Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در این نشست ۲ ساعته محمدرضا صفا ریس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاوری بندرعباس، گوانجینگ جو رییس شورای ارتقارت تجارت بین المللی چین کمیته نینگبو و رییس اتاق بازرگانی بین المللی چین و مجید رضا حریری رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درخصوص روابط تجاری ایران و چین، ارائه فرصت‌ها و ظرفیت‌های هرمزگان و نینگبو و ارائه مبادلات وهمکاری با ایران بحث وتبادل نظرکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مهرداد بازرگان رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان نیز در این نشست مجازی به معرفی محصولات آبزیان و شیلات استان هرمزگان پرداخت.

استقبال همکاری مشترک اقتصادی بندرعباس با نینگبو چین 

در ابتدای این نشست رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس با استقبال از همکاری‌های مشترک اقتصادی با نینگبو چین و گسترش مراودات تجاری گفت: به توسعه تجارت بندرعباس مرکز استان هرمزگان و نینگبو چین خوشبین هستیم.

«محمد رضا صفا» افزود: استان هرمزگان از موقعیت استراتژیکی خوبی برخوردار است و در جایگاه نخست ترانزیت کشور قرار دارد.

وی بیان داشت: همچنین هرمزگان باتوجه به دریا محور بودن آن و دارابودن بنادر مهم و استراتژیکی همچون بندرشهید رجایی از ظرفیت‌های بالایی در حمل ونقل دریایی و دسترسی به آب‌های بین المللی برخوردار بوده و باعث حمل کالا به سمت آسیای میانه و جنوب شرق شده است.

رییس اتاق بازرگانی بندرعباس اظهارداشت: ۲ منطقه آزاد قشم و کیش و چندین منطقه ویژه اقتصادی در استان هرمزگان نیز از جمله ظرفیت‌های مهمی هستند که می‌تواند در رابطه ۲ کشور ایران و چین مورد استفاده قرار گیرد.

صفا ابرازداشت: هرمزگان از دیرباز به واسطه پیشینه قوی ساکنان آن در امور بازرگانی، تولید و صنعت به عنوان استانی مهم نه تنها در بُعد ملی بلکه در ابعاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای بوده است.

وی گفت: این استان در کنار ظرفیت‌های جغرافیایی و مرزی خود توانسته است با بهره گیری از نیروی انسانی و تاجران و بازرگانان با تدبیر و با اخلاق سهم مهمی در گردش کالا و تقویت اقتصاد محلی و حتی منطقه‌ای ایفا کند.

این مسوول ادامه داد: هرمزگان در زمان کنونی که کشور با تحریم‌های ظالمانه روبرو بوده، همچنان به عنوان استانی پویا و فعال در حوزه تجارت و بازرگانی باقی مانده است،هرچند بسیاری از بازرگانان و تاجران این خطه تاکنون آسیب‌های فراوانی دیده‌اند که حتی تدابیر و راهکارهای دولتی نیز نتوانسته کمک شایانی به رفع کامل مشکلات این قشر داشته باشد.

صفا گفت: امید است این مشکلات در آینده و با تغییر سیاست‌های کلان در حوزه تجارت، اقتصاد و بازرگانی رفع شده و بتوانیم شاهد پویایی هرچه بیشتر اقتصاد هرمزگان درعرصه‌های ملی ومنطقه‌ای باشیم.

وی در پایان اظهارامیدواری کرد: با برگزاری نشست‌های مشترک بین ایران و چین و شرکت در نمایشگاه‌های اقتصادی بتوانیم زمینه همکاری‌های مشترک بین این ۲ کشور را فراهم کنیم.

اجرای پروره توسعه ملی صادرات ایران به کشور چین درسال ۲۰۲۱

رییس اتاق مشترک ایران و چین نیز ضمن قدردانی از برگزاری این نشست آنلاین گفت: اتاق ایران و چین به عنوان متولی رسمی بخشی خصوصی ایران در ارتباط با کشور پروژه‌ای تحت عنوان «توسعه ملی صادرات» به کشور چین را درنظر دارد که امیدواریم در صورت برقراری امکان رفت وآمدها در سال ۲۰۲۱ شروع به کارکند.

«مجیدرضا حریری» افزود: این پروژه براساس ظرفیت‌های شهرها و استان‌های مختلف ایران و چین طراحی شده و اساس آن را آنچه که بین ایران و چین براساس یک روابط بلندمدت درحال طراحی است، گذاشتیم.

وی بیان داشت: معتقدم که آینده تجارت دنیا در اختیار چین است و کشورهایی که در دنیا همکار و هم پیمان چین برای تجارت آزاد و حق انحصارات و سلطه گری که تاکنون بر اقتصاد دنیا توسط آمریکا بوده، برطرف می‌شود و چین به عنوان مظهر سیاست‌های تجاری آزاد می‌تواند همکار خوبی برای ایران باشد.

رییس اتاق مشترک ایران و چین اظهارداشت: براساس توافقی که درسفر سال ۲۰۱۶ رییس جمهوری چین به ایران مقررشد، منطقه جاسک هرمزگان به عنوان یکی از نقاط مهم بین ۲ کشور توافقنامه آن امضا شده و آماده همکاری هستیم.

