Web Analytics Made Easy - Statcounter

قطعه محافظت‌کننده از سر رانندگان فرمول یک در گرندپری بحرین جان رومن گروژان را نجات داد.

قطعه ایمنی هِیلو که از فصل 2018 به مسابقات فرمول یک معرفی شده در حادثه گرندپری بحرین کارایی خود را نشان داد.

طرفداری - تصادف سهمگین رومن گروژان در گرندپری 2020 بحرین می‌توانست تا ابد خاطره‌ای تلخ در ذهن طرفداران فرمول یک حک کند اما ترکیب عوامل مختلف مثل اقدام سریع مارشال‌های پیست صخیر، واکنش ماشین پزشکی، لباس و کاسکت ضدحریق رانندگان فرمول یک و در نهایت طراحی ماشین‌های این ورزش باعث شد تا رومن گروژان تنها با چند خراش از برخورد سنگین با مانع فلزی کنار پیست و حضوری تقریبا 30 ثانیه‌ای در آتش جان سالم بدر ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رومن گروژان که پس از برخورد چرخ به چرخ با پیر گسلی از مسیر منحرف و به گاردیل کنار پیست برخورد کرد، در لحظه برخورد 221 کیلومتر سرعت داشت و برای لحظاتی متحمل فشار 54 جی شد.

بقایای نیمی از ماشین شماره 8 هاس در گاردریل پیست صخیر

شدت برخورد به حدی بود که شاسی ماشین هاس دو نیم شد و بخش جلویی که کابین راننده (Survival Cell) را در برمی‌گیرد به درون لایه‌های گاردریل پیست فلزی صخیر نفوذ کرد. همچنین بلافاصله پس از برخورد بود که ماشین VF-20 هاس غرق در آتش شد. راس براون، مدیر رده‌بالای فرمول یک و سباستین فتل عدم مقاومت گاردریل و همچنین تبدیل ماشین گروژان به یک گلوله آتش را زیر سوال برده‌اند و مایکل مسی، مدیر برگزاری مسابقات فرمول یک نیز اعلام کرد این حادثه به‌طور دقیق بررسی و درس‌های لازم از آن یاد گرفته خواهد شد.

دکتر ایان رابرتس، پزشک فدراسیون جهانی اتومبیلرانی و مسابقات فرمول یک در کنار الن ون در مِروه، راننده ماشین پزشکی از افرادی بودند که لحظاتی پس از برخورد در کنار مارشال‌های بحرینی پیست صخیر با کپسول‌های آتش‌نشانی اقدام به دفع حریق کردند. دکتر رابرتس می‌گوید به کمک کپسول‌های خاموش‌کننده بود که شعله‌های آتش به عقب رانده شدند و گروژان توانست راه خود برای خروج از ماشین را پیدا کند. اما جدا از آتش، راننده فرانسوی هاس اصلا چگونه توانست از شدت برخورد 221 کیلومتری با گاردریل جان سالم بدر ببرد؟

دکتر ایان رابرتس و الن ون در مروه، سرنشینان ماشین پزشکی فرمول یک

 هفدهم جولای 2015، ژول بیانکی، راننده فرانسوی و بااستعداد تیم ماراشا که 9 ماه قبل در گرندپری 2014 ژاپن در پیست سوزوکا با جرثقیل حامل ماشین اسپین‌شده ادرین زوتیل برخورد کرده بود در 25 سالگی درگذشت. بیانکی در حادثه سوزوکا از ناحیه سر به شدت مجروح و وارد یک کمای سنگین شده بود. درگذشت بیانکی، اولین مورد کشته شدن یکی از رانندگان فرمول یک در حادثه‌ای مسابقه‌ای پس از درگذشت ایرتن سنا در گرندپری سن مارینو محسوب می‌شد.

این تراژدی و یک حادثه مرگبار دیگر در مسابقات سال 2015 ایندی‌کار آمریکا باعث شد تا فدراسیون جهانی اتومبیلرانی و فرمول یک که از چند سال قبل تحقیقات درباره یک دستگاه محافظ سر را آغاز کرده بودند به تلاش خود سرعت دهند و در نهایت پس از پنج سال و بررسی 40 سانحه شدید، قطعه جدیدی به نام هیلو برای نصب در بخش فوقانی کابین معرفی شد. 

هیلو که در ابتدا توسط مرسدس به فرمول یک پیشنهاد شد در سال‌های 2016 و 2017 تست‌های متعددی را پشت سر گذاشت و سپس فرمول یک اعلام کرد از فصل 2018، وجود این قطعه در تمام ماشین‌های اجباری خواهد بود. هیلو که با هدف محافظت از سر رانندگان طراحی شده در واقع یک میله منحنی سه‌پایه از جنس تیتانیوم است که وزن آن به 9 کیلوگرم می‌رسد. بر اساس اعلام رسمی فرمول یک، هیلو شانس زنده ماندن رانندگان فرمول یک را تا 17 درصد افزایش خواهد داد. اما پس از حادثه گرندپری بحرین، کاربر Efeler-Gibi در وبسایت ردیت، با ارائه یک رندر سه بعدی از لحظه برخورد گروژان با گاردریل تاثیر هیلو در این حادثه را نشان داد:

مقایسه لحظه برخورد رومن گروژان با گاردریل پیست صخیر با هیلو و بدون وجود این قطعه

 تصویر بالا نشان می‌دهد در صورت عدم وجود هیلو، مرگ رومن گروژان نه تنها قطعی بود بلکه صحنه حادثه نیز جلوه‌ بسیار دلخراشی پیدا می‌کرد. هیلو در ابتدای معرفی با انتقادات بسیاری روبه‌رو شد. نیکی لائودای فقید آن را نابودکننده عصاره مسابقه دادن نامید و لوییس همیلتون معتقد بود هیلو زشت‌ترین تغییری محسوب می‌شود که در تاریخ فرمول یک روی ماشین‌های این مسابقات اعمال شده است. همچنین انتقاداتی پیرامون مختل شدن دید راننده، مشکلات آئرودینامیکی و همچنین افزایش وزن ماشین پس از قرار گرفتن هیلو در ماشین مطرح شد اما توتو ولف مدیر مرسدس در دفاع از این ابداع گفت:

چیزی که ما بکار برده‌ایم از نظر ظاهری جذاب نیست و اصلا مرا تحت تاثیر قرار نداده است. اگر به من یک اره برقی بدهید آن را از ماشین جدا خواهم کرد اما فکر کنم باید سلامت رانندگان را هم درنظر بگیریم.

هیلو اکنون در مسابقات فرمول دو، فرمول سه، فرمول E و چند مسابقه تک‌سرنشین دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین ایندی‌کار نیز با ایجاد تغییراتی روی هیلو، قطعه «آئروسکرین» را روی ماشین‌هایش نصب کرده است.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به رکوردداران قهرمانی به عنوان راننده در تاریخ فرمول یک | همیلتون به رکورد شوماخر رسید!

فرمول یک | تبریک سباستین فتل به لوییس همیلتون بابت هفتمین قهرمانی / عکس

مسابقه اصلی گرندپری بحرین / رقابت در میان شعله‌های آتش صخیر با پیروزی لوییس همیلتون تمام شد

خلاصه مسابقه اصلی گرندپری بحرین 2020 / ویدیو

لحظه تصادف وحشتناک رومن گروژان در جریان گرندپری بحرین / ویدیو

فرمول یک | لوییس همیلتون به کرونا مبتلا شده است و گرندپری صخیر را از دست خواهد داد

فرمول یک | نیکیتا مازپین از فصل بعد برای تیم هاس رانندگی خواهد کرد

منبع: طرفداری

کلیدواژه: رانندگان فرمول یک مسابقات فرمول لوییس همیلتون گرندپری بحرین رومن گروژان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۱۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف زنجیره‌ای در جاده مُهر _ لامرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، در پی وقوع تصادف زنجیره‌ای در اتوبان مُهر _ لامرد ۶ خودرو با یک دیگر برخورد کردند.

این تصادف صبح امروز شنبه ۸ اردیبهشت در مجاورت روستای نورآباد شهرستان مهر رخ داد.

 این حادثه تلفات جانی نداشته است.

در این حادثه ۶ خودروی سواری با هم برخورد کرده اند.

دیگر خبرها

  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار
  • تلف شدن ۵۷ راس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک
  • کارگاه آموزشی وسایل نقلیه کشاورزی ویژه رانندگان و کشاورزان فریدنی
  • با رانندگان پر خطر و ماجراجو برخورد شود/ کنارگذرها به شهر دوم تبدیل شده است
  • رفع نقاط حادثه‌خیز راه‌های زنجان اعتبار ویژه می‌خواهد
  • برخورد پژو با پایه برق در باشت دو کشته بر جای گذاشت
  • رفع نقاط حادثه خیز در زنجان نیازمند تأمین اعتبارات است
  • نجات کودک ۲ ساله غرق‌شده در رودخانه
  • تصادف زنجیره‌ای در جاده مُهر _ لامرد
  • غرق شدن دو تن در رودخانه نازلو چای ارومیه