اوج زمینه سازی برای شروع غیبت در دوران امام عسکری(ع)
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۲۱۶۵
یک کارشناس دینی گفت: زمینه سازی برای بهره مندی امت اسلامی از فیض وجود امام عصر(عج) در دوران غیبت از اواخر دوران امامت امام جواد(ع) آغاز شد و در دوران امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) به اوج خود رسید.
به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی در ویژه برنامه ولادت امام حسن عسکری(ع) که به صورت زنده و مستقیم از بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، گفت: در دوران امامت امام حسن عسکری(ع) خلافت عباسی اختناق شدیدی به وجود آورده بود و امام را در یک منطقه نظامی تحت مراقبت قرار داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تصریح کرد: زمینه سازی برای بهره مندی امت اسلامی از فیض وجود امام عصر(عج) در دوران غیبت از اواخر دوران امامت امام جواد(ع) آغاز شد و در دوران امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) به اوج خود رسید.
این کارشناس دینی افزود: در دوران امامت امام حسن عسکری(ع) شیعیان بیشتر از طریق نواب و نمایندگان با آن حضرت در ارتباط بودند و ارتباط های فیزیکی شیعیان با امام عسکری(ع) به دلیل تحت مراقبت بودن آنها در یک منطقه نظامی حفاظت شده، بسیار محدود بود.
وی ابراز کرد: بعد از شهادت زود هنگام امام عسکری(ع) دوران غیبت صغری امام زمان(عج) شروع شد و در این دوران که هفتاد و چهار سال طول کشید شیعیان دیگر از همان ارتباط کم و محدود با امام معصوم نیز محروم شدند و تنها از طریق نواب خاص با امام زمان(عج) در ارتباط بودند.
رضایی تهرانی بیان کرد: از آن زمان که جریان غدیر کنار زده شد و جریان سقیفه مدیریت سیاسی جهان اسلام را بر عهده گرفت جریان امامت و ولایت به فراموشی سپرده نشد و ائمه معصومین(ع) فضای نوینی را برای مدیریت جهان اسلام به وجود آوردند.
وی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) از همه فرصت ها برای انتقال مفاهیم و تعالیم دینی به مسلمانان بهره می بردند، اظهار کرد: آن حضرت در آموزش تعالیم و معارف دینی بیشتر از همه روی مساله امامت و ولایت تاکید داشتند.
استاد حوزه و دانشگاه صلوات بر حجج طاهره(ع) را از جمله آثار امام حسن عسکری(ع) دانست و بیان کرد: در این صلوات این امام بزرگوار صلوات فرستادن بر معصومین(ع) را به شیعیان آموزش داده اند.
وی افزود: صلوات بر حجج طاهره(ع) که متن آن در مفاتیح الجنان نیز آمده است دارای چهارده فراز است که هر یک از فرازهای آن در واقع معرفی اجمالی هر یک از معصومین(ع) و سبک و سیره زندگی آن بزرگوران است.
منبع: آستان نیوز
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: غیبت امام عسکری ع دوران امامت امام امام حسن عسکری ع دوران امام امام ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۲۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عدهای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند
به گزارش جماران؛ آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی در درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم بیان کرد: الإمامُ علیٌّ علیه السلام: زَلَّةُ العالِمِ کانکِسارِ السَّفینَةِ تَغرَقُ ، و تُغرِقُ. ( بحار الانوار، ۳۹ ، ۵۸). امام على علیه السلام می فرمایند: لغزش عالم مانند شکسته شدن کشتى است که سرنشینان خود را غرق مى کند و خودش هم غرق مى شود.
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی تاکید کرد: اشتباه عالم مانند اشتباه فرد عادی نیست. (فکر و عمل اشتباه او ) عده ای را منحرف میکند، مانند محمدعلی باب، دین مردم را سست ( و منحرف ) میکند. در عصر حاضر، عالِم را روحانی خطاب میکنند.
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی افزود: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست. باید فکر و عمل و خواب و همه چیز او به معنویت مربوط باشد. روحانی برای دنیا حرکت نمیکند. روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند.
برگردد آنکه با هوس کشور آمده است
سر ناورد به افسر شاهی گدای ما
زندگانی عالمان را بخوانید. سید نعمت الله جزائری چه گونه زندگی میکرد؟
آه ، من خجالت میکشم.
بعضی میگویند نمیشود. خب برای چه طلبه شده اید؟
اگر برای دنیا آمده اید، بروید. نتیجه عکس دارد. می آیند؛ گمراه میشوند؛ قومی را به گمراهی میکشند.
داستان شقرانی که از موالی امام صادق علیه السلام است را خوانده اید و میدانید!
امام است، تقیه میکند، رفته است پیش منصور. شقرانی از امام درخواست وساطت برای معیشتش را دارد. شرابخوار است اما امام که جانم به فدایش، قبول میکند.
کار که حل شد امام فرمودند:
إِنَّ اَلْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَحْسَنُ لِمَکَانِکَ مِنَّا وَ إِنَّ اَلْقَبِیحَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَقْبَحُ لِمَکَانِکَ مِنَّا. ( بحارالانوار، ۴۷، ۳۵۰)
خوبی از همه خوب است، اما از تو خوبتر چون به ما منسوب هستی و بدی برای همه بد است، اما از تو بدتر زیرا که تو منسوب به ما هستی.
تو از شیعیان امام صادق علیه السلام هستی ( بایست مراقب رفتار و کردارت باشی)
امام علیه السلام پندی دیگر هم برای ما دارد:
کسی که خلاف میکند با اشاره و تلویحا به او تذکر دهیم.
نگوییم نمازت باطل است. بگوییم در رساله این را ، اینطور خواندهام.
وظیفه ما خیلی سنگین است.
خطا اگر در حوزه باشد بسیار بد است. اگر برای آبادانی دین کاری نمیکنیم، دین را خرابتر نکنیم.
آقایی که میخواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود.حتی الامکان اگر برای آبادانی دین کاری نمیکنیم، خرابتر نکنیم.
ان شاءالله موفق باشیم که مردم را هدایت کنیم و شرط آن ابتدا هدایت خودمان است.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته