Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه ونزوئلا با تاکید به اینکه دولت‌های کنونی جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا زمینه‌های گسترش و توسعه مناسبات تهران و کاراکاس را فراهم کرده‌اند،گفت که در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری کمیسیون مشترک دو جانبه با مشارکت همه وزیران دو دولت هستیم. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه (۴۷ ساله) ونزوئلا که از سال ۲۰۱۷ در این منصب قرار دارد با اشاره به سفر اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به کاراکاس و اعزام نفت کش‌های ایران به ونزوئلا، خاطرنشان کرد که با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا و محدودیت‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا در جهان، رفت‌وآمد هیات‌های سیاسی و مبادلات تجاری و همکاری‌های راهبردی و اقتصادی بین دو کشور بطور منظم برقرار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ارئاسا دارای مدرک کارشناسی مطالعات بین الملل از دانشگاه مرکزی ونزوئلا و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مطالعات سیاست اروپا از دانشگاه کمبریج انگلیس بوده که پیش از وزارت خارجه به عنوان وزیر علوم و فناوری (۲۰۱۱- ۲۰۱۳) و همچنین معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا (۲۰۱۳- ۲۰۱۶) خدمت کرده است.

وی در تبیین عواملی که به رغم فاصله جغرافیایی، منجر به تقویت روابط و دوستی عمیق میان ایران و ونزوئلا شده است، گفت: ایران و ونزوئلا با در نظر گرفتن ابعاد توسعه یافتگی دو کشور، دوقدرت به شمار می‌روند که با وجود این فاصله جغرافیایی، فراتر از آنچه بتوان تصور کرد دارای نقاط اشتراک هستند.

هیچکس نمی‌تواند مانع راه توسعه روابط ایران و ونزوئلا شود

رئیس دستگاه دیپلماسی دولت بولیواری ونزوئلا افزود: در وهله نخست، هر دو کشور دارای تجربه انقلاب‌های ضد امپریالیستی و اکنون تحت تحریم و محاصره هستیم، ما تصمیم گرفته ایم که آزاد باشیم و هیچکس و هیچ چیز نمی‌تواند مانع این راه ما شود.

ارئاسا با بیان اینکه «ایران و ونزوئلا دارای اهداف مشترک و دشمنان مشابه هستند»، اظهارداشت: اراده قوی برای آزادی و استقلال است که موجب اتحاد ما شده و علاوه بر این اقتصاد‌های ما همچون قدرت صنعت نفت مکمل یکدیگر بوده و هر دو عضو اوپک هستیم.

وی خاطرنشان کرد:فکر می‌کنم هوگو چاوز رئیس جمهوری فقید ونزوئلا در آن زمان به وضوح پیش بینی کرد که تنوع روابط بین المللی ونزوئلا که عملا در اواخر سال ۱۹۹۰ میلادی به عنوان مستعمره جدید آمریکا به شمار می‌رفت، ونزوئلا را به سمت تقویت اتحاد‌های استراتژیک با کشور‌هایی همچون جمهوری اسلامی ایران که از نظر فرهنگی، اقتصادی، بخش انرژی و همچنین اراده مبارزه جویانه در جایگاه مهمی قرار دارند، سوق خواهد داد.

وزیر خارجه ونزوئلا گفت: تاریخ روابط ایران و ونزوئلا به حدود ۱۵ یا ۱۶ سال پیش باز می‌گردد. از آن زمان این مناسبات اگر چه در بسیاری از حوزه‌ها قوی بود، اما به دلیل شرایط و اقتضائات بدون پیروی از اهدافی روشن و مشخص، پراکنده به نظر می‌رسید. ونزوئلا در آن زمان نه تحت محاصره بود و نه تحریم؛ ما در آن زمان به منابع بسیاری برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلفی که می‌توانست جوابگوی بسیاری از نیاز‌ها باشد دسترسی داشتیم. از طرف ایران نیز دولت‌های وقت از طریق سرمایه گذاری‌ها، تلاش فراوانی برای کمک به مردم ونزوئلا انجام دادند.

تمرکز روحانی و مادورو بر حوزه‌های استراتژیک روابط تهران و کاراکاس

ارئاسا با تاکید بر اهمیت مناسبات دو جانبه تهران- کاراکاس در زمان دولت‌های فعلی دو کشور گفت: معتقدم «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا و «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران بر لزوم تمرکز بر برخی حوزه‌های مشخص استراتژیک که متاثر از تحریم‌های آمریکا علیه دو کشور به اولویت‌های اصلی مردم ما تبدیل شده است، تاکید دارند. به عنوان مثال تحریم‌های آمریکا که بر بخش انرژی و تولید نفت و حمل و نقل کالا و مواد غذایی تاثیر مستقیم داشته است.

وی افزود: معتقدم ایران و ونزوئلا به مثال بارزی از اینکه چگونه می‌توانیم با وجود همه مشکلات و تجاوز‌ها متحد پیش رویم، تبدیل شده اند و این همان چیزی است که موجب پیشرفت روابط دو جانبه ما در سال‌های اخیر شده و بسیار بیش از این نیز رشد خواهد کرد.

اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا

وزیر خارجه ونزوئلا در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر اخیر ظریف به کاراکاس گفت: در دیدار با آقای ظریف به بررسی عمیق روابط دوجانبه که به ویژه در دو سال اخیر به روشی بسیار پویا گسترش یافته است، پرداختیم و درباره پروژه‌های فراوانی که با ایران داریم مرتبط با بخش انرژی به طور دقیق گفتگو کردیم، زیرا با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران به بخشی از تلاش‌های ما برای فعال سازی مجدد صنعت نفت ونزوئلا تبدیل شده است.

ارئاسا افزود: اقدام ایران در ارسال کشتی‌ها و نفتکش‌های حامل سوخت اگر چه به عنوان چالشی جدی برای آمریکا تلقی شد، اما فراتر از آن نشان دهنده همبستگی ایران با ملت تحت محاصره ونزوئلا بود به ویژه اینکه مردم ما یک دهه پیش و در زمان ریاست جمهوری هوگو چاوز همبستگی خود با ملت ایران را اثبات کردند.

وی با بیان اینکه «ونزوئلا برنامه‌های همکاری اقتصادی، تولیدی، فرهنگی و در حوزه انرژی را دائما بررسی کرده و در حال حرکت رو به جلو هستیم»، تصریح کرد که در مدت حضور آقای ظریف در ونزوئلا یکسری تحلیل‌های مشترک از ژئوپولیتیک جهان، ژئوپولیتیک خاورمیانه، آمریکای لاتین و کارائیب و به طور کلی تغییراتی که امروز در جهان ما در حال وقوع است، انجام دادیم.

سفر احتمالی مقامات ارشد در آینده نزدیک و برگزاری کمیسیون مشترک

رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا که اوایل سال جاری میلادی به تهران سفر و با مقامات ارشد ایران دیدار کرده است، به احتمال سفر مقامات ارشد دو کشور درآینده نزدیک اشاره کرد و گفت: دیدار هیئت‌های ونزوئلایی و ایرانی حتی در شرایط دشوار همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ به منظور افزایش همکاری‌ها و تمرکز در بخش‌های دارای اولویت، بی وقفه در حال انجام است و اکنون درحال برنامه ریزی برای برگزاری کمیسیونی دوجانبه با حضور همه وزیران دو دولت هستیم که گام بزرگی به سوی آینده خواهد بود.

وی به جزئیات بیشتر در باره این سفر‌های احتمالی اشاره نکرد و تنها افزود که برنامه ریزی برای برگزاری این کمیسیون مشترک در جریان است، اما هنوز زمان نهایی آن مشخص نشده است.

ترامپ ناقض حقوق بین الملل است

ارئاسا با بیان اینکه «دونالد ترامپ» در پرونده‌های ونزوئلا، ایران، کوبا و بسیاری موارد دیگر، حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل را نقض و با اقدامات خصمانه و حتی تجاوزکارانه باعث رنجش و آزار مردم ما شده است، ترور شهید سردار سلیمانی و تهدید نظامی علیه ونزوئلا و تحریم‌های ملت‌های ایران وونزوئلا را از جمله جنایات ترامپ برشمرد.

وزیر خارجه ونزوئلا با تاکید به اینکه تحریم‌های آمریکا موجب خسارات زیاد به اقتصاد کشور‌ها و در واقع آسیب به مردم شده است، اظهارداشت که موضع ما فراتر از شکایت از ترامپ، محکوم کردن رفتار آمریکا در تحمیل قانون «امپراطوری» و یکجانبه گرایی بجای تن دادن واشنگتن به حاکمیت قانون بین الملل است.

انتظار چندانی از دولت جدید آمریکا نداریم

ارئاسا درباره انتخابات اخیر آمریکا و نگاه کاراکاس به نتیجه این انتخابات گفت: ما بیش از آنکه انتظاراتی از دولت آینده آمریکا داشته باشیم، همواره حتی در سال‌های ریاست جمهوری دونالد ترامپ امیدوار بودیم که حکومت آمریکا به نخبگانی محول شود که روابط با سایر کشور‌ها را بر اساس احترام متقابل، حسن نیت و چندجانبه گرایی پایه ریزی کنند؛ یک آمریکای مثبت و به دور از رویکرد‌های یکجانبه گرایانه که ببه حق استقلال و آزادی و پیشرفت مردم جهان احترام بگذارد و این ارزشی بزرگ برای جهان خواهد بود.

