Web Analytics Made Easy - Statcounter

متولی زاده، از حذف نسخه کاغذی تا اوایل سال 1400 خبر داد و گفت:  توفیقات طرح نسخه الکترونیک بستگی به مشارکت و همکاری مراکز طرف قرارداد دارد اما با تلاشی که سازمان انجام می دهد سعی دارد موانع را یکی یکی از پیش روی پزشکان بر دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا متولی زاده رئیس دفتر اسناد پزشکی کرمان در گفتگو با راه آرمان در رابطه با اجرای طرح نسخه الکترونیک در استان کرمان اظهار کرد: این طرح در بخش مراکز درمانی طرف قرارداد مثل بخش خصوصی و دانشگاهی از دو سال قبل شروع شده که با اطلاع رسانی و فراهم کردن زیرساخت های مربوطه و همچنین جلب مشارکت موسساتی که با ما همکاری دارند این طرح از سال 97 در استان کرمان آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجهیز داروخانه ها و کلیه مراکز تشخیصی پزشکی به سامانه نسخه الکترونیک

وی گفت: در حال حاضر داروخانه ها و کلیه مراکز تشخیصی پزشکی از جمله آزمایشگاه ها و رادیولوژی ها به این سامانه مجهز هستند و امکان استفاده از این سامانه را دارند.

رئیس دفتر اسناد پزشکی کرمان افزود: بخش اعظم مطب پزشکان در بخش خصوصی در این زمینه فعالیت می کنند و برای شخص بیمه شده  به صورت الکترونیک نسخه برای آن تجویز می شود و این نسخه تجویز شده در فضای مجازی در واقع در دسترس کلیه مراکز داخل و خارج از استان خواهد بود.

متولی زاده ادامه داد:  هر بیمه شده اگر بخواهد نسخه خود را از جای دیگر فراهم کند این امکان برای او هست و صرفا این خدمات با ارائه کد ملی برای بیمه شدگان فراهم شده است.

وی بیان کرد: شروع خدمت الکترونیک از پزشک شروع می شود در زمانی که بیمه شده سازمان در محل مطب پزشک ویزیت و نسخه الکترونیک برای او تجویز می شود قطعا برای مراجعه به داروخانه و یا آزمایشگاه نیازی به دفترچه نیست.

امکان تهیه دارو بدون دفترچه از کلیه داروخانه های مجهز به سامانه نسخه الکترونیک در کشور

رئیس دفتر اسناد پزشکی کرمان عنوان کرد: در این رابطه اگر احیانا بخشی از نخسه تجویز شده در یک داروخانه موجود نباشد و بخواهد از جای دیگر ادامه دارو را  تهیه کند نیاز به مراجعه مجدد به پزشک و تهیه نسخه جدید نیست و با همان نسخه در سیستم سامانه الکترونیک می تواند ادامه نسخه را از داروخانه دیگری دریافت کند.

متولی زاده همچنین به مزایای طرح نسخه الکترونیک اشاره کرد و گفت: مهمترین مزیت این طرح این است که بیمه شده دیگر نیازی به دفترچه ندارد از جمله چاپ و صدور دفترچه و اعتبار دفترچه حذف می شود و صرفا بیمه شده با کد ملی در مراکزی که خدمات الکترونیک ارائه می دهند می تواند پذیرش شده و کلیه خدمات را از طریق الکترونیک دریافت کند.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه به تدریج کلیه اطلاعات پزشکی و درمانی بیمه شده سازمان در این سامانه ذخیره می شود و در هر نوبت مراجعه امکان فراخوانی مجدد خدمات قبلی ارائه شده فراهم است.

رئیس دفتر اسناد پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه سوابق درمانی محفوظ می ماند و بسیاری از خطاهایی که ممکن است هنگام تجویز و تحویل دارو  به بیمه شده رخ دهد به حداقل می رسد.

 عدم استقبال موسسات پزشکی از اهم مشکلات اجرای طرح نسخه الکترونیک

متولی زاده، مسائل زیرساختی و فنی این پروژه را از اهم مشکلات این طرح عنوان و ابراز کرد: همانطور که می دانید سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه گر بزرگ است و در سراسر کشور خدمات خود  را ارائه می کند، بنابراین فراهم کردن زیرساختهایی که امکان پاسخگویی در لحظه به تمام مراکز طرف قرارداد و تمامی مراجعات را داشته باشد یک امر بسیار سنگین و پر هزینه و زمان بر است.

وی در ادامه بیان کرد: این امر منجر می شود که در برخی از ساعتها در این سیستم قطعی وجود داشته باشد که این قطعی ها گذرا است و متاسفانه این بزرگترین مشکل در پیاده سازی این طرح بوده است.

رئیس دفتر اسناد پزشکی کرمان عدم استقبال همه جانبه موسسات پزشکی از این طرح را دومین مشکل بیان کرد و گفت: این طرح در واقع جلب مشارکت همه جانبه ای از سوی موسسات پزشکی در پی نداشته  و هنوز تعدادی از مراکزی که بیمه  شده ها ممکن است مراجعه کنند کماکان از دفتر بیمه استفاده می کنند.

متولی زاده از  گروه پزشکی استان کرمان درخواست کرد که هر چه سریعتر راه اندازی این سیستم در محل کار خود شروع و تجویز نسخه و همچنین پیچیدن نسخه های الکترونیک را آغاز کنند تا این سامانه هر چه سریعتر در استان کرمان راه اندازی شود.

ویزیت بدون دفترچه در کلیه مراکز وابسته به سازمان تامین اجتماعی

وی در پاسخ به این سوال که کدام مرکز تشخیصی و پزشکی در کرمان نیاز به دفتر بیمه ندارد و با کد ملی مشکل بیماران حل می شود، اذعان کرد:کلیه مراکز وابسته به سازمان تامین اجتماعی چه بیمارستان و چه درمانگاه ها، بیماران را بدون دفترچه ویزیت می کنند.

رئیس دفتر اسناد پزشکی کرمان گفت: مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی عمدتا در بخش خصوصی فعالیت دارند که به تدریج درمانگاه ها و مراکز وابسته به سیستم بهداشت و درمان و علوم پزشکی به این سازمان ها اضافه می شوند تا این پروژه گستردگی وسیعی پیدا کند.

استقرار نظام الکترونیک سلامت با حذف دفترچه های بیمه

متولی زاده، هدف نهایی از پیاده سازی این طرح را حذف دفترچه های بیمه و استقرار نظام الکترونیک سلامت در استان برشمرد.

وی از حذف نسخه کاغذی تا اوایل سال 1400 خبر داد و گفت:  توفیقات این طرح بستگی به مشارکت و همکاری مراکز طرف قرارداد دارد اما با تلاشی که سازمان انجام می دهد سعی دارد موانع را یکی یکی از پیش روی پزشکان بر دارد.

رئیس دفتر اسناد پزشکی کرمان به مردم و بیمه شدگان سازمان توصیه اکید کرد که  در این اوضاع کرونایی حتما در منزل بمانند و برای خود یک تیم پزشک خانواده انتخاب کنند که اگر در این مواقع دچار بیماری یا علائم بیماری شدند بتوانند با آنان مشورت غیرحضوری داشته  و در صورتی که لازم شود از طریق سامانه آزمایش یا نسخه ای برای آنان تجویز شود.

متولی زاده خاطرنشان کرد: بیماران شهرستانی هم تا می توانند از مراجعه حضوری به درمانگاه ها و بیمارستان ها پرهیز کنند مگر در مواقع ضروری که باید معاینات اولیه صورت گیرد.

لزوم استقبال موسسات پزشکی از پروژه

وی،به گروه پزشکی نیز توصیه کرد: از این پروژه استقبال کنند و  با سازمان تامین اجتماعی همکاری استمرار داشته باشند.

