Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: ترور کور و بزدلانه شهید محسن فخری زاده واکنش های بین المللی زیادی را به دنبال داشته است و رسانه ها، تحلیل گران و ناظران خارجی دیدگاه های مختلفی پیرامون آن مطرح کرده اند.

نخست وزیر سابق سوئد ترور دانشمند هسته‌ای ایران را تلاشی برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام دانست.

کارل بیلدت رییس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در واکنش به ترور دانشمند هسته‌ای در توئیتر نوشت: بعید نیست که این کشتار هدفمند بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از احیای دیپلماسی دولت بایدن و بازگشت به توافق هسته‌ای باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مارک فیتزپاتریک مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک آمریکا در توئیترش نوشت: دلیل ترور محسن فخری زاده جلوگیری از پتانسیل جنگی ایران نبود، بلکه جلوگیری از دیپلماسی بود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اقدام به بازنشر پیامی در توئیتر کرده که در این پیام آمده شهید فخری زاده سال‌ها در لیست ترور موساد بوده است.

آموس یادلین، فرمانده سابق اطلاعات ارتش اسرائیل در واکنش به ترور شهید فخری زاده: چنین اقدامی می تواند ایران را به سوی واکنش خشونت آمیز سوق دهد تا در مدت زمان باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ، بهانه لازم برای حمله آمریکا به تأسیسات هسته ای ایران فراهم شود.

«بنیامین نتانیاهو» جملاتی را پس از اقدام تروریستی به‌شهادت رساندن «محسن فخری‌زاده» بیان کرده که مورد توجه رسانه‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

او عصر امروز جمعه با انتشار ویدیوئی از کارهای هفتگی خود برای رسانه‌ها در کانال تلگرامی خود گفت: «می‌خواهم لیست کارهایی را که این هفته انجام داده‌ام، با شما به اشتراک بگذارم، البته لیست کوچکی است و من نمی‌خواهم شما را از همه این کارها مطلع کنم. ولی می‌خواهم به شما بگویم که یک چیزی در خاورمیانه به راه افتاده و دوره پر تنشی در پیش خواهیم داشت؛ شنبه خوبی داشته باشید».

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت که این اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند تلویحی باشد به دست داشتن این رژیم در ترور دکتر «محسن فخری زاده»، دانشمند هسته‌ای ایران که در نزدیکی تهران ترور شد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از دفتر نتانیاهو نیز نوشتند که او از موضع‌گیری صریح در این باره خودداری کرده است.

رئیس اسبق سیا، ترور دانشمند هسته ای ایران را اقدامی جنایتکارانه دانست

جان او برنن: این اقدامی جنایتکارانه و شدیدا بی ملاحظه بود؛ این اقدام خطر تلافی جویی مرگبار و دور جدید جنگ منطقه ای را به همراه می آورد.

من نمی دانم که آیا یک دولت خارجی برای اجرای ترور فخری زاده اجازه داده یا آن را انجام داده است. چنین اقدام تروریستیِ مورد حمایت دولتی نقض فاحش قانون بین المللی است و دولت های بیشتری را نسبت به اجرای حملات مرگبار علیه مقامات خارجی تشویق می کند.

این ترورها نسبت به حملات علیه رهبران تروریستی و عوامل گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش به شدت متفاوت هستند، و آنها کشورهای مستقل محسوب نمی شوند.

این دسته از افراد به عنوان مبارزان نامشروع می توانند مورد هدف قرار بگیرند تا از حملات تروریستی مرگبار جلوگیری شود.

نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات اطلاعاتی: اسرائیل پشت ترور فخری‌زاده بود

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به ترور شهید «محسن فخری زاده» پرداخت.

این روزنامه آمریکایی در بخشی از گزارش خود نوشت که سه مقام اطلاعاتی گفته‌اند که رژیم صهیونیستی پشت حمله به این دانشمند ایرانی بوده‌اند.

نیویورک تایمز نوشت: «مشخص نیست آمریکا تا چه اندازه پیش از انجام این عملیات از آن مطلع بوده است اما آمریکا و اسرائیل دو متحد نزدیک بوده و پیشینه طولانی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره ایران دارند.»

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت که کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

ادعای رونن برگمن: ترورهای بیشتری در راه است

این روزنامه‌نگار اسرائیلی نزدیک به موساد و نویسنده کتاب «برخیز و اول بکش» - که به موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای ایران پرداخته است - مدعی شده ترورهای بیشتری در راه هست!

استفان والت نظریه پرداز برجسته روابط بین الملل

 بایدن در ماه مارس، در "فارن افرز" نوشت كه ترور سردار سلیمانی توسط ترامپ "احتمال شکل‌گیری یک چرخه دائمی از خشونت را افزایش داد". پاسخ او به ترور یک دانشمند هسته ای ایرانی چیزهای زیادی در مورد تعهد واقعی او به "نظم مبتنی بر قوانین" به ما می گوید.

