Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-طبق آخرین آمار جهانی در شب گذشته تعداد با افزایش 613 هزار نفر به مبتلایان ویروس کرونا در جهان، این آمار به 61 میلیون و 988 مبتلا رسید.
 به گزارش خبرگزاری آریا،بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی "worldometer" تا صبح امروز 61 میلیون و 988 هزار و 655 نفر در جهان به ویروس کرونا ــ کووید19 ــ مبتلا شده‌اند که از این تعداد، یک‌‌ میلیون و 449 هزار و 124 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون 42 میلیون و 789 هزار و 210 نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست دهند.
کشور آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش 164 هزار و 103 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 13 میلیون و 454 هزار و 346 نفر رسیده است؛ تاکنون 271 هزار و 29 آمریکایی مبتلا به کووید19 در این کشور جان خود را از دست داده‌‌اند.
کشور هند پس از آمریکا در رده دوم جهان قرار دارد که با افزایش 41 هزار و 353 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 9 میلیون و 351 هزار و 224 مبتلا رسیده است؛ در این کشور تعداد 136 هزار و 238 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.
کشور برزیل به‌‌‌عنوان سومین کشور جهان با افزایش 33 هزار و 780 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 6 میلیون و 238 هزار و 350 نفر رسیده است؛ تاکنون 171 هزار و 998 برزیلی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.
کشورهای روسیه، فرانسه، اسپانیا، انگلیس و ایتالیا نیز به‌ترتیب با 2میلیون و 215 هزار و 533، 2میلیون و 196 هزار و 119، یک‌میلیون و 646 هزار و 192، یک‌میلیون و 589 هزار و 301 و یک‌میلیون و 538 هزار و 217 نفر مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان قرار گرفته‌اند.
همچنین کشورهای آرژانتین با یک ‌میلیون و 407 هزار و 277 مبتلا و کلمبیا نیز با یک‌میلیون و 290 هزار و 510 نفر مبتلا در رده‌های نهم و دهم جهان قرار دارند.
از لحاظ تعداد بهبودیافتگان نیز کشورهای هند، آمریکا و برزیل به‌‌ترتیب با 8 میلیون و 759 هزار و 969، 7میلیون و 945 هزار و 585 و 5میلیون و 536 هزار و 524 نفر بهبودیافته در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.

مرگ و میر کادر درمان به 20 هزار نفر می‌رسد
براساس آمار اعلام شده تاکنون 1500 پرستار در سراسر جهان بر اثر ابتلا به بیماری کووید 19 جان خود را از دست داده‌اند.
 براساس گزارشی که ICN منتشر کرده است تا ماه آگوست، حدود 1500 نفر از پرستاران در سراسر جهان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند. 1097 نفر از این تعداد فقط مربوط به 44 کشور از 195 کشور جهان است.
مطالعات ICN نشان می‌دهند که 10 درصد  همه‌ی مرگ و میر‌ها در جهان مربوط به کادر درمان و بهداشت است. تا هفته‌ی اول آبان بیش از 43 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا شده اند که 2.6 درصد  میزان مرگ ومیر خواهد بود.
در صورتی که میزان مرگ و میر میان 4 میلیون مبتلای کادر درمان فقط 5% باشد، حدودا 20000 نفر جان خود را در اثر کووید 19 از دست خواهند داد.
در طول کنفرانس مجازی نایتینگل 2020، هاوارد کاتن مدیر ارشد اجرائی شورای بین المللی پرستاران گفت: این واقعیت که تعداد پرستاران جان باخته در کرونا با تعداد پرستاران کشته شده در جنگ جهانی اول برابری می‌کند باعث تعجب است. از می 2020 ما بر جمع آوری استاندارد و سیستماتیک داده‌های مرتبط با ابتلا و مرگ تاکید کرده ایم و اینکه تا کنون به این امر مهم دست نیافته ایم یک مشکل اساسی است. 
او افزود: 2020 سال جهانی پرستاران و ماما‌ها و دویستمین سالگرد تولد فلورانس نایتینگل است. اگر خود نایتینگل زنده بود، مطمئنم که از کمبود‌های داده‌ها و اطلاعات مذکور، ناراحت و خشمگین می‌شد. 
این مقام مسئول گفت: در طول جنگ کریمه، نایتینگل نشان داد که چگونه می‌توان با استفاده از داده‌ها و تحلیل آن‌ها درک خودمان را از خطرات تهدید کننده‌ی سلامت، ارتقای امور بالینی و نجات جان‌ها افزایش دهیم. اگر او امروز زنده بود حتما درباره‌ی حفاظت از پرستاران به رهبران جهان گوشزد می‌کرد. تفاوت زیادی میان سخنرانی گرم و اقدامات قابل انجام است. 
کاتن پس از اجلاس بیان کرد که جهان هم اکنون بیش از گذشته به هم متصل است و دولت‌ها نیازمند درک این موضوع هستند.

