Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،یوسف غفارزاده امروز در خصوص امکان آبگیری اولیه این سد و آب‌دهی به کانال اصلی خداآفرین و انتقال آب، اظهار داشت : برای تکمیل سد قیز‌قلعه‌سی و شبکه اصلی آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین مجموعا3۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است که طی روزهای اخیر با پیگیری‌های مکرر ۶۲۵ میلیارد ریال برای این طرح تخصیص یافته و در صورت تداوم تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز، امکان آبگیری اولیه این سد تاپایان امسال وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در حال حاضر عملیات اصلی سد قیزقلعه‌سی شامل خاکریزی بخش میانی، بتن‌ریزی سرریز ساحل راست و سایر عملیات تجهیزات هیدرومکانیکال در دست اقدام است.
به گفته غفارزاده، سد تنظیمی قیزقلعه‌سی در فاصله 12کیلومتری پایین دست سد خداآفرین قرار دارد و هدف آن تنظیم،انحراف وانتقال آب خروجی از مخزن سد خداآفرین به کانال اصلی شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین همچنین تولید برق به میزان 40مگاوات با ظرفیت تولید 135گیگا وات ساعت در سال است.  
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، با اعلام این که سد قیزقلعه‌سی در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین نیز به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌ها‌ای شبکه آبیاری و زهکشی کشور که در استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل در حاشیه رودخانه ارس واقع شده، یادکرد.
 به گفته وی، وسعت کل اراضی طرح توسعه شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در استان آذربایجان‌شرقی ۱۲ هزار هکتار است که در اولویت اول طرح، تامین آب ۵۲۹۰ هکتار آن در حال اجراست، علاوه بر آن انتقال حق‌آبه از رودخانه ارس به ۴ هزار هکتار از اراضی بهبود واقع در حاشیه رودخانه ارس در استان آذربایجان‌شرقی و انتقال آب به استان اردبیل از دیگر اهداف این طرح است.
 غفارزاده همچنین در خصوص اجزای اصلی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین افزود: کانال اصلی این طرح ۵۱ کیلومتر و ظرفیت ۷۲ متر مکعب انتقال آب در ثانیه را دارد و 9 ایستگاه پمپاژ ثانویه جهت تامین آب شبکه‌های فرعی آبیاری تحت فشار طراحی و اجرا شده است.
 وی، میزان پیشرفت فیزیکی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین را ۸۸ درصد اعلام و اظهار امیدواری کرد با تخصیص اعتبار ۲۱۰۰ میلیارد ریالی اخیر،عملیات اجرایی کانال اصلی خداآفرین جهت انتقال آب از سد قیزقلعه‌سی و نیز تامین آب ۶ ایستگاه پمپاژ در استان آذربایجان‌شرقی جهت تامین آب شبکه آبیاری تحت فشار3000 هکتار از اراضی اولویت اول پایاب سد خداآفرین و نیز انتقال و تحویل آب به 4000 هکتار از اراضی واقع در حاشیه رودخانه ارس محقق خواهد شد.

انتهای پیام/60001/

منبع: فارس

کلیدواژه: سد خداآفرین تبریز غفارزاده آب منطقه ای شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین آذربایجان شرقی رودخانه ارس قیزقلعه سی کانال اصلی انتقال آب تامین آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۸۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان

سید عباس مینایی در بازدید از کانال‌های شبکه بهره برداری آب مغان اظهار کرد: در سال جدید عملیات لایروبی زهکشی باکس یک به طول ۱۶ کیلومتر با بر آورد هزینه تقریبی ۱۵۰ میلیارد ریال شروع شده و در حال اجرا است.

او افزود: با توجه به مشکلاتی که ممکن بود در برداشت آب و هدایت آب به کانال مغان داشته باشیم، شرکت بهره برداری و زهکشی مغان فرآیند رسوب برداری را آغاز کرد.

مدیر امور منابع آب مغان همچنین به اقداماتی نظیر جاده سازی و شن ریزی (جاده سرویس) به طول ۳۳ کیلومتر، گریدر زنی به طول ۲۵ کیلومتر و عملیات خاکی از قبیل کانال انحرافی رگلاتور ۲، زهکش زیرزمینی پمپاژ ۳، کالورت ۱۵ کیلومتر ۱۹ به مساحت ۳۸۰ هزار متر مکعب اشاره کرد و گفت: برنامه‌ها و طرح‌های در دست اجرا با هدف اصلاح شبکه و در راستای رضایت‌مندی بهره‌برداران و کشاورزان اجرا می‌شود.

مینایی با اشاره به کمبود آب در منطقه مغان تصریح کرد: از کشاورزان درخواست داریم که در راستای بهبود وضعیت توزیع و تحویل آب نهایت همکاری و همیاری را با عوامل شبکه داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال تنش آبی سال‌های قبل تکرار نشود و تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا آبیاری را به نفع زارعین مدیریت کنیم.

مدیر امور منابع آب مغان با اشاره به همکاری تنگاتنگ امور منابع آب مغان با سایر دستگاه‌های متولی، بیان کرد: در راستای رعایت الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات پرآب بر، هرگونه قرارداد آبیاری و توزیع آب به زارعین منوط به معرفی‌نامه کتبی جهادکشاورزی با درج عنوان نوع کشت است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • ۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری و زهکشی مغان
  • ساخت ۱۷ بوستان جدید در شهر قم
  • رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز آذربایجان شرقی تا پایان سال‌جاری
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند