Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین در مراسم تجلیل از کتابداران؛ فعالان حوزه کتاب و برگزیدگان دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان که با حضور صدیقه ربیعی، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قزوین؛ اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه های عمومی؛ مریم بیدخام، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری و محمد رستمی معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و جمعی از علاقمندان به حوزه کتاب و مسئولان استان در بستر اسکای روم به صورت مجازی برگزار شد؛ اظهار کرد: اگرچه نیاز است تا همه سال به صورت ویژه به فعالیت های کتاب و کتابخوانی بپردازیم ولی هفته کتاب و کتابخوانی فرصت مناسبی است تا به صورت ویژه به اهمیت این حوزه و فعالیت های ترویجی  پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او بیان کرد: اهمیت کتاب به عنوان اثرگذارترین فعالیت فرهنگی کشور آن قدر بالاست که مقام معظم رهبری یکی از پرخسارت ترین تنبلی ها را تنبلی در خواندن کتاب عنوان کردند و از این رو توصیه کردند تا در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از هیچ تلاشی فروگذار نشود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه یک مسئله چند وجهی است که شامل سطوح خرد و کلان است، از این رو کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از مراکز تسهیل کننده در این حوزه نقشی اثرگذار در ترویج کتابخوانی در سطوح خرد و کلان ایفا می کنند.
محمدبیگی افزود: امروز همه دنیا به این باور رسیده است که کتابخوانی امری اکتسابی است و برای نهادینه کردن آن در بین اعضای جامعه باید از سنین کودکی با آموزش غیرمستقیم و حمایت از عادت مطالعه بهره گیری کرد تا در بزرگسالی تبدیل به رفتار شود.
او گفت: در پی شرایط ایجاد شده با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی نهاد کتابخانه های عمومی برای مدتی به دستور ستاد پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، اجازه ندادیم فعالیت های ترویجی متوقف شود و در مسیر خدمت رسانی به مخاطبین زنجیره خدمات ما قطع نشد بلکه از ارتباط فیزیکی به ارتباط در فضای مجازی تغییر مسیر داد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: در این ایام بیش از ۱۵هزار کلیپ آموزشی، ترویجی و قصه گویی تولید و در بستر فضای مجازی به مخاطبین ارائه شد.
محمدبیگی افزود: همچنین در یکسال گذشته بیش از ۱۰هزار خبر از اداره کل کتابخانه های عمومی  با هدف آشنایی با فعالیت های ترویجی کتابخانه ها در رسانه های مختلف به انتشار رسید که بخش قابل توجهی از این اخبار مرتبط با پیگیری پروژه های نیمه تمام استان قزوین بود که با همین پیگیری و هماهنگی های به عمل آمده امیدواریم تا پایان امسال تعدادی از این پروژه ها به بهره برداری برسد.
او تصریح کرد: در این مدت همکاران بنده در تلاش بودند تا ارتباط خود را با کاربران و مخاطبین کتابخانه ها حفظ کرده  و با حمایت های انجام شده توانستیم خدمات خود را به صورت ویژه به مردم ارائه کنیم که  نیاز است تا از مسئولین استانی به ویژه استاندار محترم قزوین نیز به دلیل همراهی با اداره کل کتابخانه های استان تشکر کنیم.
اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه های عمومی در بخش دیگری از این مراسم به صورت مجازی در جلسه مشارکت پیدا کرد و گفت: شیوع بیماری کرونا توانست همه ابعاد زندگی را در تمام دنیا تحت تاثیر قرار دهد که کتابخانه های عمومی نیز از این قاعده مستثنی نماند و در مرحله نخست با تعطیلی موقتی و پس از آن با تغییر نوع فعالیت مواجه بودیم که موجب شد تا بخشی از برنامه ها و فعالیت های فرهنگی در این نهاد به فضای مجازی منتقل شد.
او بیان کرد: با توجه به پیش بینی های انجام شده به نظر می رسد باید برای زندگی با این وضعیت همخوانی پیدا کنیم چرا که تا مدت زمانی طولانی در گیر این پاندمی جهانی خواهیم بود و از این رو توسعه فعالیت های مجازی بسیار اثربخش خواهد بود چرا که با شرایط ایجاد شده امروز خدمات فرهنگی ما در نهاد کتابخانه ها محدودیت های فیزیکی را از میان برداشته است و توانسته خدمات را در تمامی ساعات شبانه روز در اختیار علاقمندان قرار دهد.
مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت های نهادکتابخانه های عمومی گفت: در این زمان خلاقیت و ایده های نوی همکاران ما در نهادهای کتابخانه ها پرورش پیدا کرد که طرح ۳۰ثانیه با کتاب، طرح سایت کتاب، شکوفایی واژه ها، قاصدک های کاغذی  و هزاران برنامه دیگر خلاقیت و همراهی همکاران ما در استان های مختلف بوده است.
همچنین در این مراسم ویژه که با استقبال از سوی کتابداران کتابخانه های عمومی و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد از برگزیدگان فعال در حوزه کتابخانه‌های عمومی شامل، کتابداران برگزیده استان قزوین؛ برگزیدگان استانی دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و برگزیدگان پویش "شور و شعور حسینی با کتاب" تجلیل شد.

46

کد خبر 1459157

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان قزوین کل کتابخانه های عمومی نهاد کتابخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۸۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، در استان همدان هم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۴۴ اقدام به راه اندازی کتابخانه‌ سیار کرده که اکنون به ۳ اکیپ رسیده است.

با یک گروه کتابخانه‌ سیار همراه شدیم و به روستای طاس تپه‌ کبودراهنگ رفتیم و برنامه‌ها را از نزدیک دیدیم.

میلاد عربی، مدیر مدرسه بویاقچی گفت: این مدرسه‌ ابتدایی دارای ۴۲ دانش آموز دختر و پسر در ۶ پایه است و دانش آموزان برای دبیرستان به روستا‌های اطراف یا کبودراهنگ می‌روند، روستا کتابخانه یا مرکز فرهنگی ندارد و تنها یک کتابخانه‌ کوچک در مدرسه ایجاد کرده ایم.

احمد عسگری، مربی سیار روستایی کانون هم که برنامه‌های آموزشی و سرگرم کننده مانند اجرای شعر و سرود، نمایش، استفاده از گل سفال برای بچه‌ها اجرا می‌کند، گفت: نزدیک به ۳۰ سال است این فعالیت را انجام می‌دهم و در تمام مناطق استان که بدون کتابخانه و مرکز کانون هستند با هدف مهارت افزایی، و ترویج فرهنگ کتابخوانی برای بچه‌ها برنامه اجرا می‌کنم.

محمدرضا کرمی، مربی نجوم کانون که یک تلسکوپ را با خود به این مدرسه آورده بود هم گفت: با استفاده از فیلتر مخصوص اجازه می‌دهیم بچه‌ها خورشید را نگاه کنند و توضیحاتی درباره‌ آسمان، مختصات ستارگان و زمین، موقعیت ما در جهان و اطلاعات عمومی به دانش آموزان می‌دهیم به این ترتیب تشویق می‌شوند پرسش‌هایی که در ذهنشان ایجاد می‌شود مطرح کنند.

دانش آموزان خوشحال و راضی از سپری کردن یک روز به یاد ماندنی ماشین را بدرقه کردند.

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است