی برای این مسجد نباید از بحرانی بودن وضعیت گنبد آن غفلت کرد زیرا بسیاری از کاشیهای گنبد مختلف از ملات خود جدا شدند و ممکن است مواردی مانند بارشهای زمستانی باعث وارد شدن آسیب و خسارت های جدی به آن شود.
به گفته امیری، کاشیهای گنبد مسجد شیخ لطف الله با مسجد امام تفاوت دارد و مرمت آن بهدلیل پیچیدگی که دارد نیازمند دقت بیشتر است.
وی با تاکید بر اینکه ادامه عملیات اجرایی مرمت این گنبد نیاز به ۳۰ میلیارد ریال اعتبار مالی دارد، خاطرنشان کرد که هنوز حدود ۹۰ درصد گنبد مرمت نشده است و نیاز به اهتمام جدی برای جذب اعتبار مالی مورد نیاز از محل اعتبارات داخل استانی یا ملی یا مشارکت خیران احساس میشود.
امیری با بیان اینکه نهضت مرمت آثار تاریخی اصفهان آغاز شده است و بناهای شاخص در حال مرمت هستند، اضافه کرد: کار مرمت ایوان عالی قاپو به اتمام رسید و ایوان چهلستون ۷۵ درصد ، مسجد امام ۹۰ درصد و مسجد چهارباغ ۶۰ درصد پیشرفت دارد.
مدیر روابط عمومی ادارۀ کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه نقاشیهای سر در قیصریه میدان امام نیز بطور کامل و گنبد اصلی مسجد جامع اصفهان ۲ سال پیش مرمت شد، گفت: کار مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله نیز از حدود یک و نیم سال پیش آغاز شد.
وی از رسانه ها و دوستداران میراث فرهنگی خواست که برای کمک به تکمیل مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله فعالیت کنند تا اعتبار مورد نیاز آن فراهم شود.
به گفته وی تلاش رسانهها و دوستداران میراث فرهنگی درباره سرقت تعدادی از کاشی های سقاخانه چهار راه نقاشی اصفهان در آبان امسال باعث شد تا این موضوع در کوتاهترین زمان ممکن توسط مسوولان پیگیری شود و این امر نشان داد که آگاهی مردم نسبت به وظیفه خود در قبال میراث فرهنگی افزایش یافته است.
امیری تاکید کرد که گفت و گو و تبادل نظر کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی باید در جهت بهبود عملکردها و رفع بحرانهای موجود باشد و لازم است این امر برای مسجد شیخ لطف الله اصفهان نیز اتفاق بیفتد.
مسجد شیخ لطف الله یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده در ضلع شرقی میدان امام خمینی(ره) است. این مسجد به فرمان شاه عباس اول و در مدت ۱۸ سال بنا شد و مقابل عمارت عالی قاپو و در همسایگی مسجد امام واقع است.
معمار این مسجد استاد محمدرضا اصفهانی پسر حسین بنا اصفهانی بود و به نام یکی از علمای بزرگ عصر صفوی به نام شیخ لطف الله جبل عاملی نامیده شد.
در استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نامهای میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.
برچسبها اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان اختصاصی ایرنا اصفهان میراث فرهنگیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان اختصاصی ایرنا اصفهان میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان اختصاصی ایرنا اصفهان میراث فرهنگی اخبار کنکور مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله دوستداران میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی میراث فرهنگی اصفهان میدان امام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۵۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله مرتضوی: «حفظ نظام» به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نظام اجتماعی بدون تمایزات حفظ نمیشود، گفت: در استنادهای فقها قابل توجه این است که بر خلاف معنای خاص حفظ نظام در ادبیات سیاسی معاصر که عبارت از نظام سیاسی و حکومت است، فقهای ما در قریب به اتفاق موارد این مفهوم را به عنوان قاعده عام و شامل و در معنای نظام عام اجتماعی، و البته گاهی هم خرده نظامهای اجتماعی مثل نظام خانواده، به کار برده و مثلا میگویند اگر چنین نباشد نظام خانواده یا اقتصاد به هم میریزد. عمده مسأله نظام عام اجتماعی یا خرده نظامهای اجتماعی است؛ نه نظام خاص سیاسی. اگر هم گاهی درباره نظام سیاسی گفته شده، در راستای همان حفظ نظام عام یا خرده نظامهای اجتماعی است.
به گزارش خبرنگار جماران، آیتالله سید ضیاء مرتضوی در جمع فارغ التحصیلان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در خصوص اینکه «آیا حفظ نظام اوجب واجبات است؟» گفت: وقتی که از عنوان «حفظ نظام» سؤال میشود، اولین پرسش این است که مقصود از «نظام» چیست؟ آیا منظور نظام عام اجتماعی است یا برخی خرده نظامها مثل نظام سیاسی، اجتماعی، امنیت یا بهداشت که در جامعه وجود دارد؟ آنچه از گذشته در فقه ما یا برخی علوم اسلامی مطرح بوده، نظام عام اجتماعی است؛ که البته با تعبیرهای مختلفی از آن نام برده میشود. اما در ادبیات سیاسی سالهای اخیر، آنچه با این عنوان به ذهن متبادر میشود، این عنوان عام نظام اجتماعی نیست بلکه نظام خاص سیاسی و اشاره مستقیم به حکومت هست.
استاد حوزه علمیه قم افزود: متأسفانه گاهی در اظهارنظرها بین این دو عنوان خلط میشود که نوعا هم بی توجه و از سر قصور است؛ ممکن است کسانی هم با توجه جای همدیگر به کار ببرند و مثلا آنچه در فقه برای نظام عام اجتماعی آمده را در برخی اهداف نظام سیاسی استفاده کنند. حفظ نظام در معنای عام اجتماعی یک اصل و قاعده عقلی است که در مسائل مختلف علوم مورد توجه هست. اما حفظ نظام سیاسی هر اندازه هم مهم باشد، یک خرده نظام است که در راستای حفظ نظام عام اجتماعی کارآیی دارد.
وی اظهار داشت: بنده پژوهشی را از نیمه سال 96 شروع کردم و عنوانش «بررسی فقهی حفظ نظام و مسائل آن» است. پنج سال طول کشید و این کار یکی دو سال پیش تمام شده و زیر چاپ است. گاهی جلساتی هم در قم و غیر قم داشتهام که برخی ابعاد این موضوع را مطرح کردهام. آن چیزی که اینجا میخواهم مطرح کنم همین است که «آیا حفظ نظام اوجب واجبات هست یا نیست؟» هدفم از طرح بحث در اینجا یکی توضیح نظر امام خمینی(س) و دوم نقد برخی تعابیر است.
آیتالله مرتضوی تأکید کرد: حفظ نظام به عنوان قاعده و اصل در علوم چند دین محل توجه و استناد بوده؛ مخصوصا در فقه که موضوع بحث ما است. فلاسفه اسلامی و متکلمین در استدلال بر ضرورت نبوت و تشریع و نیز تأکید بر ضرورت وجود امام، رئیس صالح یا معصوم به ضرورت حفظ نظام استدلال کردهاند. چنانچه خواجه نصیر طوسی در شرح سخنی از ابن سینا به تفصیل درباره ضرورت عقلی نبوت، تشریع و وجود پاداش و کیفر بر مبنای نیاز انسان به زندگی اجتماعی و برخورداری از نظام اجتماعی سخن گفته است. یا جناب سید مرتضی علم الهدی پرهیز از اختلال نظام را مبنای ضرورت وجود امام در هر زمان شمرده است. مصادیق را برخی اشکال میکنند اما جایی ندیدهام که کسی بگوید حفظ نظام لازم نیست.
وی با تأکید بر اینکه نظام اجتماعی بدون تمایزات حفظ نمیشود، گفت: خواجه طوسی در اخلاق ناصری جامعه بشری را نیازمند تمایزات بشری شمرده و حتی در استدلال به ضرورت معاد هم به این قاعده استناد کرده است. موارد مختلفی در اصول فقه هم آمده که موضوع حفظ نظام به عنوان یک منبع و مستند مورد توجه قرار گرفته است. مثلا چرا ظواهر گفته انسانها حجت است؟ یکی از استدلالها این است که میگویند اگر غیر از این باشد، نظام اجتماعی به هم میریزد و اصلا سخن گفتن دشوار میشود و نظام مبادلات و تجارت پا نمیگیرد. حتی اخباریون میگویند نظام اجتماعی را نمیشود با شبهات اداره کرد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: فقها از گذشته تا کنون نه تنها در ابواب و مسائل مختلفی از فقه به ضرورت حفظ نظام عام و کلان اجتماعی و حرمت اختلال در آن به عنوان قاعده عامی که مورد قبول همه است، نگاه کردهاند و نوعا در تعیین وظایف شرعی و تکالیف دینی مردم به آن استناد کردهاند، بلکه بر همین اساس برآوردن و انجام کلیه نیازهای اجتماعی را فتوای به وجوب میدهند و نیازهای اجتماعی ذیل عنوان «واجب کفایی» مطرح میشود و تمام اینها را «واجبات نظامیه» میگویند؛ یعنی واجباتی که مربوط به حفظ نظام کلان اجتماعی است و چرخ جامعه بر آن اساس میچرخد.
وی یادآور شد: در استنادهای فقها قابل توجه این است که بر خلاف معنای خاص حفظ نظام در ادبیات سیاسی معاصر که عبارت از نظام سیاسی و حکومت است، فقهای ما در قریب به اتفاق موارد این مفهوم را به عنوان قاعده عام و شامل و در معنای نظام عام اجتماعی، و البته گاهی هم خرده نظامهای اجتماعی مثل نظام خانواده، به کار برده و مثلا میگویند اگر چنین نباشد نظام خانواده یا اقتصاد به هم میریزد. عمده مسأله نظام عام اجتماعی یا خرده نظامهای اجتماعی است؛ نه نظام خاص سیاسی. اگر هم گاهی درباره نظام سیاسی گفته شده، در راستای همان حفظ نظام عام یا خرده نظامهای اجتماعی است.