Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر معتقد است که سیاستگذاران باید به جریان هنر مقاومت به عنوان جریانی سیال، پویا و جاری نگاه کنند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ستاد ارتباطات و روابط عمومی ششمین جشنواره هنر مقاومت، محمدمهدی اخویان؛ رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ و پژوهشگر هنر درباره جشنواره هنر مقاومت گفت: جریان هنر مقاومت طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی جریانی  اثربخش بوده است؛ این جریان در سال‌های اول انقلاب به صورت خودجوش و مردمی و با حمایت نهادهایی چون سپاه پاسداران، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی اداره می‌شد اما انسجام و سازمان‌یافتگی چندان مطلوبی در ادامه کار مشهود نبود و به دلیل تعدد مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، این روند در برخی موارد دچار ضعف و کاستی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: امروزه بحث درباره هنر مقاومت نیز متفاوت شده و مفاهیم رایج در گفتمان روز هنر مقاومت با گزاره‌های موجود در سال‌های اولیه انقلاب و دفاع مقدس متفاوت است. اکنون ما با تفکر غربی مواجهیم و نوع جبهه‌گیری‌ها فرق کرده است. هنر آن زمان ترغیبی بود و برای حضور در جبهه‌ها کارکردی تشویقی داشت اما امروزه ممکن است نوع مبارزه ما در قالب نقاشی دیواری  و برای بیان خط بطلان غرب از ایران‌هراسی تعریف شود.

اخویان افزود: مبارزه همان مبارزه است؛ فقط سلاح‌ها تفاوت کرده است. امروز جوانانی که در عرصه هنر مقاومت به خلق اثر مبادرت می‌ورزند تلقی‌شان از موضوع مقاومت با جوانان فعال در اوایل انقلاب و دوران حوادث دفاع مقدس کاملاً متفاوت است و من رویش‌های خوبی را در این عرصه‌ شاهدم.

عضو سابق گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر گفت: هنر مقاومت در هر برهه از زمان به شکلی مراتب بروز و ظهور داشته و بسته به شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه مدام در حال تغییر است که این امر بستر مناسبی را برای ذهن پویا و سیال هنرمند جهت خلق اثر هنری ایجاد می‌کند. 

وی یادآور شد: کار فرهنگی مثل کار علمی قابل اندازه‌گیری نیست و در وجوهات مختلف حتی شاید قدری زمان‌بر نیز باشد. سیاستگذاران جشنواره هنر مقاومت به عنوان جریانی مهم در عرصه هنر ایران باید مقاومت را به‌سان جریانی سیال، پویا و جاری ببینند و برای جوانان جدیدالورود که با منظری دیگر به این جریان می‌نگرند، برنامه ویژه‌ای داشته باشند.

ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» به دبیری مسعود نجابتی و در هشت بخش «نقاشی»، «کارتون»، «حجم»، «عکس»، «پرچم و کتیبه»، «تایپوگرافی»، «تصویرسازی» و «پوستر» توسط انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدسِ بنیاد فرهنگی روایت فتح، بهمن‌ سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

لنزهای بی‌باک| عکاسی که برای ثبت کرونا تا «ووهان» چین رفت!/ ماجرای دختری که از درد، پنجه برتخت بیمارستان می‌ساییدحال مجسمه سازی خوب نیستشیخ‌الحکمایی: کرونا ارتزاق هنرمندان را با مشکلات جدی روبه‌رو ساخته استفراخوان هفدهمین نمایشگاه سالانه حروف‌نگاری پوستر اسماء‌الحسنی منتشر شد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فرهنگ و هنر روایت فتح هنرهای تجسمی جشنواره هنر مقاومت فرهنگ و هنر روایت فتح هنرهای تجسمی جشنواره هنر مقاومت هنر مقاومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۷۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت

به گزارش خبرنگار مهر، صدیقه مدرسی صبح چهارشنبه در مراسم سالگرد شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس بیان کرد: شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس در اردیبهشت سال ۵۹ نشان الطاف و امدادهای غیبی نسبت به انقلاب اسلامی بود.

همسر شهید مهدی منتظر قائم (تنها شهید حادثه طبس) بیان کرد: از طرف دیگر این اتفاق افشاگر راهبردها و سناریوهای دشمن و استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران تلقی می‌شود.

مدرسی با تبیین جنایت‌های متعدد استکبار گفت: دوران تهدید و تجاوز نظامی علیه ملت‌ها به پایان رسیده است و ملت ایران بینی هر متجاوزی را به خاک خواهد مالید.

وی با اشاره به عملیات «وعده صادق» ادامه داد: این عملیات نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آرامش را نصیب ملت ایران کرد و از طرف دیگر وحشت و خفت را سهم رژیم صهیونیستی کرد.

همسر شهید مهدی منتظر قائم (تنها شهید حادثه طبس) با بیان اینکه خداوند را برای نعمت عملیات وعده صادق شکر گفته و خرسندیم که خون شهیدان ما به ثمر رسید.

وی با تأکید بر اینکه عملیات‌هایی چون عملیات «طوفان الاقصی» و عملیات «وعده صادق» روحی تازه در جان رزمندگان جبهه اسلام و مقاومت دمیده است، ادامه داد: همچنین عملیات وعده صادق باور شکست ناپذیر بودن اسرائیل را از بین برد.

کد خبر 6087424

دیگر خبرها

  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد
  • ◄ کدهای دستوری دریافت رمز دوم پویا تمامی بانک‌ ها
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • جریان مقاومت در مقیاس منطقه‌ای و جهانی فراگیر شده است
  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است
  • جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی
  • دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت
  • شکست قطعی هر کسی که در برابر جریان مقاومت اسلامی بایستد
  • هنیه: یمن اقتصاد اسرائیل را فروپاشید/حمایت قدرتمندانه ایران