دیلی میل: ویروس کرونا مسری‌تر نشده است
شواهد جدید حاکی از آن است که جهش ویروس کرونا موجب مسری‌تر شدن این ویروس نشده است.
به گزارش دیلی میل نوشت: بیشتر موارد ابتلا به ویروس کرونا که اکنون در سطح جهان دیده می‌شود، ناشی از یک جهش ژنتیکی خاص به نام D 614 G است که با گونه اصلی این ویروس که سال گذشته در «ووهان» چین ظاهر شد، متفاوت است. کارشناسان بیم داشتند که این گونه جدید ویروس کرونا، از نسخه اصلی آن مسری‌تر باشد.
اما اکنون محققان کالج دانشگاهی لندن در جریان یک مطالعه متوجه شدند که جهش‌های کووید-19 برخلاف تصوری که پیش از این بیم آن می‌رفت، ویروس کرونا را مسری‌تر نکرده‌اند.
محققان در این مطالعه بیش از 46 هزار و 723 مورد ابتلا به کووید-19 را در بیش از 99 کشور جهان بررسی و نحوه ظهور جهش‌ها و تغییر قابلیت انتقال آن‌ها را ارزیابی کردند.
آن‌ها در کل 12 هزار و 706 جهش در SARS-CoV-2 - ویروسی را که موجب ابتلا به کووید-19 می‌شود، پیدا کردند و متوجه شدند که هیچ کدام از این جهش‌ها باعث افزایش قابلیت انتقال ویروس کرونا نمی‌شوند.
از جمله این جهش‌های یاد شده می‌توان به جهش D 614 G اشاره کرد که در پروتیین «اسپایک» ویروس کرونا یافت می‌شود و به این ویروس اجازه می‌دهد که به سلول‌های انسانی بچسبد؛ این مکانیسم به ویروس کرونا اجازه می‌دهد که افراد را آلوده کند.
پیش از این محققان تصور می‌کردند که جهش D 614 G با افزایش قدرت سرایت ویروس کرونا ارتباط دارد، اما مطالعه محققان کالج دانشگاهی لندن نشان داد که جهش یاد شده در واقع با افزایش قابل توجه انتقال ویروس کرونا ارتباطی ندار
نکته جالب توجه این بود که این محققان همچنین متوجه شدند که این جهش‌ها از سیستم ایمنی بدن انسان ناشی می‌شود که این موضوع خلاف تغییر کردن ویروس برای انتقال به بدن انسان است.
«لوسی ون دورپ»، نویسنده اول این مطالعه از موسسه ژنتیک کالج دانشگاهی لندن، اظهار داشت: خوشبختانه متوجه شدیم که هیچ یک از این جهش‌ها باعث گسترش سریع کووید-19 نمی‌شود، اما لازم است که هوشیار بمانیم و نظارت بر جهش‌های جدید را به ویژه با توجه به ارائه واکسن‌های کرونا ادامه بدهیم.
محققان بر اساس مدل سازی درخت تکاملی ویروس، اعلام کردند که آن‌ها هیچ مدرکی که نشان دهد جهش‌های رایج ویروس کرونا موجب افزایش قابلیت سرایت این ویروس می‌شود، پیدا نکرده اند.
در عوض، آن‌ها متوجه شدند که بیشتر جهش‌های رایج ویروس کرونا، یک تأثیر خنثی روی این ویروس دارند و باعث تقویت قدرت سرایت آن نمی‌شوند. از جمله این جهش‌ها D 614 G است که شایع‌ترین گونه ویروس کرونا محسوب می‌شود که مردم سراسر جهان را مبتلا کرده است.
 