رئیس دفتر اسناد پزشکی کرمان بیان کرد: در حال حاضر تلاش می کنیم تا مشکلاتی که در سامانه وجود دارد به حداقل برسد و امید که با مشارکت کلیه پزشکان، داروخانه ها، آزمایشگاه ها و درمانگاه ها بتوانیم هر چه زودتر این پروژه را در استان گسترش دهیم.

حذف بخش اعظم مراجعات حضوری با اجرای سامانه الکترونیک

متولی زاده در پاسخ به این سوال که حضور مراجعه کننده به اسناد پزشکی در حال حاضر چگونه است، عنوان کرد: خدمات حضوری که به بیمه شدگان سازمان در محل دفتر اسناد پزشکی ارائه می شد از زمان شروع بحران کرونا بخش اعظم مراجعات جهت تشکیل پرونده، تمدید دارو  و سهمیه های دارویی حذف یا به صورت الکترونیک انجام می شود.

وی تصریح کرد: بخشی از مراجعات که از شهرستانها به مرکز استان بود  از طریق نمایندگان و کارگزاری های بیمه در سطح  استان به حداقل رسیده و سعی بر این است تا حد امکان از حضور بیمه شدگان جلوگیری شود.

رئیس دفتر اسناد پزشکی کرمان در بحث گلایه های مردمی از قطعی سیستم، گفت: به هر حال خدمات الکترونیک در بحث فضای مجازی کشور اتفاق می افتد و ممکن است در لحظاتی این ارتباط قطع شود اما این وضعیت پایداری نیست و ممکن است مربوط به یک زمان محدود و کوتاه باشد با این حال سامانه مربوط به سازمان تامین اجتماعی تلاش می کند تا حد امکان زیرساخت های این سامانه را توسعه دهد که با حداقل مشکلات فنی در کشور روبرو شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی طرح نسخه الکترونیک مراکز طرف قرارداد موسسات پزشکی درمانگاه ها داروخانه ها استان کرمان بیمه شدگان متولی زاده کلیه مراکز بیمه شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۲۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد

 به گزارش تابناک،شفقنا نوشت: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تاکید بر نقش «خانواده» در ایجاد فرهنگ سلامت گفت: در سال ۲۰۵۰ جمعیت افعانستان به نزدیک به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر، جمعیت پاکستان به حدود ۴۰۰ میلیون نفر و جمعیت عراق به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت کشور ما هم به حدود ۹۰ میلیون نفر می‌رسد که باید به بحث جمعیت کشور توجه کنیم.

علیرضا اولیائی منش اظهار کرد: ادبیات علمی و مطالعات جهانی نشان می‌دهد که موضوع مشارکت مردم تا سطح محلات پیش رفته است؛ اما درباره مشارکت خانواده در حوزه سلمت خیلی مطلبی وجود ندارد؛ چراکه خانواده و خانواده محوری خیلی در ادبیات غربی جایگاهی ندارد.

وی با بیان اینکه دنیا در حوزه سلامت مطالعاتی تا سطح محله داشته است؛ اما پس از آن به سطح فرد و نه خانواده تاکید دارد، توضیح داد: مطالعات جهانی پس از سطح محله، فرد محور می‌شود و درواقع محوریت خانواده مخصوص جوامع اسلامی و سنتی‌تر است که به باغ وحش دهکده جهانی نپیوسته‌اند و در این فرهنگ است که مادر به عنوان محور خانواده شکل دهنده این تمدن نوین است که ما می‌خواهیم مدعی آن باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: زنان این جامعه باید در شکل دهی این رویکرد نوین و مقابله با این هجمه پوچ موجود در سطح دنیا که ته آن افسردگی و پوچی است مقابله کنند. باید به فرهنگ زیبا، سنتی و عیر ماشینی خود برگردیم و خودباوری داشته باشیم. فکر نکنیم مدینه فاضله جای دیگری است. اعتقادم این است که اگر شرایط اقتصادی فراهم باشد مردم باید جهان گردی کنند، دنیا را ببینید و بعد به کشور برگردند و با عشق و علاقه به داشته‌های خود بچسبند.

اولیائی با بیان اینکه فضای مجازی ایده ال‌هایی دست نیافتنی برای مردم می‌سازد، با اشاره به مطالعه‌ای انجام شده در این خصوص عنوان کرد: مطالعه‌ای انجام شده در سوئیس می‌گوید افرادی در کشور‌های غرب در فضای مجازی غرق هستند ۴۰ درصد افسرده‌تر از بقیه مردم هستند؛ چراکه فضای مجازی انسان را از فضای واقعی دور می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به خانواده محوری برگردیم، درباره اهمیت امیدآفرینی افزود: در همه دنیا تلاطم و مشکلات اقتصادی وجود دارد؛ اما در این حوزه امید آفرینی خیلی مهم است. ازدواج را خیلی سخت گرفتیم، حوزه‌های فرهنگی باید روی بحث ازدواج آسان تاکید کنند. در سال ۲۰۵۰ جمعیت افعانستان به نزدیک به ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون نفر، جمعیت پاکستان به حدود ۴۰۰ میلیون نفر و جمعیت عراق به ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت کشور ما هم به حدود ۹۰ میلیون نفر می‌رسد که باید به بحث جمعیت کشور توجه کنیم.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: ازدواج و فرزندآوری یک موضوع نشاط آفرین است، اغلب جوانان اگر ذره‌ای امید داشته باشند، علاقمند به ازدواج و فرزند آوری هستند؛ اما در حال حاضر قدری ناامید هستند و آینده را بدون پایداری می‌بینند. باید در حوزه امید آفرینی کار کنیم و متقابلا مسئولین نیز در حوزه ثبات اقتصادی فکری کنند تا امید ایجاد شود.

اولیائی با اشاره به تاسیس “خانه‌های مشارکت مردم” توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح محلات تهران، توضیح داد: پیش‌تر فقط یک خانه مشارکت مردم در منطقه ۱۷ تهران یعنی مرکز مهرگان را داشتیم، اما در حال حاضر به ۱۰ منطقه رسیده است. این خانه‌های مشارکت همان مراکز جامع سلامت ما هستند که هیات امنای مردمی دارند و در بحث آسیب شناسی مشکلات محله کار می‌کنند، خودشان آسیب شناسی و نیاز سنجی و برنانه ریزی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه محوریت ما باید اهمیت دادن واقعی به مردم باشد، خاطرنشان کرد: دستورالعملی شهرداری تهران برای یکپارچه کردن مسائل مربوط به این حوزه آماده کرده است که ویرایش آخر را می‌گذراند و بخش بهداشت هم یکی از بخش‌های آن است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره ارتباط بین اقتصاد و سلامت نیز توضیح داد: کاملا بحث‌های اقتصادی بر روی سلامت مردم موثر است، اما از آن مهمتر اثر چشم و هم چشمی‌ها بر سلامت است. از سوی دیگر مردم باید برای حل مشکلات اقتصادی پای کار آیند. نمی‌توان همه بار این موضوع را از دولت طلبید. اگر این مشارکت مردمی محقق شود در حوزه اقتصاد هم اتفاقات خوبی می‌افتد، نباید فرهنگ تجمع ثروت را داشته باشیم.

 

دیگر خبرها

  • لزوم توجه ویژه مسئولان به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • اهمیت عضویت ایران در کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک
  • اتصال نسخه الکترونیک به بیمه‌های تکمیلی تا یک ماه دیگر
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • نشریه آمریکایی: رشد صنایع دفاعی ایران نتیجه تحریم است
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد
  • لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده
  • سامانه خودنویس منطبق بر قانون تجارت الکترونیک است
  • لزوم پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آستانه دور دوم انتخابات