واکنش رسانه های عربی

بیشتر رسانه های عربی و غربی از قول رسانه‌های ایران این خبر را منعکس کردند و شهید فخری زاده را از دانشمندان برجسته قلمداد کردند.

شبکه العربیه عربستان که سردمدار جوسازی و خبرسازی علیه جمهوری اسلامی ایران است، به پخش خبرهای مربوط به این اقدام تروریستی با جهت گیری خاص خود پرداخت.

شبکه الجزیره قطر گزارش داد : رسانه های ایرانی از ترور یک دانشمند هسته ای در منطقه آبسرد دماوند تهران خبر دادند. این رسانه ها گفتند که محسن فخری زاده از دانشمندان رده اول به شمار می رود.

شبکه المیادین در این باره گزارش داد : دکتر محسن فخری زاده یکی از دانشمندان هسته ای در نزدیکی شهر دماوند ترور شد. فخری زاده از دانشمندان تاثیرگذار در زمینه پژوهشهای علمی در ایران و در فهرست تحریم‌های سازمان ملل بود.

المیادین افزود: نتانیاهو به مشارکت احتمالی اسرائیلی در ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته ای ایران اشاره کرد.

این رسانه افزود : وزارت دفاع ایران اعلام کرد محسن فخری زاده رئیس سازمان تحقیقات و توسعه این وزارت به شهادت رسیده است.

علاوه بر این دیگر رسانه های عربی منطقه ای و فرامنطقه ای به پوشش خبر ترور این دانشمند برجسته هسته ای کشورمان پرداختند.

مرصد الشرق الاوسط و شمال آفریقا، سایت عرب 48 وابسته به اعراب مناطق اشغالی 1948، سایت آخرالاخبار،سایت بوابه، سایت فلسطین آن لاین که از این اقدام تروریستی به عنوان «ترور بزرگترین دانشمند هسته ای ایران» یاد کرده است و بخش عربی سایت اسپوتنیک، سایت نون پرس در کنار سایت العراق نیوز از دیگر شبکه‌های عربی پوشش دهنده این تحول بودند.

 شبکه عربی روسیا الیوم این خبر را با این تیتر پوشش داد که «دفتر نتانیاهو حاضر به موضعگیری درباره ترور داشمند مطرح ایران در تهران نشد.

سایت الدستور اردن که گزارشی درباره شهید فخری زاده منتشر کرده است. همچنین سایت سماالاخباریه این خبر را با این تیتر منتشر کرد که خبرهای ضد و نقیض درباره ترور دانشمند هسته ای ایران به ضرب گلوله افراد ناشناس به گوش می‌رسد.

سایت البیان امارات، رادیو صدای بیروت که تیتر « ترور مدیر نخست برنامه هسته ای ایران» را برای گزارش خود انتخاب کرد در کنار سایت النشره، سایت لبانان، سایت لوما نیوز، سایت اهل مصر، شبکه اسکای نیوز عربی امارت از دیگر رسانه‌های خبری عربی زبان بودند که به شهادت این دانشمند هسته‌ای ایران پرداختند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی کایلی مور گیلبرت جمعه سیاه محسن فخری زاده پرویز پورحسینی محسن فخری زاده ترور اسرائیل واکنش های بین المللی محدودیت های کرونایی کایلی مور گیلبرت جمعه سیاه محسن فخری زاده پرویز پورحسینی دانشمند هسته ای ایران ترور دانشمند هسته ای رژیم صهیونیستی اقدام تروریستی محسن فخری زاده شهید فخری زاده بین المللی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۴۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رافائل گروسی وارد تهران شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف دیدار با مسوولان کشور و حضور در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای وارد ایران شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 وارد ایران شد و مورد استقبال بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت.

در این سفر رافائل گروسی قرار است ضمن دیدار با مسوولان کشور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در نخستین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای که هم اکنون در شهر اصفهان در حال برگزاری است، حضور یابد.

آغاز به کار پنل‌های نخستین کنفرانس بین‌‌المللی علوم هسته‌ایبرگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای در اصفهان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • بازتعریف تعاملات آتی ایران و آژانس در اصفهان
  • در دیدار گروسی و باقری چه گذشت؟
  • چرا ساترا به حذف «حشاشین» ورود کرد؟/ ترور را به ایران نسبت دادند!
  • رافائل گروسی وارد تهران شد
  • استقبال گسترده از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • واکنش جالب معلم عربی محمد بحرانی به خاطره‌ای که بحرانی از او در برنامه تعریف کرد (فیلم)
  • پیام رهبری به خانواده سردار ترور شده در سوریه
  • نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز به کار کرد
  • مستند «نغمه های فروزان» فیلمی درباره بدیع الزمان فروزانفر