بالکان نگران از شیوع دیوانه‌وار کرونا
 منطقه بالکان در اروپا اگرچه جمعیت زیادی را در خود جای نداده، اما روند صعودی آمار ابتلای ساکنان این منطقه به کرونا و افزایش مرگ و میر ناشی از آن با وجود اعمال محدودیت ها و قرنطینه، بسیار نگران کننده است.
 صربستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت، با هفت هزار و 780 نفر مبتلا به ویروس کووید-19 مبتلا و جان باختن  57 نفر جان در بیست و چهار ساعت گذشته بیشترین تعداد مبتلایان و جان باختگان را از ابتدای شیوع بیماری ویروس کرونا از مارس امسال تا کنون داشته است.
بنا بر آخرین داده های دریافتی در بیست وچهار ساعت گذشته 22 هزار و 404 نفر در صربستان مورد آزمایش قرار گرفتند که جواب 7 هزار و 780 نفر مثبت بوده  همچنین 245 بیمار به دستگاه تنفسی متصل شده اند.
« آنا برنابیچ» نخست وزیر صربستان  با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به ویروس کووید -19 و جان باختگان روز به روز بیشتر می شود و  کشور با یک وضعیت همه گیر دشوار  مواجه شده است، تمامی شهروندان را به احترام اقدامات پیشگیری فراخواند.
« گوران استوانوویچ» مدیر کلینیک بیماری های عفونی صربستان  در این رابطه اظهار کرد که در آینده همه شهروندان با ظاهر شدن علائم عفونت در بدنشان باید ابتدا به آمبولانس «کووید» مراجعه کنند تا در آنجا مورد آزمایش و تشخیص قرار بگیرند.
« پریدراگ کان» متخصص اپیدمیولوژی و عضو ستاد بحران بیماری ویروس کزونا در صربستان در همایش خبری گفت که نتایج اقدامات اعلام شده از 3 روز پیش برای پیشگیری از بیماری کووید-19 و افزایش مبتلایان از قبیل کاهش کار فروشگاه های بزرگ و پاساژها و دیگر مراکز جمعی می تواند طی دو هفته آینده مشخص شود.
« ماریان ایوانوش» مدیر سازمان بهداشت جهانی در صربستان نیز در این خصوص با اشاره به وضعیت دشوار صربستان در یک هفته اخیر بخاطر افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا گفت که این کشور از نظر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در  مقابل هر 100 هزار نفر  در بین سه کشور اول در جهان قرار دارد.
 تا کنون در صربستان 155 هزار و 994 نفر به ویروس کووید-19 مبتلا شده اند.
بوسنی و هرزگوین دیگر کشور در بالکان غربی نیز با جمعیت نزدیک به چهار میلیون نفر، در 24 ساعت گذشته با بحران افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا مواجه بوده است. بطوریکه یک هزار و 179 نفر به ویروس کووید-19 مبتلا و 62 نفر در سراسر این کشور به این دلیل جان خود را از دست دادند.
در این کشور نیز اقدامات پیشگیری برای کاهش تعداد مبتلایان و جان باختگان به اجرا گذاشته شده است و نهادهای ذیربط مردم را به رعایت مقررات از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی فراخواندند.
کرواسی به عنوان عضو اتحادیه اروپا در بالکان غربی نیز با جمعیت بیش از چهار میلیون نفر، در 24 ساعت گذشته 4 هزار و 80 مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است و  51 نفر جان خود را از دست داه اند.
همچنین بر اساس آخرین اطلاعات منشر شده؛  2 هزار و 240  نفر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های مختلف در کرواسی بستری و 266 نفر از این تعداد به دستگاه تنفسی متصل شده اند.
« کرونوسلاو ساپاک» رئیس اداره بهداشت عمومی کرواسی  در این باره اظهار کرد که در هفته های اخیر تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا 15 درصد افزایش داشته است.

