Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمدحسین شاملی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان هدف اصلی از اجرای طرح حفاظتی حدنگاری در استان اصفهان را پیشگیری از جعل اسناد اراضی ملی و دولتی و جلوگیری از زمین‌خواری برشمرد و افزود: تثبیت قطعی مالکیت دولت، تضمین سرمایه‌گذاری در اراضی و شفاف سازی در پاسخگویی به استعلام اشخاص حقیقی و حقوقی از دیگر مزایای حدنگاری به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با بیان اینکه حدنگاری در مناطق مختلف استان اصفهان اجرا شده است ادامه داد: هزینه هر هکتار حدنگاری بطور متوسط سه تا چهار هزار تومان است که البته با مشارکت اداره ثبت این میزان را کاهش داده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به جهش قابل توجه در این بخش نسبت به سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: حدنگاری انجام شده در سال جاری معادل ۱۰ سال اخیر بوده است که نشان از توجه ویژه به این مقوله دارد.

شاملی با بیان اضافه کرد: از حیث اجرای طرح‌های مرتبط با حدنگاری، اصفهان به همراه ۲ استان دیگر بهترین عملکرد را نسبت به سایر استان‌ها داشته است.

او با تاکید بر اهمیت حفظ منابع طبیعی به عنوان پیش نیاز توسعه استان و کشور تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان موفق شد در اجرای برنامه‌های اقدام جهش یکساله و فعالیت‌های طرح "۹ در ۹۹" به معنای ۹ محور کاری در سال ۹۹ در نیمه نخست امسال رتبه برتر کشوری را کسب کند و افزایش طرح‌های گوناگون برای پایداری و نگهداشت عرصه‌های طبیعی استان همچنان ادامه خواهد داشت.

شاملی افزود: توسعه دولت الکترونیک، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره‌برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع، ارتقای پوشش حفاظتی، توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی، ذخیره‌گاه‌های جنگلی، تعیین و تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی، کاداستر اراضی ملی و اخذ حقوق دولتی و منابع اعتباری جزو این ۹ محور محسوب می‌شود.

نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست که این سرزمین به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده است و سرانه جنگل درکمتر از ۰.۱ هکتار است، اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری طرح حدنگاری اراضی منابع طبیعی میلیون هکتار استان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۴۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال

رسول مقسم روز شنبه گفت : سال قبل گلستان از محل تولید نهال‌جنگلی ۳۸۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی هیرکانی را با کاشت «بلوط، ون، افرا و خانواده سرو نقره‌ای» احیا کرد یا توسعه داد که شامل ۲۰۰ هکتار در منطقه «قلعه‌قافه» مینودشت، ۱۰۰ هکتار در منطقه «قربان‌دره» مراوه‌تپه، ۵۷ هکتار در منطقه «جوزچال» رامیان و ۳۰ هکتار در مناطق« عربکلو و خسروآباد» گالیکش بود.

طبق گزارش مسوولان حوزه جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سال قبل در قالب اجرای طرح ملی چهارساله کاشت یک میلیارد درخت، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال جنگلی برای فضای سبز، زراعت چوب، احیا و توسعه جنگل و مرتع و بیابان با بهره‌گیری از نهالستان‌های دولتی و خصوصی در استان تولید و در اختیار استان‌ها قرار گرفت در حالی که تعهد ایجاد شده برای گلستان در این سال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نهال بود.

به روزرسانی جنگل‌های هیرکانی نیازمند احیا و توسعه

رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و تفرجگاه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مکاتبه با ادارات شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری برای شناسایی جنگل‌های مخروبه، کم پوشش و فقیر جنگلی انجام شده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • رفع تصرف ۱۲۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رضوانشهر
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر