توضیحاتی درباره تعطیلیهای تهران و تاثیرگذاری آن/ بهترین زمان تشخیص بیماری چه روزی است؟
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۸۵۶۷
ساعت 24- معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در تهران اظهار داشت: هر چند محدودیتها در کنترل بیماری کرونا نقش موثری دارد اما بررسیها نشان میدهد که موثرترین راهکار برای عبور از کرونا اصلاح باورهای غلط مردمی نسبت به این بیماری و مشارکتهای مردمی در رعایت پروتکلهای بهداشتی است.
دکتر «نادر توکلی» اظهار داشت: هرچه محدودیت ها سختگیرانه باشد و نظارت های دقیق روی آن اجرا و جرایم سنگین برای متخلفان در نظر گرفته شود، اما مردم به این باور نرسند که این موضوع مهم و جدی است و باید پروتکل ها را رعایت کنند، اقدامات به نتیجه مطلوب نمی رسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در مورد اینکه چطور می توان کنترل بهتر و موثرتری بر بیماری کرونا داشت، گفت: بهترین موضوعی که کمک کننده در پیشگیری و کنترل بیماری است، عملکرد و رفتارهای مناسب مردم در حد کوچک و خانوار است. به عبارتی مردم در این شرایط نباید نشست های صمیمانه با خانواده، دوستان، بستگان و آشنایان برگزار کنند.
معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به مردم توصیه کرد که دورهمی ها را در این شرایط برگزار نکنند تا گامی ارزشمند در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا برداشته شود.
توکلی افزود: مقاله ای از مجله نیچر منتشر شد که نشان می دهد اگر نشست های کوچک غیررسمی کنترل شود، تا ۸۰ درصد در مهار بیماری می تواند موثر باشد و بعد از آن برگزار نکردن کلاس های آموزشی حضوری است.
وی ادامه داد: لاک دان کردن یا همان تعطیلی کامل تا ۲۵ درصد می تواند موثر و کمک کننده باشد، این موضوع نشان می دهد که همراهی مشارکت مردم نقش اساسی در پیشگیری و مهار بیماری کرونا دارد و تا این مشارکت و همراهی نباشد، نمی توان بر این مساله فائق آمد.
کنترل بیماری مهمترین هدف اجرای محدودیتها
معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، کنترل بیماری کرونا و کاهش بار بیمارستانی را مهمترین هدف اجرای محدودیت های اخیر اعلام کرد.
توکلی ادامه داد: در این مدت به جز کسب و کارهای ضروری، بقیه مشاغل در شهرهای قرمز از جمله تهران تعطیل هستند. به همین دلیل به نظر می رسد که این محدودیت ها تا حدی در کنترل بیماری می تواند نقش داشته باشد.
بهترین زمان شناسایی بیماری روزهای پنجم تا دهم بروز علائم اولیه است
وی بهترین زمان شناسایی بیماری کرونا را بین روزهای پنجم تا دهم بروز علائم اولیه اعلام کرد و گفت: در پنج روز اول معمولا افراد علامت مختصری دارند اما از پنج روز دوم بیمار معمولا به سمت بد حال شدن می رود که با شناسایی به موقع این افراد، بهبود زودتر حاصل می شود.
معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، ارزیابی بیمار بین روزهای پنجم تا دهم را بسیار مهم دانست و ادامه داد: افراد مبتلا از روز پنجم ابتلا به بعد، باید هرگونه تغییر علائم یا تشدید آن را جدی بگیرند و به پزشک یا درمانگاه ها مراجعه کنند تا ارزیابی تخصصی درستی از آنان انجام گیرد.
توکلی افزود: برخی افراد در پنج روز اول سی تی اسکن یا تست انجام می دهند که تست آنان منفی یا در سی تی اسکن هم علائم بیماری نمایان نمی شود اما این افراد باید در روزهای پنجم تا دهم به پزشک مراجعه کنند. در این دوره عوارض بیماری به خوبی آشکار می شود و امکان به موقع شناسایی و بستری بیشتر است.
وی اعلام کرد: بیماران به هیچ عنوان خود درمانی نکنند. خود مراقبتی مهم اما خوددرمانی ممنوع است.
تردد مبتلایان بدون علامت در شهر از جمله دلایل افزایش بیماری است
معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: تردد افراد مبتلای بدون علامت در سطح شهر از جمله دلایل افزایش بیماری است.
توکلی اظهار داشت: در یکی از مناطق تهران ۲۵۰ تست کرونا از افراد بدون علامت که در تماس با بیمار بودند، انجام شد که از این تعداد پاسخ تست ۹۰ نفر مثبت بود یعنی آلودگی به شدت از طریق تماس های مستقیم افزایش پیدا می کند.
وی ادامه داد: مراسم ختم، خاک سپاری و عروسی کماکان در سطح شهر برگزار می شود و این موضوعات در افزایش ابتلا نقش مهمی دارد که باید جلوی آنها گرفته شود.
منبع: ایرنامنبع: ساعت24
کلیدواژه: روزهای پنجم تا دهم کنترل بیماری محدودیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۸۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
روزنامه جوان در مطلبی از افزایش احتمال تعطیلی شنبه ها انتقاد کرد.
این روزنامه نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد. عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.