وی تاکید کرد: از دولت جدید آمریکا انتظار زیادی نداریم مگر همان خواسته همیشگی مان مبنی بر تسلط نخبگانی بر دولت و جامعه آمریکا که روابط با سایر کشور‌ها و ملت‌های جهان را در مسیر احترام و انسانیت تنظیم کنند و این مهم را درک کنند که آمریکا اکنون امپراطوری در حال سقوطی است که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا گفت: ما نیز در مقابل دولت جدید آمریکا سیاست «صبر و نظاره» را پیش می‌گیرم و صبر می‌کنیم تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر اتفاقات مثبتی رخ داد، از آن استقبال می‌کنیم. در غیر این صورت اگر آن‌ها بخواهند ما را به چالش بکشند، ما نیز می‌دانیم چگونه پاسخ دهیم. ما و همه مردمان آزاده جهان همچون ایرانی‌ها به درستی نسبت به غلبه بر هر مانعی آگاهیم، حتی اگر این مانع از سوی حکومتی رو به انحطاط باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: روابط ایران و ونزوئلا نفتکش های ایرانی ظریف کووید 19 وزیر خارجه ونزوئلا تحریم های آمریکا ایران و ونزوئلا رئیس جمهوری جدید آمریکا بین الملل حوزه ها کشور ها آن زمان دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۸۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا

کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل گفت: اینکه بعد از پاسخ تنبیه ایران به اسرائیل، رییس‌جمهور و مسئولان برای گسترش روابط دیپلماتیک ایران در آسیا به پاکستان سفر می‌کنند، در حالی که نخست وزیر اسرائیل در باتلاق جنگ غزه زمین‌گیر شده است، نشان دهنده اقتدار کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مرندی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا و پیام این سفر به جهان در پی تحولات منطقه اظهار کرد: بعد از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و دریافت پاسخ از سوی جمهوری اسلامی ایران فضای مثبتی نسبت به کشورمان در جهان عرب و اسلام و حتی در کشورهای غربی و در محافل مختلف ایجاد شد.

وی با اشاره به تبلیغات وسیع علیه ایران در منطقه و جهان در راستای اجرای پروژه انزوای جمهور اسلامی افزود: فصل جدید از مقاومت از ۷ ماه پیش آغاز شد، از همان زمان نگاه‌ها به جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان تغییر کرده است، با آغاز موج جدید مبارزات جبهه مقاومت، مردم منطقه از جمله مردم پاکستان دیدند که کشورهای دیگر کاری برای مردم غزه انجام ندادند و فقط ایران بود که از جبهه مقاومت حمایت می‌کند، همین امر موجب شد بسیاری از هجمه‌ها علیه ایران خنثی شود و نگاه‌ها تغییر پیدا کند.

تأثیر عملیات وعده صادق در ارتقای جایگاه ایران در افکار عمومی پاکستان

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: بعد از اینکه ایران پاسخ سنگینی به رژیم صهیونیستی داد باز هم تغییر دیگری ایجاد شد و نگاه‌ها به کشورمان مثبت شد که در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان مشهود بود، تا جایی که در فرودگاه مسئولان حفاظت پاکستان ابراز احساسات می‌کردند با وجود اینکه کارشان چیز دیگری بود، حتی در بین مردم، نخبگان و رسانه‌ها نگاه مثبت به جمهوری اسلامی در پی عملیات وعده صادق مشهود بود.

مرندی تاکید کرد: گفت‌وگو کردن در چنین فضایی امتیازات خاص خود را دارد، گرچه سفر رئیس‌جمهور به پاکستان سنگین و فشرده بود اما برای آیت‌الله رئیسی مهم بود که مردم پاکستان ببینند چگونه جمهوری اسلامی ایران و ملت ما برای آن‌ها احترام ویژه‌ای قائل هستند.

سفر رئیس‌جمهور به پاکستان بعد از عملیات وعده صادق اثبات اقتدار ایران است / اسرائیل در غزه زمین‌گیر شده است

وی این سفر را در راستای ایجاد همگرایی بین ایران و پاکستان فرصتی مغتنم خواند و گفت: اینکه بعد از پاسخ تنبیه ایران به اسرائیل، رئیس‌جمهور و مسئولان به کار عادی خود می‌پردازند و سفر می‌کنند و کارهای کشور را پیش می‌برند، نشان‌دهنده اقتدار کشور است در حالی که نخست وزیر اسرائیل درگیر جنگ در غزه بوده و به خاطر مشکلات فوق‌العاده زمین گیر است.

کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل درباره تاکید ویژه رئیس جمهور به اشتراکات فرهنگی، مذهبی، ادبی و دانشگاهی بین ایران و پاکستان اظهار کرد: اشتراکات فرهنگی و مذهبی ایران و پاکستان قطعاً در مبادلات اقتصادی و حتی امنیتی دو کشور تأثیر مثبتی دارد سال‌ها تلاش شد تا شکاف بین مردم ایران و پاکستان ایجاد شود اما سفر رئیس‌جمهور به شهرهای مختلف پاکستان و دیدار با علمای شیعه و سنی و دانشجویان و اساتید این کشور بلاشک تأثیر مثبتی در روابط دو جانبه این کشورها دارد.

مرندی تصریح کرد: اتفاق مهمی که رخ داد این بود که مردم پاکستان دیدند چگونه بر خلاف تبلیغاتی که علیه کشورمان می‌شود تنها ایران است که از فلسطین با شدت تمام حمایت کرده و می‌کند و این موضوع تحول مهمی را در جامعه پاکستان به وجود آورد.

کد خبر 748059

دیگر خبرها

  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا
  • آماده تبادل توانمندی‌های ایران با کشورهای آفریقایی هستیم
  • اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم