Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-06@20:55:37 GMT

فرزندان خود را مستقل تربیت کنید

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۶۱۵۶

یک روانشناس درباره نحوه ایجاد استقلال و اعتماد بنفس در فرزندان به والدین، توضیحاتی داد. ناطقان: استقلال یک امر مطلق نیست، اما یکی از نیاز‌های انسان است. همه انسان‌ها به نوعی به دنبال استقلال هستند که داشتن آن در زندگی اعتماد بنفس افراد را افزایش داده و قدرتی درونی برای تغییر در زندگی پیدا می‌کنند که شامل افکار، احساسات و رفتار‌ها که کلیات دنیای درونی فرد را تشکیل می‌دهد و این موجب می‌شود آرزو‌های بزرگ خود را عملی سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به دست آوردن آن ریشه در تربیت اصولی فرزندان‌مان دارد که در این خصوص، مژگان نیکنام روانشناس اظهار کرد: مقوله استقلال پروری و ایجاد اعتماد بنفس در فرزند مقطعی صورت می‌گیرد یعنی باتوجه به مراحل رشدی که فرد از ابتدای تولد تا آخر دوره نوجوانی که بیشترین فرآیند تربیتی را داشته، گفته می‌شود.

وی افزود: در دوران کودکی صفر تا دو سالگی کودک وابسته به منبع عاطفی (مادر) بوده و در این مقطع تامین آرامش، امنیت و اعتماد برای کودک مهم است.

این روانشناس گفت: از دو تا پنج سالگی که دوره گذار نام دارد والدین با آموزش زبان و یک سری از مهارت‌های لازم باتوجه به توانایی کودک در شکل گیری استقلال آن نقش مهمی می‌توانند داشته باشند.

نیکنام با اشاره به رشد روانی کودک در سنین دو تا پنج سالگی افزود: پدر و مادر فرض می‌کنند فرزند خود در این سنین لجباز شده، اما این لجبازی در واقع نشان دهنده شکل گیری استقلال و نوعی ابراز وجود می‌باشد و کودک می‌خواهد بدون وابستگی کاری انجام دهد.

وی ادامه داد: در این دوره والدین با فراهم کردن محیط برای یادگیری و انجام کار مثل (غذا خوردن، لباس پوشیدن و...) با صبوری لازم به کودک آموزش دهند.

این روانشناس با اشاره به شروع دوران پیش دبستانی و دبستانی افزود: برقراری ارتباط سالم معلم و دانش آموازن با یک‌دیگر موجب رشد اجتماعی کودک شده و با آموزش یک سری از مهارت‌ها و انجام آن به تنهایی، می‌تواند اعتماد بنفس و استقلال فردی کودک را تقویت کند.

وی ادامه داد: در ایام دبستان کودک با جداشدن از والدین و به معنای واقعی رفتن به جامعه، فرزند ما هویت اجتماعی خارج از خانواده پیدا کرده و در این مرحله خانواده به همراه مدرسه باید اجازه بدهند تا دیدگاه و نظرات کودک بیان شود و به فردیت و اظهار نظر آن احترام قائل شده تا در شکل‌گیری استقلال اجتماعی و ایجاد اعتمادبنفس در آن کمک کرده باشند.

وی با اشاره به گذراندن درست اصول تربیتی از کودکی تا نوجوانی تصریح کرد: حالا نوجوان فردی مستقل و با اعتمادبه نفس است که می‌خواهد هویت خود را بسازد و خانواده گمان نمی‌کنند فرزند لجبازه‌تر شده بلکه دوران نوجوانی به استقلال، حمایت و تشویق بیشتری از سمت والدین و مدرسه برای رشد و ترقی لازم دارد.

این روانشناس تصریح کرد: ذات و طبیعت هر فرد گرایش به استقلال و خودمختاری دارد اگر شخصی مستقل نبود و اعتمادبنفس نداشت ریشه در تربیت غلط والدین دارد که وی را وابسته و متکی تربیت کرده‌اند.

نیکنام گفت: اگر مراحل تربیتی فرزند از دوره کودکی تا نوجوانی بر اساس اصول تربیتی باشد دوران ۱۸ تا ۲۰ سالگی، نوجوان یک فرد باانگیزه، هدفمند و مستقل خواهد بود که می‌تواند هویت تحصیلی، شغلی و آینده‌اش را پیدا کند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: فرزندان ، مستقل ، تربیت

منبع: ناطقان

کلیدواژه: فرزندان مستقل تربیت اعتماد بنفس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۶۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 کاهش استرس با قلیان جنبه تلقینی دارد

یک رواشناس اجتماعی گفت: قلیان به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

به گزارش ایسنا، علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روانشناس اجتماعی  در گفت و گو با خبرنگار برنا درباره تأثیر استعمال قلیان بر کاهش استرس اظهار داشت: قلیان به عنوان یکی از مواد دخانی از نظر علمی ثابت شده که به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

وی ادامه داد: تماس سنسورهای لب با دهانی قلیان باعث تحریک سیناپس های مغزی می شود که به صورت موقت و غیر مستقیم بر کاهش اضطراب تاثیر می گذارد، بنابراین اثر مستقیم، مستقل و شناخته شده بین مصرف قلیان و کاهش اضطراب وجود ندارد مگر اینکه به صورت عادت و اعتیاد برای کوتاه مدت مغز را از هجمه های ذهنی دور می کند و پس از مدتی بازمی گردد.

این روانشناس اجتماعی درباره دلیل رواج قلیان در ایران گفت: به نظر من به دلیل صنعت و کسب درآمد، قلیان در ایران رواج پیدا کرده است. قلیان حدود ۲۵ سال پیش در ایران به معنای مدرن کنونی وجود نداشته و نوعی ساز و کار بوده که بیشتر توسط افراد مسن مورد استفاده بوده است. 
 
شریفی یزدی بیان کرد: متأسفانه کم کاری وزارت بهداشت در جلوگیری از رواج قلیان و تبلیغات غلطی که در بحث قلیان مطرح است، مثل اینکه دود قلیان از آب است و ضرری ندارد، صورت گرفته، منجر به ورود قلیان در رستوران ها، کافی شاپ ها، قهوه خانه ها و راه افتادن پیک موتوری قلیان شد و دلیل اصلی آن درآمدی است که اشخاصی که در این حوزه فعالیت می کنند.
 
این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: هر قلیان به اندازه ۸۰ تا ۱۱۰ نخ سیگاربرای فرد ضرر دارد، هر نخ سیگار بین ۷ تا ۹ دقیقه عمر انسان را کم می کند، اگر یک فرد یک قلیان بکشد انگار ۵ پاکت سیگار کشیده و حدود ۷۰۰ دقیقه از عمرش کاهش پیدا کرده است. 

وی افزود: یکی از سونامی ها در این حوزه سرطان های ریه، حنجره و دهان است که بخش عمده دلیل ابتلا به این بیماری ها قلیان است. امروز  قلیان در بین جوانان به عنوان یک تفریح یاد می شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعتماد دوباره مورایس به جوان سپاهان!
  • در بلوجونیور حساب باز کنید، 50 هزار تومان هدیه نقدی دریافت کنید
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • فیلم| وداع مادر شهید «جلال اعتماد» با فرزند شهیدش
  • نکونام: نگرانیم ولی به داوران اعتماد می‌کنیم
  • بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟
  •  کاهش استرس یا تلقین؟
  •  کاهش استرس با قلیان جنبه تلقینی دارد