Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر حسین قناعتی عضو فرهنگستان علوم پزشکی در وبینار تحولات آموزش عالی در عصر کرونا که به همت گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم برگزار شد، گفت: کرونا ویروس قوی‌ای نیست و بسیار راحت از میان می‌رود اما مشکل بزرگی که با این ویروس داریم، این است که دوره‌ی بی‌علامتی آن بسیار زیاد است و شدیدا واگیردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قناعتی با اشاره به رویکردهای متفاوت کشورهای مختلف در مقابله با کووید-۱۹ گفت: هر کشوری در برابر کرونا برخوردی داشت. مثلا در آلمان مردم با دولت هماهنگی بسیاری داشتند یا کره جنوبی به دلیل استفاده مناسب از آی‌تی و اعمال اقتدار شدید توانست بیماری را کنترل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ۸ اسفند از طرق مختلف به رییس جمهور اعلام کردیم که نیاز به اعلام لاک داون وجود دارد که این موضوع رخ نداد. بعدتر در فروردین این قرنطینه اعمال شد که بعد از تقریبا یک ماه مجددا جامعه به حال خود رها شد و نتیجه آن را می‌بینیم.

قناعتی با بیان این که «اگر میزان کنترل اجتماعی به کمتر از ۱۰ درصد برسد، یک مبتلا ممکن است ۴۰۶ نفر را بیمار کند»، افزود: اگر فاصله اجتماعی تا ۷۵ درصد رعایت شود، این میزان به ۲.۵ نفر می‌رسد.

آخرین آمار کرونا در ایران؛ فوت ۳۷۱ بیمار جدید | بازگشت شمار مبتلایان به بالای ۱۳ هزار نفر | حال ۵۸۵۲ نفر وخیم است | ۲۷ استان همچنان قرمز

دبیر اتاق فکر کرونای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابتلای سرنشینان کشتی دیاموند پرنسس و ماجرای عجیب آن، گفت: سرنشینان کشتی دیاموند پرنسس به مدت یک ماه در کشتی و در کنار یکدیگر قرنطینه بودند. بنابراین از لحاظ اپیدمیولوژیک همه‌ی آن‌ها باید به کرونا مبتلا می‌شدند، اما حدود ۳۰ درصد این افراد مبتلا شدند. همین عدد اگر ضربدر ۸۰ میلیون جمعیت ایران شود؛ یعنی تقریبا ۲۵ میلیون نفر از مردم به کرونا مبتلا می‌شوند و بقیه به هیچ وجه بیمار نمی‌شوند.

وی افزود: ۹۰ درصد افرادی که به کووید-۱۹ دچار می‌شوند یا بدون علائم هستند یا به صورت خفیف این بیماری را تجربه می‌کنند. از میان ۱۰ درصد افرادی که دارای علامت هستند، تقریبا یک درصد آن‌ها فوت می‌کنند. با توجه به این درصدها، اگر کنترل درستی در این اپیدمی اعمال نشود، تقریبا ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان تا آخر این بحران کشته خواهند شد.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر این که«فعلا نه واکسنی وجود خواهد داشت و نه درمانی» گفت: همه‌ی این جنجال‌هایی که در خصوص فاویرپیراویر و رمدسیویر و تامی فلو و داروهای دیگر مطرح شد، دعواهایی تجاری بود و ما در این ماجرا فریب خوردیم.

وی با اشاره به فداکاری‌های کادر پزشکی در وضعیت شیوع کرونا گفت: ما در این بحران مشکل مدیریت داشتیم، زیرا غافلگیرانه رخ داد. این بحران با قرنطینه، اقتدار و بیماریابی فعال کنترل خواهد شد. کمک‌های دولتی باید وجود داشته باشد. طرح شهید سلیمانی که به طور مشترک توسط بسیج و وزارت بهداشت انجام می‌شود و هفته‌ی گذشته یک مرحله از آن اجرا شد، تاکنون نتیجه‌ی خوبی داشته است. اگر این طرح به صورت جامع انجام شود، تاثیرات مهمی خواهد داشت.

قناعتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحقیقات انجام شده در زمینه کرونا در ایران بیان کرد: در زمینه تحقیقات، ایران ۲.۵ برابر حد نرمال دنیا مقاله منتشر کرد، اما متاسفانه از میان دو هزار و خرده‌ای مقاله‌ای که منتشر شد، شاید حدود ۱۰۰ مقاله مفید باشد و این به وجود شهوت مقاله‌نویسی بدون توجه به کاربرد مربوط می‌شود. بسیاری از سوالاتی که محققان به آن‌ها پاسخ ندادند به این ربط دارد که مراکز وابسته به افراد قدرتمند اجازه ندارند کار دنبال شود.

به گفته‌ی این پزشک، در بحران کرونا، متاسفانه بیماران غیرکوویدی هم بسیار ضربه خوردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با ابراز خوشحالی از توسعه و گسترش آموزش الکترونیکی و برگزاری وبینارهای مختلف در دوران شیوع کووید-۱۹ گفت: فرهنگ جدیدی در آموزش ایجاد شده است و این بحران ضمن سختی، فرصت‌های خوبی را هم ایجاد کرد. این دوران، بهترین ایام برای آموزش انترن‌ها بود و من یکی از مخالفان عدم حضور انترن‌ها در بیمارستان‌ها بودم.

وی درباره زمان پایان بحران کووید-۱۹ گفت: طبق مدل‌های بیولوژیکی‌ای که محققان در دنیا ارائه کردند، طول این بحران دو سال تا دو سال و نیم است که یک سال آن گذشته و باید یک الی یک سال و نیم دیگر نیز طی شود تا این وضعیت پایان یابد. بسته به روش‌های پیشگیرانه باید تعداد مرگ‌ومیر را کاهش دهیم.

کد خبر 569148 برچسب‌ها كرونا در ايران فرهنگستان علوم ‌پزشکی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران فرهنگستان علوم پزشکی فرهنگستان علوم علوم پزشکی کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۲۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر توان صبح شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، بر آمادگی تمام ادارات، نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها برای هر نوع مخاطرات احتمالی تاکید کرد.

وی با اشاره به گزارش‌های اداره منابع طبیعی بر وقوع ۳۰ فقره آتش سوزی در سال گذشته در سطح مراتع شهرستان و بیان اینکه این حریق‌ها به همت مردم، اطفا شد خواستار تقویت این ظرفیت شد.

وی بر تشکیل اکیپ‌های مردمی در تمام روستاها، استفاده از ظرفیت انجمن‌های مردم نهاد و زیست محیطی و همیاران طبیعت، احساس مسئولیت بیشتر، عدم آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی بعد از برداشت، مدیریت به موقع چرای علف‌های هرز مراتع، مدیریت خاموشی‌ها، صرفه جویی حامل‌های انرژی و توجه به اخطارهای هواشناسی تاکید کرد.

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان سقز در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به قطعی برق گسترده ناشی از بارش بی سابقه نزولات جوی و رانش زمین در سال گذشته از همکاری تمام ادارات و ارگان‌ها، مردم، نیروهای نظامی و انتظامی تشکر کرد.

تقویت زیرساخت‌های شهری برای هدایت آب‌های سطحی، تهیه تجهیزات پشتیبان برای جلوگیری از تداوم خدمات رسانی، ارتقای سطح هماهنگی، برگزاری مانورها و نگارش و تدوین سناریوهای احتمالی، تقویت آموزش‌ها، توزیع مناسب و استقرار تجهیزات و تکمیل شبکه جمع آوری آب‌های سطحی از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

کد خبر 6089497

دیگر خبرها

  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • دیپلمات ایرانی: فراموش نکنیم جنگ آمریکا علیه ویتنام را جنبش دانشجویی متوقف کرد
  • افتتاح خوابگاه برای زوج‌های علوم پزشکی