حریری گفت: همچین بندرعباس مرکز استان هرمزگان این ظرفیت را دارد که در حوزه همکاری‌های بندری و تجاری از طریق دریایی به عنوان ایستگاه‌های جاده ابریشم دریایی از آن استفاده کنیم که مذاکرات آن برای روابط بلندمدت در ماه‌های آینده بین ایران و چین صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم باتوجه به قرارداد ایجاد شهرک صنعتی در بندرجاسک هرمزگان که بین ایران و چین طراحی شده، بتوانیم در آینده بسیار نزدیک ارتباط اجرایی این شهرک صنعتی را با دوستان چینی در تهران داشته باشیم و در این راستا از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی بندرعباس و هرمزگان بهره مند می‌شویم.

این مسوول ابرازداشت: ما برای ایجاد مقدمات پروژه‌هایی که با چین در دست اقدام داریم و تا زمان رفع ویروس کرونا، با ۱۴ شهر و استان چین چنین نشست‌های آنلاینی داشته باشیم که نینگبو چین نخستین آن بوده است.

وی گفت: از نینگبو چین تقاضا داریم آنچه ظرفیت در حوزه‌های لجستیک، حمل ونقل دریایی بندری، صنعت، معدن وتجارت و کشاورزی بین ۲ کشور بویژه با نگاه ویژه به استان هرمزگان در نظر دارند، را احصا کنند و برای ما بفرستند و اتاق بازرگانی بندرعباس نیز این ظرفیت‌ها را برای همکاری بین ۲ شهر طراحی کند.

وی در پایان ابرازامیدواری کرد: در چهارمین نمایشگاه واردات شانگ‌های چین  هزار و ۵۰۰ مترمربع وسعت برای ایران درنظرگرفته شده که از تمام استان‌ها از جمله هرمزگان و بندرعباس با همکاری اتاق‌های بازرگانی شرکت فعال داشته باشیم.

ارزش تجارت نینگبو چین به ایران بیش از یک میلیارد دلار بوده است

رییس اتاق بازرگانی بین المللی چین نیز گفت: ارزش تجارت خارجی نینگبو چین در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ به ایران، بیش از یک میلیارد و ۸۸ میلیون دلار بوده است.

«گوانجینگ جو» افزود: از این میزان سهم صادرات این شهر به ایران ۳۲۱ میلیون دلار و سهم واردات ۷۶۷ میلیون دلار بوده است.

وی یادآورشد: نینگبوی استان ججیانگ چین سابقه طولانی در تجارت با ایران دارد و از هزار و۵۰۰  سال پیش تاکنون، مبادلات اقتصادی و تجاری بین ۲ طرف آغاز شده و در سال‌های اخیر نیز گسترش یافته است.

رییس شورای ارتقارت تجارت بین المللی چین کمیته نینگبو اظهارداشت: نینگبو شهری بندری با سابقه طولانی و افراد برجسته بسیار بوده که در حمل ونقل بار و کانتینر در رتبه‌های برتر قرار دارد و به عنوان یک مرکز اصلی در افتتاح چین و تجارت بین المللی نقش دارد.

جو ادامه داد: نینگبو از شهرت «یک شهر فرهنگ و دروازه ای به جهان» برخوردار است که در پایان سال ۲۰۱۹، تولید ناخالص داخلی منطقه ای آن به (۱.۱۹۸۵ تریلیون RMB) رسید.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سپتامبر ۲۰۲۰، حدود ۴۹ پروژه مشترک بین ایران وچین تصویب شده است، اظهارداشت: در این مدت این منطقه در ایران ۱۱.۶۴ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.

رییس اتاق بازرگانی بین المللی چین ابرازداشت: تاکنون شورای ارتقای تجارت بین المللی نینگبو چین ( CCPIT Ningbo) با بیش از ۱۰۰ اتاق بازرگانی در خارج از کشور همکاری ایجاد کرده که تجارت را از طریق مبادلات با اتاق بازرگانی، بازدید کارکنان، مذاکرات، مبادلات اقتصادی و بازرگانی و همچنین برگزاری و مشارکت در انواع نمایشگاه‌ها توسعه می‌دهد.

وی یادآورشد: این شورا همچنین اطلاعات خارجی در مورد اقتصاد و بازرگانی را در اختیار شرکت‌های بازرگانی خارجی قرارمی‌دهد و درحل اختلافات در تجارت بین المللی به شرکت‌های نینگبو کمک می‌کند.

هرمزگان مستعد در زمینه پرورش انواع آبزیان است

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به اینکه این استان مستعد در زمینه پرورش انواع آبزیان است، گفت: هرمزگان به دلیل پهنه‌ی ساحلی وسیعی که دارد، برنامه‌های متعددی جهت پرورش انواع آبزیان از ۲ دهه قبل تاکنون داشته است.

مهرداد بازرگان افزود: از هرگونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در زمینه پرورش آبزیان استقبال می‌کنیم و امیدواریم در نشست‌های آینده بتوانیم با کشور چین نیز همکاری مناسبی در زمینه آبزیان داشته باشیم.

وی بیان داشت: استان هرمزگان درحال حاضر با هشت هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی پرورش میگو درحال بهره برداری و تولید نزدیک به ۳۰ هزار تن میگوی پرورشی نزدیک به ارگانیک به صورت پرورش گسترده، به عنوان بزرگترین پرورش دهنده میگوی درایران مطرح است.

رییس اتحادیه آبزیان هرمزگان اظهارداشت: هم اکنون هشت هزار هکتار اراضی پرورش میگو در این استان در دست ساخت است که بزودی به مرحله بهره برداری خواهد رسید و در آینده نزدیک تولید ما به ۴۵ هزار تن درسال خواهدرسید.

بازرگان ادامه داد: اراضی شناسایی شده جهت پرورش میگو در سال در استان هرمزگان حدود ۵۰ هزار هکتار ارزیابی شده که قسمتی از این اراضی درحال حاضر مجوز تاسیس گرفته و در سال آینده به اراضی مورد بهره برداری شده ما افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه میگوی هرمزگان به علت نوع غذادهی، طعم، مزه وگوشت آن متفاوت است، ابرازداشت: برنامه ریزی ما برای تولید ۲۰۰ هزار تن میگوی پرورشی در سال است که تمام تلاش خود را در زمینه ورود به عرصه گسترده تولید برای کل دنیا خواهیم کرد.

این مقام مسوول در هرمزگان خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ درصد میگوی تولیدی این استان به بازارهای مختلف دنیا صادر می‌شود که این باعث شده که ده‌ها میلیون دلار استحصال ارز و صاداردات داشته باشیم.

بازرگان گفت: در زمینه پرورش ماهی در قفس نیز چندین سال است که مطالعات آن انجام شده و بهره برداری بخشی از آن نیز شروع شده است.

موقعیت شهر بندری نینگبو چین و استان هرمزگان

شهر بندری نینگبو چین با هشت میلیون و ۵۴۲ هزار نفر جمعیت در امتداد ساحل چین شرقی و بال جنوبی رود دلتای یانگ تسه واقع شده که دارای ۸۱۶ کیلومترمربع مساحت خشکی و هشت هزار و ۳۵۵ کیلومتر مربع مساحت دریایی است.

استان هرمزگان نیز با یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت  دارای ۲ هزار و ۲۳۷ کیلومتر ساحل و  ۱۴جزیره کوچک وبزرگ شامل قشم، کیش، هرمز، هنگام ، لارک، لاوان، بوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فارور ، بنی فارو، شیدور و هندورابی به عنوان پهناورترین استان ساحلی کشور ایران در جنوب واقع شده است.

برچسب‌ها اتاق بازرگانی ایران روابط خارجی چین هرمزگان تجارت ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتاق بازرگانی ایران روابط خارجی چین هرمزگان تجارت ایران اتاق بازرگانی ایران روابط خارجی چین هرمزگان تجارت ایران اخبار کنکور رییس اتاق بازرگانی تجارت بین المللی بین ایران و چین بین المللی چین زمینه پرورش استان هرمزگان داشته باشیم بهره برداری هرمزگان نیز میلیون دلار نینگبو چین ظرفیت ها منطقه ای ۲ کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۹۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران

به گزارش صدای ایران از ایسنا، اخیرا کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی پیشنهادی را مصوب کرد که طی آن روز‌های تعطیل هفته پنجشنبه و جمعه و روز‌های کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین شود، اما برخی فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع انتقاد داشتند. آنها معتقدند ایران در حال حاضر هم چهار روز کاری مشترک با دنیا دارد و اگر یک روز دیگر هم کم شود، ۲۵ درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم که عدد کمی در محاسبات اقتصادی نیست. البته این موضوع هنوز قطعی نیست و باید منتظر بررسی نهایی این قانون در صحن علنی مجلس باشیم.

در این رابطه شهاب جوانمردی اظهار کرد: در اصل فقط بحث ارتباط دو سازمان مطرح نیست، بلکه با توجه تفاوت‌های زمانی و برنامه‌های کاری، در موارد زیادی حتی تنظیم زمان جلسات مشترک هم دشوار است؛ به ویژه به این دلیل که معمولا کارمندان در سایر کشور‌ها در روز‌های تعطیل خود کار نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه اثرگذاری منفی تعطیل شدن روز پنجشنبه بر بحث تجارت بدیهی است، تصریح کرد: این اثرگذاری حتی در ارتباط با کشور‌های همسایه هم وجود دارد.

به گفته این عضو حتی اگر بانک‌ها در روز دوم تعطیلات فعال باشند باز هم بر تجارت خارجی اثر منفی دارد، گفت: در آن صورت یک روز به تعطیلات کشور اضافه شده، اما بانک‌ها و شرکت‌هایی که باید به آنها خدمات دهند باید فعالیت کنند و به کارمندان اضافه کاری پرداخت کنند که این خود یک هزینه اضافه است.

دیگر خبرها

  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ضرورت تثبیت مقاصد صادراتی از سوی بازرگانان
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در ۵ استان کشور
  • ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا 
  • اعزام ۱۱ رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران