Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول روابط عمومی شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد برای مهار کرونا، معتقد است که در شرایط شیوع کرونا هر تحرکی و ورزشی در خانه گامی به سوی سلامتی است.

به گزارش مشرق، احمد قویدل مسئول روابط عمومی کمیته همکاری شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد برای مهار کرونا (شبکه کمک)، اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای مطبوعاتی در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۰ تاکید نموده است اگر جمعیت جهان فعالیت ورزشی و اساساً تحرک داشته باشند آمار مرگ و میر در جهان ۵ میلیون نفر در سال کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مدیرکل سازمان بهداشت جهانی تاکید نموده است دستور العمل های جدید سازمان بهداشت جهانی در مورد تحرک‌های بدنی و مضرات کم تحرکی مردم منتشر شده است، در این شیوه نامه‌ها تاکید گردیده در شرایط شیوع کرونا که مردم بیشتر در خانه هستند در هر سن و با هر نوع توانایی هر نوع حرکتی برای تأمین سلامتی آنها اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: وزنمان را چطور در قرنطینه کنترل کنیم

قویدل گفت: در این دستورالعمل بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی (حتی در خانه) در هفته برای همه بزرگسالان و حتی افرادی که در شرایط مزمن با معلولیت‌های شدید زندگی می‌کنند توصیه گردیده است. این سازمان جهانی تحرک بدنی را برای کودکان و نوجوانان هر روز به طور متوسط ۶۰ دقیقه (حتی در خانه) توصیه نموده است.

وی افزود: متأسفانه شیوع گسترده کرونا موجب گردیده است مردم بسیاری از اقدامات مفید از جمله ورزش را در هر شرایطی فراموش می‌کنند و یا بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، انواع سرطان‌ها، بیماری فشار خون و انواع بیماری‌های خاص و دیر درمان با ترس از کرونا، معین‌ها و آزمایش‌های ادواری خود را انجام نمی‌دهند و یا زنان و دختران معاینات ادواری زنان را برای پیشگیری از انواع سرطان‌های شایع به فراموشی سپرده‌اند که بی تردید این بی توجهی‌ها موجی از اتفاقات ناگوار را برای این بیماران در آینده تحمیل خواهد نمود.

مسئول روابط عمومی شبکه کمک، ادامه داد: دستورالعمل‌های جهانی را برای توسعه سیاست‌های ملی بهداشت در حمایت از برنامه اقدام جهانی WHO در مورد فعالیت‌های بدنی که به صورت سندی برای بازه زمانی ( ۲۰۱۸-۲۰۳۰) تدوین گردیده است، در هفتاد و یکمین مجمع جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ با این هدف مصوب شده که عدم تحرک جسمی مردم جهان را تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۱۵ درصد کاهش دهد. این در حالی است که آمار WHO نشان می‌دهد از هر چهار بزرگسال یک نفر و از هر پنج نوجوان چهار نفر فعالیت بدنی کافی ندارند.

وی افزود: این عدم تحرک در سطح جهانی هزینه‌ای بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار برای مراقبت‌های بهداشتی مستقیم و ۱۴ میلیارد دلار دیگر برای از دست دادن بهره وری به جامعه جهانی تحمیل می‌نماید. این رهنمودها زنان را به حفظ فعالیت بدنی منظم در طول بارداری و پس از زایمان تشویق می‌کند. آنها همچنین مزایای ارزشمند سلامتی فعالیت بدنی را برای افراد دارای معلولیت برجسته می‌کنند.

قویدل تاکید کرد: در این سند به سالخوردگان (۶۵ سال یا بیشتر) توصیه شده که برای کمک به جلوگیری از زمین خوردن و بهبود سلامتی، فعالیت‌هایی را که بر تعادل و هماهنگی و همچنین تقویت عضلات است، با راهنمایی کارشناسان انجام دهند. سالخوردگان باید باور کنند که می‌توانند با تمرین تعادل خود را در تحرک‌های عادی زندگی حفظ کنند. همچنین فعالیت بدنی منظم کلید پیشگیری و کمک به کنترل بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان و کاهش علائم افسردگی و اضطراب، کاهش عوارض آلزایمر، بهبود حافظه و تقویت سلامت مغز است.

وی گفت: چنانچه مدیر کل WHO در رابطه با تحرک بدنی توصیه کرده است که داشتن جسمی فعال برای سلامتی حیاتی است و این می‌تواند به سال‌ها زندگی کمک کند. هر حرکتی مهم است، به ویژه اکنون که ما محدودیت‌های بیماری همه گیر کووید ۱۹ را مدیریت می‌کنیم. همه ما باید هر روز با خیال راحت و خلاقانه درباره انجام فعالیت‌های بدنی، فکر و اقدام کنیم.

قویدل افزود: تمام فعالیت‌های بدنی مفید است و می‌تواند به عنوان بخشی از کار، ورزش و اوقات فراغت یا به صورت پیاده روی و دوچرخه سواری انجام شود، حرکات ایروبیک، بازی و کارهای روزمره خانه مانند باغبانی و نظافت نیز می‌تواند در زمره فعالیت‌های بدنی محسوب شود.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید محسن فخری زاده ویروس کرونا قرنطینه سلامت سازمان بهداشت جهانی دیابت فعالیت های بدنی فعالیت بدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۹۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!

رئیس انجمن متخصصان داخلی می‌گوید: وقتی آزمایشگاه توان تامین هزینه‌های خود را نداشته باشد و امکان تامین تجهیزات به علت گرانی از او سلب شود، یا مجبور است کسب‌وکار خود را تعطیل کند یا به ارائه برگه‌های جواب آزمایش به بیماران در حالی که اصلاً آزمایشی انجام نشده یا استفاده از وسایل و کیت‌های قدیمی که قطعاً نتیجه درستی ندارند، روی بیاورد. 

روز گذشته رئیس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی با اشاره به افزایش قیمت تجهیزات آزمایشگاهی اعلام کرد به دلیل بالا رفتن قیمت دلار امکان تهیه تجهیزات و قطعات آزمایشگاهی مشکلی است که آزمایشگاه‌ها با آن مواجه هستند. در این شرایط حتی فروشندگان هم با دریافت روزانه قیمت دلار به آزمایشگاه‌ها اعلام قیمت می‌کنند و ادامه چنین روندی باعث می‌شود هزینه‌های آزمایشگاهی حتی ۸۰۰ برابر نیز افزایش پیدا کند.

چنین اتفاقی در شرایطی رخ می‌دهد که همین الان هم حوزه بهداشت و درمان با مشکلات زیادی مواجه است. هرچند وزیر بهداشت و معاونان او نسبت به بروز این مشکلات، همیشه سیاست تکذیب را در پیش گرفته‌اند، اما واقعیتی که در جامعه جریان دارد حاکی از نارضایتی مردم از روند درمان در بیمارستان‌های دولتی، گرانی و کمبود دارو و مشکلات دیگری است که حتی باعث می‌شود بسیاری از افراد ناچار از چرخه درمان خارج شوند.

مساله مهم دیگر این است که حوزه بهداشت و درمان با سلامت و جان انسان‌ها سروکار دارد و هرگونه کمی و کاستی در این حوزه می‌تواند به قیمت جان و سلامت بیماران تمام شود؛ مساله‌ای که بار‌ها کارشناسان حوزه سلامت به آن اشاره کرده‌اند، اما هر بار متولیان این حوزه با بی‌تفاوتی از کنار این مشکلات گذشته و تنها به تکذیب اخبار بسنده کرده‌اند.

مشکلات موجود در حوزه بهداشت و درمان زمانی بیشتر شد که دولت تصمیم گرفت ارز نیمایی دارو را حذف کند و جای آن تعهداتی به مجلس داد که گویا در عمل به آنها چندان هم کوشا نبوده و به همین خاطر است که از آن زمان تاکنون نه‌تن‌ها مشکلات موجود در حوزه بهداشت و درمان کمتر نشده که هر روز مشکلاتی تازه به این بخش افزوده می‌شود.

آزمایشگاه‌ها به سمت راه‌های غیرقانونی روی می‌آورند

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی، دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه افزایش قیمت دلار در تمامی ابعاد زندگی مردم تاثیر منفی گذاشته است. در واقع این افزایش باعث شده مشکلات حوزه بهداشت و درمان افزایش یابد و فشار این مشکلات بر جامعه پزشکی و مردم بیش از همه وارد می‌شود.»

او می‌افزاید: «هر موسسه و بنگاهی که در زمینه‌های خدماتی کار می‌کند قطعاً باید بتواند از پس تامین هزینه‌های خود بربیاید؛ اگر شرایط برای این تامین فراهم نباشد، قطعاً مجبور می‌شوند بین ورشکستگی و روی آوردن به راه‌های غیرقانونی کسب درآمد یکی را انتخاب کنند. در هر دو صورت این مردم هستند که ضرر می‌کنند و از دریافت خدمات باکیفیت محروم می‌شوند.»

خسرونیا می‌گوید: «متاسفانه دولت به هیچ کدام از تعهداتی که زمان حذف ارز نیمایی دارو به مجلس داده بود عمل نکرده و همین مساله هم باعث شده وضعیت بهداشت و درمان چنین شرایط بد و بحرانی‌ای پیدا کند.»

او درباره راه‌های غیرقانونی کسب درآمد توضیح می‌دهد: «وقتی آزمایشگاه توان تامین هزینه‌های خود را نداشته باشد و امکان تامین تجهیزات به علت گرانی از او سلب شود، یا مجبور است کسب‌وکار خود را تعطیل کند یا به ارائه برگه‌های جواب آزمایش به بیماران در حالی که اصلاً آزمایشی انجام نشده یا استفاده از وسایل و کیت‌های قدیمی که قطعاً نتیجه درستی ندارند، روی بیاورد. در این شرایط بیش از همه این بیماران هستند که در معرض خطر قرار می‌گیرند.»

بدعهدی‌های دولت و افزایش قیمت خدمات و دارو‌ها باعث می‌شود بسیاری از بیماران مجبور به ترک چرخه درمان شوند

خسرونیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: «متاسفانه به دلیل همین بدعهدی‌های دولت در زمینه تعهداتی که به حوزه بهداشت و درمان داده و افزایش قیمت خدمات و دارو‌ها و... بسیاری از بیماران مجبور به ترک چرخه درمان می‌شوند. فردی که برای تامین معیشت خود دچار مشکل است، قطعاً برای پرداخت هزینه‌های درمانی مشکلات بیشتری دارد.»

او در پایان می‌گوید: «این بی‌توجهی‌ها در نهایت به مهاجرت بیشتر پزشکان و متخصصان و کادر درمان می‌انجامد؛ از سوی دیگر کیفیت خدمات در بیمارستان‌های دولتی را به‌شدت کاهش می‌دهد و در نهایت باعث ورشکستگی مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها و تعطیلی آنها می‌شود.»

سیاست غلط دولت در حوزه اقتصاد، تمام بخش‌ها را به دردسر انداخته

سینا مهدوی، کارشناس اقتصادی، نیز دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه سیاست‌های اشتباه اقتصادی که دولت طی این سال‌ها در پیش گرفته، منجر به کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه بروز مشکلات در تمامی بخش‌ها از جمله حوزه بهداشت و درمان شده است.»

او اضافه می‌کند: «این ابراز نگرانی رئیس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی کاملاً بجاست چراکه وقتی هزینه دریافت خدمات درمانی افزایش بی‌رویه پیدا کند، قطعاً هم به ضرر این مراکز خواهد بود و بیشتر از همه به ضرر بیماران تمام می‌شود. اولین اتفاقی که رخ می‌دهد کاهش کیفیت خدمات است. همان‌طور که وقتی تولیدکننده با افزایش هزینه تولید مواجه می‌شود، قطعاً دو راه بیشتر برایش باقی نمی‌ماند؛ یا کیفیت کالا را کاهش یا قیمت آن را افزایش دهد. در زمینه خدمات درمانی هم همین اتفاق می‌افتد؛ با این تفاوت که هرگونه کم کردن کیفیت این خدمات می‌تواند به قیمت جان بیماران تمام شود.»

مهدوی در پایان می‌گوید: «مساله اینجاست که باور مسئولان و متولیان حوزه بهداشت و درمان در مورد مشکلات این حوزه با آن چیزی که در واقعیت جریان دارد کاملاً متفاوت است و تا زمانی که این تفاوت از میان برداشته نشود نمی‌توان امید داشت که روند بهبود وضعیت از سرعت مناسبی برخوردار باشد.»

منبع: تجارت نیوز

tags # داروخانه ، سلامت سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا
  • پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • فعالیت ۱۰ هزار نفر در طرح‌های صنعتی ایلام
  • اتمام حجت سردار رادان در ماجرای توقیف خودروها | این هزینه‌ زیاد را مردم تحمیل نکنید
  • اتمام حجت سردار رادان در ماجرا توقیف خودروها | این هزینه‌ زیاد را مردم تحمیل نکنید
  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم