Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشد بیش از ۱۰۰ درصدی گازرسانی به روستاها از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید است که در آذربایجان‌شرقی به شکل حرکت به سمت «روستای بدون گاز» نمود یافته است و روستاییان این خطه دیگر از سوز سرمای استخوان سوز کوهستان در منزل نمی‌نالند.

اجرای طرح نهضت گازرسانی به روستاها سبب شد تا تعداد روستاهای برخوردار از ۱۴‌هزار در ابتدای دولت یازدهم به ۳۰هزار در سال ۹۹ برسد و قرار است ۲ هزار روستای دیگر نیز تا پایان سال از انرژی گاز برای گرمایش خانه های روستاییان استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید، صدها روستای آذربایجان‌شرقی از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند تا ضمن ایجاد عدالت اجتماعی و استفاده مناطق محروم از این نعمت خدادادی، قدم های بلندی نیز برای جهش تولید بخش‌های مختلف مرتبط برداشته شود؛ گام‌هایی که منجر به توسعه همه‌جانبه می‌شود.

گسترش شبکه گاز، یکی از ارکان عدالت در خدمت رسانی به شمار می‌رود که این امر در توسعه مناطق محروم شهری و روستاها و همچنین کاهش دغدغه‌های روستاییان و حتی افزایش شاخص سلامت در مناطق محروم موثر باشد. 

هم اکنون ۱۰۰ درصد خانوار شهری و ۹۷ درصد خانوارهای روستایی آذربایجان شرقی از گاز طبیعی بهره مند هستند و این استان در آستانه اتمام گازرسانی به روستاها قرار دارد.

بیش از ۹۷ درصد روستاییان آذربایجان‌شرقی به گاز دسترسی دارند

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون ۹۷/۲۲ درصد خانوارهای روستایی و ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری استان در قالب یک میلیون و ۶۴۷ هزار خانوار از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

سید رضا رهنمای توحیدی با بیان این‌که آذربایجان شرقی با حدود چهار میلیون نفر جمعیت جزو استان‌های پرجمعیت در کشور است، اظهار کرد: اکثریت شهرهای این استان به دلیل برخورداری از آب و هوایی سرد و کوهستانی، از لحاظ اقلیم بندی گازرسانی،  در «اقلیم یک» قرار گرفته اند.

وی افزود: بر اساس برنامه چشم‌انداز ۱۴۰۰، تعهد این شرکت گازرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان بوده و در راستای تحقق این امر و به ‌رغم شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه، با طراحی پروژه‌های گازرسانی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های اجرایی، بکارگیری پیمانکاران مجرب، کنترل مستمر پروژه‌ها براساس برنامه زمان بندی، بومی‌سازی تجهیزات گازرسانی، ثبت اختراعات و نوآوری و مشارکت کارکنان دانش محور، در خدمت رسانی صادقانه به مردم تلاش می‌کنیم.

وی با بیان این‌که گازرسانی به ۲۴۰ روستای آذربایجان شرقی در زمان حاضر در دست اجراست، اضافه کرد: گازرسانی به ۸۶ روستا نیز همزمان با هفته دولت افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌ها و تصمیمات، عملیات گازرسانی پروژه‌های روستایی دیگر نیز بالای ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی شاهد اتمام گازرسانی روستایی در آذربایجان شرقی خواهیم بود.

رهنمای توحیدی اظهار کرد: اجرای بیش از ۲۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه گاز با نصب ۶۷۳ هزار و ۲۰۰ انشعاب شهری و روستایی با لحاظ مسیرهای صعب العبور در پروژه‌ها، از جمله اقداماتی بوده که در سایه تلاش شبانه روزی کارکنان و با انگیزه رضایت مردمی محقق شده است.

۹۱ درصد روستاهای میانه از گاز لوله‌کشی استفاده می‌کنند

فرماندار ویژه شهرستان میانه نیز در گفت و گو با ایرنا، گازرسانی به روستاها را از خدمات شاخص دولت در این شهرستان عنوان کرد و گفت: ۹۱ درصد روستاهای شهرستان به شبکه گاز متصل هستند.

محمدرضا مشایخی بر لزوم ارائه خدمات و امکانات رفاهی هر چه بیشتر به روستاییان به عنوان سنگربانان اصلی تولید تاکید و اضافه کرد:  بهره مندی جوامع روستایی و روستاییان از خدمات و امکانات امروزی سبب رونق هر چه بیشتر تولید، رونق اقتصاد و اشتغال است.

فرماندار ویژه میانه با اشاره به افتتاح گازرسانی به روستای سیاه کمر در بخش مرکزی شهرستان در هفته دولت گفت: افتتاح ۱۳ پروژه با اعتبار ۲۳۵ میلیارد ریال فقط در بخش ترکمانچای به رغم همه کمبودها و تحریم های ظالمانه نشانگر  تلاش مسوولین نظام در جهت خدمات رسانی به مردم است.

مشایخی همچنین همدلی، همراهی و وحدت بین مسوولین شهرستان را بی نظیر و مثال زدنی خواند و افزود:  در سایه وفاق و همدلی می توان در ارائه خدمات هر چه بیشتر به مردم موفق تر عمل کرد.

گازرسانی به تمامی روستاهای زیر ۲۰ خانوار در شهرستان مراغه

فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز اعلام کرد: تا پایان دولت تمامی روستاهای زیر ۲۰ خانوار نیز از  گاز بهره مند خواهند شد.

سیدعلی موسوی حسینی افزود: در سال گذشته برای طرح‌های گازرسانی شهرستان از جمله عملیات گازرسانی به ۵۳ روستا و همچنین پیمان حجمی توسعه شبکه و انشعابات و پیمان حجمی تعمیرات مبلغ ۲۳ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد خانوار بهره مند از  گاز در شهرستان ۷۷ هزار و ۶۸۷ بوده و درصد خانوار گازدار شهری ۱۰۰ درصد و خانوار گازدار روستایی ۹۲ است.

موسوی گفت: همچنین تعداد اشتراک کل شهرستان تا پایان سال گذشته، ۹۶ هزار و ۵۳۹ اشتراک، تعداد انشعابات کل شهرستان، ۴۱ هزار و ۹۲۱ انشعاب و متراژ شبکه بهره برداری شده  یک میلیون و ۳۲۵ هزار و ۳۳۱ متر است.

وی با اشاره به اینکه ۵۳ میلیارد تومان از سوی شرکت گاز برای پروژه های گاز شهرستان مراغه هزینه می شود، گفت: تقویت گاز شهری به طول ۱۲ کیلومتر، نصب ایستگاه ۱۲۰ هزار مترمکعب در ساعت و افزایش ظرفیت مصرف گاز شهرستان به ۲ برابر، پروژه گازرسانی به ۴۲ روستای شهرستان و پروژه گازرسانی محور صنعتی مراغه از پروژه هایی هستند که از سوی شرکت گاز شهرستان اجرا می شود.

فرماندار ویژه شهرستان مراغه خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیت فعلی ایستگاه تقلیل فشار گاز CGS مراغه از ۱۲۰ هزار مترمکعب در ساعت با نصب ایستگاه جدید به ۲ برابر افزایش پیدا می کند.

وی افزود: با بهره برداری از این پروژه حداقل تا ۲۵ سال آینده مشکلی در تامین گاز مراغه نخواهیم داشت و مشکلات گاز صنایع شهرستان نیز برطرف خواهد شد.

موسوی با تاکید بر رفع و پیگیری مشکلات گازرسانی به روستاهای شهرستان گفت: تعداد بالای روستاهای فاقد گاز و محاسبه قبوض گاز شهرستان به عنوان اقلیم ۲ از جمله مسایلی است که پیگیر حل و رفع آنها هستیم که انتظار داریم مسوولان استانی در رفع مشکلات یادشده همکاری کنند.

گازرسانی به ۲ هزار و ۱۷۰ روستای آذربایجان شرقی

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه های زیرساختی استان اظهار کرد: در سال جاری ۶۴ روستا در استان گازرسانی شده و هم اکنون در مجموع ۲ هزار و ۱۷۰ روستای استان از نعمت گاز برخوردارند.

تقی کرمی افزود: مهم ترین وظیفه اداره کل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی، سیاست گذاری و نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی در حوزه روستایی است که در این راستا شبکه نظارت بر پروژه های عمران روستایی راه اندازی شده است.