اتریش: موج دوم کرونا با تمام قدرت اروپا را در می‌نوردد
وزیر بهداشت اتریش با ابراز نگرانی درباره آمارهای بالای مرگ‌های کرونایی و مبتلایان در کشورش گفت: موج دوم کرونا با تمام قدرت در اروپا حاضر است.
به گزارش روزنامه اتریشی "کوریر"، "رادولف آنشوبر"، وزیر بهداشت اتریش روز گذشته و در یازدهمین روز اعمال قرنطینه سراسری در این کشور برای مهار کرونا به ارزیابی شرایط موجود پرداخته و با اشاره به حدود 5 هزار ابتلای جدید به کرونا در عرض 24 ساعت تاکید کرد که آمارها همچنان به طرز چشمگیری بالا است. وی افزود: آمارها باید با سرعت بیشتری کاهش یابد.
وزیر بهداشت اتریش همچنین گفت: موج دوم کرونا با تمام قدرت اروپا را در می نوردد. چنین گستردگی شمار مبتلایان که در ماه نوامبر دیدیم در تمام دوران کرونا در اتریش وجود نداشته است.
وی در عین حال درباره کمی پایداری در شرایط موجود ابراز خرسندی کرده و از تاثیرات قرنطینه در کشورش سخن گفت.
وزیر بهداشت اتریش با تاکید بر اینکه آمار بستری ها در بیمارستان ها و بیماران در تحت های مراقبت های ویژه در ماه نوامبر افزایش یافته و در حال حاضر تثبیت می شود آمار مرگ های کرونایی در کشورش را همچنان بسیار بالا ارزیابی کرده و گفت در روز جمعه 113 مورد مرگ کرونایی جدید در عرض 24 ساعت ثبت شد. وی افزود: این روزها واقعا روزهای بسیار بسیار مهم و تعین کننده‌ای برای مراکز مراقبت های ویژه در کشور ما است.

پایتخت روسیه آماده انجام واکسیناسیون گسترده می‌شود
شهردار مسکو اعلام کرد که پایتخت روسیه خود را برای انجام واکسیناسیون گسترده علیه ویروس کرونا آماده کرده و حدود 300 مرکز برای این کار در نظر گرفته شده و سامانه الکترونیکی نیز برای ثبت نام شهروندان داوطلب ایجاد شده است.
به گزارش خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی سوبیانین" شهردار پایتخت روسیه اعلام کرد که مسکو خود را برای انجام واکسیناسیون گسترده علیه ویروس کرونا آماده کرده است و در حال حاضر، حدود 300 مرکز خاص برای این کار آماده شده است.
شهردار شب گذشته (پنجشنبه) در یک مصاحبه تلویزیونی در این باره گفت: «ما برای واکسیناسیون گسترده کاملا آماده هستیم. ما حدود 300 مرکز ویژه واکسیناسیون، مجهز به تمامی تجهیزات لازم، یخچال برای نگهداری داروها و پرسنل لازم را آماده کرده‌ایم و یک سامانه الکترونیکی اطلاعاتی نیز برای ثبت نام شهروندان داوطلب ایجاد شده است.»
سوبیانین همچنین یادآور شد که تاکنون بیش از 20 هزار نفر از ساکنین پایتخت به عنوان بخشی از مطالعات پس از ثبت واکسن اسپوتنیک-5 واکسینه شده‌اند و همگی حالشان خوب است.
ظهر روز گذشته نیز "دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که واکسیناسیون گسترده مردم این کشور باید قبل از سال نو آغاز شود. به گفته وی، البته دریافت واکسن به دلخواه بوده و اجباری انجام نخواهد شد
شهردار مسکو در این مصاحبه همچنین گفت که سیستم بهداشتی و درمانی پایتخت تاکنون به خوبی توانسته از عهده افزایش شیوع ویروس کرونا برآید، البته هر روز این کار شدت بیشتری پیدا می‌کند.
سرگئی سوبیانین یادآور شد که در مسکو تعداد بیماران بستری در بیمارستان با عفونت ویروس کرونا بیشتر از بیماران ترخیص شده است. به گفته وی، طی یک روز گذشته، این اختلاف حدود 200 نفر بوده است.
شهردار مسکو، در پاسخ به سئوال یکی از پایتخت نشینان درباره برنامه تعطیلی کامل پایتخت از ماه دسامبر به دلیل گسترش بیماری همه گیر، تأکید کرد که مقامات شهر چنین برنامه‌ای ندارند و برخی گزارشات در این باره فقط شایعات است.
سوبیانین افزود که مقامات شهر روی وضعیت واقعی اپیدمیکی متکی بوده و اقدامات لازم برای محدود کردن فعالیت‌های خاص را انجام می‌دهند و هیچ برنامه‌ای برای تعطیلی بخشهای اقتصادی در آینده نزدیک وجود ندارد.
لازم به ذکر است که طبق آخرین آمار منتشره از سوی ستاد عملیاتی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا پایتخت، طی روز گذشته، 77 بیمار مبتلا به کووید-19 در مسکو درگذشتند. بدین ترتیب، تعداد کل مرگ و میرها در این کلانشهر به 8 هزار و 680 نفر افزایش یافت.
در عین حال، طی 24 ساعت گذشته، 6 هزار و 229 فرد مبتلا به این عفونت در پایتخت بهبود یافتند. تعداد کل شهروندانی که از بیماری درمان شده‌اند به 428 هزار و 418 نفر رسیده است.
روز گذشته، 6 هزار و 75 مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا در مسکو ثبت شد. از ابتدای شیوع همه گیری، 577 هزار و 177 نفر در پایتخت روسیه آلوده شده‌اند. در حال حاضر، 140 هزار و 156 نفر در این شهرهمچنان بیمار هستند

عبور آمار مبتلایان در آلمان از مرز یک میلیون نفر
انستیتو رابرت کخ آلمان صبح امروز از عبور آمار مبتلایان روزانه در این کشور از مرز یک میلیون نفر خبر داده و اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته 426 نفر هم بر اثر این بیماری جان باخته‌اند که بالاترین رکورد مبتلایان روزانه از زمان شروع این بحران است.
 انستیتو رابرت کخ آلمان صبح امروز از عبور آمار مبتلایان به کرونا در این کشور از مرز یک میلیون نفر خبر داد.
انستیتو رابرت کخ آلمان از ابتلای 22806 مورد جدید به کرونا در عرض 24 ساعت خبر داد که به این ترتیب شمار مبتلایان با عبور از مرز یک میلیون نفر به 1006394 نفر افزایش یافت.
در 24 ساعت گذشته 426 نفر هم در آلمان در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که بالاترین شمار مرگ های روزانه در این کشوراز زمان شروع بحران کرونا بوده است.
موارد ابتلا به کرونا در آلمان در هفته های اخیر و در آستانه کریسمس به سرعت افزایش می یابد.
روز چهارشنبه صدر اعظم آلمان و مقامات ایالات این کشور بالاخره بعد از بحث های طولانی درباره تمدید محدودیت ها و چگونگی ادامه روند مبارزه با بحران کرونا در آستانه کریسمس با هم به توافق رسیدند. همچنین در این باره توافق شد که جشن های کریسمس امسال چگونه باید برگزار شود.
خطوط اصلی که بعد از این نشست مشخص شد این بود که محدودیت ها در آلمان که تا پایان نوامبر در نظر گرفته شده بود باید در ماه دسامبر و تا ابتدای ژانویه ادامه یابد تا شهروندان بتوانند حداقل کریسمس را در گروه های کوچک جشن بگیرند.
اینکه در سال جدید اوضاع چگونه ادامه خواهد داشت هنوز مشخص نیست و بر خلاف آنچه چند هفته پیش مد نظر مقامات آلمانی بود ایالات و دولت فدرال آلمان یک استراتژی دراز مدت واقعی برای گذر از زمستان را ارائه نمی دهند.
بر اساس تصمیمات اتخاذ شده اماکن فرهنگی و تفریحی و مهمان پذیر ها تا 20 دسامبر و احتمالا بعد از تغییر سال هم بسته خواهد ماند. محدودیت های ارتباطی هم تشدید می شود. اجتماعات خصوصی از اول دسامبر تنها به یک خانوار و حداکثر یک خانوار دیگر محدود می شود و در هر صورت باید حداکثر با 5 نفر به استثنای کودکان تا 14 سال برگزار شود.
بر اساس توافقات انجام شده تعطیلات مدارس از 19 دسامبر آغاز می شود. از 23 دسامبر دیدارها با دوستان صمیمی تا حداکثر 10 نفر به استثنای کودکان بالای 14 سال امکان پذیر خواهد بود.

آخرین آمار ابتلای به ویروس کرونا در ترکیه
وزیر بهداشت ترکیه نوشت: طی 24 ساعت گذشته از 171 هزار و 113 نفر تست کرونا گرفته شده است که از بین آنها 29845 نفر مبتلا تشخیص داده شده‌‌‌اند.
 فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه درخصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در این کشور در صفحه توئیتر خود نوشت: طی 24 ساعت گذشته از 171 هزار و 113 نفر تست کرونا گرفته شده است که از بین آنها 29845 نفر مبتلا تشخیص داده شده‌‌ و 177 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
وی افزود: به این ترتیب در مجموع از 18 میلیون و 72 هزار و 981 نفر تست گرفته شده است که 481198 نفر از آنها مبتلا به کرونا تشخیص داده شده‌اند؛ همچنین 13191 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. تعداد مبتلایان بدحال نیز 4816 نفر است.
وزیر بهداشت ترکیه نوشت: تعداد مبتلایان بدحالمان نزدیک به 5 هزار نفر است. جان باختگانمان در حال افزایش هستند. اگر به تدابیر با دقت عمل کنیم بدون محدودیت نیز می توان با کرونا مقابله کرد در غیر اینصورت از محدودیت گریزی نیست. امن ترین جا خانه است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ویروس کرونا چین ایران اروپا جان خود را از دست داده اند تعداد مبتلایان به ویروس مرز یک میلیون نفر واکسیناسیون گسترده اثر ابتلا به کرونا وزیر بهداشت اتریش ویروس کرونا بر اثر ابتلا 24 ساعت گذشته ویروس کووید نفر جان خود متوجه شدند پایتخت روسیه یک میلیون سراسر جهان کادر درمان آخرین آمار محدودیت ها جهش ها روز گذشته نفر مبتلا جهان قرار مرگ و میر هزار نفر شده اند داده ها کووید 19 بر اساس مسری تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۴۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاجعه پنهان نظام پزشکی؛ کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد بستری‌ها در بیمارستان‌های دولتی صورت می‌گیرد، یعنی اینکه اغلب مردم به دلیل هزینه‌های سنگین درمان؛ ناگزیر به انتخاب بخش دولتی هستند و این در حالی است که شرایط ماندگاری کادر درمان در بیمارستان‌های دولتی تا حدودی سخت‌تر از بخش خصوصی است. به ناچار شاهد مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی هستیم.

آن طور که از اخبار و شواهد امر بر می‌آید، پرداختی مردم در بیمارستان‌های دولتی بین ۱۰ تا ۱۵ برابر کمتر از بخش خصوصی است. پرداختی و ویزیت متخصص یا فوق تخصص در بیمارستان‌های دولتی مبلغی در حدود ۱۵ هزار تومان است، در صورتی که اگر بیمار به متخصص و یا فوق تخصص در مطب رجوع کند، حدود ۲۵۰ هزار تومان باید پرداخت کند.

با توجه به پرداختی بسیار کمتر بیمارانی که به بخش دولتی مراجعه می‌کنند و با عنایت به اینکه اختلاف بسیاری در پرداختی بیماران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی وجود دارد؛ سیاست دولت و مجلس باید به گونه‌ای باشد که کادر درمان تمایلی به تغییر جابجایی از بخش دولتی به خصوصی را نداشته باشند.

جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مهاجرت پزشکان و کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی را فاجعه پنهان نظام پزشکی دانست و گفت: مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی منجر به کاهش نیروی مجرب در سیستم دولتی خواهد شد و مردم ناگزیز می شوند برای دریافت خدمات درمانی به سیستم خصوصی مراجعه می‌کنند و در نتیجه پرداختی از جیب مردم بین ۱۰ تا ۱۵ برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت باید انگیزه و مشوق‌های ماندگاری پرستاران و پزشکان در بخش دولتی را فراهم کند، اظهار داشت: امروز پرداختی کادر سلامت در برابر خدماتی که ارائه می‌دهد کافی نیست و انگیزه لازم برای ماندگاری در سیستم دولتی را فراهم نمی‌کند، از طرفی پرداختی‌های کادر سلامت نیز در سیستم دولتی به قدری با تأخیر انجام می‌پذیرد که انگیزه فعالیت از این گروه را می‌گیرد.

میرمحمدی ضمن انتقاد از اینکه پرداختی کادر درمان با تأخیر ۹ تا۱۰ ماهه است، گفت: پرداختی کادر درمان به صورت پلکانی و مشمول پرداخت مالیات با عناوین مختلف شده است که نه تنها مشوقی برای پزشکان نیست بلکه انگیزه‌ای برای خروج هرچه سریع‌تر از سیستم دولتی خواهد شد و متأسفانه آسیب این کوتاهی‌ها در خدمات پزشکی را مردم متوسط و مستضعف خواهند دید که به ناچار در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید از حداکثر توان خود بهره بگیرد تا نیروی متخصص در بدنه دولتی باقی بماند، یادآور شد: امروز دولت با اتخاذ تصمیمات نادرست منجر به خروج کادر درمان از سیستم دولتی می‌شود.

میرمحمدی با اشاره به تلاش مجلس برای ماندگاری نیروی کارآمد پزشکی در بدنه دولتی، ادامه داد: در سال گذشته تلاش شد پزشکانی که دارای مطب در بخش خصوصی نیستند از پرداخت مالیات معاف شوند و طبق مصوبات مجلس ۱۰ درصد مالیات برای آنان تعیین شد، اما تاکنون موفق نشدیم خروجی این مصوبات را بگیریم، البته رئیس مجلس قول قطعی داد که در نخستین فرصت این مسئله در داخل صحن علنی به گونه‌ای حل شود تا مصوبه سال گذشته مجلس، امسال نیز ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بحث کارانه باید برای پزشکانی که در غیر از مراکز استان در حال خدمت رسانی به مردم مناطق محروم هستند، تغییر کند، یادآور شد: سیاست‌های دولت و مجلس باید به گونه‌ای باشد که مشوق یا انگیزه‌ای برای پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص شود تا در مناطق محروم و بیمارستان‌های غیر از مراکز استان‌ها خدمات ارائه دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس تاکید کرد: توجه به این مسئله برای پزشکان هیئت علمی نیز صدق می‌کند چرا که اگر پزشک متخصص هیئت علمی ما انگیزه‌ای نداشته باشد نه تنها آموزش به لحاظ کیفی آسیب می‌بیند بلکه از سیستم نیز خارج خواهد شد و عملاً ما به لحاظ کمی، عضو هیئت علمی نخواهیم داشت تا بتوانیم آموزش‌ها را ارائه دهیم.

در همین حال، همایون سامه یح یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که امروز کادر درمان در بخش دولتی و خصوصی تحت فشار هستند، گفت: متأسفانه دولت با مشکل تأمین بودجه برای حقوق پرستاران مواجه است و طبیعتأ زمانی که در بخش دولتی پرستاران ما با این مشکلات مواجه هستند در بخش خصوصی نیز از آنان سوءاستفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات پرستاران منجر به دلسردی آنان می‌شود و سیستم درمانی کشور را دچار مخاطره می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران که شرایط مهاجرت دارند استعفا داده و اقدام به خروج از کشور می‌کنند، اما برخی دیگر که شرایط و توان مهاجرت ندارند و به دلایل مختلف از جمله وابستگی به خانواده، عشق به وطن و یا نداشتن مشکلات مالی در کشور ماندگار می‌شوند، اما چنین شرایطی دلسردی و بی‌انگیزگی را برای آنان رقم می‌زند، بی تردید بی توجهی به مشکلات کادر درمان به ویژه پرستاران منجر به ایجاد مخاطراتی برای سیستم درمانی کشور خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات کادر درمان فارس
  • مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!
  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی؛ مهاجرت پرستاران به بخش خصوصی
  • فاجعه پنهان نظام پزشکی؛ کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند
  • مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی
  • کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند
  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی/ مهاجرت کادر درمان به بخش خصوصی
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • اختصاص ۱۰ همت برای کادر درمان در بودجه ۱۴۰۳