Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که جنوب کشورمان با مسئله کم آبی روبه رو است و هزاران میلیارد باید صرف آب شیرین کن ها کرد اما در شمالغرب کشورمان که مناطقی زر خیز همچون مغان در پی انفعال صورت گرفته در دستگاه دیپلماسی و سوء استفاده ترکیه از این خلاء به وجود آمده و با ایجاد سد کاراکورت عملا کشاورزی این مناطق را با بحران مواجه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  سبلان ما ، بیشتر مردم ایران رود ارس را به عنوان سومین رودخانه بزرگ کشور  می‌شناسند،ارس یکی از  مهمترین و پرآب‌ترین رودخانه شمالی ایران در منطقه آذربایجان است که از نقطقه غربی جلفا تا شهرستان اصلاندوز مغان  ودر طول نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان جریان دارد.

رودخانه ارس از دو منبع مجزا یکی از ارمنستان و آرارات ترکیه منشاء می گیرد و در محل زنگنه واقع در منتهی‌الیه شمال‌غربی ایران که مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و ترکیه است باهم تلاقی می‌کنند؛میزان آبدهی این رود 5700 میلیون متر مکعب در سال است و حداکثر دبی سرریزها به 3500 متر مکعب تخلیه است.

از این روخانه پر آب کشت و صنعت مغان که به عظمت شهر شیراز است و هیاهوی زیادی بر سر واگذری این بنگاه اقتصادی بزرگ اتفاق افتاد تغذیه می شود.

در پس واگذاری و مفت فروشی کشت و صنعت بزرگ دشت مغان به بخش خصوصی؛ ۲۷ هزار هکتار در اختیار یک نفر! قرار گرفته بود که موجب اعتراض بسیاری مردم استان اردبیل و دلسوزان شده بود حال با ایجاد سد کاراکورت ترکیه به گفته مسئولان دشت مغان در آینده نچندان دور تبدیل به کویر می شود.

میزان حق آبه ایران از ارس چقدر است؟

 

به گفته حقیقت پور نماینده پیشین اردبیل حق آبه جمهوری اسلامی ایران از رود مرزی ارس یک میلیارد و 850 میلیون مترمکعب در سال است. 

 سد سازی های ترکیه در سرچشمه های دجله و فرات موجب بحران های زیست محیطی در سوریه و عراق و حتی باعث شده است ایران را نیز تحت شاعاع خود قرار دهد و چالش مهم محیط زیستی و کشاورزی که در آینده شمالغرب کشورمان که عاری از هرگونه ریزگرد دیده می شود همین سد سازی های است و با اتمام سد کاراکورت ترکیه که بحران در دشت مغان استارت خواهد خورد.

بر اساس گزارش سایت قارص مانشتی، تورکر اوکسوز، استاندار قارص اعلام کرده است عملیات ساخت سد و نیروگاه «کاراکورت» که بر روی سد ارس در حال احداث است، با امکانات داخلی و سرمایه ترکیه در حال اجراست.  

به گفته استاندار قارص، سد و نیروگاه «کاراکورت» بر روی رود ارس، بزرگترین طرح حوزه آبخیزی رود ارس است که در منطقه ساری قامیش واقع در استان قارص ترکیه از سال ۲۰۱۷ میلادی درحال احداث است و این سد در سال ۲۰۲۰ میلادی تکمیل و بهره برداری خواهد شد.

 بنا به گزارش اداره امور آب دولت ترکیه؛ ارتفاع سد ۱۲۴ متر است. سد کارا کورت، آب شرب، کشت و صنعت و آبیاری دشت ایغدیر و استان قارص ترکیه را تامین خواهد کرد و حجم ذخیره آب سد کارا کورت حداقل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

گفته می شود پس از تکمیل احداث سد کاراکورت در ماه اوریل و ماه مه هرسال این منبع عظیم آبگیری می شود که می تواند بخش های وسیعی از کشتزارها و باغات استان های آذربایجان و اردبیل ایران و نیز جمهوری آذربایجان وابسته به آب این رودخانه است، با بحران آب رو به رو کند.

  انفعال دستگاه دیپلماسی در تحقق منابع مشترک آبی با ترکیه 

 

صدیف بدری در گفتگو با خبرنگارسبلان ما، اظهار داشت: خاورمیانه دارای اقلیم خشک و بیابانی است و بر همین اساس برخی از کشورها برنامه‌های متعددی برای ذخیره‌سازی آب‌های سطحی خود آغاز کرده‌اند.

 

وی افزود: یکی از این ابرپروژه‌ها پروژه گاپ در کشور ترکیه است که شامل ۲۲ سد می‌شود و سد «کاراکورت» یکی از این سدهاست که بر روی سرشاخه‌های رود ارس در استان قارص این کشور و برای تامین آب شرب و کشاورزی ایغدیر و قارص ترکیه احداث شده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس گفت: احداث این سد می‌تواند باعث کاهش دبی آب رود ارس و پدید آمدن تهدید برای اقتصاد کشاورزی، پوشش گیاهی، شرایط زیست حیوانی و اکوسیستم منطقه در دو سوی این رود شود.

بدری با اشاره به تذکر کتبی خود به وزرای امور خارجه و نیرو در این مورد، تصریح کرد: انفعال دستگاه دیپلماسی کشور در تحقق دیپلماسی آب در مورد منابع آبی مشترک با کشور ترکیه قابل‌قبول نیست و وزارتخانه‌های امور خارجه و نیرو باید از وضعیت انفعالی و خنثی فعلی خارج شوند تا بتوانند منافع مردم ما را تامین کنند.

نگرانی از کاهش دبی آب ارس  پیش از این برای انتقال آن به تبریز موجب نگرانی مردم استان اردبیل و اعتراض اصحاب رسانه قرار گرفته بود که با در این  عملیات به دنبال مسئله کمبود آب تبریز در تابستان، راه‌حل‌های کوتاه مدت و بلندمدت پیشنهاد شده بود، که پروژه انتقال آب ارس به تبریز با حجم پنج مترمکعب در ثانیه جزو برنامه‌های بلندمدت مطرح است.

اما بگفته نمایندگان و مسئولان ارشد کشوری با احداث این سد مشکلات از سر منشاء آغاز می شود و باعث کاهش میزان آب ورودی به کشورمان می شود.

تهدید سد «کاراکورت» ترکیه برای کشاورزی شمال‌غرب ایران

 

 

علی نیکزاد نائب رئیس مجلس  در جلسه‌ مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار کرد: ترکیه در حال ساخت سد بر روی رود ارس است که تهدیدی برای کشاورزی کشورمان محسوب می‌شود، اما متاسفانه تا به امروز دولت و وزارت نیرو در حوزه دیپلماتیک اقدامی نداشته است.

وی افزود:  باید مسؤولان کشور به این موضوع به شکل جدی و سریع ورود کنند چرا که در صورت ادامه ساخت این سد در طول سال‌های آینده در بخش تامین آب بخش کشاورزی مغان با مشکلات اساسی دست به گریبان خواهیم بود.

در حالی که جنوب کشورمان با مسئله کم آبی روبه رو است و هزاران میلیارد باید صرف آب شیرین کن ها کرد اما در شمالغرب کشورمان که مناطقی زر خیز همچون مغان را دارا است به انفعال صورت گرفته در دستگاه دیپلماسی و سوئ استفاده ترکیه از این خلاء به وجود آمده در سه سال گذشته که دولت تدبیر و امید و مستقر است با ایجاد سد کاراکورت 1.6 میلیارد متر مکعب از منابع آبی ارس عملا ناپدید خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دستگاه دیپلماسی شمالغرب کشور متر مکعب رود ارس بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۵۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر در جعفرآباد مغان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اردبیل فردا در آخرین روز جشنواره مسابقات بومی و محلی برگزار و زیباترین شتر، زیباترین اسب، زیباترین جهاز و .. معرفی خواهند شد.

مراسم دومین روز جشنواره فردا از ساعت نه صبح آغاز و تا شش عصر ادامه خواهد داشت.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر در جعفرآباد مغان
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • دیدار دادستان ویژه روحانیت شمالغرب کشور با رئیس کل داگستری استان آذربایجان غربی
  • طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه می‌دهد
  • معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد
  • معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر ادامه دارد
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • ۱۳ اردیبهشت افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب کشور