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: هر سال پروژه های عمرانی که در روستاهای آذربایجان شرقی اجرا می شوند،  ۴ مرحله مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد که اگر ایرادات و نواقصی در پروژه وجود داشته باشد، تذکر داده می شود تا بهبود یابد.

وی اظهار کرد: در آذربایجان شرقی یک هزار و ۹۴۷ دهیاری وجود دارد که نظارت و کنترل بر نحوه اجرای پروژه ها و هزینه کرد منابع توسط دهیاری ها زمان بر است، اما بر حسب وظیفه، اداره کل امور روستایی نظارت های لازم را انجام می دهد.

کرمی اضافه کرد: در سال جاری تا پایان مهر ماه، دولت ۱۰۷ میلیارد تومان به حساب دهیاری های آذربایجان شرقی پول واریز کرده است که ۶۰ درصد این مبلغ باید در حوزه عمرانی از سوی دهیاری ها در داخل روستا هزینه شود.

وی گفت: در گذشته برای روستاهای فاقد دهیاری منابع تخصیص نمی یافت، ولی در ۵ سال گذشته در دولت تدبیر و امید به روستاهای فاقد دهیاری نیز منابع مالی تخصیص می یابد که در سال جاری تا پایان مهر ماه به این روستاها ۹ میلیارد تومان منابع مالی تزریق شده است.

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: این مبلغ در اختیار فرمانداران قرار گرفته که موظف هستنند در روستاهای فاقد دهیاری در زمینه توسعه و آبادنی این روستاها از جمله تامین آب شرب، گازرسانی، ایجاد راه دسترسی هزینه کنند.

کرمی ادامه داد: منابعی که در اختیار دهیاران قرار می گیرد باید به طور انحصاری در محدوده طرح هادی روستا هزینه شود، ولی برای منابعی که در اختیار روستاهای فاقد دهیاری قرار می گیرد، محدودیتی وجود ندارد و می تواند برای پروژه های مختلف از جمله راه روستایی، آبرسانی، گازرسانی، جاده بین مزارع و پروژه های مختلف برای رفع مشکل آن روستا هزینه شود./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: روستاهای فاقد دهیاری گازرسانی به روستاها فرماندار ویژه شهرستان مراغه گاز شهرستان درصد خانوار تا پایان شرکت گاز ۱۰۰ درصد بهره مند پروژه ها ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۵۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۲۳۷ روستای آذربایجان‌غربی از نعمت گاز‌طبیعی

جمشید درستکار مدیر مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت‌گاز آذربایجان‌غربی گفت: قرار است امسال ۲۳۷ روستای استان از نعمت‌گازطبیعی بهره‌مند شوند که در صورت تحقق این موضوع، تقریبا روستا‌های بالای ۲۰ خانوار قابل گازرسانی را در شرف اتمام خواهیم داشت.

وی افزود: روند گازرسانی در آذربایجان‌غربی تداوم دارد چنان که در حال حاضر، ۱۱۷ طرح به طول ۱۴۰۰ کیلومتر شبکه‌گذاری در مرحله اجرا است.

درستکار با اشاره به طرح گازرسانی شهری، روستایی و صنایع در استان، افزود: پارسال ۳ طرح شهری، ۲۴۳ طرح روستایی و ۶۲ طرح صنایع به اتمام رسیده و مشعل‌گاز در آنها روشن شده است.

مدیر مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت‌گاز آذربایجان‌غربی اضافه کرد: مجموع طول شبکه این طرح‌ها ۱۳۱۴ کیلومتر بود که با صرف اعتباری بیش از هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان به سرانجام رسیده تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ خانوار در آذربایجان‌غربی از نعمت گاز‌طبیعی بهره‌مند شود.

پارسال ۵۷ مورد ایستگاه در سطح استان نصب شد و مجموع ایستگاه‌های موجود آذربایجان‌غربی به هزار و ۱۲۹ عدد برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی ۲۳۷ روستای آذربایجان‌غربی از نعمت گاز‌طبیعی
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • تخصیص بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های راه آذربایجان شرقی
  • آغاز پروژه گازرسانی به میجان از توابع جبالبارز
  • رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز آذربایجان شرقی تا پایان سال‌جاری
  • ◄ تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه های آذربایجان شرقی
  • پروژه‌های فعال نهضت ملی مسکن از مرز ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد گذشت
  • بیش از ۲۶۰ کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است
  • تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی